Røykere

Ja jeg ruller med øynene... for å sammenligne bil og røyk er for meg helt på jordet. Og hvordan jeg bruker bilen min og ikke minst hvordan bil jeg har vet du ingenting om.

Så forurensning er ikke noe problem for deg og dine barn? De blir ikke skadet av på noe vis?
Blir mer skadet av å gå forbi en som røyker?
Nei det er nok mye du ikke vet om røykere også, likevel tar du deg retten til å si de mangler ett gen (tydeligvis ett gen du har) og er hjernedøde.
At man kan si slike stygge ting om mennesker som ikke tar de valgene du gjør er meg helt uforståelig. Derfor reagerer jeg på ditt innlegg.
Vi lurer på hvorfor barn mobber, det er kanskje ikke rart når foreldre kan si slike ting om andre mennesker.
Men jeg takker for meg, vi kommer ikke lenger.

Det er det for de det gjelder ja.
Jeg forteller ikke andre hva de skal gjøre jeg, og klager heller ikke på at de utsetter meg for passiv røyking.
Forurensning er ett enda større problem, men tydeligvis ikke noe du ønsker å ofre når andre lider av din bilkjøring.
Jeg bruker kollektiv til jobb jeg, eldste bruker gassbuss til skolen og de to andre barna blir levert til beins.
Ja, vi har bil og den blir brukt. Men så klager ikke jeg passiv røyking for de det er antageligvis mindre skadelig enn all forurensing fra bilene.

Jeg er fra Oslo men valgte å flytte ut av byen etter lille kom. Måtte bo en stund i byen mens junior var liten for økonomien strakk ikke til. Legen fikk faktisk bakoversveis når han så forskjell på astma testene til junior fra vi bodde i byen til etter vi flyttet ut av byen. Fra 30% nedsatt lungekapasitet til nærmest 0 nedsatt. Så ja forurensning er også noe dritt. Men man kan jo flytte om man vil ha renere luft som vi valgte å gjøre. Men røyken kommer vi dessverre ikke unna.. Vi må jo ut å handle og til hs/lege osv. Eneste jeg skulle ønske var at folk tok litt mere hensyn når det gjelder barn :)

Last edited:
Så forurensning er ikke noe problem for deg og dine barn? De blir ikke skadet av på noe vis?
Blir mer skadet av å gå forbi en som røyker?
Nei det er nok mye du ikke vet om røykere også, likevel tar du deg retten til å si de mangler ett gen (tydeligvis ett gen du har) og er hjernedøde.
At man kan si slike stygge ting om mennesker som ikke tar de valgene du gjør er meg helt uforståelig. Derfor reagerer jeg på ditt innlegg.
Vi lurer på hvorfor barn mobber, det er kanskje ikke rart når foreldre kan si slike ting om andre mennesker.
Men jeg takker for meg, vi kommer ikke lenger.

Ok. Da lærer jeg barna mine å mobbe nå ja... haha... dummeste jeg har hørt. Skal vi snu litt på flisa da eller? For nå beskylder jo du meg for å lære barna mine å mobbe, er ikke det like stygt som å kritisere røykere da?

Mine barn mobber heldigvis ikke. De vet at røyking er farlig og en stygg uvane noen har, om du kaller det å mobbe så skal du få lov til det ;)

Nå er jeg ikke motstander av røyk. Men for den lille sin skyld holder jeg meg vekk fra røykere når jeg sitter på cafe. Passer på at røyk ikke kommer direkte mor han heller.

Viss noen setter seg etter at jeg har satt meg ned. Så spør jeg pent om de kan flytte seg. Da jeg ikke ønsker at han skal puste dette inn. Og vet dere hva? Aldri fått en sur mine.

De fleste som ikke har barn tenker ikke så langt. Mange lever u sin egen verden fra a til å, men bare spør evt forklar og de fleste forstår..

Det at du ikke liker røyk lukta er jo grei. Jeg hater at jenter og gutter som har på seg parfyme som jeg kan lukte en kilometer avstand. Det er forkastelig, minner meg om mennesker som ikke er hygeniske og dusjer seg ned i parfyme.

Men jeg er så realistisk at jeg ikke bruker mye energi på det da, jeg ikke er alene i denne verden.;)

Ok. Da lærer jeg barna mine å mobbe nå ja... haha... dummeste jeg har hørt. Skal vi snu litt på flisa da eller? For nå beskylder jo du meg for å lære barna mine å mobbe, er ikke det like stygt som å kritisere røykere da?

