provera og pergo.... hjelp?

Bluedabadi

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
har tatt min andre enklekur med pergo denne mnd fra 3 mens dag, så tok eg provera fra dag 16-25. Er nå en dag over tiden og ingen tante rød kommet, men ingen positiv test heller? ´har kjendt litt smerter i magen siste 4-5 dagene, så har jo tenkt at nååå kommer tanta... men nei... men kan det være at den har blitt forsinket på noe vis av kurene? noen som har noen erfaring med det?

vi har nå vært prøvere i over 2år. venter på time til prøverør i trondheim. i mellomtiden skal vi prøve noen pergotime kurer til..så om det ikkje gjekk denne gangen skal eg prøve dobbelkur med pergo.

ikke noe galt med meg eller mannen som dem finner ut.eggløsning og mensen som normalt.sædprøven var veldig bra. eg tok kikhulsoperasjon denne mnd og alt var i topp stand. så dem skjønner ikkje hvorfor vi ikkje får dette til... så er jo ganske deprimerende. eg har et barn i fra før av, men med en annen.. er det slik at vi bare ikkje passer sammen kanskje? har jo hørt om par før som ikkje ble gravide, så skilte dem lag og noen år etter var dem begge foreldre til 2 hver feks...

Håper virkelig ikkje tanta dukker opp men at vi endelig får en positiv test denne gangen... sukk
 
Last edited:
Hvorfor skulle du ta provera? Provera skal ikke taes om man kan være gravid. Det skal jo taes for å få menstruasjon om man ikke er gravid.

Det er mange årsaker til at man ikke får barn, og det kan godt hende dere får det til med litt hjelp. Jeg forstår godt at du tenker negative tanker, men ikke gi opp.

Det er også flere som klarte å lage barn raskt første gang, men så gikk det ikke andre gang før de fikk hjelp - og da er det samme par hele veien. Så det finnes ingen garantier for noe som helst her.
 
skulle bruke provera for og gjøre slimhinnene litt tjukkere. for dem var vist litt tynne eller noe slikt.. ?

ja er fårsatt ingen tegn til tante rød....så får jo bare krysse fingrene for at det har klaffet denne gangen!:)
 
skulle bruke provera for og gjøre slimhinnene litt tjukkere. for dem var vist litt tynne eller noe slikt.. ?

ja er fårsatt ingen tegn til tante rød....så får jo bare krysse fingrene for at det har klaffet denne gangen!:)

Provera skal ikke taes under svangerskap, det står det i pakningsvedlegget.

Om du trenger progesteron for å få bedre slimhinner skal du ta Crinone eller Lutinus, begge deler er vaginal progesteronmedisin. Det skal man ta daglig etter EL og enten til tr kommer eller ved positiv test så skal man fortsette helt til uke 10-12.
 
Jeg har tatt provera i 14 dager etter MA for å få syklusen igang, begynte å blø etter ca 5 dager, vanlig opptil 7 dager. Neste tr begynte jeg da på pergo for å stimulere el..

Provera kan hindre EL.. Er det en Gynokolog som har gitt deg denne oppskriften?;)
 
ja er gynokologen som har gitt meg denne "oppskriften" :p

nå er eg 2 dager over tiden og ingen tegn ennå til Tr.

kan provera gjøre slik at det blir rot i syklusen?
startet på provera 2 dager etter EL.
 
Har du testet? Jeg skjønner ikke helt, tar du pergo for å få EL og provera 2 dager etter? Har du ikke stabile sykluser fra før?

Syns det er rart hun/han vil at du skal ta begge samtidig.. Jeg tok provera for å få igang mens, og etter det tok jeg pergo siden jeg var ferdig med provera.. Provera skal man ikke ta når man er gravid hvert fall..

Jeg ville nok tatt kontakt med Gynokologen og få en forklaring:)
 
eg har eggløsning av meg selv. altid mens til rett tid. bare det at vi greier ikkje og bli gravide. så er under utredning. tok pergo fra mensdag 3-8 og så var eg på ultralyd hos gyn, på dag 12, hadde en stor folikkel, men slimhinna var litt tynn, så hun satte meg på provera fra dag 16-25 for og skulle gjøre den litt tykkere...

ja har testet hver dag. ingen positiv test og ingen Tr. fekk beskjed om og ta kontakt med henne om eg fekk mensen, eller om eg fekk positiv test. så ringte på sykehuset i går,fekk time 20ende..

men synst dette er veldig rart, Tr bruker altid og være meget presis, og nå er jo eg 3 dager over... er det provera kuren som tuller med meg eller?!? :/ eller kanskje kroppen min bare plutselig denne gangen produserer senere hcg? når eg fekk jenta mi for 6 år siden så fekk eg positiv test på 4+3..

Håper jo virkelig at vi har fått det til denne gangen og det ikkje har blitt noe tull! er jo så redd for og håpe på noe, men klarer jo ikkje helt og la være og være litt spent heller, siden vi har prøvd i over 2 år og dette er første gang tanta ikkje er kommer på dagen hun skal...
 
