En av grunnene til at boksing har vært forbudt i Norge, er fordi forskning viser at ved gjentatte slag til hodet kan føre til gjentatte lakunære infarkter i hjernen og andre skader i hjernen. Langtidsskader er da Alzheimers, demens, frontallappforandringer, hjerneskader og død.
Du spør meg i det første innlegget jeg skrev, hvilke idretter jeg mener med skader og dødsfall. Jeg skrev da ishockey og fotball som eksempler, fordi i de idrettene kan en også få slag og spark mot hodet som kan føre til de samme skadene som boksing. Det er mange hodeskader i hockey ved at de blir taklet og dyttet i vantet. Samme med fotballspillere som går opp i hodedueller. De er også i risikosonen for å få hodeskader.
Se bare på Mats zuccarello Åsen, som ble taklet og slo hodet i en ishockeykamp og mistet taleevnen. Ingen som slo han, men han fikk samme skade som boksere kan få, på ishockeybanen![]()
Så boksing og ishockey kan sammenlignes skademessig, forstår du det![]()
Jeg er for at alle idretter skal bli likestilt i Norge, slik at utøvere skal slippe å dra til utlandet for å utøve sin idrett. Skal en tenke risiko, må en forby alle idretter.
Boksing og ishockey/fotball kan ikke sammenlignes, nei. Det handler ikke bare om hva som kan skje med spilleren om 10-20 år, men hva sporten faktisk går ut på. Derfor kan det ikke sammenlignes. Alt er potensielt farlig, men man kan likevel se nyansert på ting.