Mine barn mobber heldigvis ikke. De vet at røyking er farlig og en stygg uvane noen har, om du kaller det å mobbe så skal du få lov til det ;)

Å kalle noen hjernedød er ikke å si at de har en stygg uvane altså, det er mye styggere enn det. Du mener også at det er greit å si noe stygt om andre så lenge andre sier noe som er styggere. Ja, overfører du dette til barna dine så ja da lærer du de faktisk å mobbe. Nå skrev ikke jeg at du lærer dine barn å mobbe, det skrev du selv. Men jeg synes ikke det er rart at barn tror det er greit å mobbe å si slike stygge ting når foreldrene selv synes det er greit å si slikt om andre.
Takk for meg :)

Å kalle noen hjernedød er ikke å si at de har en stygg uvane altså, det er mye styggere enn det. Du mener også at det er greit å si noe stygt om andre så lenge andre sier noe som er styggere. Ja, overfører du dette til barna dine så ja da lærer du de faktisk å mobbe. Nå skrev ikke jeg at du lærer dine barn å mobbe, det skrev du selv. Men jeg synes ikke det er rart at barn tror det er greit å mobbe å si slike stygge ting når foreldrene selv synes det er greit å si slikt om andre.
Takk for meg :)

Jøss, takket ikke du for deg for en stund siden da? Eller MÅ du bare ha inn siste ordet? Jeg bryr meg ærlig talt ikke om din mening om dette, jeg syns røyking er forkastelig, og heldigvis går antallet røykere ned ;)

Last edited by a moderator:
Si i fra!

Er det store skilt i parkeringshus, så si "det er røyking forbudt her, jeg sliter med å gå igjennom masse røyk for å komme meg ut". Noen folk skjønner rett og slett ikke hvorfor man ikke får lov, de må ha det inn med t-skje.

Setter noen seg å røyker slik at det kommer ned i vognen så si at de ikke kan sitte der å utsette babyen for passiv røyking. Du kan si at alle barn har rett til et røykfritt miljø ifølge norsk lov.

Last edited:
Si i fra!

Er det store skilt i parkeringshus, så si "det er røyking forbudt her, jeg sliter med å gå igjennom masse røyk for å komme meg ut". Noen folk skjønner rett og slett ikke hvorfor man ikke får lov, de må ha det inn med t-skje.

Setter noen seg å røyker slik at det kommer ned i vognen så si at de ikke kan sitte der å utsette babyen for passiv røyking. Du kan si at alle barn har rett til et røykfritt miljø ifølge norsk lov.

Takk :)

Men det handler ikke bare om og ikke like røyken for meg men det er like mye det og ikke like røykeren, for det er ytterst sjeldent at de tar hensyn, selv om de prøver, og ja, det finnes nok unntak. Men de tør jeg påstå det er få av.

det kan være røyking utenfor kino, butikk eller spisested, det kan være perkeringshus, uterestaurant eller i parken, de gjør andre til passive røykere, de setter andres rett til frisk luft i fare. Og ikke nok med det, Jeg har flere ganger merket røyklukt av helsepersonell eller ansatte på skole og barnehage, det er IKKE greit overhodet. Hvordan kan man gå ut å ta en røyk, for så å gå inn igjen og enten ekspedere kunder eller trøste barn, kanskje også behandle syke barn, eller undervise. Det er for meg uforståelig, helt ufattelig at noen kan sette andre i slike situasjoner. Og det værste er at de tror det er greit! Fordi de stapper inn en mintpastill eller en tyggis, nei det er ikke greit, det stinker, i flere timer, av både hender, klær, hår og munn.

Så beklager at jeg ikke viser disse menneskene den respekten du mener de fortjener, for jeg mener faktisk de fortjener å høre hvordan de kan oppleves av andre og hvor utrolig dumt valg de har tatt.

Og jeg kan si meg enig i at jeg kanskje ikke er pen i "tonen" her, men røyking er noe jeg irriterer meg skikkelig over og noe jeg ikke kan forstå hvorfor i det heletatt er lovelig, og med all forskning som florerer på dette så syns jeg det er helt på sin plass å si akkuratt hva jeg mener om det.
Røyklukt i seg selv er ikke farlig. Bare plagsomt. Akkurat som at jeg får vondt i hodet hver eneste gang det kommer noen med for mye parfyme på seg. Da må jo folk slutte med det også. Er utrolig mange som blir dårlige av parfyme. Det er ikke passiv røyking hvis noen lukter røyk. Det som er grunnen til at man ikke skal samsove med barn som røyker er at man puster ut mer co2 som gjør at barnet kan bli kvalt hvis du ligger å puster på den eller sover på ett tett rom sammen med den.

Røyklukt i seg selv er ikke farlig. Bare plagsomt. Akkurat som at jeg får vondt i hodet hver eneste gang det kommer noen med for mye parfyme på seg. Da må jo folk slutte med det også. Er utrolig mange som blir dårlige av parfyme. Det er ikke passiv røyking hvis noen lukter røyk. Det som er grunnen til at man ikke skal samsove med barn som røyker er at man puster ut mer co2 som gjør at barnet kan bli kvalt hvis du ligger å puster på den eller sover på ett tett rom sammen med den.

