Psykolog til samtale

Nei, det vil jeg da ikke tro. I Usa går jo alle til psykolog eller terapeut. Godt å forsøke å få hjelp til slike problemer.

har gått til psykolog og vet mann som har gjort det :)
eneste jeg vet om som har blitt meldt til barnevernet er meg selv faktisk :p var ca 3 mnd på vei og hadde en ny psykolog, hun tok et blikk i papirene mine hun (opplevd omsorgssvikt og da mente hun jeg var for ustabil! selvom hun endret mening etter noen samtaler da)

barnevernet kunne ikke finne noe så de har jeg ikke sett siden snuppa ble født.
men det er absolutt ikke vanlig at psykolog kontakte barnevernet! :) mye bedre å få god hjelp enn å slite med et problem for lenge!

Jeg vet jeg er i god stand til å ta meg av mitt eget barn da :)
, men godt man får beskjed om det...
Bare så feil syn på barnevernet etter hva man hører.

Husk det du leser i avisen er vinklet ifra en side og mange opplysninger blir forvrengt og utelatt. Har sett eksempler på dette selv, at det høres helt sykt ut det du leser i avisen, men mange viktige opplysninger ble forandret til det ukjennlige. Barnnevernet ønsker ikke å fjerne barn ifra foreldrene;)

Husk at det stort sett kun er det negative du høyrer om når det gjeld barnevern. Viss media skulle skrive om alle sakene som barnevernet gjere ein god jobb, ville det ikkje vore plass til anna i avisene.
Eg jobbar på ein lukka psykose avdeling, med svært sjuke pasientar, likevel er det ytterst sjelden at me treng å kontakte barnevernet pga bekymring, men tar gjerne kontakt for å få inn ekstra støtte til foreldrene som ønsker og trenger dette.
Barnevernet er der for å hjelpe, ikkje for å ta fra omsorgen til gode foreldre! Dei kan for eksempel hjelpe foreldre som treng avlastning i korte eller lengre periodar.
Ein profesjonell psyk ville heller aldri meldt bekymring bak din rygg om det ikkje var eit svært alvorlig tilfelle.
Trur du kan slappe heilt av, og vere stolt over at du tar imot hjelp, det er det mange som ikkje våger! Masse lykke til:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvis barnevernet skal kobles inn så er det fordi noen ser at mors psykiske helse går ut over barnet.

Psykologen har som offentlig instans meldeplikt dersom de blir kjent med opplysninger om at et barn utsettes for alvorlig omsorgssvikt i hjemmet. Med andre ord dersom din psykiske helse er så dårlig at barnet ditt kan ta skade av det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Psykologen har som offentlig instans meldeplikt dersom de blir kjent med opplysninger om at et barn utsettes for alvorlig omsorgssvikt i hjemmet. Med andre ord dersom din psykiske helse er så dårlig at barnet ditt kan ta skade av det.

Og slik er det jo ikke....

har gått til psykolog og vet mann som har gjort det :)
eneste jeg vet om som har blitt meldt til barnevernet er meg selv faktisk :p var ca 3 mnd på vei og hadde en ny psykolog, hun tok et blikk i papirene mine hun (opplevd omsorgssvikt og da mente hun jeg var for ustabil! selvom hun endret mening etter noen samtaler da)

barnevernet kunne ikke finne noe så de har jeg ikke sett siden snuppa ble født.
men det er absolutt ikke vanlig at psykolog kontakte barnevernet! :) mye bedre å få god hjelp enn å slite med et problem for lenge!

:o hun kan jo ikke gjøre det fordi du har opplevd omsorgssvikt...det sier jo ikke noe om deg som person det!!
Godt hun endret det da ;)

Og slik er det jo ikke....

I såfall trenger du ikke å bekymre deg. Dersom atte hvis.... Noen andre instanser sender inn bekymringsmelding vedrørende ditt barn til bvtj så kan bvtj innhente opplysninger fra din psykolog med eller uten ditt samtykke avhengig av alvorlighetsgrad

:o hun kan jo ikke gjøre det fordi du har opplevd omsorgssvikt...det sier jo ikke noe om deg som person det!!

