Probiotika

Bizarre

Glad i forumet
Nå har jeg kjøpt et glass med "probiotika" på helsekosten.
Dette er et pulver som man kan blande ut i mme 1-2 ganger for dagen (1/3ts), og som skal hjelpe på å forbedre tarmfloraen og stabilisere magen.
Jeg håper jo at dette skal hjelpe på magen til lillegutt, siden han noenganer går flere dager uten å få gjordt fra seg, og er litt grinete og urolig innimellom (jeg tror det er pga litt magetrøbbel).
Han ligger ofte og vrir og vender på seg i søvne og "okker" seg, og han vil helst ligge på magen når han skal sove. Han gulper også en del og er litt grinete etter mat (usikker på om det er fordi han er trøtt eller pga magen, for han sovner som regel ganske kjapt etter mat når han får ligge på magen min og kose litt).
Noen som har erfaring med disse "snille bakteriene"?
Fungerte det isåfall for dere, og hvor lang tid fra du begynte med det hadde det virkning?

Ingen som har kjennskap til dette?

Vi prøvde det til storebror, men hjalp desverre ikke noe særlig på magevondten hans. Så her ble det Minifom så ble eneste redningen.
Men absolutt verdt et forsøk med snille bakterier [:)]

ORIGINAL: Påatt

Vi prøvde det til storebror, men hjalp desverre ikke noe særlig på magevondten hans. Så her ble det Minifom så ble eneste redningen.

Men var det skjelden avføring som var årsaken til magevondten hans, eller var det luftsmerter?
Her har småen hatt kolikk, så han har slitt med både luft og forstoppelse.
Det har blitt mye bedre etter at vi var til kiropraktor med han, og en periode hadde han bæsjebleier hver dag.
Men nå de siste dagene ser det ut til at det har stoppet opp litt.
Han har ikke hatt bæsjebleie siden natt til tirsdag, og det er jo ikke helt bra! (Han får kun mme, så da skal de vel helst ha en bleie til dagen)

Tatt fra Astma- og allergiforbundet:

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]Probiotika
[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]Probiotika er gresk og betyr "for livet".  Dette er fellesbetegnelsen for bakterier som har en gunstig virkning  på helsen. Det dreier seg (kanskje) mest om melkesyrebakterier (laktobasiller) som normalt finnes i stort antall i tarmen og som ellers er ufarlige. De probiotiske melkesyrebakteriene har en naturlig plass i fordøyelsessystemet, hvor de gjør godt for kroppen.  Disse bakteriene ødelegges ofte av antibiotika som svelges , men det har lenge vært kjent at ny tilførsel av slike bakterier fremskynder helbredelsen av diaré både etter antibiotikabruk og infeksjoner. Levende melkesyrebakterier kan tilsettes mat og drikke. De overlever i magesaftens syre  og kan slå seg til og formere seg raskt i tarmen.
[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]Forsøk 6/ har vist at rikelig tilførsel av slike probiotika til mødre i slutten av graviditeten og under ammingen de første månedene reduserte forekomst av atopisk eksem hos barna. Virkning på allergiutvikling var ikke så tydelig.
[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]For foreldre med betydelig atopisk arvelighet bør også dette kunne prøves i tillegg til andre tiltak for å forsøke å forebygge sykdom hos de barna de venter.

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]Vi vet ikke om tilførsel av probiotika til nyfødte og spedbarn kan føre til at andre ønskede tarmbakterier blir fortrengt. Det er ikke godt nok utforsket. Tilbakeholdenhet hos forskere skyldes forsiktighet overfor forhold som ikke er utforsket tilstrekkelig. Hittil er det ikke noe som tyder på at slik tidlig tilførsel er skadelig på noe vis. Barn som fødes på normal måte vil få med seg normale tarmbakterier fra moren fra starten av og tar neppe skade av tilførsel av probiotika når de må få tillegg til morens melk. Unntak bør nok gjøres for barn som fødes med keisersnitt.