Så du mener det er greit med ansatte i helse og omsorg som stinker røyk?

Hva man lukter er da opp til en selv. Jeg kan da ikke la være å reise til en lege som bruker for mye parfyme fordi jeg får vondt I hodet. Eller for den saks skyld de som har katt og lukter skikkelig av det. Er da ikke sunt å desifinesere seg hele tiden fordi noen kanskje ikke liker sånn du lukter. Det blir jo reint mobbing mot røykere siden det er så fælt men alle andre lukter er greit.

Jeg hater også røyking. Blir så sur hver gang noen står rett ved en inngang/utgang og røyker slik at alle må gå igjennom røykosen. Hater røyking uansett når og hvor. Jeg lar folk drive på i fred, men det koker litt inni meg hver gang jeg ser noen med en røyk i hånda :p

Og hva med alle skiltene man ser på sykehuset til barneavdeling( siden du tar opp lukt), der står det at det er forbudt å bruke parfyme for å komme inn. Men ingen bryr seg om det. Parfyme lukt er bevist farlig. Satt ved siden av ei som stinket parfyme mens vi ventet på en spesialist på barneavdeling, med skiltet om forbudet rett foran oss og det stod på døra på vei inn.

Og hva med alle skiltene man ser på sykehuset til barneavdeling( siden du tar opp lukt), der står det at det er forbudt å bruke parfyme for å komme inn. Men ingen bryr seg om det. Parfyme lukt er bevist farlig. Satt ved siden av ei som stinket parfyme mens vi ventet på en spesialist på barneavdeling, med skiltet om forbudet rett foran oss og det stod på døra på vei inn.

Der er jeg helt enig med deg, og jeg bruker ikke parfyme på jobb (jobber på skole).

Det er greit at passiv røyking er farlig og dette er noe alle veit. Men hvorfor må man da som røyker flytte seg enda lengre unna fordi noen med barnevogn absolutt må gå inn i den kroken man fant for å ikke plager noen? Irritasjonen går desverre begge veier. Liker man ikke røyk så ikke oppsøke det og røykes det feks i en inngang så det ikke er mulig å unngå så burde man si ifra. Jeg veit godt at noen røykere er frekke enn flatlusa og blir like sjokkert hver gang. Jeg røyker selv og gjør alt for å unngå folk. Men når folk følger etter så er det ikke altid like lett. Og jeg får skryt av de fleste for hvor mye jobb jeg legger i å unngå at folk skal bli plaget av det.

Enig, det må mangle et gen på mennesker som røyker, virkelig hjernedødt :(
Jøsses, den var krass!
Mener du virkelig at det er hjernedødt av meg å røyke? Eller at jeg mangler ettellerannet overlegent gen som du tydeligvis besitter? Hva vet vel du om grunnen min for å røyke? Kanskje er det psykisk stress for noe som plager meg, og den røyken er det jeg trenger for å sone ut i fem minutter? Kanskje jeg sliter med nervene, og røyken lar meg slappe av og samle styrken jeg trenger for å berge en stressende situasjon?

Syns egentlig den kommentaren der tok kaka!

Selvfølgelig er ikke røyk bra! Og tror du ikke vi som røyker er fullstendig klar over det selv, mye mer enn hva du er? Tror du ikke mange av oss har prøvd uendelig mange ganger å slutte, for så å gå på en smell og ty til nikotinet igjen? Er ikke alle røykere som er like egoistiske og stiller seg i veien for å blåse på andre mennesker og barna deres, men slik du skriver virker det som om alle røykere tenker "meg, meg, meg og atter meg"..

Jeg vet iallefall med meg selv at min samvittighet er ren ovenfor røyking ved siden av både andre voksne, barn og babyer. Jeg holder meg unna innganger, stiller meg slik til at jeg kan blåse røyken unna folk og dersom jeg møter noen mens jeg røyker og går fra A-B så holder jeg automatisk pusten eller lar være å ta to-tre trekk så skaden skal minimeres.. Nei, jeg forsvarer ikke håpløse tilfeller, men syns det var drøyt å kaldt hjernedød og i mangel av gen..

Jøsses, den var krass!
Mener du virkelig at det er hjernedødt av meg å røyke? Eller at jeg mangler ettellerannet overlegent gen som du tydeligvis besitter? Hva vet vel du om grunnen min for å røyke? Kanskje er det psykisk stress for noe som plager meg, og den røyken er det jeg trenger for å sone ut i fem minutter? Kanskje jeg sliter med nervene, og røyken lar meg slappe av og samle styrken jeg trenger for å berge en stressende situasjon?

