Pus og små barn

Jeg hadde ventet til babyen var litt større. Med nyfødte så har ho faktisk katter tatt liv, med at de søker varme steder og legger seg oppå barnet for å sove.

Men også alt det der med å bli sturen osv. Hadde ikke giddet akkurat no:)

Man må passe på med alle dyr :)
Vi har en kastrert hannkatt, og han har aldri vist interesse for vår sønn annet enn å lukte på han. Nå er han 2 år og katten tolererer mye mer, men er egentlig null interessert i sønnen vår ;) De lever harmonisk sammen likevel, og sønnen vår er en sympatisk gutt som prøver å kose med pusen ved enhver anledning :)

Vet ikke hvordan det er med kattunger og små babyer da vår er 7 år. Husker han likte godt å ligge ved hodet mitt når han var kattunge, men som jeg sa så må man passe på med alle dyr :)

Nettopp. Jeg lot aldri ungen være alene med noen av dyrene frem til han var ett år eller 1,5. Aldri noen som har prøvd seg heller. Var veldig streng hele tida så de skjønte fort at de ikke hadde noe i nærheten av han og tingene hans å gjøre. Nå er de bestevenner allesammen :)

Har vokst opp med katter.
Den ene var veldig glad i unger, og også veldig glad i å legge seg i vogner, men det er jo det man har myggnett til ;)
Ene katta mi klarte å komme seg inn i vogna selv om jeg hadde myggnett OG regntrekk :P Etter det skaffet jeg meg kattenett :P

Ene katta mi klarte å komme seg inn i vogna selv om jeg hadde myggnett OG regntrekk :P Etter det skaffet jeg meg kattenett :P
Og brukte både og?
For kattenettet holder vel ikke insektene ute?

Vi har ikke katt for øyeblikket, så vi går for kun myggnetting.

Har vokst opp med katter.
Den ene var veldig glad i unger, og også veldig glad i å legge seg i vogner, men det er jo det man har myggnett til ;)
Kattenett er best, det holder katter og andre dyr på samme str unna. Myggnett kan de klore seg forbi. Men på sommeren husker jeg jeg brukte begge deler når han sov i vogna ute.

Vi har en kastrert hannkatt, og han har aldri vist interesse for vår sønn annet enn å lukte på han. Nå er han 2 år og katten tolererer mye mer, men er egentlig null interessert i sønnen vår ;) De lever harmonisk sammen likevel, og sønnen vår er en sympatisk gutt som prøver å kose med pusen ved enhver anledning :)

Vet ikke hvordan det er med kattunger og små babyer da vår er 7 år. Husker han likte godt å ligge ved hodet mitt når han var kattunge, men som jeg sa så må man passe på med alle dyr :)

Ja, man må passe på alle dyr. Noen katter blir jo bestevenner med babyen etterhvert som babyen vokser, andre bryr seg knapt og noen blir bare sjalu. Erfaringsmessig, så ser jeg at katter som oftest godtar det nye familiemedlemmet uten å mukke og kan godt ligge vakt og passe på :)

Vår pus er jo av en eldre modell (nå er hun 13 år) og hun ble tydelig mer nervøs etter at Eleah kom til verden. Men hun har alltid vært litt skvetten av seg. Nå er hun jo vant til Eleah men det er aldri sånn at hun legger seg ved siden av henne eller noe sånt. :) Da Eleah var baby rømte pus bak sofa hver gang hun gråt. :p Så alle katter er forskjellige :) Ser ingen problemer med å skaffe seg katt :) Bortsett fra det styret med å følge med den, alt den skal lære ;)

Og brukte både og?
For kattenettet holder vel ikke insektene ute?

Vi har ikke katt for øyeblikket, så vi går for kun myggnetting.
Vi har ikke så mye insekt til vanlig, så det har ikke vært noe stort problem :-) Er jo redd for å dekke til for mye, så jeg har ikke brukt myggnett og kattenett samtidig, men det er jo sikkert trygt :-) Var bare redd det skulle holde like godt på lufta som et helseteppe, men det blir jo ikke på langt nær like tett :-)

Vi har ikke så mye insekt til vanlig, så det har ikke vært noe stort problem :) Er jo redd for å dekke til for mye, så jeg har ikke brukt myggnett og kattenett samtidig, men det er jo sikkert trygt :) Var bare redd det skulle holde like godt på lufta som et helseteppe, men det blir jo ikke på langt nær like tett :)

Vi bor i et område med ekstremt mye mygg i sesongen (rett ved ei elv med mye svinger og stillestående vann), så jeg er mer redd for myggen enn for katter :P
Kommer nok ikke til å kjøpe noe kattenett før jeg ser at vi trenger det, for jeg tenker at pepper funker like godt for å holde katter unna ;)
Nå har ikke vi katt, og selv om vi har tenkt på å skaffe oss en, blir det uansett ikke før om et par år.

