Proffboksing lovlig i landet

En av grunnene til at boksing har vært forbudt i Norge, er fordi forskning viser at ved gjentatte slag til hodet kan føre til gjentatte lakunære infarkter i hjernen og andre skader i hjernen. Langtidsskader er da Alzheimers, demens, frontallappforandringer, hjerneskader og død.

Du spør meg i det første innlegget jeg skrev, hvilke idretter jeg mener med skader og dødsfall. Jeg skrev da ishockey og fotball som eksempler, fordi i de idrettene kan en også få slag og spark mot hodet som kan føre til de samme skadene som boksing. Det er mange hodeskader i hockey ved at de blir taklet og dyttet i vantet. Samme med fotballspillere som går opp i hodedueller. De er også i risikosonen for å få hodeskader.
Se bare på Mats zuccarello Åsen, som ble taklet og slo hodet i en ishockeykamp og mistet taleevnen. Ingen som slo han, men han fikk samme skade som boksere kan få, på ishockeybanen;)

Så boksing og ishockey kan sammenlignes skademessig, forstår du det;)

Jeg er for at alle idretter skal bli likestilt i Norge, slik at utøvere skal slippe å dra til utlandet for å utøve sin idrett. Skal en tenke risiko, må en forby alle idretter.

Boksing og ishockey/fotball kan ikke sammenlignes, nei. Det handler ikke bare om hva som kan skje med spilleren om 10-20 år, men hva sporten faktisk går ut på. Derfor kan det ikke sammenlignes. Alt er potensielt farlig, men man kan likevel se nyansert på ting.

Syns det er helt fantastisk jeg :)
Enda bedre at den regjerende verdensmesteren i kvinneboksing endelig kan konkurrere i sitt hjemland.

Aldri vært noe fan av boksing, men syns det er helt greit at de som ønsker å drive med det også kan konkurrere i Norge.

Driver med kampsport selv, men har aldri forstått interessen for å slå på andre på den måten og jeg holder meg unna kamp med mindre det er uten/touch kontakt.

Boksing og ishockey/fotball kan ikke sammenlignes, nei. Det handler ikke bare om hva som kan skje med spilleren om 10-20 år, men hva sporten faktisk går ut på. Derfor kan det ikke sammenlignes. Alt er potensielt farlig, men man kan likevel se nyansert på ting.

Skademessig kan det det ja. Jeg bryr meg ikke hva sporten går ut på. boksing er en idrett, og boksere får nå lov til å å utøve idretten sin i Norge.

Det syns jeg er bra. Du syns ikke det. Vi har forskjellig mening om det.

Boksing handler jo ikke om å skade motstanderen noe mer enn en hvilken som helst lagsport gjør; det handler om å ta poeng.
Ja, det forekommer skader, fordi det er en fysisk sport, men det er som alle andre sporter; en konkurranse mellom to (eller flere) parter.

Forskjellen på boksing og hockey, er jo at det ikke bare er "underforstått" at det vil bli slåssing. ;) ;)

Boksing er mer skånsomt enn feks mma. Der er nesten alt lov.

Utfor, sykling, isle of man (motorsykling), formell 1, rally, aking blant annet.

Fullkontakt i mma er vel fortsatt ikke lov i Norge heller såvidt jeg vet?

Har ikke noe problemer med det.
Liker virkelig ikke sporten, men vi lever i en internasjonal verden så det betyr ikke noe om det er forbudt i lille Norge, de som vil bedrive sporten vil da likevel bare dra utenlands.
Er nesten bedre å tillate det slik at man hvertfall har en viss kontroll

Synes ikke det skal være lov å alvorlig kunne skade andre i en idrett

Kjempebra! Det er et regelverk i sporten, akkurat som all annen kampsport. Forstår ikke hvorfor det ikke var tillatt før.

Ser ikke helt problemet. Vil tro de denger løs på hverandre helt frivillig. La dem nå bare holde på. Om man ikke "klarer å se på", så er det jo faktisk bare å la det være..

Back
Topp