Progesteron

Juvelen10

Glad i forumet
Har prøvd å blitt gravid over et år og er nå godt i gang med Letrozol. Gikk dessverre ikke første runde med dobbel dose Letrozol, men skal ta trippen etter TR.

Lurer litt på dere som går på progesteron støtte, hvilke verdier hadde dere som gjorde legen skrev ut dette?

Legger ved mine blodprøvesvar fra syklusdag 2 ❤️

Vedlegg

• 9BBBE08B-4230-48E4-AC42-05768F05A42D.jpeg
    9BBBE08B-4230-48E4-AC42-05768F05A42D.jpeg
    127,1 KB · Visninger: 323
Har prøvd å blitt gravid over et år og er nå godt i gang med Letrozol. Gikk dessverre ikke første runde med dobbel dose Letrozol, men skal ta trippen etter TR.

Lurer litt på dere som går på progesteron støtte, hvilke verdier hadde dere som gjorde legen skrev ut dette?

Legger ved mine blodprøvesvar fra syklusdag 2 ❤️
Jeg har ikke gått på det pga lutealfasesvikt, men pga ivf, men for å kunne sammenligne, så må du se på progesteronnivået ETTER eggløsning.
Før eggløsning skal progesteronet være lavt :)

Tusen takk for svar :happy: Hvilken dag bør det måles på etter EL?
Husker ikke 100%, men mener man i fertilitetsutredning tar prøve syklusdag rundt 20-22 for å se om eggløsning har skjedd.
Progesteronet øker ikke uten at eggløsning har skjedd, så det er en måte å kontrollere det på, i tillegg for å se om man har nok progesteron etter at EL har skjedd :) Det er bra at progesteronet er lavt i follikelfasen, hvis ikke vil det kunne hemme eggløsning.
Men vet at mange får tilskudd uansett, selv om man ikke nødvendigvis har blodprøveresultater som skulle tilsi det, men det kommer nok litt an på legen man snakker med.
Jeg synes det er noe sykt drit å stå på, så jeg er veldig glad de gangene jeg har hatt eggløsning og slipper! :)

Man tar progesteronprøve ca 7 (6-8) dager etter EL.

Hadde progesteron på 9 på dag 20/21 i syklus. Fikk Lutinus (2x100mg daglig) og spiren satt (10+0 i dag) i pp2 med Lutinus. Satt trolig i pp1 med Lutinus også, men da kjemisk.

Prøvde et halvt år uten resultat, deretter halvt åts prøveforbud grunnet celleforandringer. Hadde 4pp før jeg selv fant ut at jeg trolig manglet progesteron. I pp2 med Lutinus satt den altså.

Hei dere, jeg hadde progrestoron på 24 på dag 21. trenger jeg progrestorontabletter? Prøvd å bli det i ett år uten å lykkes, endte opp med 1 kjemisk for 4 mnd siden

Hei dere, jeg hadde progrestoron på 24 på dag 21. trenger jeg progrestorontabletter? Prøvd å bli det i ett år uten å lykkes, endte opp med 1 kjemisk for 4 mnd siden
Mener normalspekter er 25-75, så det er ikke så gærent. Jeg hadde 9 på dag 21, og fikk progesterontilskudd. Satt i pp2 med prog, er 10+2 i dag og skal ta det ut uke 12.

Mener normalspekter er 25-75, så det er ikke så gærent. Jeg hadde 9 på dag 21, og fikk progesterontilskudd. Satt i pp2 med prog, er 10+2 i dag og skal ta det ut uke 12.
Tusen takk for svar. Tror du at jeg trenger å ta tilskudd? Så bra at spiren satt hos deg. Gratulerer

Progesteron-referansen er jo basert på at man hadde eggløsning uken før. Om du hadde eggløsning litt senere feks, vil jo tallet bli lavere uansett. Så ikke sikkert. Men hvis du er under ref-området og eggløsningen var på dag 14, så ville jeg prøvd å be legen om tilskudd. Forøvrig så skader det sjeldent med tilskudd uansett for å prøve, så du kan jo spørre. (Men bør ikke starte på det før etter eggløsning altså)

Progesteron-referansen er jo basert på at man hadde eggløsning uken før. Om du hadde eggløsning litt senere feks, vil jo tallet bli lavere uansett. Så ikke sikkert. Men hvis du er under ref-området og eggløsningen var på dag 14, så ville jeg prøvd å be legen om tilskudd. Forøvrig så skader det sjeldent med tilskudd uansett for å prøve, så du kan jo spørre. (Men bør ikke starte på det før etter eggløsning altså)
Ja, jeg skjønner. Legen sa at det var innenfor ref området og at jeg har hatt eggløsning, men tenker uansett å prøve progrestorontilskudd kanskje det vil hjelpe

Ja, jeg skjønner. Legen sa at det var innenfor ref området og at jeg har hatt eggløsning, men tenker uansett å prøve progrestorontilskudd kanskje det vil hjelpe
Du kan høre med legen om du kan få prøve :)

Back
Topp