Provosert

Lille_frosk

Glad i forumet
var poå 6 mnd kontroll med snuppa - forsinket grunnet HS. var stengt,

Disse anbefalte FERBER METODEN mot nattamming og soverutiner på kveld. Det skjer ikke her. Ferber er etter min mening noe av det verste en kan utsette barnet sitt for!

hva er ferber

Metode hvor barnet legges og selv om det gråter. Går inn hvert 5 min. Tar ikke i barnet eller noe. Sier bare mamma er her går ut igjen og venter nye 5 min! Slik holder en på til de sovner, ofte gråtende

prøvde noe lignende i går jeg da, gikk bare inn og ga hun smokken og sa natta hvert 5 min ca. Men etter 30 min var hun så trist og hiksta så mye at jeg måtte ta henne opp. Men kommer til og prøve igjen i kveld, har funka på de andre her etter litt tolmodighet. selfølgelig ser man ann litt da

uffja.... synest det er for ille mot de små,
da er OPP-NED metoden mye bedre.. [:)]

Altså hun mente Ferber metoden med litt modifikasjon. Gå inn hvert 5 min. Men jeg er i mot Ferber, så det skjer IKKE her!

ORIGINAL: Lille_frosk

Altså hun mente Ferber metoden med litt modifikasjon. Gå inn hvert 5 min. Men jeg er i mot Ferber, så det skjer IKKE her!

okay. Det er jo ditt valg. Var jo bare en anbefaling av HS da[8|] Du MÅ ikke følge den.
Og at du blir provosert er greit, men det er faktisk en metode som funker, og det er nok derfor HS anbefaler den.

Hvis du ikke har mer enn at du bare blir provosert og komme med og ingen argumenter osv, så synns jeg bare at du kan holde provokasjonen for deg selv i grunn.[8|]

ORIGINAL: Otilia

ORIGINAL: Fyrste metall

okay. Det er jo ditt valg. Var jo bare en anbefaling av HS da[8|] Du MÅ ikke følge den.
Og at du blir provosert er greit, men det er faktisk en metode som funker, og det er nok derfor HS anbefaler den.

Hvis du ikke har mer enn at du bare blir provosert og komme med og ingen argumenter osv, så synns jeg bare at du kan holde provokasjonen for deg selv i grunn.[8|]

Enig!

Jeg synes ikke noe om Ferber selv, men det går an og ta en mild versjon! Jeg har gjort det og det funker. Men selvfølgelig, opp til deg hva du vil gjøre.

Helt enig!
Og jeg lurer litt på hva alle som er i mot ferber/at barnet gråter gjør når de er ute og triller/kjører bil osv. Stopper dere da med en gang, tar barnet opp av vogna/ut av bilsetet for å trøste, for så å legge barnet tilbake?

Det er forskere som har forska på barn og gråt. Og de sier at barn som ligger og gråter alene kan ta skade av det psykisk. Derfor bruker ikke jeg den metoden.

hmm.. ferber light??[:D]
Nei, akkurat det med å skrike seg i søvn er jeg veldig imot!!
Kommer aldri til å skje her i huset iallefall!! Så lenge jeg har mulighet til å trøste henne gjør jeg det!!!

ORIGINAL: smokka85

Det er forskere som har forska på barn og gråt. Og de sier at barn som ligger og gråter alene kan ta skade av det psykisk. Derfor bruker ikke jeg den metoden.

Enig. Og jeg synes det er viktig at hun skal føle seg trygg!
I vogna gråter hun aldri, i bil svært sjeldent og siden jeg ikke har lappen setter jeg meg da bak. Ellers tar vi buss!

Dessuten så synes jeg det er hårreisende at helsestasjonen anbefaler en metode som er gammel. OG når en sier en ikke kommer bruke den har de INGEN andre metoder anbefale.

