Proffboksing lovlig i landet

Hater sporten. Så feil på så mange måter...

Enig med Tante Bassa, skikkelig bra prioriteringer...

Jeg har ikke noe til overs for det, kan umulig være sunt i lengden...

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er jo ikke slik at dette er prioriterte saker, men dette er viktig for noen, akkurat som andre ting er viktige for andre.
Politikerne våre er folkevalgte, så de tar seg av store, som små saker, heldigvis. ;)

Jeg synes det er fint at de får bedrive proffboksing her i landet, når sporten tross alt allerede er så stor som den er.

Det er mange ting som ikke er sunt, hverken på kort eller lang sikt.
Fitness f.eks, som de fleste tror er sunt.. Nope..
Men DET er lovlig, uten innvendinger..

Jeg ser ikke problemet med at det er blitt lovlig, de reiser jo til utlandet og bokser der, om det ikke er lov her. Vet mange mener f.eks pga høye dødstall så burde det i alle fall vært forbud, men nesten like mange har død på fotballbanen de siste 10 årene også.

Hvis det betyr at det blir mindre sutring i media om at det ikke er lov, supert :)
Jeg klarer ikke å se på boksing, fordi jeg syns det er ekkelt å se kroppsvæsker fly veggimellom og klarer ikke helt å forstå at det er trening å skade andre.

Men jeg forstår meg ikke på synkronstuping og formel1 heller, så jeg lar være å se på og følge med på det også ;)

Nå er ikke jeg spesielt sportsinteressert, men boksing har jeg ingenting til overs for.

Helt greit. Boksere må få lov til å drive med idretten sin på lik linje med andre idrettsutøvere.

Skader og dødsfall skjer i andre idretter også.
Signerer den.

Helt greit. Boksere må få lov til å drive med idretten sin på lik linje med andre idrettsutøvere.

Skader og dødsfall skjer i andre idretter også.

Men de prøver i det minste ikke å ta nærmest livet av konkurrenten sin. Hvilke andre idretter sikter du til egentlig?

Kunne ikke brydd meg mindre :) la folk få lov til å bokse lovlig, de som driver med det vet vel hva risikoen er.

Men de prøver i det minste ikke å ta nærmest livet av konkurrenten sin. Hvilke andre idretter sikter du til egentlig?

Nå er det vel ikke slik at de nærmest prøver å ta livet av konkurrenten sin.
Et av argumentene for å hindre at boksing blir lovlig i Norge, er at forskningen viser økt risiko før Alzheimers og andre hjerneskader på lang sikt.

Men det kan de også få av gjentatte slag/ fall og spark mot hodet i andre idretter som ishockey og fotball.

Så hvorfor skal de ikke få drive med idretten sin på lik linje med andre?

Kjenner at jeg egentlig ikke bryr meg noe særlig fra eller til. Ser ikke på boksing, akkurat som at jeg ikke ser på annen sport.

Eg synes det er supert! Trente boksing før selv og er veldig for den! :)

Nå er det vel ikke slik at de nærmest prøver å ta livet av konkurrenten sin.
Et av argumentene for å hindre at boksing blir lovlig i Norge, er at forskningen viser økt risiko før Alzheimers og andre hjerneskader på lang sikt.

Men det kan de også få av gjentatte slag/ fall og spark mot hodet i andre idretter som ishockey og fotball.

Så hvorfor skal de ikke få drive med idretten sin på lik linje med andre?

Nei, det var jo ikke bokstavelig ment.

Og ishockey og boksing kan ikke sammenlignes. Boksing går ut på å slå til et annet menneske til det ikke kan reise seg mer eller han/hun gir opp, ishockey handler om å få en puck inn i et mål. Du ser forskjellen?

Nei, det var jo ikke bokstavelig ment.

Og ishockey og boksing kan ikke sammenlignes. Boksing går ut på å slå til et annet menneske til det ikke kan reise seg mer eller han/hun gir opp, ishockey handler om å få en puck inn i et mål. Du ser forskjellen?

En av grunnene til at boksing har vært forbudt i Norge, er fordi forskning viser at ved gjentatte slag til hodet kan føre til gjentatte lakunære infarkter i hjernen og andre skader i hjernen. Langtidsskader er da Alzheimers, demens, frontallappforandringer, hjerneskader og død.

Du spør meg i det første innlegget jeg skrev, hvilke idretter jeg mener med skader og dødsfall. Jeg skrev da ishockey og fotball som eksempler, fordi i de idrettene kan en også få slag og spark mot hodet som kan føre til de samme skadene som boksing. Det er mange hodeskader i hockey ved at de blir taklet og dyttet i vantet. Samme med fotballspillere som går opp i hodedueller. De er også i risikosonen for å få hodeskader.
Se bare på Mats zuccarello Åsen, som ble taklet og slo hodet i en ishockeykamp og mistet taleevnen. Ingen som slo han, men han fikk samme skade som boksere kan få, på ishockeybanen;)

Så boksing og ishockey kan sammenlignes skademessig, forstår du det;)

Jeg er for at alle idretter skal bli likestilt i Norge, slik at utøvere skal slippe å dra til utlandet for å utøve sin idrett. Skal en tenke risiko, må en forby alle idretter.

Back
Topp