Råd? Barnet ble bitt av hund

Yippi

Andre møte med forumet
Hei,
Jeg har aldri laget noe innlegg på forumet her før, og er litt usikker på om jeg valgte riktig plass å opprette tråden, men prøver likevel for jeg trenger sart noen råd.

Min sønn på 1,5 år ble idag bitt i ansiktet av naboens hund. Hunden var i bånd, men sønnen min var på ingen måte truende eller kastet noe eller noe som helst, han var 1-1,5 meter fra hunden og var rolig. Jeg og samboer stod og pratet med hundeeier, slik at vi alle stod sammen, men jeg tenkte ikke over at hunden plutselig, uten advarsel, skulle hoppe på min sønn uprovosert :( Jeg har selvfølgelig kjempedårlig samvittighet nå, så setter pris på å spares for for mange "du burde ha passet på"-kommentarer. Selvfølgelig fatter jeg jo det nå, men jeg fulgte godt med på sønnen min hele tiden for at han ikke skulle gjøre noe truende/negativt/skremme hunden. Det gjorde han heller ikke, men hunden gikk rett på ansiktet hans likevel.

Når det først skjedde gikk alt veldig fort, og vi hastet til legevakten uten å snakke mer med hundeeier da vår sønn var vår prioritet. Han slapp heldigvis å sy, men har et godt kutt i leppa og merke etter hundetenner på kinnet.. Jeg føler meg ikke trygg! Barnet vårt er 1,5 år, og jeg føler at man skal kunne være ute i nabolaget uten at man skal frykte at en hund kommer gående på tur og angriper barnet selv om barnet ikke gjør noe mot hunden. Barn løper rundt, og det er jammen ikke lett å ALLTID være en halvmeter fra en unge som løper hit og dit og ikke vil holde i hånda men gjøre alt på egenhånd..

Uansett - jeg er usikker på hva vi gjør herfra. Hundeeier har ikke tatt kontakt med oss for å høre hvordan det går med han lille, og jeg har ikke gått bort til dem etter vi kom hjem fordi jeg ikke følte jeg kunne ha en fornuftig samtale med dem akkurat i dag. Jeg er enda helt skjelven i hele kroppen, så tenkte å roe meg ned først.

Hva ville dere gjort? Ville dere politianmeldt? Evt hvilke tiltak ville dere krevd av hundeeier for å ha et sikkert nabolag? Det er 90% barnefamilier med småbarn, og jeg orker ikke tenke på hva som kunne skjedd om hunden angriper min sønn (eller andre barn!) igjen!

Det hører med til historien at hundeeier etter angrepet sa at hunden "ikke liker" barn. Det hjalp meg svært lite der jeg stod med en unge med ansiktet fullt av blod :( Hjelp meg å tenke fornuftig her, i stedet for panisk mor logikk?

Hilsen en stresset, redd og frustrert mamma.

Så grusomt, jeg ville ha sovet på det...

Men forstår deg godt vi har ikke dyr selv men har alltid latt guttungen få snakke med hunder vi ser og klappe de hvis eier sier det er Ok. Vært heldig da ingenting har skjedd...

Hva jeg ville gjort videre avhenger litt av hvor aggressiv hunden var da han angrep? Var det lek eller hensikt i å bite? Godt mulig naboen din også synes dette er vanskelig.

Mitt råd sov på det og prat med eieren i morgen før du bestemmer deg;)

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Jeg ville snakket med eier i allefall, og forklart at det opplevdes skremmende. Men jeg tror ikke jeg hadde anmeldt dette, med tanke på at hunden faktisk stod i bånd, og ikke løper rundt etter fritt vilt. Som du selv sier forstår du det i ettertid, og samtidig som dere passet på burde eier ha informert om at hunden ikke liker barn, slik at dere hadde vært klar over dette. Jeg forstår det er en helt forferdelig skremmende opplevelse, og handlingen min hadde nok hatt rot i om hunden alltid er i bånd, eller om den også går løs, feks. Men grusomt er det, at det har skjedd.

