Pumpe før fødsel

Soering

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows 2022
Til dere som fra før fødsel har bestemt dere for å pumpe - har dere begynt å pumpe litt før, for å kunne ha melk klart når ungen er født?

Nei, jeg har ikke melk før etter fødsel jeg :)
På barsel er de veldig opptatt av å nevne at babyene ikke trenger melk før etter de er 24 timer gamle om man spør om tillegg. Så det skal ikke være nødevndig

Jeg kan egentlig tenke meg å gjøre det, fordi jeg skal ha keisersnitt og i tilfelle det skulle ta tid før jeg får ammet osv i forbindelse med det. Kan lett klemme ut råmelk nå, så kunne nok pumpet litt. Men er redd for å sette i gang fødselen (siden jeg skal ha planlagt keisersnitt) og derfor kommer jeg nok ikke til å gjøre det.

Nei har ikke hatt noe melk før etter fødsel. Som veivalsa skriver trenger babyen melk (utenom råmelk) før etter 24 timer, de sover som regel. Det er ikke nødvendig.

Jeg kan egentlig tenke meg å gjøre det, fordi jeg skal ha keisersnitt og i tilfelle det skulle ta tid før jeg får ammet osv i forbindelse med det. Kan lett klemme ut råmelk nå, så kunne nok pumpet litt. Men er redd for å sette i gang fødselen (siden jeg skal ha planlagt keisersnitt) og derfor kommer jeg nok ikke til å gjøre det.

Kan gjøre det på morgenen før keisersnittet eventuelt da :) vet om noen som har gjort det og gitt til far som gjerne ser babyen mens du er på oppvåkning. Noen ganger får man være med babyen hele tiden også da :)

Kan gjøre det på morgenen før keisersnittet eventuelt da :) vet om noen som har gjort det og gitt til far som gjerne ser babyen mens du er på oppvåkning. Noen ganger får man være med babyen hele tiden også da :)

Ja, det går jo an, men ser ikke for meg at jeg orker det den morgenen. Sikkert rimelig nervøs og vi må tidlig avsted osv. Planen er at babyen skal være hos meg hele tiden. Det skal pappaen også, samt jordmor, så ingen grunn til at det ikke skal gå..hvis alt går som planlagt da :p men det gjør det jo ikke alltid

Ja, det går jo an, men ser ikke for meg at jeg orker det den morgenen. Sikkert rimelig nervøs og vi må tidlig avsted osv. Planen er at babyen skal være hos meg hele tiden. Det skal pappaen også, samt jordmor, så ingen grunn til at det ikke skal gå..hvis alt går som planlagt da :p men det gjør det jo ikke alltid

Min første fikk ikke noe råmelk før etter et døgn uansett så det kan også gå bra. Han var foe sliten etter fødselen til å die og jeg hadde hverken melk eller råmelk

Med nr 2 ble det akutt ks og pga liten prematur baby måtte baby og far på nyfødt intensiv mens jeg lå på post.opprativ avd alene. Lå der i 3 timer for ingen fra barsel hadde tid til å komme å hente meg før. Fikk hjelp til å pumpe med en gang jeg kom opp på nyfødt intensiv. Fikk beskjed om at det er den samme «rå» melken som kommer rett etter fødsel og flere timer etter fødsel, men at jo fortere man begynner amme/pumpe jo fortere settes melkeproduksjonen i gang.

Jeg håndmelke råmelk før sistemann ble født, hadde ingenting for seg :shifty:

Back
Topp