Jo, hun kan det. Omsorgssvikt går ofte i arv da mange som har opplevd det mangler en del viktige relasjonserfaringer, er lite sensitive i møte med egne barn og viser dårlig mentaliseringsevne. Den som meldte fulgte bare meldeplikten også er det opp til bvtj å vurdere om grunnlaget for bekymringen er tilstede

Jo, hun kan det. Omsorgssvikt går ofte i arv da mange som har opplevd det mangler en del viktige relasjonserfaringer, er lite sensitive i møte med egne barn og viser dårlig mentaliseringsevne. Den som meldte fulgte bare meldeplikten også er det opp til bvtj å vurdere om grunnlaget for bekymringen er tilstede

Så de som har opplevd det kan ikke Være gode mødre og blir av det grunnlaget stemplet som onde mennesker? Å må bli fratatt barnet sitt ? Hjelp.

Men uten en eneste samtale først???

:eek: hun kan jo ikke gjøre det fordi du har opplevd omsorgssvikt...det sier jo ikke noe om deg som person det!!
Ja, men hadde noen møter med bv først og styrte litt :p

Men men de hadde jo ikke noe å si om meg heller så ;)

Ja det kan gå i arv fordi ja man kan miste mye "normal" kunnskap, men man må også se på helhetsbilde, ikke melde ei som har igjen 6 mnd før ungen i det hele tatt kommer.
Psykologen viste null om meg, min familie og situasjon, hun leste kun journal som sa omsorgssvikt. det hun da ikke fikk med seg var min fars familie hvor det ikke var omsorgsvikt. en tante som hjalp meg å få kunnskap om de essensielle tingene ved å være "normal"

bv vurderte etterhvert at det ikke var bekymring tilstede etter et stort møte hvor jeg dro inn halvparten av familien min, da kunne de tro på meg og har ikke hørt noe ifra dem siden.

Men skal sies at jeg ifra før har et dårlig forhold til bv pga manglende oppfølgning, ganske ekstreme utsagn og ja en hel rekke flere ting egentlig, hjelp lite når bv skulle ha meg til å signere et papir uten å fortelle meg hva de forskjellige paragrafene var for, og var først når min tante sa at NEI det gjør vi IKKE nå at de godtok det ;) Men dette er i Valdres med ganske spesielle damer

Så de som har opplevd det kan ikke Være gode mødre og blir av det grunnlaget stemplet som onde mennesker? Å må bli fratatt barnet sitt ? Hjelp.

Det er nå ikke noen som har sagt at bv hadde tatt ungen. Ei heller at Shadow har blitt stemplet som ett ondt menneske. Dem har plikt til å melde ifra står det. Barnevernet tar ikke barna så fort dem får en bekynringsmelding. Faktisk skal det ganske mye til før dem tar barn fra foreldrene. (Ofte for mye.)
Selvfølgelig finnes det skrekk historier, som det gjør hos politiet, Nav, sykehus og overalt. Men i dem aller fleste tilfellene så gjør barnevernet det dem skal, og bør. Hverken mer, eller mindre.

Vanligvis ikke.
Jeg spurte om det da jeg gikk til psykolog- depresjon, angst og personlighetsforstyrrelser. Hun sa hun aldri hadde tenkt tanken på å kontakte barnevernet, det gjør de bare i svært spesielle tilfeller det de tror barna ikke har det bra

Jeg hadde omsorgssvikt i min barndom. Men psykologene har aldri nevnt noe om at det kan videreføres eller vist noe bekymring for at det skal skje i min morsrolle. Heller tvert om..

Jeg gikk til samtaleterapi på VOP i forbindelse med depresjon,og det også gikk mye på at jeg hadde slitt med å knytte meg til barnet mitt, og vi pratet om alt fra dårlige matrutiner til hvordan jeg taklet f.eks. raserianfall og skolearbeidet mitt og forholdet til sambo og at jeg fantaserte om å slippe å leve, gjennom å bli dødssyk eller havne i en bilulykke osv. Barnevernet ble ikke innblandet i det i alle fall. Men jeg regner med at hver behandler bruker skjønn, og dersom de syns det ser ut som man kunne hatt behov for utredning eller noe ekstra hjelp fra barnevernet så kontakter de nok dem.

Back
Topp