Progesteronstøtte.. kor lenge?

Camillla

Flørter med forumet
Eg vart anbefalt ivf av gynekolog. Frustrert øve å ha vore prøvar i 15mnd med lutelfase på 7-8 dagar kvar bidige syklus, uten at gynekologen såg på det som noko problem. «For kort lutealfase er det ikkje noko som heiter. Det finnes ikkje. Blir det befruktning blir det baby». Ringde privat gyn og fekk samme svar. «Lutealfasedefekt er det ikkje forska noko på så det er ikkje problemet ditt. Søk deg inn til ivf så kjapt som mulig.» Eg klarte trygle meg til å få prøve progesteron fram til eg kom til med ivf. 9dagar seinare var eg gravid..
Men kor lenge skal ein gå på det?
Det står til mellom veke 7 og 12, og absolutt ikkje lengre enn 12veker. Men det er jo eit vidt spekter. nokon andre som får dette? Kor lenge skal dåke ta?

skal såklart ta kontakt på nytt. Men gyn gikk på ferie på torsdag. Og eg må få ny resept før han kjem tilbake om eg skal ha til veke 12.. (Eg er helsepersonell sjøl og altså. Så eg veit at det som gjeld for andre ikkje nødvendigvis gjeld for meg.) tar utrogestan 200mg x3
 
Jeg hadde ivf (frys denne gangen), tok bare progesteron til ca 5+0. Stress å slutte, men det ser ut til å ha gått bra..
 
Eg vart anbefalt ivf av gynekolog. Frustrert øve å ha vore prøvar i 15mnd med lutelfase på 7-8 dagar kvar bidige syklus, uten at gynekologen såg på det som noko problem. «For kort lutealfase er det ikkje noko som heiter. Det finnes ikkje. Blir det befruktning blir det baby». Ringde privat gyn og fekk samme svar. «Lutealfasedefekt er det ikkje forska noko på så det er ikkje problemet ditt. Søk deg inn til ivf så kjapt som mulig.» Eg klarte trygle meg til å få prøve progesteron fram til eg kom til med ivf. 9dagar seinare var eg gravid..
Men kor lenge skal ein gå på det?
Det står til mellom veke 7 og 12, og absolutt ikkje lengre enn 12veker. Men det er jo eit vidt spekter. nokon andre som får dette? Kor lenge skal dåke ta?

skal såklart ta kontakt på nytt. Men gyn gikk på ferie på torsdag. Og eg må få ny resept før han kjem tilbake om eg skal ha til veke 12.. (Eg er helsepersonell sjøl og altså. Så eg veit at det som gjeld for andre ikkje nødvendigvis gjeld for meg.) tar utrogestan 200mg x3

Jeg skal bruke crinone 8% annen hver dag fikk jeg beskjed om (90mg), vet ikke hvor lenge denne gangen, men sist gang vi mistet i uke 18 så tok jeg det fram til vi mistet..
 
Sniker litt! Jeg har fått progesteronstøtte både ved IVF og uten, og har fått beskjed om å stå på det til alt mellom 5+0 og 11+6. Jeg lyktes først ved IVF, men har da tatt til 6+6. Alltid stress å slutte, men det går bra!
 
I første svangerskap tok jeg lutinus fra uke 18 til uke 34 (fødte uke 38). i andre svangerskap tok jeg crinone fra positiv test til uke 12. (Fødte uke 35)
Denne gangen begynte jeg med en gang vi fant ut at jeg var gravid, og skal ta til uke 34. :)

det brukes jo litt forskjellig! Hvis du i hovedsak stattet opp for hjelp til å bli gravid og holde på en graviditet i starten så vil jeg tro du skal slutte ved 12 uker, det er ganske vanlig praksis utifra det jeg har sett.
Jeg går på det lengre fordi jeg har påvist svak livmorhals, pluss en del annet «knask» som gjør meg utsatt for prematur fødsel.
 
Sniker fra februar; Jeg hadde et vellykket ivf-forsøk nå, og gikk på Crinone fra egguttak og frem til positiv test (4+0). Syns det var fryktelig skummelt å slutte, spesielt siden jeg leste at så mange andre tok det helt til uke 12.. Men det gikk helt fint! :)
 
Hei! Fryseforsøk her óg. Fikk for meg at IVF koordinator på klinikken nevnte til uke 12, men ser at jeg kun har fått resept t.o.m uke 7. Jeg skal ringe de mandag og spørre de igjen...men merker at jeg har aller mest lyst til å fortsette til uke 12 og blir å spørre om lov til det dersom de sier at jeg skal slutte i uke 7.
 