Vi bor i et område med ekstremt mye mygg i sesongen (rett ved ei elv med mye svinger og stillestående vann), så jeg er mer redd for myggen enn for katter :P
Kommer nok ikke til å kjøpe noe kattenett før jeg ser at vi trenger det, for jeg tenker at pepper funker like godt for å holde katter unna ;)
Nå har ikke vi katt, og selv om vi har tenkt på å skaffe oss en, blir det uansett ikke før om et par år.
Vi hadde to da vi hadde baby, så vi fulgte godt med på vogna :-) Hvordan bruker du pepper? :-)

Vi hadde to da vi hadde baby, så vi fulgte godt med på vogna :) Hvordan bruker du pepper? :)
Sist jeg bodde et sted med veranda på bakkeplan, strødde jeg pepper rundt verandaen. Sånn for å slippe at kattene i nabolaget kom og la seg oppå alt av møbler, dreit i blomsterpottene og klorte opp pledd og sånn.
Funka greit nok, så jeg tenker at jeg gjør det samme nå.
Bruker sånne hele pepperkorn liksom.

Inne kan man jo bare bruke aluminiumsfolie for å få katta til å holde seg unna steder man ikke vil at den skal gå, men siden vi ikke har katt, vil jeg jo ikke ha noen katt inn sånn generelt, så det orker jeg ikke å styre med :P

Jeg vokste opp med katt, og vi var virkelig bestevenner. Nå har vi en hund, unghund riktignok så jeg er veldig spent på hvordan det blir. Hun er snill som ett lam, men ganske vilter av seg. Hun fyller året rett før babyen kommer, og jeg håper hun rekker å roe seg ned litt før den tid. Det er ikke så veldig praktisk med en staffordshire bullterrier som tror hun veier like mye som en fjær, føles jo som å bli påkjørt av en trailer innimellom

Sist jeg bodde et sted med veranda på bakkeplan, strødde jeg pepper rundt verandaen. Sånn for å slippe at kattene i nabolaget kom og la seg oppå alt av møbler, dreit i blomsterpottene og klorte opp pledd og sånn.
Funka greit nok, så jeg tenker at jeg gjør det samme nå.
Bruker sånne hele pepperkorn liksom.

Inne kan man jo bare bruke aluminiumsfolie for å få katta til å holde seg unna steder man ikke vil at den skal gå, men siden vi ikke har katt, vil jeg jo ikke ha noen katt inn sånn generelt, så det orker jeg ikke å styre med :P
Ah, godt tips! Det skal jeg prøve neste gang jeg prøver meg på en liten grønnsakshage, det var liksom ikke appetittelig å spise noe som lå ved siden av en kattebæsj :P

Jeg vokste opp med katt, og vi var virkelig bestevenner. Nå har vi en hund, unghund riktignok så jeg er veldig spent på hvordan det blir. Hun er snill som ett lam, men ganske vilter av seg. Hun fyller året rett før babyen kommer, og jeg håper hun rekker å roe seg ned litt før den tid. Det er ikke så veldig praktisk med en staffordshire bullterrier som tror hun veier like mye som en fjær, føles jo som å bli påkjørt av en trailer innimellom

Vi har ei bordercollie tispe på 3 år...hun er ganske aktiv, og tror hun er valp enda! Vært pappas lille prinsesse hele tiden og det er først det siste året hun har måtte dele på oppmerksomheten. Hun takler dårlig at andre får oppmerksomhet av oss, utenom når det er babyer i bildet. Da er hun kjempe forsiktig og legger seg heller ned og passer på :D

Vi skaffa oss hund i fjor sommer, så nå er han jo litt over året. Vet ikke om det gjelder alle hunder, men de er mest viltre første året. Vi har border collie-som er aktiv når han er aktiv og rolig når han er rolig. Men vet at stafforshire bullterrierer er ganske ulike border collier, selv om begge er aktive hunder.

Vi skaffa oss hund i fjor sommer, så nå er han jo litt over året. Vet ikke om det gjelder alle hunder, men de er mest viltre første året. Vi har border collie-som er aktiv når han er aktiv og rolig når han er rolig. Men vet at stafforshire bullterrierer er ganske ulike border collier, selv om begge er aktive hunder.