Takk for svar! Det var absolutt ikke lek. Det var ingen kommunikasjon mellom hunden og sønnen min før det skjedde. Ingen knurring eller bjeffing, hunden trakk seg ikke unna eller noe, sønnen min rakte ikke hendene ut mot den engang, den bare hoppet på han og beit rett i ansiktet :s Det var nok en slags "kom deg vekk!"-greie, men det var jo bare flaks at det gikk så godt som det gjorde føler jeg!

Jeg ville anmeldt det, så får det være opp til politiet. Man skal ha JÆVLIG god kontroll på hunden sin, spesielt om man bor i et område med barn osv. Er ikke hunden til å stole på får de bruke munnkurv da. Har selv hund som har kort lunte på fremmede. Samt en liten jente på 16 mnd pluss en gutt på 12 år. Hunden vår går flott over ens med alle i familien. Men er overbeskyttende som bare det på barns våre. Kommer noen bort til barna, kan han finne på å nippe til dem for å beskytte dem. Greit nok er det bare en pomeranian så skadeomfanget er jo lite. Men som hundeeier er du alltid ansvarlig for hva hunden din gjør. Så om noen kommer for nære må jeg rett og slett ta han vekk før det går galt. Jeg ser alltid klart og tydelig når hunden vår begynner å bli stressa og viser tegn til at dette liker han ikke. Vi som hundeeiere kjenner jo hunden. Så hvis de visste hunden ikke likte barn burde de ikke tillat hunden å stå 1,5 meter unna et så lite barn i utgangspunktet!

Last edited:
dff4bd75fd9b2fd989c6fed55e029743.png

Her kan du se tegn hunden vil vise før den angriper, det er små tegn. Men om man vet om dem kan man avverge i fremtiden :) hundeeiere burde i hvert fall kjenne igjen disse tegnene :)

Takk for det :) for oss som ikke har hund selv, var det ikke så lett å vite iallefall. Jeg følte det kom fra ingenting. Jeg stoler på en måte på eieren ift å vite om hunden føler seg truet eller hva som helst, siden det er dem som kjenner den. Og så passer jeg på at minsten ikke gjør noe for å provosere. Men skal definitivt helt klart følge mye bedre med på alle hunder fra nå av!!

Har hunder selv og driver aktivt med hund, i tillegg til at jeg er utdannet innen hund og adferd og holder også kurs. Og med bakgrunn i dette sier jeg: En hund som biter har ikke livets rett. Det er dessverre mange dårlige og kunnskapsløse hundeeiere som gjennom å ikke klare å lese sin hunds signaler tidlig nok, ødelegger hundene sine og gjør dem potensielt farlige. Her må du bare anmelde så hunden taes av dage. Neste gang kan det være at hunden går for halsen og dreper et barn. En hund som biter er redd, kanskje lever det med smerter...uansett...å bite et barn er fullstendig uakseptabelt.

Uansvarlig eier, ikke forelder.
Kontakt hundeeier I morgen, om eier ikke foreslår flere konkrete ting de skal gjøre for å sikre at det aldri skjer igjen hadde jeg anmeldt det.
Det er sannsynlig at det blir henlagt, men saken havner I mappa til bikkja i tilfelle noe skjer med den hunden igjen.

Her burde jo faktisk hundeeier tatt tak..
De har et ansvar for hunden sin.. Både på den ene og andre måten. Hadde jeg visst at hunden min "ikke likte barn", ville jeg ikke latt barn komme nær den.. Nytter LITE å si i fra i etterkant. (selv om det kunne mulig komme brått på at hunden bet, likevek..)

At hundeeier ikke har tatt kontakt i etterkant, synes jeg tyder på at h*n mener det er deres feil på noe vis..
Hadde vedkommende vært ydmyk og advart i forkant..eller i det minste pratet med dere i etterkant.. Så hadde det vært en ting. Hunden står jo i bånd, så da er det vel ingen fare for at den løper rundt og angriper ellers...
Men ja.. Nei, sov på det litt, føl på det i morgen. Se om de tar kontakt. Om de ikke bryr seg i det hele, så ville jeg nok anmeldt.. For det synes jeg tyder på at de ikke gidder ta ansvar..

Men se an situasjonen litt først, og få roet deg skikkelig først.

Huff så forferdelig da, men bra barnet ditt kom unna det så bra så det gjorde! Han er nok stor nok til at det har satt psykiske spor også, så dette kan følge dere lenge selv om han er uten stor skade.

