provera og pergo.... hjelp?

Det er veldig rart. Det står helt tydelig på de engelskspråkelige sidene jeg fant at provera IKKE skal taes om man kan være gravid. Og på de amerikanske babysidene/babyforumene så finner jeg mest folk som får det for å få AF (som vi kaller tr på norsk).

Og når jeg finner kombinasjonsterapi Clomid (virkestoffet i pergo) og provera ved PCOS, så er det beskrevet slik at ved lange/ustabile sykluser med PCOS kan man få tr ved hjelp av provera, og så få EL ved hjelp av Pergo. http://www.advancedfertility.com/clomid-pcos-treatment.htm

Så jeg får jo fortsatt følelsen av at motsatt rekkefølge må være basert på en misforståelse, kanskje fordi virkestoffet i provera er en komponent av progesteron? Gynekologer som leser for raskt i katalogen.....

Jeg er enig med deg hvert fall, virkestoffet i Provera skal redusere slimhinnene i livmoren, og indusere tr. I tillegg gir det risiko for fosterskader dersom man er gravid når man tar det.

Ja, jeg tenker også at de må ha lest feil eller noe, og jeg har oversatt det som står i felleskatalogen om bruk ved svangerskap, men de tror jo selvfølgelig mer på gynekologen sin enn lille meg.
 
Ja, jeg tenker også at de må ha lest feil eller noe, og jeg har oversatt det som står i felleskatalogen om bruk ved svangerskap, men de tror jo selvfølgelig mer på gynekologen sin enn lille meg.

Hmm.. Felleskatalogen om provera samt informasjon om Crinone/Lutinus ved assistert befruktning kan kanskje gjøre dem skeptiske? Det ligger jo ganske mye god informasjon på nettet.
 
Hmm.. Felleskatalogen om provera samt informasjon om Crinone/Lutinus ved assistert befruktning kan kanskje gjøre dem skeptiske? Det ligger jo ganske mye god informasjon på nettet.

Ja, en skulle trodd at det var lett å finne ut av, men folk stoler blindt på legene sine. Og det er mye feil info blandt leger også, vi fikk jo beskjed om Crinone/Lutinus kun ble brukt ved IVF og aldri ellers. Og dette var av gynekologen på Fertilitesklinikken. Hun tegnet jo til og med opp hvordan livmora, eggstokker og dette virka, det gule legemet osv, og pga det gule legemet så kunne man ikke bruke progesteron-støtte med mindre man hadde IVF. En av Norges fremste på området, skal være bedre enn "vanlige" gynekologer og kunne mye mer om fertilitet, medisiner og hele opplegget der. Også vet hun ikke at man kan bruke progesteron-støtte ved bruk av Pergotime og Letrozol.
(For ikke å snakke om så mente hun jo også at alle kvinner hadde uansett 14 dager lutealfase. Rart jeg er skeptisk?)
 
liten oppdatering:

tr kom for fult i går. så den er i allefall tilbake!!:)

har nå fått dobbelkur på pergotime som eg skal ta. lurer litt på hvordan eg skal ta det. er det bare og ta begge tablettene samtidig, eller en morgen og en kveld? står ikkje noe om det på pakken. da apoteket ikkje forstod henne helt...noe med noe retningslinjer osv... men fekk ut to pakker alikavel på 50mg. så skal begynne på dem i morgen. håper ting går bedre denne syklusen. skal vertfall ikke ha noe PROVERA!

Men skal jo inn til gyn på mandag og ta ultralyd osv og fylle ut papirene som trondheim ville ha. så skal få snakket med henne da om hvordan hun tenkte ting... neste gang eg skal inn er det ny gyn. håper den er bedre!!
 
liten oppdatering:

tr kom for fult i går. så den er i allefall tilbake!!:)

har nå fått dobbelkur på pergotime som eg skal ta. lurer litt på hvordan eg skal ta det. er det bare og ta begge tablettene samtidig, eller en morgen og en kveld? står ikkje noe om det på pakken. da apoteket ikkje forstod henne helt...noe med noe retningslinjer osv... men fekk ut to pakker alikavel på 50mg. så skal begynne på dem i morgen. håper ting går bedre denne syklusen. skal vertfall ikke ha noe PROVERA!

Men skal jo inn til gyn på mandag og ta ultralyd osv og fylle ut papirene som trondheim ville ha. så skal få snakket med henne da om hvordan hun tenkte ting... neste gang eg skal inn er det ny gyn. håper den er bedre!!
Du tar begge samtidig:)
 
liten oppdatering:

tr kom for fult i går. så den er i allefall tilbake!!:)

har nå fått dobbelkur på pergotime som eg skal ta. lurer litt på hvordan eg skal ta det. er det bare og ta begge tablettene samtidig, eller en morgen og en kveld? står ikkje noe om det på pakken. da apoteket ikkje forstod henne helt...noe med noe retningslinjer osv... men fekk ut to pakker alikavel på 50mg. så skal begynne på dem i morgen. håper ting går bedre denne syklusen. skal vertfall ikke ha noe PROVERA!

Men skal jo inn til gyn på mandag og ta ultralyd osv og fylle ut papirene som trondheim ville ha. så skal få snakket med henne da om hvordan hun tenkte ting... neste gang eg skal inn er det ny gyn. håper den er bedre!!

Når du skal inn nå så spør du om du kan få resept på Crinone eller Lutinus. Det skal ikke taes før etter eggløsning så du har god tid. :) Ikke ta mer provera nei.

Lykke til med dobbel pergo!
 
Ja, en skulle trodd at det var lett å finne ut av, men folk stoler blindt på legene sine. Og det er mye feil info blandt leger også, vi fikk jo beskjed om Crinone/Lutinus kun ble brukt ved IVF og aldri ellers. Og dette var av gynekologen på Fertilitesklinikken. Hun tegnet jo til og med opp hvordan livmora, eggstokker og dette virka, det gule legemet osv, og pga det gule legemet så kunne man ikke bruke progesteron-støtte med mindre man hadde IVF. En av Norges fremste på området, skal være bedre enn "vanlige" gynekologer og kunne mye mer om fertilitet, medisiner og hele opplegget der. Også vet hun ikke at man kan bruke progesteron-støtte ved bruk av Pergotime og Letrozol.
(For ikke å snakke om så mente hun jo også at alle kvinner hadde uansett 14 dager lutealfase. Rart jeg er skeptisk?)

Ja; det er egentlig skremmende at man burde kunne lese medisinsk litteratur selv for å få riktig hjelp innen dette feltet. Jeg tør ikke tenke på hvor jeg hadde vært nå hvis det ikke var for at jeg har funnet ut ting selv. :confused:
 
ja det er i grunnen helt utrolig at man må lese seg frem selv!

men tusen takk for all hjelp! skal snakke med henne om resept på di andre ja!:)
 
ja det er i grunnen helt utrolig at man må lese seg frem selv!

men tusen takk for all hjelp! skal snakke med henne om resept på di andre ja!:)

Bare en av dem altså, enten Crinone eller Lutinus, men de fungerer likt. :)
 
Back
Topp