Både pergo og provera er hormonmedikamenter som kan klusse med syklusen din. Du skal ikke ta provera for å få tykkere slimhinner etter EL, så jeg vil anbefale deg å bytte gynekolog. Provera skal ikke taes om man kan være gravid.
 
så man skal IKKE bruke provera for og få tykkere slimhinner? hvorfor i pokker har hun gitt meg provera for da??? ahhh kjenner eg blir lettere iritert!! nå er eg på dag 5 over tr. og ingen verdens tegn til at den kommer helder... og ingen positive tester heller...så hun har rotet til alt!! eg så hadde perfekt syklus på 28 dager og alt var som det skulle bortsett frå den delen at vi ikkje klarer og få positiv test! huff...skal inn til henne på mandag, skal høre med henne hva i all verden hun driver med! det er siste gang eg har henne, hun skal slutte. så får en ny. håper denne personen er bedre!! men fårstår ikke hvordan/hvorfor hun gir provera til meg i det hele tatt....

lest at man skal heller ikke bruke pergotime og provera i samme syklus?
 
så man skal IKKE bruke provera for og få tykkere slimhinner? hvorfor i pokker har hun gitt meg provera for da??? ahhh kjenner eg blir lettere iritert!! nå er eg på dag 5 over tr. og ingen verdens tegn til at den kommer helder... og ingen positive tester heller...så hun har rotet til alt!! eg så hadde perfekt syklus på 28 dager og alt var som det skulle bortsett frå den delen at vi ikkje klarer og få positiv test! huff...skal inn til henne på mandag, skal høre med henne hva i all verden hun driver med! det er siste gang eg har henne, hun skal slutte. så får en ny. håper denne personen er bedre!! men fårstår ikke hvordan/hvorfor hun gir provera til meg i det hele tatt....

lest at man skal heller ikke bruke pergotime og provera i samme syklus?

Nei, man får vanligvis provera og pergotime motsatt av deg, slik at de taes i hver sin syklus. Provera fordi syklusen er helt på bærtur og tr aldri dukker opp, og det er 100 % sikkert at man ikke er gravid. Så altså, provera for å få menstruasjon. Så tar man da pergo i begynnelsen av den nye syklusen for å få EL. Det er jo ikke alle som får provera, dersom man har regelmessig syklus (slik du beskriver) så er det ingen grunn til å få provera.

Jeg tror hun mente å gi deg progesteron, men for å gi progesteron-støtte i svangerskap så er det progesteron i samme form som i kroppen som skal gis, som Crinone eller Lutinus. Hun har nok blandet virkestoffene her, for virkestoffet i provera heter
Medroxyprogesterone acetate, men det er ikke progesteron slik man finner det i kroppen etter eggløsning. Det er en komponent av progesteron, og det har helt annen virkning slik jeg forstår det (har lett meg frem nå).

Provera sin jobb er å bryte ned slimhinnen, og dermed starte blødningen (menstruasjonen). Provera er et sterkt prevensjonsmiddel siden det både kan forhindre EL og holde livmorslimhinnene tynne, her kan du lese på Wikipedia om virkestoffet og virkningen av Provera: http://en.wikipedia.org/wiki/Medroxyprogesterone_acetate

En av de kjente bivirkningene er uregelmessig syklus.
 
Det er veldig mange som får Provera som progesteronstøtte etter EL, spesielt i andre land. Og jeg fatter ikke hvorfor, men provera er jo også progesteron, så det er jo tydeligvis der det ligger.
Jeg fikk mensen 10 dager etter siste tablett når jeg brukte provera, men da for å få mensen, så det kan ta sin tid før tanta kommer etter endt kur.
 
takk for godt svar lykkeliten_86!=)

ja nei eg fårstår ikke hvorfor hun har gjort som hun har gjort,... nå er jo syklusen min helt på bærtur i vertfall! :( noe som gjør meg litt trist, da den altid har vært presis som sagt... vi er søkt på ivf eller hva det heter i trondheim og venter på time der, vi skulle jo prøve alt vi kunne før og klare det selv siste tiden før time der... og så ender vi opp med og nesten ta 10 skritt tilbake.. tror eg skal ringe på sykehuset eller noe og få snakket med dem! skjønner jo ikke helt metoden hennes nei... og vist den heller bryter ned slimhinnen og stoppe el osv... da har jo hun virkelig bæsjet på leggen, for det var jo IKKE det hun skulle gjøre!
 
jente0709: ja nå er det 9 dager siden eg sluttet kuren... har menssmerter som kommer og går, men ingen tegn til tr overhode! meget frustrerende...
 
Det er veldig mange som får Provera som progesteronstøtte etter EL, spesielt i andre land. Og jeg fatter ikke hvorfor, men provera er jo også progesteron, så det er jo tydeligvis der det ligger.
Jeg fikk mensen 10 dager etter siste tablett når jeg brukte provera, men da for å få mensen, så det kan ta sin tid før tanta kommer etter endt kur.

