Progesteronstøtte.. kor lenge?

I første svangerskap tok jeg lutinus fra uke 18 til uke 34 (fødte uke 38). i andre svangerskap tok jeg crinone fra positiv test til uke 12. (Fødte uke 35)
Denne gangen begynte jeg med en gang vi fant ut at jeg var gravid, og skal ta til uke 34. :)

det brukes jo litt forskjellig! Hvis du i hovedsak stattet opp for hjelp til å bli gravid og holde på en graviditet i starten så vil jeg tro du skal slutte ved 12 uker, det er ganske vanlig praksis utifra det jeg har sett.
Jeg går på det lengre fordi jeg har påvist svak livmorhals, pluss en del annet «knask» som gjør meg utsatt for prematur fødsel.
Takk for svar! Det er jo det som er så spesielt/interessant med legemiddelbruk. Det er forskjellige vurderingar ut frå kvar og ein sitt heilhetsbilde.
Håpar du kan få gå til termin denne gongen!
 
Jeg skal gå på til 1 måned fra innsett. Akkurat samme spørsmål stilte jeg tidligere i uka i assistert gruppa. Her her svarende jeg fikk: https://forum.babyverden.no/threads/når-sluttet-dere-med-progesteron.2003956/
Sjå der ja. Enorme forskjeller!
Hadde nok følt meg meir beroliga om eg var under oppfølging!
Føle meir at eg berre fekk progesteron berre for at gynekologen skulle vise at det ikkje ville hjelpe
Og nå er han då på ferie.. og eg bur totalt på ei anna side av landet. Vi hadde berre videokonsultasjon.
 
Vanlig å slutte rundt uke 10+0. Da tar morkaka over :) ser du får mange ulike svar, men rundt uke 10+0 i ditt tilfelle blir nok mest riktig. Ville ikke sluttet før.
Takk for svar!
Poenget er jo å ta det til morkaka skal ta over mellom veke 10 og 12. Er det mulig å sjekke om dette er skjedd på ultralyd?
 
Ivf her, brukte det i 2 uker :) mener å huske til jeg var ca 4+2. Har ikke kort lutealfase, tror jeg fikk det siden det er standard ved ivf. Skal visst ikke skade å ta progesteronstøtte i hvertfall, så tenker at det skader ikke å gå på de en stund for sikkerhets skyld :)
Nei det skulle visst ikkje vere skadelig. Men blir jo usikker når ein lese forskjellige bivirkningar på felleskatalogen her. Men det viktigste er jo at det blir et barn vs ikkje blir et barn..❤️
 
Sjå der ja. Enorme forskjeller!
Hadde nok følt meg meir beroliga om eg var under oppfølging!
Føle meir at eg berre fekk progesteron berre for at gynekologen skulle vise at det ikkje ville hjelpe
Og nå er han då på ferie.. og eg bur totalt på ei anna side av landet. Vi hadde berre videokonsultasjon.

Det er forskjell på utgangspunkt hos kvinnen og i legemiddelet. Jeg følger legens råd og det samsvarer også med hva Felleskatalogen sier om Cyclogest (se under). Jeg plages av mye bivirkninger, så gleder meg til å slutte på de.

Hvordan du bruker Cyclogest
Bruk alltid dette legemidlet nøyaktig slik legen din har fortalt deg. Kontakt lege hvis du er usikker.
Den anbefalte dosen er 400 mg to ganger daglig ved innføring i skjeden. Begynn å bruke Cyclogest den dagen det hentes ut egg. Dersom graviditet er bekreftet, bør behandling med Cyclogest fortsettes i 38 dager fra oppstart av behandlingen.

Kan du ta en telefon eller sende en Mail til legen om du er usikker? Det er også en side som heter tryggmammamedisin som kanskje kan bistå, eller også online leger.
 
Nei det skulle visst ikkje vere skadelig. Men blir jo usikker når ein lese forskjellige bivirkningar på felleskatalogen her. Men det viktigste er jo at det blir et barn vs ikkje blir et barn..❤️
Ja, det er vel en del bivirkninger :/
Det er helt sant! :Heartred
 
så trist må vere utruleg tungt å komme så langt og så blir drømmen om det som skulle bli riven vekk!!
Veit du kvifor du skulle ta så lenge? Måtte lese på crinone no. Ser ein eigentleg skal ta til maks 3mnd på den og.

Ja, det er helt forferdelig! Denne gangen er vi litt mer forberedt på om det skal skje igjen, vi håper jo på det beste og vi får utrolig god oppfølging, men vi er forberedt på det værste og..

Nei, veit egentlig ikke hvorfor jeg skulle ta det så lenge.. Men tror det bare var for å være på den "sikre siden".
 
Uff! Er rett og slett redd for å slutte.
Godt det gikk bra for deg!
Ja nå har jeg ikke vært og settt hvordan det står til inni der, men jeg har i hvert fall ikke blødd noe enda! 8+0 i dag.
Regner jo med de ikke anbefaler noe som ikke er ment å fungere, men jeg tenker ho alltid at kroppen min gjerne ikke gidder å fungere som den skal. like overraska hver gang det faktisk går!
 
Back
Topp