Psykisk helse og åpenhet

Jeg syns åpenhet er bra, en veldig god ting:Heartred jeg gikk selv til psykiatrisk sykepleier etter flere tragedier som skjedde i livet mitt, og er ikke redd for å si det. Mamma mente at min bror burde ta seg en tur og få pratet med noen da han sliter litt med sinnet sitt. Men da avbrøt han bare og sa "jeg er ikke gal". Noen (les jeg) tente på alle plugger da og tok han på det. Det er helt feil tankegang at hvis man trenger å prate med noen så er man gal, og svak. Å søke hjelp er et tegn på å være sterk. Å dele åpent om erfaringer som andre kan ha nytte av og få hjelp av, det er sterkt! :Heartred

Men dette kan være typisk gutter. Gutter har større terskel for å oppsøke hjelp.
 
Kjenner meg veldig igjen, og i at det hjelper å dele for at andre skal kunne forstå litt av hva en går gjennom. Jeg måtte også få samboeren til å se over fordi det var så følelsesladet å skrive.
Jeg hadde jo funnet noe på nettet, men ikke folk vi kjente. Det gjorde også at jeg synes det var viktig å dele, har såvidt delt at vi hadde en SA også som jo er noe mange går gjennom men få snakker om. Håper mine erfaringer kan gjøre at noen tør å være åpen med meg om problemer rundt å miste, dersom de ønsker det. Synes d umiddelbart det var mest ensomt, at ingen andre sto i noe lignende (både ved SA og andre gang vi mista). Men siste gang fikk vi jo likepersonstøtte som hjalp veldig.
Jeg må likevel uansett si at jeg fant trøst i å vite at andre hadde hatt det vondt og kommet videre, selv om det ikke var akkurat det samme som jeg hadde opplevd :)
Så JA til åpenhet!

Skjønner ikke at det er tabu rundt det å miste et barn i magen. Alle klarer vel til en viss grad å sette seg inn i hvor vondt det må være.
Men ikke alle skjønner hvor lenge en slik sorg varer.
Ei jeg kjenner mistet for 12 år siden.. 5 mnd på vei med et sykt barn som ikke var levedyktig.
I fjor kom smellen og hun gikk til psykolog lenge og var sykmld.
 
Skjønner ikke at det er tabu rundt det å miste et barn i magen. Alle klarer vel til en viss grad å sette seg inn i hvor vondt det må være.
Men ikke alle skjønner hvor lenge en slik sorg varer.
Ei jeg kjenner mistet for 12 år siden.. 5 mnd på vei med et sykt barn som ikke var levedyktig.
I fjor kom smellen og hun gikk til psykolog lenge og var sykmld.
Er veldig mange som ikke forstår den smerten og sorgen dessverre. Som tror det bare er å bli gravid på nytt, så ordner alt seg.
Eller som jeg fikk høre; "du kan jo ihvertfall bli gravid". Mager trøst, godt ment, men veldig mager trøst.
Jeg synes det er kjempefint at folk er åpen om psykisk helse.
Men tenker også at en bør velge sine samtalepartnere med omhu. dessverre finnes det dømmende og nedlatende mennesker som ikke vil forstå. Og som kan gjøre situasjonen verre.
Jeg er litt uenig, forstår hvor det kommer fra, men så lenge man har jobbet lenge med det, så er det ofte ikke en problemstilling.
Jeg satt i over en time og diskuterte med en kollega fordi hun nektet å tro at jeg har sosial angst, for jeg jobber jo i barnehage! Hun ville ha meg med på noe sånne Forever Living greier.
Jeg ble provosert, men det var ikke vondt, for jeg vet hva jeg sliter med, hva jeg har slitt med og hvor mye jeg har jobbet.

Vi er helt åpne om PGD prosessen vår, noe som er mektig relevant i abortdebatten som har pågått.
Der får man jo høre at om man aborterer bort syke barn så er man motstander av mangfoldet, man mener ikke at folk med funksjonsnedsettelser har rett til liv. Vi er på jakt etter såkalte "designerbabyer" fordi laben skal tukle og teste DNAet til embryoene før innsett.