Jeg blir provosert over at de kan anbefale en slik metode til folk. Barn har virkelig ikke godt av å skrike seg i søvn. Og når en går inn hvert 5 min så blir barnet etter MIN mening utrygt det blir litt sånn: mamma/pappa er her vi ser du gråter men bryr oss ikke på en måte. Fordi skulle ikke røre henne bare vise oss. Og det blir helt feil i mine øyne.

http://www.solveig-spedbarn.com/sleepdeprived.htm

Forklarer litt hvorfor jeg er i mot Ferber!

ORIGINAL: smokka85

da må de nok ligge og gråte MYE og LENGE

Dette er Ferber kort fortalt:

"Pediateren Richard Ferber er grunnleggeren av "the Center for Pediatric Sleep Disorders" på barnesykehuset i Boston. Etter at han i 1985 publiserte boka Solve Your Child's Sleep Problems, har han vært kjent som en ledende og kontroversiell ekspert på barns sovevaner.
Ferbers teori går i hovedsak ut på at man kan lære babyen å roe seg selv når han er fysisk og psykisk klar for det, som regel i 4-6månedersalderen. Han anbefaler å bruke en kjærlig kveldsrutine for så å legge barnet våken i seng og forlate ham der (selv om han gråter) for gradvis lengre perioder. Ferber sier det er viktig å legge barnet våkent for at det skal lære seg å sovne uten hjelp av foreldrene. Man går inn til barnet etter ei viss tid dersom det gråter, men kun for i en kort periode å stryke ham over håret. Barnet skal ikke løftes opp eller mates.
Etter få dager til ei uke der man gradvis øker tiden man venter før man går inn til barnet, vil de fleste barn i følge teorien lære å sovne på egen hånd, siden de har oppdaget at å gråte kun fører til at foreldrene for en kort periode kommer inn og ser til det.
Utfordringen er at dersom det er brudd i rutinene, som ved reising eller sykdom, vil man måtte gjennomføre kvelder med gråt på nytt. Dette er i følge Ferber selv helt uproblematisk. Gråtekuren kan gjennomføres så mange ganger man måtte ha behov for det, skriver han.
Ferber selv anbefaler at metoden benyttes i de tilfeller der barna trenger søvnassosiasjoner for å få sove. Dette kan være amming, bæring, smokk, trilling i vogn etc. Han advarer mot å forlate et barn som lider av separasjonsangst, er syk eller sulten."

Ferber går ikke ut på at man skal forlate barnet gråtende i timesvis! Man går inn til barnet, stryker det over pannen/kinnet/hånda til det har roet seg, for så å gå vekk igjen.

Men legen på HS mente en IKKE skulle stryke på barnet,gi smokk eller vann. Ingen kontakt at all!!! Og uansett så anser jeg denne metoden som BARBARISK. Ja det er min mening.

Men legen på HS mente en IKKE skulle stryke på barnet,gi smokk eller vann. Ingen kontakt at all!!! Og uansett så anser jeg denne metoden som BARBARISK. Ja det er min mening.