Syns egentlig den kommentaren der tok kaka!

Selvfølgelig er ikke røyk bra! Og tror du ikke vi som røyker er fullstendig klar over det selv, mye mer enn hva du er? Tror du ikke mange av oss har prøvd uendelig mange ganger å slutte, for så å gå på en smell og ty til nikotinet igjen? Er ikke alle røykere som er like egoistiske og stiller seg i veien for å blåse på andre mennesker og barna deres, men slik du skriver virker det som om alle røykere tenker "meg, meg, meg og atter meg"..

Jeg vet iallefall med meg selv at min samvittighet er ren ovenfor røyking ved siden av både andre voksne, barn og babyer. Jeg holder meg unna innganger, stiller meg slik til at jeg kan blåse røyken unna folk og dersom jeg møter noen mens jeg røyker og går fra A-B så holder jeg automatisk pusten eller lar være å ta to-tre trekk så skaden skal minimeres.. Nei, jeg forsvarer ikke håpløse tilfeller, men syns det var drøyt å kaldt hjernedød og i mangel av gen..

Jeg vil bare anbefale deg å lese en bok som heter: endelig ikke røyker. DEN er HELT fantastisk. Du trenger ikke slutte. Men boka oppklarer veldig mange myter ved røyking uansett hvilken grunn man røyker for :) Som sagt prøver IKKE å få deg til å slutte. Men en bok verdt å lese for alle. Koster 100,- eller noe bare også :)

Jeg vil bare anbefale deg å lese en bok som heter: endelig ikke røyker. DEN er HELT fantastisk. Du trenger ikke slutte. Men boka oppklarer veldig mange myter ved røyking uansett hvilken grunn man røyker for :) Som sagt prøver IKKE å få deg til å slutte. Men en bok verdt å lese for alle. Koster 100,- eller noe bare også :)
Den boka fungerer på de fleste trur jeg. Hehe. Leste halve boka en gang og merkelig hva den gjør med hodet ditt. Fikk ikke lest hele siden det ble slutt mellom meg og eieren av boka. Men kom til det stedet hvor røyk plutselig endret smak. Egentlig litt morsom men syntes den gjentok seg selv litt vel mye.

Den boka fungerer på de fleste trur jeg. Hehe. Leste halve boka en gang og merkelig hva den gjør med hodet ditt. Fikk ikke lest hele siden det ble slutt mellom meg og eieren av boka. Men kom til det stedet hvor røyk plutselig endret smak. Egentlig litt morsom men syntes den gjentok seg selv litt vel mye.

Min mor røyker. Jeg kjøpte den boka til henne. Å hun har røyket i 40 år pluss. Da hun var halvveis sluttet hun å lese. Hun sa at om hun fortsatte ville hun måtte slutte haha..
Ja den boka gjør noe med hodet ditt. Og er mye info om myter ved røyking. Utrolig bra :)

Når jeg røyka selv så unngikk jeg og stille meg sånn at andre måtte gå igjennom røyken min, og hvis jeg gikk så tok jeg omveien ut i gata for å passere barnevogner med god avstand. Selv når jeg røyka selv opplevde jeg det som ekkelt og plagsomt hvis noen røyka ved siden av meg når jeg skulle spise. Når jeg var gravid slet jeg med røykesuget siden jeg sluttet først med positiv test. En gang på grillfest så satte det seg en fyr ved siden av meg, ute vel og merke, og fyrte opp røyken sin! Det verste med det var at da sprakk jeg, og tok en halv røyk selv. Hadde stor mage, og da så sidemannen på meg og kommenterte stygt: hei det der har du ikke lov til med en sånn mage! Da kjente jeg at jeg nesten ville klappe til han, fordi røyken pustet jeg jo inn i alle fall pga han! Anyway, det ble nå med den røyken, så slapp av alle sammen;)

Men føler det samme ovenfor parfyme som dere gjør med røyk. Det plager meg mer, og gjør meg mer syk, enda jeg heller ikke er glad i røyklukt. Men på den gamle jobben fikk jeg liksom bare til svar at de måtte ha parfyme på seg så de slapp og lukte svette, og ingen forståelse for hvordan det var å bli akutt syk av det.

Poenget mitt her er at forskjellige folk gjør mye som kan være vanskelig, ubehagelig og til og med skadelig for andre rundt seg uten å tenke nevneverdig over det. Det glør ikke alle til drittsekker eller idioter, og hvordan de responderer når de blir bedt om flytte seg har mer med personlighet og oppførsel, enn hvilke uvaner de har! Det er jo ikke det som definerer en person, man er ikke automatisk frekk fordi om man røyker, akkurat som man ikke automatisk er en bitch selvom man sier ifra til en røyker ;)

Back
Topp