Jeg tåler å høre det, jeg tåler å diskutere det, derfor velger jeg å være åpen. Og skulle noen finne ut at de vil snakke dårlig om meg på grunn av det, so be it, det sier mer om dem. Tenker at åpenhet fjerner mye av årsaken og hensikten tll baksnakking.
"Du? Jeg hørte Lilth sliter psykisk. Hvordan tror du det blir når de får barn?"(tenkt samtale jeg har hatt mange ganger i hodet mitt).
Hvis jeg allerede er åpen og folk vet jeg blir fulgt opp, hva er det å bekymre seg for?
 
For oss var det litt motsatt. Jeg fant så utrolig lite om det. Følte meg så aleine.. og sånn ville jeg ikke at noen andre skulle ha det..

Fordi prosessen vår er så ukjent for mange (og generelt IVF er litt tabu) har vi jo valgt å dele på åpen facebook side og Instagram konto. Det er en balansegang å kjenne på hva som er greit og ikke greit å dele. Flere av innleggene har mannen måtte lese korrektur fordi jeg har grini mens jeg har skrivi.
Men så får vi respons på at det er så ekte, fått respons fra andre som har mistet som kjenner seg sånn igjen, og folk som ikke har mistet som føler de endelig forstår litt.. og da blir det verdt å eksponere seg selv litt.
Mener du ivf er tabu? Det har ikke jeg inntrykk av, aldri hatt problemer med å fortelle at vi har vært på samtale om ivf behandling
 
Mener du ivf er tabu? Det har ikke jeg inntrykk av, aldri hatt problemer med å fortelle at vi har vært på samtale om ivf behandling
Der jeg er fra er det fortsatt ganske tabu og i familien min generelt.

Eller tabu og tabu.. Folk vil ikke snakke om det. Det er mange som ser på det som et nederlag å måtte ha hjelp.

Der jeg er fra og den kretsen f.eks mine foreldre omgås så er IVF prosesser fortsatt slik som tiskes om over kaffekoppen. Dessverre..

Og det er en grunn til at jeg flytta vekk derifra....
 
Der jeg er fra er det fortsatt ganske tabu og i familien min generelt.

Eller tabu og tabu.. Folk vil ikke snakke om det. Det er mange som ser på det som et nederlag å måtte ha hjelp.

Der jeg er fra og den kretsen f.eks mine foreldre omgås så er IVF prosesser fortsatt slik som tiskes om over kaffekoppen. Dessverre..

Og det er en grunn til at jeg flytta vekk derifra....
Så synd
Som sagt ikke opplevd det seg ig det er mange år siden feste gangen vi var på samtale
 
Så synd
Som sagt ikke opplevd det seg ig det er mange år siden feste gangen vi var på samtale
Det er innmari synd, men det er mye galt med den bygda/det området.
Vet det har blitt bedre, men det finnes mye trangsynte mennesker igjen fra min oppvekst..
 
Det er innmari synd, men det er mye galt med den bygda/det området.
Vet det har blitt bedre, men det finnes mye trangsynte mennesker igjen fra min oppvekst..

Det finnes alltid trangsynte mennesker som dessverre ikke vet bedre.
Enten har de levd i en beskyttet boble, eller så er de full av komplekser. Eller så er de bare veldig kort
 
Det finnes alltid trangsynte mennesker som dessverre ikke vet bedre.
Enten har de levd i en beskyttet boble, eller så er de full av komplekser. Eller så er de bare veldig kort
Mens jeg vokste opp så tror jeg rett og slett at det skjedde så lite og bygda var så "lukka" at sladder og pisspreik var en av de få "gledene" folk hadde..

Jeg opplevde som 14-15åring at mors venninne satte ut rykter om at jeg var seksuelt aktiv og ved en senere anledning, gravid.. Voksne mennesker, mot en tenåring.. det sier litt om tilstandene der ute..
 
Mens jeg vokste opp så tror jeg rett og slett at det skjedde så lite og bygda var så "lukka" at sladder og pisspreik var en av de få "gledene" folk hadde..