Jeg vet ikke hva hundeeieren tenker eller gjør, siden du ikke har hørt fra han kan det jo hende alt fra at han sitter hjemme livredd for å få telefonen om at hunden hans må dø, og det kan hende han allerede har tatt den avgjørelsen selv. Jeg vet at jeg ville sittet å vært redd for å få den dommen, men jeg ville selv også undersøkt hvordan det gikk med barnet. Hunden vi nylig mistet pga kreft var en omplasseringshund som ikke var trygg på andre barn. Dette måtte jeg ta stilling til, og sørge for at andre barn holdt seg unna. Han hadde kun lydløst språk, så der var det stortsett kun jeg som så når han advarte andre, og derfor stortsett jeg som håndterte han i sosiale situasjoner. Det følte jeg er alfa og omega når man har ansvar for dyr, og det gjorde jo også at vi heldigvis aldri kom opp i en slik situasjon.

Hvis jeg opplevde at mitt barn ble bitt på den måten hadde jeg nok tatt en prat med hundeeieren, og deretter valgt hva jeg hadde gjort videre basert på hva eieren sa. Hvis eieren virker kunnskapsløs og ansvarsløs tror jeg faktisk at jeg ville meldt det, men om eieren er klar over sitt ansvar og gjør de rette tiltakene ville jeg bare latt det gå, og heller husket på at den kan vi ikke stole på. Min sønn har blitt bitt to ganger av fremmede hunder, helt "uprovosert", men aldri så alvorlig som dette

Enig med de andre her. Det er eiers ansvar. Det kan godt hende at hunden ikke ga beskjed i særlig grad, da har den nok blitt straffet for å si ifra med lyd tidligere. Mange straffer vekk knurring og tror at problemet blir borte. Men da har man blitt kvitt symptomet og ikke sykdommen.
Uansett så innrømmer jo eier skyld her når det innrømmes at hunden ikke liker barn. Da er man jo klar over at det er et problem her.

Må først og fremst si at jeg elsker hunder. Men det er ikke under noen omstendigheter greit at en hund biter et lite barn! En hund som har bitt før gjør det fort igjen. Jeg hadde anmeldt det (men snakket med hundeeier først), så får det være opp til politiet hva som skjer videre. Hundeeier er ansvarlig for hunden og burde sagt ifra om at den ikke liker barn.

Naboen din bør jo kontakte dere for å høre hvordan det gå!

Dessverre kommer du ingen vei med å anmelde ettersom hunden var i bånd og ikke viste tegn til å bære agressiv [emoji853]

Håper det hår bra med sønnen din [emoji173]️

Jeg er enig med de andre. Dette må få konsekvenser for hundeeier.

Vi har selv hatt en stresset hukd som vi til slutt måtte avlive. (ikke pga biting, men sykdom, stress, og at han var sinna på biler med hengere. Han ble skremt som liten, og alt som ramlet som en henger var han sinna på.) så det som utløste avlivingen var at han en gang slet seg under tur og satte etter en ungdom på skateboard. Det ramler jo som en henger... Samboer hadde fått gutten til å hoppe av og da var hunden snill som et lam. Men da følte vi at dette kunne vi ikke ta ansvar for lenger.

Som skrevet lenger opp her, vil nok dette sette seg i dere alle sammen, men prøv likevel å ikke overfør/utvikle frykt for hunder, det er på langt nær alle hunder som er farlige. Lær barnet hvordan man skal omgås hunder og lese signaler. Lær barnet at man ikke går bort til fremmede hunder, og at man ikke skal klappe dem på hodet. La hunden lukte på hånda først, klø under haka/på halsen før hode og rygg.

