Pus og små barn

Karma27

Forumet er livet
Vi hadde altså verdens fineste pus (i våre øyne) frem til 2 mnd før M ble født.
Han var syk, så vi avliva han. Verste dagen i mitt liv... Hadde hatt han i 7 år, og var veldig glad i han.

Nå vurderer vi å skaffe en ny pus, litt for oss selv, og litt fordi vi ser at M storkoser seg rundt dyr, spesielt katter og hunder.
M blir jo 2 i januar.
Burde vi vente til våren? Eller skal vi skaffe en nå i høst?
Med tanke på både M's alder og den nye bebisen liksom..
Hva ville dere gjort?
 
Min erfaring;
Skaff dere pus :)
Vi er en søskenflokk på 4. Mamma og pappa valgte å få katt da min søster var 1 1/2 og 2 mnd til jeg skulle komme til verden!

Verdens herligeste katt, som døde ifjor, og ble altså 22 år! Vi hadde ingen problemer med å ha katt når vi var så små. Men, alle katter er jo forskjellige :)
Om min samboer ikke var allergisk skulle jeg så gjerne ha skaffet meg en katt nå!
 
Min erfaring;
Skaff dere pus :)
Vi er en søskenflokk på 4. Mamma og pappa valgte å få katt da min søster var 1 1/2 og 2 mnd til jeg skulle komme til verden!

Verdens herligeste katt, som døde ifjor, og ble altså 22 år! Vi hadde ingen problemer med å ha katt når vi var så små. Men, alle katter er jo forskjellige :)
Om min samboer ikke var allergisk skulle jeg så gjerne ha skaffet meg en katt nå!

Takk for innspill!
Jeg er egentlig litt redd for å få ny pus.. Tenk om jeg sammenligner med Gollum? Ingen kan jo bli som han! (På godt og vondt :p )
 
Oooog, er jentepuser "bedre" enn guttepuser?
Med tanke på om de er roligere osv...
 
Takk for innspill!
Jeg er egentlig litt redd for å få ny pus.. Tenk om jeg sammenligner med Gollum? Ingen kan jo bli som han! (På godt og vondt :p )
Ja.. Tenker på det samme om jeg skal ha pus engang! Ingen blir som Plopp-Plopp <3 Hun var en jentepus forresten! Hadde virkelig tolmodighet med oss barna :)
 
Ja.. Tenker på det samme om jeg skal ha pus engang! Ingen blir som Plopp-Plopp <3 Hun var en jentepus forresten! Hadde virkelig tolmodighet med oss barna :)
Gollum var den særeste pusekatten som har gått på fire bein!
VIRKELIG!
Når til og med de som jobber på dyreklinikken sa det.... :p Men han var jo fantastisk da! <3
 
Skaff dere pus!! Jeg vokste opp med dyr og fortvilelsen var stor da sønnen vår ble født og vi ikke kunne ha dur fordi vi leide bolig. Skaffa oss dyr med det samme vi leide bolig vi kunne ha dyr i og nå har vi kjøpt. Barn har godt av å bo med dyr og lære seg å vise omsorg og ta vare på små skapninger! Katta vil bli vant til huset og dere før babyen kommer. Best å venne til katta i huset før babyen tar opp mye plass og energi :)
 
Oooog, er jentepuser "bedre" enn guttepuser?
Med tanke på om de er roligere osv...
Alle puser er forskjellige. Ukastrerte monser kan fort bli for drevet av kjønnsdriften. Hokatter er derav roligere, men kan også ha perioder (løpetid) hvor de er helt tullete. Uansett-steriliserte katter er roligst-uansett kjønn. Har vokst opp med kastrerte monser, kosete og herlige, mens den usteriliserte hokatta var litt mer "på farta". Nå har vi hokatt. Steriliserte henne nylig, og vi har fått helt ny katt så og si: ho var kosete og rolig før, men nå kan man gange det med 5 sikkert. Springer ikke like mye ut, er ikke like oppfarende, koser mer, godtar fortere fremmede og sover mer :)
 
Alle puser er forskjellige. Ukastrerte monser kan fort bli for drevet av kjønnsdriften. Hokatter er derav roligere, men kan også ha perioder (løpetid) hvor de er helt tullete. Uansett-steriliserte katter er roligst-uansett kjønn. Har vokst opp med kastrerte monser, kosete og herlige, mens den usteriliserte hokatta var litt mer "på farta". Nå har vi hokatt. Steriliserte henne nylig, og vi har fått helt ny katt så og si: ho var kosete og rolig før, men nå kan man gange det med 5 sikkert. Springer ikke like mye ut, er ikke like oppfarende, koser mer, godtar fortere fremmede og sover mer :)
Har også hørt-uansett kjønn-at etter sterilisering, blir alle katter roligere og mer kosete. Så hvis man her en ukastert mons som kun sover på fanget, så blir det verre etter kastering :p
 
Min erfaring, vent! La babyen få etablere seg før ny pus hentes inn.
Vi hadde fineste Milo, en nydelig sort og hvit skipskatt som vi kjøpte et halvt år før jeg ble gravid med Theo. Katten var super herlig i svangerskapet, foruten at han tisset på og i ALT som hadde med babyen å gjøre. Da Theo var født, ble han skikkelig sjalu. Klorte og beit bena til den som holdt babyen, prøvde å klore etter babyen såfort den var i nærheten.
Han døde helt plutselig en morgen, kort tid etter han hadde sluppet ut for å gå på do. Så heldigvis slapp vi ta avgjørelsen om omplassering eller avliving.