Jeg opplevde som 14-15åring at mors venninne satte ut rykter om at jeg var seksuelt aktiv og ved en senere anledning, gravid.. Voksne mennesker, mot en tenåring.. det sier litt om tilstandene der ute..

Stakkars folk.. da er det tragisk.
 
Skjønner ikke at det er tabu rundt det å miste et barn i magen. Alle klarer vel til en viss grad å sette seg inn i hvor vondt det må være.
Men ikke alle skjønner hvor lenge en slik sorg varer.
Ei jeg kjenner mistet for 12 år siden.. 5 mnd på vei med et sykt barn som ikke var levedyktig.
I fjor kom smellen og hun gikk til psykolog lenge og var sykmld.

Ja, jeg synes også det er rart. Altså selve det å miste barnet er kanskje ikke tabu, men den store sorgen rundt det og at det kan være vondere på et senere tidspunkt enn bare rett etterpå. Det er jo et traume å miste et barn, så kan godt skjønne at en smell kan komme selv 12 år etterpå også.
 
Ja, jeg synes også det er rart. Altså selve det å miste barnet er kanskje ikke tabu, men den store sorgen rundt det og at det kan være vondere på et senere tidspunkt enn bare rett etterpå. Det er jo et traume å miste et barn, så kan godt skjønne at en smell kan komme selv 12 år etterpå også.

Klart det. Det har vært tøft for henne. Ofte kan sorgen bli komplisert og da er det fint å snakke med noen om det
 
Jeg føler folk er mer åpnere før, jeg er ganske åpen selv. Orker ikke gå rundt og late som om alt er bra hele tiden lenger.

Problemet er jo litt og at folk lager regler på hvor det er greit å dele og ikke. Det syns jeg er litt synd. Syns det er noe en bør få bestemme selv.
 
Jeg føler folk er mer åpnere før, jeg er ganske åpen selv. Orker ikke gå rundt og late som om alt er bra hele tiden lenger.

Problemet er jo litt og at folk lager regler på hvor det er greit å dele og ikke. Det syns jeg er litt synd. Syns det er noe en bør få bestemme selv.

Tenker at samfunnet generelt har blitt slik at alle skal mestre og prestere i høy grad, og fikse livet.
Noe som kan gjøre det ekstra vanskelig for de som har det vanskelig fra før.

Tenker også at mange kan frykte barnevernet. Om en sliter med angst eller depresjoner er mange redd for å dele det, mtp å bli sett på som dårlige foreldre. Har du et barn med utfordringer i utg pkt og det kommer fram at mor/ far sliter psykisk er det lett å vinkle det over på foreldrene.
Selv om barnevernet er en etat som skal hjelpe familier, kommer det svært mange skremsels historier i media, som gjør at mange føler de må ha «alt på det rene»

Dette synes jeg er utrolig synd, for psykisk helse er noe alle har, og mange har ikke like god helse gjennom hele livet.
 
Tenker at samfunnet generelt har blitt slik at alle skal mestre og prestere i høy grad, og fikse livet.
Noe som kan gjøre det ekstra vanskelig for de som har det vanskelig fra før.

Tenker også at mange kan frykte barnevernet. Om en sliter med angst eller depresjoner er mange redd for å dele det, mtp å bli sett på som dårlige foreldre. Har du et barn med utfordringer i utg pkt og det kommer fram at mor/ far sliter psykisk er det lett å vinkle det over på foreldrene.
Selv om barnevernet er en etat som skal hjelpe familier, kommer det svært mange skremsels historier i media, som gjør at mange føler de må ha «alt på det rene»

Dette synes jeg er utrolig synd, for psykisk helse er noe alle har, og mange har ikke like god helse gjennom hele livet.

Eg har hatt kontakt med barnevernet og opplevd dei på godt og vondt, men stole på dei likevel, det klarer eg ikkje. Eg er ellers åpen med at eg har hatt det tøft, også til dei. Men eg forteller kun det som er relevant.
 
Back
Topp