ORIGINAL: Lille_frosk
Men legen på HS mente en IKKE skulle stryke på barnet,gi smokk eller vann. Ingen kontakt at all!!! Og uansett så anser jeg denne metoden som BARBARISK. Ja det er min mening.
Da har den legen misforstått Ferber! Når det er sagt, så er jeg ikke ihuga ferberfan altså. Men nå er barna så store at det fint går an å høre forskjell på klagegråt og annen gråt (i de fleste tilfeller), og jeg personlig synes ikke barna har vondt av å klage litt.. Dersom barnet blir tatt opp hver gang det klager litt, får det jo belønning for å klage, ergo det klager mer.. De skjønner veldig mye disse små, og de skjønner det iallefall når de får belønning[;)]
Men over til problemet ditt.. For å kutte nattamming kan du prøve å tilby vann i stedenfor. De er så store nå at de trenger som regel ikke mat om natten. Tilby vann til h*n ikke vil ha mer, gi sutt og legg barnet til å sove igjen. Dette vil som oftest resultere i at barnet ikke våkner lenger fordi det ikke får "belønning" for å våkne. (selvfølglig om barnet rumler i magen, eller på andre måter gir klart uttrykk for at det er sultent må det få mat.
Prøv å gi en god porsjon grøt om kvelden slik at barnet er godt og mett når det blir lagt.
Når det gjelder legging, er det viktig å ha samme rutine hver dag, i samme rekkefølge. f.eks: grøt, bad, pupp, seng. Kos gjerne litt på rommet før barnet blir lagt i sengen, syng litt eller kanskje lese en bok. Dette er trøttende aktiviteter.
Når barnet blir lagt i sengen, og du vet at det ikke er sultent/tørst/trenger ny bleie, kan du prøve å la h*n klage litt. Gi kos i sengen etter et par min slik at h*n roer seg, hold gjerne en hånd på magen, vis at du er der, men at h*n ikke får belønning og får komme opp om h*n klager nok. Om h*n blir helt hysterisk tar du h*n selvfølgelig opp og roer ned før h*n blir lagt igjen. Ta h*n aldri ut av rommet etter at du har begynt legging.
Det går seg som regel til etter noen dager, men en må stålsette seg til å høre på litt klaging.. Det var denne måten som fungerte her i huset iallefall, og snuppa her var vandt til å vugges i søvn. Nå er hun en drøm å legge[:D]
Lykke til iallefall![:D]