Kattene til mamma er nesten likedan. Og har vært det siden jeg fikk nr.2 for 6,5 år siden snart.
 
Jeg hadde ventet til babyen var litt større. Med nyfødte så har ho faktisk katter tatt liv, med at de søker varme steder og legger seg oppå barnet for å sove.

Men også alt det der med å bli sturen osv. Hadde ikke giddet akkurat no:)
 
Har alltid vokst opp med katter:) når jeg lå i vugge i stuen så kom katten og la seg i den sa mamma. La seg alltid nede ved fotenden. Når jeg flyttet på eget rom så sov katten utenfor døren. Reiste seg hver gang noen kom for å se til meg :)
Nå har vi to marsvin for der vi bodde før så var han jeg leigde av allergisk mot katt. Men når marsvinene forsvinner så blir det katt igjen. Helt sikkert! :)
Men venter du til sommeren så redder du kanskje en pus fra å bli satt på gaten fordi eierne skal på ferie..
Men syns du skal gå for magefølelsen din på når det er best å få katt:)
 
Jeg vil også ha en pus til, men kommer til å vente til sommeren iallefall, og redde en etterlatt en. Og man vet aldri hva man får. Ofte går det helt fint, men noen puser gjør litt mer ut av seg enn andre. Noen er akkurat som å ha en ekstra baby. :p
Tenker også at det er lettere for en pus å forstå rangen dens, dersom den kommer etterpå. :)
Det går sikkert godt uansett, men jeg ville ha venta. :)
Og så er det jo også dette med toksoplasmose, jeg har iallefall fått beskjed om å ikke kose andre katter enn den vi allerede har, pga fare for smitte.
Men hvis dere skaffer dere en liten pusunge som ikke skal brukes til avl, vær så snill å steriliser den! Skjærer meg i hjertet når jeg ser hvor mange katter som gis vekk på finn. :(
 
Har vokst opp med katter.
Den ene var veldig glad i unger, og også veldig glad i å legge seg i vogner, men det er jo det man har myggnett til ;)
 
Jeg vil også ha en pus til, men kommer til å vente til sommeren iallefall, og redde en etterlatt en. Og man vet aldri hva man får. Ofte går det helt fint, men noen puser gjør litt mer ut av seg enn andre. Noen er akkurat som å ha en ekstra baby. :p
Tenker også at det er lettere for en pus å forstå rangen dens, dersom den kommer etterpå. :)
Det går sikkert godt uansett, men jeg ville ha venta. :)
Og så er det jo også dette med toksoplasmose, jeg har iallefall fått beskjed om å ikke kose andre katter enn den vi allerede har, pga fare for smitte.
Men hvis dere skaffer dere en liten pusunge som ikke skal brukes til avl, vær så snill å steriliser den! Skjærer meg i hjertet når jeg ser hvor mange katter som gis vekk på finn. :(
Er du gal, ingen pus får bo her om den ikke er kastrert/sterilisert! <3
 
Få pus før baby kommer, så pus kjenner seg hjemme hos dere pg har funnet sin plass:) Vi har jentepusen Tutta og hun sultestreiket i tre døgn når Herman kom :p Såååå sjalu, men veldig snill med han. Hun lå bare å så på han med skrekkblandet fryd :p
 
Skaff dere pus. Vi har to katter og en hund og det fungerte kjempebra fra første stund :)
 
Vi hadde tenkt å få oss ny katt til våren igjen, men siden baby kommer i februar valgte vi å få den nå, slik at den er ordentlig stueren til babyen kommer. Det er et styr uten like med barn som skal krype og gå alle andre plasset enn de har lov til, og med kattesand i hus de første ukene kan det bli en uhyggelig affære :D Vi fikk oss en nydelignog kosete hannkatt, som skal kastreres ved 6 mnd alder. Den veksler nå fort mellom vill lek og rolig kos, men er veldig sikker på at så fort den blir litt større og kastrert, vil den bli verdens fineste kosepus! Skaff dere katt, dere :D
 
Vi hadde tenkt å få oss ny katt til våren igjen, men siden baby kommer i februar valgte vi å få den nå, slik at den er ordentlig stueren til babyen kommer. Det er et styr uten like med barn som skal krype og gå alle andre plasset enn de har lov til, og med kattesand i hus de første ukene kan det bli en uhyggelig affære :D Vi fikk oss en nydelignog kosete hannkatt, som skal kastreres ved 6 mnd alder. Den veksler nå fort mellom vill lek og rolig kos, men er veldig sikker på at så fort den blir litt større og kastrert, vil den bli verdens fineste kosepus! Skaff dere katt, dere :D
Ja, jeg hadde nok gjort det samme! Heller nå enn etter fødselen!
 
Skaff dere pus dere!!! Det kommer til å gå kjenpefint!!
 
Back
Topp