Vanlig å slutte rundt uke 10+0. Da tar morkaka over :) ser du får mange ulike svar, men rundt uke 10+0 i ditt tilfelle blir nok mest riktig. Ville ikke sluttet før.
 
Har lest en plass at det er stor forskjell på dette pga fersk forsøk og fryse forsøk :)
Jeg er gravid med frys nå og skal gå på Crinone til uke 12 :) det er fra riksen!
 
Har lest en plass at det er stor forskjell på dette pga fersk forsøk og fryse forsøk :)
Jeg er gravid med frys nå og skal gå på Crinone til uke 12 :) det er fra riksen!
På Spiren har de samme opplegg på fersk og frys, selv om det i utgangspunktet ikke er nødvendig med progesteron på fryseforsøk i naturlig syklus.
 
Ivf her, brukte det i 2 uker :) mener å huske til jeg var ca 4+2. Har ikke kort lutealfase, tror jeg fikk det siden det er standard ved ivf. Skal visst ikke skade å ta progesteronstøtte i hvertfall, så tenker at det skader ikke å gå på de en stund for sikkerhets skyld :)
 
Er det noen av dere som har et godt tips for at gelen ikke skal renne ut igjen iløpet av dagen? Er så klissete og ekkelt.. Men det er vel kanskje bare sånn det er?
 
Hei! Fryseforsøk her óg. Fikk for meg at IVF koordinator på klinikken nevnte til uke 12, men ser at jeg kun har fått resept t.o.m uke 7. Jeg skal ringe de mandag og spørre de igjen...men merker at jeg har aller mest lyst til å fortsette til uke 12 og blir å spørre om lov til det dersom de sier at jeg skal slutte i uke 7.
Hei! Var innom apoteket i dag for å hente ut nye pakker cyclogest og da spurte jeg hvor mye mer jeg hadde inne på den resepten. Det viste seg at klinikken mener jeg skal gå på denne medisinen til litt inn i uke 10. Jeg kommer nok til å be om å få gå på den til uke tolv, selv om jeg vet at uke 10 nok burde holde.
 
Er det noen av dere som har et godt tips for at gelen ikke skal renne ut igjen iløpet av dagen? Er så klissete og ekkelt.. Men det er vel kanskje bare sånn det er?

Jeg tok cyclogest da, men la meg ned litt til den fikk virka og lot den renne ut på do etter en halvtimes tid. Greit å tørke bort i stedet for å få i trusa
 
Bruker crinone gel. I første svangerskap fikk jeg beskjed av gyn om å holde meg i bevegelse i min 30-40min etterpå. Nå sa apoteket at det ikke utgjorde noen forskjell. Men jeg merker stor forskjell. Går alltid en times tur etterpå og da er det mindre gel som kommer ut. Bare fyllstoffet som kommer ut lang tid etter. Prøvde å ikke være i aktivitet, men da kom fersk gel ut. (om dere skjønner)
Så velger å gå. Det kan ihvertfall ikke skade :happy:
 
Noen som merker mer murringer og ømmerepupper også etter crinone start? Eller er det bare tilfeldig at jeg har fått det nå samme dag som jeg begynte med det?
 
Jeg skal bruke crinone 8% annen hver dag fikk jeg beskjed om (90mg), vet ikke hvor lenge denne gangen, men sist gang vi mistet i uke 18 så tok jeg det fram til vi mistet..

så trist må vere utruleg tungt å komme så langt og så blir drømmen om det som skulle bli riven vekk!!
Veit du kvifor du skulle ta så lenge? Måtte lese på crinone no. Ser ein eigentleg skal ta til maks 3mnd på den og.
 
Hei! Fryseforsøk her óg. Fikk for meg at IVF koordinator på klinikken nevnte til uke 12, men ser at jeg kun har fått resept t.o.m uke 7. Jeg skal ringe de mandag og spørre de igjen...men merker at jeg har aller mest lyst til å fortsette til uke 12 og blir å spørre om lov til det dersom de sier at jeg skal slutte i uke 7.

omtrent slik som hos meg då. Vil at denne spira skal få klistre seg godt fast!!
Men kjem til å vere livredd for å slutte uansett kor tid eg må gjere det
 
Back
Topp