Prins/prinsesse

Marsbolla

Betatt av forumet
Kommer dere til å kalle barna dette?

Jeg er veldig på nei-siden, men vet at mange tenker motsatt, og dømmer ingen; man behandler sine barn som man vil selv.
Hva er naturlig for deg? Og hvorfor er det evt greit/naturlig å kalle barna dette?

Kommer dere til å kalle barna dette?

Jeg er veldig på nei-siden, men vet at mange tenker motsatt, og dømmer ingen; man behandler sine barn som man vil selv.
Hva er naturlig for deg? Og hvorfor er det evt greit/naturlig å kalle barna dette?
Vanskelig å svare på.. Akkurat nå tenker jeg nei, men jeg aner jo ikke hvordan den blir når hun er født. Nå har jeg heller ikke kjøpt så veldig mye rosa, og nesten ingen kjoler, så jeg er nok ikke den som tenker at jenter er "søte prinsesser" i utgangspunktet:p

Jeg er en veldig nei'er ;) Blir Nr tre og har hverken prins eller prinsesse fra før :)

Jeg kaller ikke min datter for prinsesse, hun er gojenten min, ikke prinsessen min :p Men faren hennes sier prinsesse til henne, selvom jeg faktisk har hørt at hun selv har sagt at hun ikke er prinsesse, men aldri passet seg å nevne noe til faren, hun er såpass stor nå at hun sier nok ifra selv :p

Så lillebror blir ingen prins han heller, men han blir nok gogutten min ♡ :)

Jeg var også veldig imot å kalle storesøster prinsesse før hun ble født, men må indrømme at jeg av og til har kaldt henne det likevel. Men det er ikke ofte og jeg tenker alltid etterpå at jeg ikke vil si det igjen:angelic:

Jeg er også veldig på "nei-siden", men vanskelig å vite hvordan det blir i realiteten med den førstefødte ;) Syns i utgangspunktet slike kjønnsroller er unødvendige i dagens samfunn. I bokhandelen i dag så jeg på sangbøker, samme bok hadde ulikt omslag "Sangbok for gutter" (blå) og "Sangbok for jenter" (rosa). Med akkurat samme innhold... For ikke å snakke om klær med tekst som "Pappas lille prinsesse" og "Pappas tøffe superhelt", o.l. Unødvendig, så vil i størst mulig grad prøve å unngå slikt.

Tror ikke jeg kommer til å gjøre det, faller liksom ikke naturlig for meg :p men ser ikke problemet med å gjøre det heller :)

Kan omtale jentene mine for prinsesser i noen tilfeller, men aldri Til jentene. Gratulerer også andre med deres små prinsesser/prinser når de har født :) Personlig syns jeg ikke det er noe galt i det.

Vanskelig å svare på.. Akkurat nå tenker jeg nei, men jeg aner jo ikke hvordan den blir når hun er født. Nå har jeg heller ikke kjøpt så veldig mye rosa, og nesten ingen kjoler, så jeg er nok ikke den som tenker at jenter er "søte prinsesser" i utgangspunktet:p

Du tenker nok ganske likt som meg. Vi har ei på snart 1,5 år, og jeg har prøvd å unngå og kjøpe altfor mye rosa til henne foreløpig. Det blir naturligvis noe, men det finnes mye fine jenteklær i andre farger også :-)

Har ikke tenkt over det egentlig, men ser egentlig ikke problemet hvis man skulle kalle barna for en liten prins/prinsesse når de er helt nyfødte ?

Jeg ser heller ikke problemet med å kalle for prins eller prinsesse. Det blir jo som "kosenavn".
Ser heller ikke problemet med å kle jenter opp i rosa og gutter i blått.. Synes bare det er koselig jeg, at man ser tydelig hvilket kjønn det er når de er så små :)

Ettersom dette er min første vet jeg ikke.
Jeg var alltid prinsessen til mamma og pappa- lille søsteren min som kom mange mange år etter meg har alltid vært gullet deres.

Så om det blir prinsen min, gullet mitt, et annet eller ingen kallenavn gjenstår å se.
Men jeg tenker at det ikke er en dum ting med å kalle noen for prins og prinsesse.

Kan gjerne omtale barn som prins/prinsesse ved gratulasjoner eller som passende bildetekst. Sier ikke prins/prinsesse til mine barn, selv om jeg har begge deler. Men har maaaaange personlige kallenavn. "Kjært barn har mange navn".

Syns for så vidt rosa/lyseblått ikke er det verste. Sliter mer med dødningehoder (jada, på bodyer str 50 var det mange av, da jeg ventet storebror), flammer, lyn og glorete disney. Så jeg lar rosa kjole eller lyseblå sparkebukse passere ☺

Kan gjerne omtale barn som prins/prinsesse ved gratulasjoner eller som passende bildetekst. Sier ikke prins/prinsesse til mine barn, selv om jeg har begge deler. Men har maaaaange personlige kallenavn. "Kjært barn har mange navn".

Syns for så vidt rosa/lyseblått ikke er det verste. Sliter mer med dødningehoder (jada, på bodyer str 50 var det mange av, da jeg ventet storebror), flammer, lyn og glorete disney. Så jeg lar rosa kjole eller lyseblå sparkebukse passere ☺

Dødningshoder er ikke noe for meg heller!! :p

Det jeg derimot blir provosert av er at gutter blir omtalt for 'Kommende fotballspillere". Senest igår snakket noen om at hvis vi får en gutt, SÅ er det en fotballspiller! Da svarte jeg at det der var MEGET kjønnsdiskriminerende og at våre jenter faktisk spiller fotball begge to (de omtales både som prinsesser, tøffinger, fotballspillere osv av oss).

Det jeg derimot blir provosert av er at gutter blir omtalt for 'Kommende fotballspillere". Senest igår snakket noen om at hvis vi får en gutt, SÅ er det en fotballspiller! Da svarte jeg at det der var MEGET kjønnsdiskriminerende og at våre jenter faktisk spiller fotball begge to (de omtales både som prinsesser, tøffinger, fotballspillere osv av oss).

Helt enig. Mange som ønsker å realisere egne drømmer igjennom barna..! Hva om gutten ønsker å danse ballett istedenfor da? :p

Synes det er helt forferdelig å kalle barna det! Bruker det ikke på gutten og jenta jeg allerede har...

Jeg er veldig kjønnsnøytral. Vet ikke hvilket kjønn vi får, og ikke betyr det noe heller. Foreløpig er det bare en trollunge som sparker hele døgnet, og når andre da refererer til fotballspiller, blir jeg bitte litt provosert...Selv om jeg holder det for megselv. Men her blir det alle slags farger uansett kjønn. Kan ikke fordra at en farge skal være forbeholdt et kjønn.

For meg har det virkelig ingenting å si hva andre velger å ha som kosenavn på barna sine:) hvis noen syns det er koselig å kalle den lille gutten sin for lille prins, så ser jeg ikke noe galt i det!! Er jo ikke automatisk sånn at barna blir bortskjemte drittunger fordi de har blitt kalt prins/prinsesse som liten???

Jeg bruker det ikke selv, for har aldri vært så veldig opptatt av prinsesse-ting, men jeg velger å kalle gutten min for lille pus (et av mange kosenavn):) behandler han jo ikke akkurat som en katt av den grunn???:P (satt litt på spissen...)

Back
Topp