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1798&ID=5547

Fra NHI:

Akutte infeksjonsdiaréer hos barn Ved diaré hos spedbarn som skyldes infeksjon med rotavirus, har probiotika en rimelig veldokumentert effekt. Ved laktoseintoleranse har bakterien Lactobacillus acidophilus i flere forsøk vist seg å kunne lindre symptomene ved å hjelpe til å nedbryte melkesukkeret i tarmen. Det samme gjelder produkter med LGG. Det finnes studier som tyder på at probiotika kan ha en gunstig effekt også ved andre infeksjonsdiaréer.

Andre tilstander Data for behandling av forstoppelse, tykktarmskreft, bakteriell overvekst, strålingsinducert diaré samt akutt betennelse i bukspyttkjertelen med probiotika er sparsomme. Heller ikke i behandlingen av høyt kolesterol finnes det gode bevis for at probiotika hjelper.

http://nhi.no/sykdommer/mage-tarm/behandling/probiotika-11578.html

Mattilsynet (forskning.no) mener at probiotika IKKE skal gid til spedbarn pga ukjent langstidseffekt.

Les artikkelen her: http://www.forskning.no/Artikler/2006/november/1163488809.14

ORIGINAL: Bizarre

ORIGINAL: Påatt

Men var det skjelden avføring som var årsaken til magevondten hans, eller var det luftsmerter?
Her har småen hatt kolikk, så han har slitt med både luft og forstoppelse.
Det har blitt mye bedre etter at vi var til kiropraktor med han, og en periode hadde han bæsjebleier hver dag.
Men nå de siste dagene ser det ut til at det har stoppet opp litt.
Han har ikke hatt bæsjebleie siden natt til tirsdag, og det er jo ikke helt bra! (Han får kun mme, så da skal de vel helst ha en bleie til dagen)

Sinsyk kolikk, Så ille at de ønskte oss bare lykke til når vi reiste fra føden og håpet det ikke ble "så" ille... Han fikk bare mme og var også plaget både med forstoppelse og luftsmerter. Hadde mye smerter etter måltidene (prøvde alle mme-merker på markedet), sov nesten ikke om dagen, bare gråt og gråt i 3 og en halv mnd. Var til og med innlagt på sykehuset da det var så ille, men var ikke noe galt med han, bare en sinsyk ille kolikk...[&:]
HELDIGVIS gav det seg etter ca 3,5 mnd *phu* (så det finnes et håp)

(Og takk og lov for at vi slapp kolikken denne gangen, synest fryktelig synd på de som sliter)

Og her er artikkelen som Mattilsynet har basert sin anbefaling på:

http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6482&Main_6177=6498:0:31,2303&Content_6482=6187:1694572::0:6566:1:::0:0

Dette er konklusjonen:

Langvarig tilførsel av B.lactis Bb 12 (1 x 10.9 cfu per portion) i monokultur for de yngste aldersgruppene (de under 12 måneder) kan ha hittil ukjente helseeffekter.

De to laveste aldersgruppene, altså fire til seks måneder og seks til 12 måneder, er i den mest umodne og sårbare fasen når det gjelder etablering av bakterieflora i tarmen og utvikling av immunsystem, og vil derfor også være de gruppene med høyest risiko for eventuelle negative helseeffekter fra daglig inntak av probiotika.

Husk at probiotika blir brukt til behandling av diaré, ikke forstoppelse...

Det fører altså til at avføringen blir fastere, ikke løsere.

Jeg ville personlig ikke gitt probiotika til mitt barn. Evt kan man ta det selv dersom man ammer, men spedbarn har sjelden tarmforstyrrelser. Og hvis de har, så er det noe en lege skal behandle. Ikke noe man behandler selv etter egen vurdering.