Da har den legen misforstått Ferber! Når det er sagt, så er jeg ikke ihuga ferberfan altså. Men nå er barna så store at det fint går an å høre forskjell på klagegråt og annen gråt (i de fleste tilfeller), og jeg personlig synes ikke barna har vondt av å klage litt.. Dersom barnet blir tatt opp hver gang det klager litt, får det jo belønning for å klage, ergo det klager mer.. De skjønner veldig mye disse små, og de skjønner det iallefall når de får belønning[;)]
Men over til problemet ditt.. For å kutte nattamming kan du prøve å tilby vann i stedenfor. De er så store nå at de trenger som regel ikke mat om natten. Tilby vann til h*n ikke vil ha mer, gi sutt og legg barnet til å sove igjen. Dette vil som oftest resultere i at barnet ikke våkner lenger fordi det ikke får "belønning" for å våkne. (selvfølglig om barnet rumler i magen, eller på andre måter gir klart uttrykk for at det er sultent må det få mat.
Prøv å gi en god porsjon grøt om kvelden slik at barnet er godt og mett når det blir lagt.
Når det gjelder legging, er det viktig å ha samme rutine hver dag, i samme rekkefølge. f.eks: grøt, bad, pupp, seng. Kos gjerne litt på rommet før barnet blir lagt i sengen, syng litt eller kanskje lese en bok. Dette er trøttende aktiviteter.
Når barnet blir lagt i sengen, og du vet at det ikke er sultent/tørst/trenger ny bleie, kan du prøve å la h*n klage litt. Gi kos i sengen etter et par min slik at h*n roer seg, hold gjerne en hånd på magen, vis at du er der, men at h*n ikke får belønning  og får komme opp om h*n klager nok. Om h*n blir helt hysterisk tar du h*n selvfølgelig opp og roer ned før h*n blir lagt igjen. Ta h*n aldri ut av rommet etter at du har begynt legging. 
Det går seg som regel til etter noen dager, men en må stålsette seg til å høre på litt klaging.. Det var denne måten som fungerte her i huset iallefall, og snuppa her var vandt til å vugges i søvn. Nå er hun en drøm å legge[:D]

Lykke til iallefall![:D]

For å si det sånn så gråter ikke snuppa med mindre det er noe galt. Hun har klagelyder når hun er misfornlyd. Gråter derfor svært sjeldent. Men HYLSKRIKER så hun er rød i ansiktet når vi går ut av rommet.

Jeg synes det var veldig rart legen ikke kom med alternativer, da jeg sa at jeg ikke tenkte bruke denne metoden! Synes det er ganske dårlig av en lege og kun ha en metode å anbefale. Men heldigvis er mamma barnepleier med lang erfaring så jeg skal snakke med henne om hun har noen råd.

Men tenk om en ikke hadde hatt noen å prate med om dette og en ikke syntes noe om ferber metoden. Da hadde en kanskje tenkt at en fikk prøve det og gått på akkord med seg selv.

Jeg vet ikke, men har liksom ikke det beste inntrykket heller. Og blei og kanskje en smule mer provosert da hun før dette kritiserte at lille nuska kan sitte selv i en alder av 6 mnd!

hva er opp ned metoden??

Vil bare si at hos oss funker det veldig å bare gå inn til han og gi han smokken og si natta med jevne mellomrom, så sovner han alltid av seg selv til omtrent samme tid. Da ligger han og "klager" litt før han sovner. Dersom han skriker så tar jeg han opp inne på det mørke rommet og trøster han til han er rolig, og så legger jeg han igjen. Noen ganger må det gjøres et par ganger før han sovner, men jeg lar han aldri skrike seg i søvn. Synes sengen skal forbindes med noe bra, så skrike skal han ikke gjøre i sengen etter min mening[:)].. Men tror det er lurt å ikke ta han med ut av rommet, slik at han ikke blir forvirret av lys og leker osv.

Så sant ho har fått godt med mat, og melk og har tørr bleie, så har ho ikke vondt av å gråte LITT.. Jeg hadde aldri klart å la ungen min hylgrine seg i søvn.. Men begge ungene her har grått litt når de har blitt lagt i starten, men jeg hører jo på gråten at det er klaging..! Ikke gråting liksom.. Gått inn veldig ofte og pakka de inn igjen og gitt smokk osv, og begge her er en drøm og legge..
Unger har ikke vondt av å klare å trøste seg selv.. Jeg er ikke for ferber, men en slags versjon av det på en måte.. Jeg sto utfor rommet og hørte på klaginga, og begynte de å gråte, så gikk jeg inn og sto der.. Strøyk på de og snakka rolig til de.. Blei det for galt, tok jeg de opp og roa de litt før jeg la de ned igjen.. Det fungerte for oss..

Og faste rutiner.. Faste rutiner er kjeeempeviktig i mine øyner..

Back
Topp