Røyker eller snuser du? Eller annet?

  • Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet
Tar en røyk en gang i blant på jobb og når jeg er ute, men aldri foran ungene.
Liker også å ta meg et glass vin i helgen.

Ulovlige rusmidler har jeg aldri prøvd.

Rørte selvfølgelig hverken alkohol eller røyk når jeg var gravid.
 
Det var da litt av en kvass måte å svare på noe man er uenig i[emoji28]

Men syns selvfølgelig det er stor forskjell på å ta seg en øl og røyke hasj. Det er en grunn til at det ene er lov og det andre ikke. Tror du skal gange den ene ølen ganske mye mer opp for å kunne sammenligne det med å røyke hasj. Ingen av delene er dog greit å gjøre i et svangerskap[emoji28]
Beklager at jeg ikke pakket inn det jeg skrev i rosa sukkerspinn ;)
 

Så hva er problemet med å kalle en spade for en spade? Det er et lovlig rusmiddel, men rusmiddel like fullt :) Det betyr jo ikke at mennesker gjør noe galt om de koser seg med alkohol (utenom i gitte situasjoner) eller noen av de andre lovlige rusmidlene vi har, men det er jo å ruse seg :)
 
Så hva er problemet med å kalle en spade for en spade? Det er et lovlig rusmiddel, men rusmiddel like fullt :) Det betyr jo ikke at mennesker gjør noe galt om de koser seg med alkohol (utenom i gitte situasjoner) eller noen av de andre lovlige rusmidlene vi har, men det er jo å ruse seg :)
Fordi de virker på helt forskjellig måte. Og du snakker tydeligvis om noe du har null peiling på.
 
Fordi de virker på helt forskjellig måte. Og du snakker tydeligvis om noe du har null peiling på.

Jo, har faktisk helt grei peiling på dette, og det er derfor jeg skriver som jeg gjør. Hasj, alkohol, eller andre rusmidler har ulik rus, men rusmidler er de likevel. De har også ulike avhengighetsmekanismer, og fungerer ulikt på ulike mennesker. Og samtlige kan bli problematiske og skadelige (også koffein).

Men rusmidler er de alle sammen. Og hvorfor er det da galt å si at man ruser seg på et av de, som tilogmed er lovlig?

Det opprinnelige spørsmålet til moderator var også bare så enkelt «bruker du rusmidler?», tilogmed du er jo enig i at alkohol er et, så da er det jo ingenting feil med å spørre slik :) Syns moderator var tøff jeg som spurte på denne måten :)
 
Beklager at jeg ikke pakket inn det jeg skrev i rosa sukkerspinn ;)

Er vel snakk om å ha en viss respekt for hverandre. Lett å bli ufin bak et tastatur som anonym. Var nettopp en tråd om mobbing og forbilder for barna, den kan være fin å lese på for deg[emoji4] også en tråd om smileyen «[emoji6]» hvordan mange føler den blir brukt som hersketeknikk.

Denne tråden hadde et så enkelt spørsmål å svare på og ser ingen grunn til å snakke slikt til noen som du gjorde, selv om man er uenig. Men håper du har det bra med deg selv.
 
Jeg røyker, men drikker ikke.. Sist var i fjor sommer.. Noen øl :)
Narkotika? Aldri! Og tror heller ingen hadde innrømmet det her :(
Kaffe har jeg aldri likt..
 
Ja jeg røyker når jeg er på fest eller tar meg ei øl :)
Drikker øl og alkohol avogtil i helgene :)

Hender også jeg tar meg en røyk i hverdagen om jeg er forbanna eller stresset...
 
Røyka for noen år siden. Snusa av og på, veldig på egentlig [emoji14] slutta når jeg fikk positiv test og har ikke fortsatt etter det. Tror det er tre år siden jeg drakk alkohol sist. Jeg liker ikke smaken av det meste av alkohol, så da gidder jeg ikke drikke. Drakk mye i tenårene da [emoji14]
 
Alle må jo erkjenne at alkohol er et rusmiddel? Det er jo det rusmiddelet som i tillegg tar mest liv! Lovlig eller ei, rus er det!
Alkohol er absolutt et rusmiddel ja [emoji14] et rusmiddel som IKKE hadde blitt lovlig om det kom på markedet nå. Eneste grunnen til at det er lovlig er fordi det har vært lovlig å såååå lang tid at det ville blitt vanskelig å gjøre det ulovlig [emoji14]
 
Hvordan ruser man seg på kaffe og røyk egentlig?

Koffein og nikotin er begge psykoaktive stoffer kategorisert som stimulanter, og påvirker hjernen til å føle eksempelvis tilfredshet, lykke og har som oftest en oppkvikkende virkning :)

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/snus-og-roykeslutt/nikotin-og-avhengighet

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/koffein/

Det er jo disse effektene som gjør at mennesker har en tendens til å like slike midler og bli avhengige av det. Har man blitt avhengig av nikotin eller koffein og bråstopper vil de fleste oppleve abstinenser i ulik styrke og.
 
Var kaffe og Snus avhengig før svangerskapet. Kaffelysten har jeg mistet totalt. Men snusbruken har desverre dukket opp igjen..

Snuste ikke i svangerskapet, da kutta jeg totalt :)
 
Ingen nikotin!! Alkohol kun en sjeeeeeelden gang... koffein drakk jeg daglig før jeg ble gravid [emoji4]
 
Koffein og nikotin er begge psykoaktive stoffer kategorisert som stimulanter, og påvirker hjernen til å føle eksempelvis tilfredshet, lykke og har som oftest en oppkvikkende virkning :)

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/snus-og-roykeslutt/nikotin-og-avhengighet

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/koffein/

Det er jo disse effektene som gjør at mennesker har en tendens til å like slike midler og bli avhengige av det. Har man blitt avhengig av nikotin eller koffein og bråstopper vil de fleste oppleve abstinenser i ulik styrke og.


Aaaldri tenkt over!!!
 
Det er noen år siden jeg har rørt alkohol.
Røyker ikke, snuser ikke.

Mine laster er Pepsi Max cherry, og te :D
 
Back
Topp