Røykere

Røyker selv og irriterer meg over det samme. Hehe. Den røyklukta er ikke god når man sitter å spiser uansett. Reagerer også på snus på utesteder. Og skjønner ikke hvorfor enkelte skal sitte eller stå så nærme. Men opplevde der omvendte en gang også. Sto ute og tok en røyk utenfor en restaurant midt på vinteren og ingen sitteplasser ute. Sto ett stykke unna trappa for å ta hensyn. Da kom det en dame partene i tlf og stilte seg ved siden av oss og begynte å hoste. Dette var på peppes på Lillehammer sent en kveld. Og for alle som har vært der så hadde hu hele gågata til å prate i tlf på men måtte stelle seg ved siden av oss. Til å med ikke røykerne som var med oss reagerte på det. Desverre lite respekt begge veier og nesten blitt en kamp for enkelte. Det er så dumt og ødelegger egentlig for alle. Mest irriterende synes jeg er fornøyelsesparker. Der er det egne røyke soner så hvorfor må folk på død og liv stå å røyke utenfor? Eller ta med seg barna inn dit? Var utrolig mange barn på røyke soner i feks legoland. Ble helt sjokkert.

Jeg er SÅÅÅÅÅ enig med deg! Jeg kan ikke fordra røyk!!!!
Men det aller aller verste jeg vet er folk som står og røyker rett utenfor sykehusene når det spesifikt står at det IKKE er tillat å røyke der!

Spesielt på Rikshospitalet står det folk å røyker rett utenfor vinduene til barnekreftavdelingen! Mang en gang gikk jeg ned for å si ifra at røyken oser rett inn i vinduene når de står oppe!
Det er egne røykeområder men det er som om folk bare gir blaffen i pasientene.

Min eldste har også sterk astma, barnelegen sa han har 30% nedsatt lungekapasitet. Han blir så dårlig av røyk. Folk på gata er jo selvfølgelig ikke klar over det. Men vanlig folkeskikk å ta hensyn til andre rundt seg.. Spesielt barn!

Skjønner deg så godt!
Har selv et kreftsyk barn og folk tar absolutt ikke hensyn selv når vi står ved inngangen til sykehuset (ved et røyking forbudt-skilt) for litt frisk luft.

Jeg er SÅÅÅÅÅ enig med deg! Jeg kan ikke fordra røyk!!!!
Men det aller aller verste jeg vet er folk som står og røyker rett utenfor sykehusene når det spesifikt står at det IKKE er tillat å røyke der!

Spesielt på Rikshospitalet står det folk å røyker rett utenfor vinduene til barnekreftavdelingen! Mang en gang gikk jeg ned for å si ifra at røyken oser rett inn i vinduene når de står oppe!
Det er egne røykeområder men det er som om folk bare gir blaffen i pasientene.
Ja og på ahus. Der er røyke sonen ved siden av inngangen i ett lite skur. Men å gå den meteren dit er visst vanskelig for enkelte. La foresten merke til mange røykere og mange skur på Ullevål når vi var der i mars. Men skurene var nesten altid tomme. Var hovedsakelig foreldre og folk som jobber der som var inne i dem. Helt utrolig egentlig. Men måtte gjennom en røyk sky utenfor barneavdelingen på Ullevål en dag også. Skjønner ikke hvorfor det er nødvendig når det ikke var mange metrene å gå.

Jeg må bare spørre jeg, hvorfor i alle dager slutter du ikke? Om du klarer en dag uten helt fint?
Fordi jeg ikke vil. Min kropp. Mitt valg.

Som jeg sa jeg skrev ikke dette fordi jeg ville at folk skulle slutte. Eller hvorfor røyking er farlig. Folk for gjøre som de vil :) Jeg vil bare ikke bli plaget av andres røykevaner thats all!
Røyk-vett :)

Enig, det må mangle et gen på mennesker som røyker, virkelig hjernedødt :(

Mennesker som ikke tar hensyn mangler kanskje et gen (hvem sier sånt om andre?).. Mange snille, hensynsfulle mennesker kan være avhengig av røyken sin uten at de er hjernedøde av den grunn

Ellers er jeg enig med TS. Hater lukten av både røyk og snus. Den eimen som slår mot deg i utgangspartier er forferdelig.

Jeg slutta å røyke å snuser når jeg fant ut at jeg var gravid. Og jeg syns folk stort sett kan få røyke der de vil, MEN! ikke røyk oppi folk, ved innganger til butikker, legesenteret osv, og gå litt unna barn og barnevogner. Går an bruke hodet og vett! Vis ikke skal jeg sette meg oppi dem å skifte bleie, amme og you name it:p

Enig, det må mangle et gen på mennesker som røyker, virkelig hjernedødt :(

Dette må være en av de styggeste kommentarene jeg har lest her inne :(
Hva får deg til å si slikt om andre mennesker?

Jeg er helt enig at røyklukt er grusomt. Og jeg selv blir irritert når noen røyker der det ikke er lov.
Men nå har det seg sånn at røykere har snart ingen steder å ta seg en røyk, de er utestengt fra de fleste steder. Derfor tenker jeg at når jeg setter meg på ett bord ute så får jeg tåle litt røyk eller flytte meg :)
Mennesker som ikke tar hensyn det går nok begge veier, og det er ikke slik at røykere = egoister.