Det er ikke progesteron, men en komponent av progesteron. Det skal ikke brukes etter EL som progesteron. Det er kjemperart om de bruker det sånn andre steder for det er vist at man får økt risiko for fosterskader om man har tatt det i svangerskapet. Det står tydelig alle steder jeg har sett at man ikke skal ta det om man er gravid eller kanskje kan være gravid. :eek:
 
takk for godt svar lykkeliten_86!=)

ja nei eg fårstår ikke hvorfor hun har gjort som hun har gjort,... nå er jo syklusen min helt på bærtur i vertfall! :( noe som gjør meg litt trist, da den altid har vært presis som sagt... vi er søkt på ivf eller hva det heter i trondheim og venter på time der, vi skulle jo prøve alt vi kunne før og klare det selv siste tiden før time der... og så ender vi opp med og nesten ta 10 skritt tilbake.. tror eg skal ringe på sykehuset eller noe og få snakket med dem! skjønner jo ikke helt metoden hennes nei... og vist den heller bryter ned slimhinnen og stoppe el osv... da har jo hun virkelig bæsjet på leggen, for det var jo IKKE det hun skulle gjøre!

Nei, du burde jo fått pergo og Crinone/Lutinus i så fall. Du burde ringe og høre hva du skal gjøre nå. Kanskje du kan ta en ny kur med provera for å få mensen og så kan du ta en ny runde pergo og deretter heller Crinone eller Lutinus etter EL.

Jeg synes det høres rart ut hvert fall, når jeg leser om virkningsmekanismen bak provera.
 
ja eg fekk ikke tid til og ringe idag, så eg skal prøve og ringe i morgen og høre. kan jo ikke så slik som dette, ødlegger jo hele prøvetiden vi har før trondheim jo... eg så var litt frustrert fordi eg måtte få ny gyn. men nå kjenner eg at nå er eg bare GLA for at eg får ny. kanskje den personen er mer oppegående...

kjenner eg blir litt bekymret også når hun har gjort dette... ingen tr idag heller så... men eg har fårsatt "menssmerter" som kommer og går. så er jo som og ha mensen bare uten blødningen...
 
ja eg fekk ikke tid til og ringe idag, så eg skal prøve og ringe i morgen og høre. kan jo ikke så slik som dette, ødlegger jo hele prøvetiden vi har før trondheim jo... eg så var litt frustrert fordi eg måtte få ny gyn. men nå kjenner eg at nå er eg bare GLA for at eg får ny. kanskje den personen er mer oppegående...

kjenner eg blir litt bekymret også når hun har gjort dette... ingen tr idag heller så... men eg har fårsatt "menssmerter" som kommer og går. så er jo som og ha mensen bare uten blødningen...

Du får oppdatere oss om hvordan hun forklarer seg. Forhåpentligvis kommer du i gang med en ny, mer fornuftig syklus nå og blir gravid. Har du resept på pergo slik at du får hente ut til en eventuell ny syklus? Så får du jo heller bruke tiden frem til EL på å få resept på progesteron (Crinone/Lutinus). :)
 
Det er ikke progesteron, men en komponent av progesteron. Det skal ikke brukes etter EL som progesteron. Det er kjemperart om de bruker det sånn andre steder for det er vist at man får økt risiko for fosterskader om man har tatt det i svangerskapet. Det står tydelig alle steder jeg har sett at man ikke skal ta det om man er gravid eller kanskje kan være gravid. :eek:

I USA og England er det visst kjempevanlig at de får Provera etter EL, spesielt ved PCOS. Jeg har kranglet med mange om dette, for jeg mener det er feil.
 
I USA og England er det visst kjempevanlig at de får Provera etter EL, spesielt ved PCOS. Jeg har kranglet med mange om dette, for jeg mener det er feil.

Det er veldig rart. Det står helt tydelig på de engelskspråkelige sidene jeg fant at provera IKKE skal taes om man kan være gravid. Og på de amerikanske babysidene/babyforumene så finner jeg mest folk som får det for å få AF (som vi kaller tr på norsk).

Og når jeg finner kombinasjonsterapi Clomid (virkestoffet i pergo) og provera ved PCOS, så er det beskrevet slik at ved lange/ustabile sykluser med PCOS kan man få tr ved hjelp av provera, og så få EL ved hjelp av Pergo. http://www.advancedfertility.com/clomid-pcos-treatment.htm

Så jeg får jo fortsatt følelsen av at motsatt rekkefølge må være basert på en misforståelse, kanskje fordi virkestoffet i provera er en komponent av progesteron? Gynekologer som leser for raskt i katalogen.....

Jeg er enig med deg hvert fall, virkestoffet i Provera skal redusere slimhinnene i livmoren, og indusere tr. I tillegg gir det risiko for fosterskader dersom man er gravid når man tar det.
 
Back
Topp