Takk igjen for alle svar, tilbakemeldingene har vært over alle forventning. Godt å høre andres mer objektive tanker, fra folk som verken kjenner gutten vår eller hunden det gjelder. Dette er jo i bunn og grunn kjipt for alle parter. :(

Vi har idag vært i samtale med eierne, og de har fått mulighet til å komme med forslag til hvordan de ville løse saken. De hadde ingen forslag, så derfor velger vi å anmelde angrepet. Jeg mener at eier selv bør ha innsikt til å skjønne at noe må gjøres for at dette ikke skal skje igjen, og når alt vi fikk til svar var at de skulle passe godt på, ja da følte jeg rett og slett ikke det var godt nok for meg. Dette er helt sikkert en ting mange vil ha meninger om, men nå velger vi heller å anmelde og la politiet løse dette. Jeg kan ikke sitte med ansvaret for å ikke ha gjort noenting neste gang denne hunden biter og det kanskje ikke går like godt. Det er en ustabil hund, noe eier selv bekreftet i samtalen vår idag. Så ja... Ville bare si ifra hva vi har valgt, siden så mange faktisk har tatt seg tid til å skrive svar til meg! Tusen takk for alle tanker og forslag! :)

Takk igjen for alle svar, tilbakemeldingene har vært over alle forventning. Godt å høre andres mer objektive tanker, fra folk som verken kjenner gutten vår eller hunden det gjelder. Dette er jo i bunn og grunn kjipt for alle parter. :(

Vi har idag vært i samtale med eierne, og de har fått mulighet til å komme med forslag til hvordan de ville løse saken. De hadde ingen forslag, så derfor velger vi å anmelde angrepet. Jeg mener at eier selv bør ha innsikt til å skjønne at noe må gjøres for at dette ikke skal skje igjen, og når alt vi fikk til svar var at de skulle passe godt på, ja da følte jeg rett og slett ikke det var godt nok for meg. Dette er helt sikkert en ting mange vil ha meninger om, men nå velger vi heller å anmelde og la politiet løse dette. Jeg kan ikke sitte med ansvaret for å ikke ha gjort noenting neste gang denne hunden biter og det kanskje ikke går like godt. Det er en ustabil hund, noe eier selv bekreftet i samtalen vår idag. Så ja... Ville bare si ifra hva vi har valgt, siden så mange faktisk har tatt seg tid til å skrive svar til meg! Tusen takk for alle tanker og forslag! :)

Du gjør lurt i å anmelde det![emoji4]
God bedring til barnet ditt!

Hunden var i bånd og egentlig så burde man se på hunden og ikke barnet. En hund kan klikke av mye rart så ikke godt å si hva det var. Min mora hund liker ikke barn men aldri angrepet. Jeg har blitt angrepet av hu der som var min feil når jeg var barn. Feks så skal man ikke stå å stirre en hund i øynene når de er redde deg, det er å utfordre hunden. Men rart eierene ikke hadde en lengre samle med dere om tiltak osv. Hunder skjønner seg ikke på barn. Der jeg synes er merkelig at en hund som ikke liker barn var nærme nok ett barn til å angripe det. Jeg setter altid på bakken med mine barn i nærheten av hunder som viser at de ikke er trygge på barn, dette hjelper både hund og barn samtidig som man reagerer fortere. Jeg har blitt bitt fordi en hund ville bite min datter. Hunder skjønner også seg lite på barn og vanskelig for dem å få ett holdepunkt. Men håper de sjekker nivået av agressivitet på hunden og der om de kan få trent den.

Utrolig at eieren ikke hadde noe bedre å komme med! Virker både arrogant og tiltaksløs spør du meg!

Jeg er både hundeeier og mamma, og jeg skjønner godt at du anmelder det! Det hadde jeg gjort uten tvil [emoji853]

Vi har heldigvis en stabil hund som er trygg på alle barn og verdens beste venn til vår sønn,så jeg skjønner at dette er en grusom situasjon for dere [emoji173]️ håper det får bra med sønnen din og at naboen din får passende straff!!

Var det min hund hadde jeg dratt rett til veterinær og avlivet med en gang! Jeg ville ikke hatt en hund som gikk til angrep slik. Hunder skal ikke ha slik oppførsel.

Og så hadde jeg selvfølgelig tatt kontakt med foreldrene og spurt hvordan det gikk med gutten.

Hadde jeg vært deg hadde jeg levert en anmeldelse med ønske im avlivning. Joda eierne kan kanskje passe på, men man vet aldri, plutselig kan hunden komme seg løs en gang. Synes faktisk ikke det er greit å ha hund som "ikke liker barn".

Back
Topp