Du, jeg trodde også at MME-barn skulle ha minst 1 bæsjebleie om dagen.
Men her på barneklinikken fortalte de meg at det viktigste er at barnet promper!
Det er viktig, få ut luften! Jeg gir MME, og det kan avogtil gå noen dager mellom
hver bleie. Ikke noe kjekt, nei, men så lenge hun promper og virker fornøyd så
er ting bra også...[:)]

Det er denne jeg har kjøpt:

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/baby_og_barn_spesielt/kosttilskudd_for_barn/udo_s_choice_probiotika_smaabarn_0_5_aar

Den er jo tilpasset små babyer, og det står også at det skal ha gunstig effekt på treg mage.
Han har ikke forstoppelse, og det er ikke hardt det som kommer ut... men hender noen ganger at det går så mange dager mellom, og han kaver litt de dagene han ikke har fått bæsjebleie.
Probiotikaen skal jo holde igang den naturlige balansen i magen, så jeg fikk inntrykk av at dette skulle vere bra for å stabilisere!

Tatt fra din link:  Av bifidobakteriene er det lagt mest vekt på Bifidobacterium infantis

Hvis du leser de andre artiklene, så vil du se at 95% spedbarns tarmflora består av bifidobakterier. Så å tilsette enda mer, ja jeg ville fulgt Mattilsynets anbefalinger. De er tross alt basert på forskning de kan vise til.

Helsekost er basert på at det skal selges, og viser heller ikke til noe konkret forskning.

Grunnen til at mattilsynet ikke anbefaler dette er fordi de ikke har gjort undersøkelser på dette i Norge. Jeg spurte barnelegen jeg hadde på Ullevål om jeg kunne gi vesla probiotika og hun sa at det måtte jeg bare prøve da det ikke var skadelig (dette på grunn av kolikksmerter). Regner med at de beste barnelegene i Norge ikke ville gitt slike råd hvis det var noen fare.

Det er også gjort forsøk andre steder i verden som viser at det er fordelaktig for kolikkbarn å ta probiotika. Da spesielt reuteri-bakterien ettersom kolikkbarn har vist å ha en overvekt av Klebsillabakterien som er dårlige tarmbakterier - de har gjerne mer av de dårligere og mindre av de gode. Reuteri-bakgerien begrenset antall skriketimer med mange timer per dag bare etter en uke. Dette viste seg ikke i kontrollgruppen. Antallet barn som ble testet var for lavt til at dette kan benyttes som reelle data, men gir uansett en pekepinn.

I Danmark anbefaler jordmødre å gi spedbarn med mageproblemer probiotika nettopp fordi dette skal gi mindre plager for de små. Norge er et u-land i forhold til mange ting når det kommer til spedbarn og helse - ref anbefalingene for innførsel av fast føde vs andre skandinaviske land.

ORIGINAL: SilkSpectre

Grunnen til at mattilsynet ikke anbefaler dette er fordi de ikke har gjort undersøkelser på dette i Norge. Jeg spurte barnelegen jeg hadde på Ullevål om jeg kunne gi vesla probiotika og hun sa at det måtte jeg bare prøve da det ikke var skadelig (dette på grunn av kolikksmerter). Regner med at de beste barnelegene i Norge ikke ville gitt slike råd hvis det var noen fare.

Det er også gjort forsøk andre steder i verden som viser at det er fordelaktig for kolikkbarn å ta probiotika. Da spesielt reuteri-bakterien ettersom kolikkbarn har vist å ha en overvekt av Klebsillabakterien som er dårlige tarmbakterier - de har gjerne mer av de dårligere og mindre av de gode. Reuteri-bakgerien begrenset antall skriketimer med mange timer per dag bare etter en uke. Dette viste seg ikke i kontrollgruppen. Antallet barn som ble testet var for lavt til at dette kan benyttes som reelle data, men gir uansett en pekepinn.

I Danmark anbefaler jordmødre å gi spedbarn med mageproblemer probiotika nettopp fordi dette skal gi mindre plager for de små. Norge er et u-land i forhold til mange ting når det kommer til spedbarn og helse - ref anbefalingene for innførsel av fast føde vs andre skandinaviske land.