Jeg er helt enig at røyklukt er grusomt. Og jeg selv blir irritert når noen røyker der det ikke er lov.
Men nå har det seg sånn at røykere har snart ingen steder å ta seg en røyk, de er utestengt fra de fleste steder. Derfor tenker jeg at når jeg setter meg på ett bord ute så får jeg tåle litt røyk eller flytte meg :)
Mennesker som ikke tar hensyn det går nok begge veier, og det er ikke slik at røykere = egoister.

Her inne får man slengt ord som barnemisshandling, dårlig mamma og det som værre er om man velger å snu barna i bilen, ikke amme , beuke gåstol, drive med skrikekur osv osv... lista er LANG, så når noen bevisst velger å utsette seg selv og ikke minst andre rundt seg for livsfare dagelig, ja, da mener jeg det er direkte idioti.

Enig med deg. Det var en unødvendig og stygg kommentar. Det er lov til å ha sterke meninger, men finnes andre måter å ordlegge seg på.

Enig med deg. Det var en unødvendig og stygg kommentar. Det er lov til å ha sterke meninger, men finnes andre måter å ordlegge seg på.

Syns jeg legger med rett på den linjen andre her inne har, når man dømmer og gjør seg opp meninger om andres valg og liv slik som vi ser dagelig her inne... og jeg syns røyking er grusomt, både for de som røyker og de rundt.

Her inne får man slengt ord som barnemisshandling, dårlig mamma og det som værre er om man velger å snu barna i bilen, ikke amme , beuke gåstol, drive med skrikekur osv osv... lista er LANG, så når noen bevisst velger å utsette seg selv og ikke minst andre rundt seg for livsfare dagelig, ja, da mener jeg det er direkte idioti.

Så vi er litt i barnehagen da? Den sa det og det og det gir meg rett til å si noe stygt om andre?

Så vi er litt i barnehagen da? Den sa det og det og det gir meg rett til å si noe stygt om andre?

Jeg kritiserer en gruppe voksne mennesker og deres handlinger, det er da mye mer stuerent enn å kritisere og snakke dritt om andres valg og oppdragelse av barn ;)

Jeg kritiserer en gruppe voksne mennesker og deres handlinger, det er da mye mer stuerent enn å kritisere og snakke dritt om andres valg og oppdragelse av barn ;)

Du kritiserer ikke, du skrev de personene som røyker mangler ett gen og er hjernedød.
Nei det er ikke mere stuerent, synes det faktisk er verre.
Men jeg synes ikke noe om at det er greit å si stygge ting om ett menneske fordi noen andre sa noe stygt. Hvorfor blir det mer greit?
Er det greit å slå også når andre gjør det? Dårlig argument for å gjøre det stuerent å si stygge ting om andre mennesker. Det gjør deg ikke noe bedre enn de som sier de tingene du reagerer på dessverre.

Du kritiserer ikke, du skrev de personene som røyker mangler ett gen og er hjernedød.
Nei det er ikke mere stuerent, synes det faktisk er verre.
Men jeg synes ikke noe om at det er greit å si stygge ting om ett menneske fordi noen andre sa noe stygt. Hvorfor blir det mer greit?
Er det greit å slå også når andre gjør det? Dårlig argument for å gjøre det stuerent å si stygge ting om andre mennesker. Det gjør deg ikke noe bedre enn de som sier de tingene du reagerer på dessverre.

Men da mener du det. Jeg syns det er helt innafor å mene at folk som gjør noe livsfarlig fortjener å høre hvor dumme de er ;) samme som at de som ikke sikrer barna riktig i bil får høre det samme ;) når man vet farene og fortsatt gjør handlinger stikk i strid så er det ikke annet å si.

Men da mener du det. Jeg syns det er helt innafor å mene at folk som gjør noe livsfarlig fortjener å høre hvor dumme de er ;) samme som at de som ikke sikrer barna riktig i bil får høre det samme ;) når man vet farene og fortsatt gjør handlinger stikk i strid så er det ikke annet å si.

Ingen har sagt man ikke kan si at man ikke liker røyk, det er måten ting blir sagt på. Å være saklig kommer man lenger med.

Jeg syntes nå frisk luft er en menneskerett uansett om man er ute eller inne. Og jo mange røykere ER egoister når de gjør sånne ting som jeg har beskrevet her. Hvordan er det ikke egoistisk? Når man utsetter en liten baby for røyk for å dekke sin egen avhengighet? Igjen jeg sier IKKE dette gjelder alle røykere, men det er pokker meg mange..jeg syntes ikke man må "tåle" litt røyk om man setter seg ned på en restaurant eller lignende. Syntes røyking i det offentlige rom burde være forbudt generelt. Med tanke på helsefarene det medbringer. Så får man gjøre som man vil i sitt eget hjem.
Merker som på jobben til gubben (eier Norges største bruktbilbutikk) de kjøper ikke biler det har vært røyket i uansett hvor billig de får dem. Blir IKKE kvitt dem samme hva. De renser seter, tak, flere uker med lufting, sitron eddik osv. Ingen vil kjøpe dem, ikke engang røykere selv..
Alt jeg ber om er la mitt barn ha retten til frisk luft. Trodde det var en menneskerett jeg :)

Jeg kan heller ikke fordra det og syns røykere forpester lufta for oss andre, spesielt tenker jeg på barna.

Back
Topp