Jeg har hatt flere hunder før av ulike raser så av erfaring vet jeg jo at det vil bedre seg, men jeg er spent på forandringen etter første løpetid (som foregår nå). Min erfaring tilsier at de ofte blir "voksne" etter andre eller tredje løpetid, så forhåpentligvis roer hun ned herjinga si inne innen vi har en smårolling som kryper rundt på gulvet her. Hun begynner jo å forstå at hun kan vært vilter ute og rolig inne, men det er fortsatt MYE valpefakter og pøbelstreker i henne til fireåringens store frustrasjon innimellom.
Jeg trøster meg med at hun er veldig lærevillig så om vi er konsekvente på at hun aldri får være sammen med babyen om hun er vilter vil hun nok ta det fort selv om jeg også venter meg at hun kommer til å prøve å strekke grensene en del.

Vi har ei bordercollie tispe på 3 år...hun er ganske aktiv, og tror hun er valp enda! Vært pappas lille prinsesse hele tiden og det er først det siste året hun har måtte dele på oppmerksomheten. Hun takler dårlig at andre får oppmerksomhet av oss, utenom når det er babyer i bildet. Da er hun kjempe forsiktig og legger seg heller ned og passer på :D

Sånn var hunden vi hadde når fireåringen ble født også. Men de hadde utrolig stor glede av hverandre, og hunden passa på jentungen fra hun var nyfødt. Hun kom løpende om jenta gråt, jaga alle kattene som prøvde å nærme seg vogna om jenta sov ute, var alltid rolig og tålmodig med henne når de var på gulvet sammen. Jenta kunne gjøre som hun ville med henne, og hunden godtok at jentungen gjorde ting hun aldri hadde latt oss få gjøre uten å fysiske holde henne fast og tvinge henne (hun var livredd for labbene sine, så ingen fikk røre dem - bortsett fra jentungen. Hun kosa henne på labbene til hunden sovna)

Nå savner selvfølgelig jentungen vofsen sin veldig (hun måtte avlives for snart 2 år siden), og pøbelen vi har nå får til stadighet beskjed om at det er på tide at hun snart blir som den forrige hunden ellers orker hun ikke mer

Jeg har hatt flere hunder før av ulike raser så av erfaring vet jeg jo at det vil bedre seg, men jeg er spent på forandringen etter første løpetid (som foregår nå). Min erfaring tilsier at de ofte blir "voksne" etter andre eller tredje løpetid, så forhåpentligvis roer hun ned herjinga si inne innen vi har en smårolling som kryper rundt på gulvet her. Hun begynner jo å forstå at hun kan vært vilter ute og rolig inne, men det er fortsatt MYE valpefakter og pøbelstreker i henne til fireåringens store frustrasjon innimellom.
Jeg trøster meg med at hun er veldig lærevillig så om vi er konsekvente på at hun aldri får være sammen med babyen om hun er vilter vil hun nok ta det fort selv om jeg også venter meg at hun kommer til å prøve å strekke grensene en del.

Hun vår har hatt 3 løpetider, men ble drektig etter parring på siste løpetid.
Nå kan oppførselen skyldes drektigheta, men håper virkelig hun roer seg når dette her er over. Hun er en liten pest og en plage :P Ulempa med tisper er jo at de får bomullsdotter hver gang de har løpetid da :P

Har bare hatt hannhunder tidligere, og sistemann var verdens mest bedagelige sofagris - tiltross for sine 60 kg. Han var bestekameraten til minstemann frem til han ble avlivet rett før påske.

Jeg venter fortsatt på at tispa mi (som blir 8 år om 1 måned) skal bli voksen :P Så håper andre har mere hell enn det jeg har hatt der ;) 30 kg valp er til tider ganske så slitsomt!
Men når det er sagt, så er hu ekstremt tålmodig med barn :) Går en runde rundt seh sjøl hvis hu blir lei dem, for så å oppsøke dem frivillig for ny runde med lek og herjing (hu ligger/står rolig mens hu brukes som klatrestativ, ører, snute, tenner, tunga, poter og hale utforskes) ;) Og nåde oss om ungene får beskjed om å gi seg.. Da går hu og erter dem opp til de fortsetter selv om de har fått beskjed om at de ikke får lov!
Men veldig spent på hvordan hu nå vil reagere på at vi får egen baby og at de ikke bare er på lån for en periode... Men tror det skal gå helt fint! :D

Back
Topp