Ja, leste og skrev at det jo er gjort lite forskning på det foreløpig. Er jo derfor man er restriktiv med bruken. Jeg personlig syns det er fornuftig å være restriktiv med bruk når man ikke vet langtidseffekten av det. Vil også legge til at Mattilsynet ikke kun legger til grunn forskning gjort i Norge, men derimot forskning gjort i verden som er god nok. Forskning som regnes som god nok forskning, med store nok kontrollgrupper og målt effekt over flere år.

At Norge er et u-land når det gjelder spedbarn og helse er jeg ikke enig i. Godt mulig vi er mer restriktive, men som sagt så syns jeg personlig at dette er positivt.

ORIGINAL: SilkSpectre

det har jeg også lest om, og vil nok tro at det enda en gang bare er for lite info om det her i norge. tror ikke at det på noen som helst måte skader barnet ditt.

ORIGINAL: Kleo79

Ja, leste og skrev at det jo er gjort lite forskning på det foreløpig. Er jo derfor man er restriktiv med bruken. Jeg personlig syns det er fornuftig å være restriktiv med bruk når man ikke vet langtidseffekten av det. Vil også legge til at Mattilsynet ikke kun legger til grunn forskning gjort i Norge, men derimot forskning gjort i verden som er god nok. Forskning som regnes som god nok forskning, med store nok kontrollgrupper og målt effekt over flere år.

At Norge er et u-land når det gjelder spedbarn og helse er jeg ikke enig i. Godt mulig vi er mer restriktive, men som sagt så syns jeg personlig at dette er positivt.

Jeg skal prøve å ikke spore helt av her altså, men dette er ting som ligger meg tett til hjertet. Jeg synes det er rimelig pussig at man tillater bruk av feks miniform for spedbarn som jo inneholder parabener som man vet er hormonforstyrrende, men anbefaler å ikke bruke melkesyrebakterier (som jo finnes naturlig i kroppen). Begge brukes av kolikkforeldre for å roe ned symptomene til babyene sine. Jeg var ikke i tvil om hva jeg valgte.

Kommentaren om at Norge er et restriktivt land kjøper jeg heller ikke, da vi er langt fra gode på å forby skadelige stoffer, både for små og store. Vi har enda ikke engang forbudt cyclopentasiloxane som regnes som miljøgift og er forbudt i mange andre land.

I tillegg så viser nyere forskning fra England at fullammingspropagandaen vi kjører i Norge ikke gir mindre allergi som man har antatt, men at det lønner seg å sakte innføre andre matvarer fra fjerde måned. Dette er en anbefaling som gjøres i de andre Skandinaviske landene, men ikke i Norge. Hvorfor ikke? Er ikke dataene gode nok for oss når de er gode nok for andre? Jeg må i alle fall si at jeg ikke stoler blindt på mattilsynets anbefalinger, men det er en personlig vurdering og en grundig avsporing [:)] Vi er forskjellige med forskjellige måter å se an hva som er bra for våre små, og selv er jeg er mye mer redd for parabener enn mer naturlige tilsetningsstoffer, både i mat og i ting vi smører på oss.

Nå har jeg brukt probiotikaen en stund men ser ut til at det går noen dager imellom hver bæsjebleie likevel, og når det da først kom noe var det veldig bløtt [&:]
Tenkte kanskje at jeg burde kutte ut malten når jeg gir probiotika, men nå ser det ut som om han kaver en god del mer og er mer urolig!!!
Så... burde jeg gi litt malt i flaskene selv om han får probiotika?
Andre med mme-barn som har gitt probiotika i melka?
Hvordan gjorde dere det?

Vi har brukt probiotika i snart en uke og vi merker bedring [:D] Nå gråter han ikke på grunn av magevondt lenger. Er kjempeglad for at vi har funnet noe som hjelper. Vi har brukt biocare da, men har sikkert ikke noe betydning. Osteopaten som anbefalte det til oss, sa vi gjerne måtte tømme flaske fordi det var bra for magen uansett.

Jeg gir forresten litt pulver fra fingeren min før han får mm.

Back
Topp