Prevensjon

"
Man skjærer over eller blokkerer egglederne slik at eggceller ikke lenger kan passere for å møte sædcellene. Dette kan gjøres ved hjelp av ulike teknikker; ved laparoskopisk forsegling av egglederne med elektrisk strøm (koagulering) eller klips (lite brukt i Norge) eller ved kirurgisk å fjerne et stykke av egglederne på hver side.

Dette kan enten gjøres som egen operasjon eller samtidig med keisersnitt. Operasjonen utføres på gynekologisk eller kirurgisk avdeling på sykehus. Den utføres de fleste steder som dagkirurgi under full narkose, og du kan reise hjem samme dag. Du får noen få dagers sykemelding.

Sterilisering innvirker ikke på eggstokkenes funksjon eller produksjonen av kjønnshormoner. Kvinner som er sterilisert, har derfor fremdeles normal menstruasjonssyklus."

Det er helt horrible ventetider, oppimot ett år, både for kvinner og menn (her på østlandet). Sterilisering for kvinner er også mye dyrere.

Sykehuset Fredrikstad steriliserer ikke menn, så her må mannen til notodden i tilfelle, men vi vurderer privat. Da er det ikke ventetid heller.
Prisen er jeg ikke så bekymret over, er kun snakk om noen 1000 lapper. Svogeren min gjorde det privat her i Østfold, han ville heller ikke vente ;)

"
Man skjærer over eller blokkerer egglederne slik at eggceller ikke lenger kan passere for å møte sædcellene. Dette kan gjøres ved hjelp av ulike teknikker; ved laparoskopisk forsegling av egglederne med elektrisk strøm (koagulering) eller klips (lite brukt i Norge) eller ved kirurgisk å fjerne et stykke av egglederne på hver side.

Dette kan enten gjøres som egen operasjon eller samtidig med keisersnitt. Operasjonen utføres på gynekologisk eller kirurgisk avdeling på sykehus. Den utføres de fleste steder som dagkirurgi under full narkose, og du kan reise hjem samme dag. Du får noen få dagers sykemelding.

Sterilisering innvirker ikke på eggstokkenes funksjon eller produksjonen av kjønnshormoner. Kvinner som er sterilisert, har derfor fremdeles normal menstruasjonssyklus."

Det er helt horrible ventetider, oppimot ett år, både for kvinner og menn (her på østlandet). Sterilisering for kvinner er også mye dyrere.

Sykehuset Fredrikstad steriliserer ikke menn, så her må mannen til notodden i tilfelle, men vi vurderer privat. Da er det ikke ventetid heller.

Ifølge min venninne som hadde sin mann på venteliste, var ventetiden tre år! Så skjedde en glipp og i fjor kom deres barn nummer tre. Han ble tatt med keisersnitt, så da steriliserte hun seg i samme slengen, så det løste seg jo greit. ;)

Har brukt ppiller før jeg bl gravid, så blir vell det om jeg kan bruke det mens jeg ammer. Ble gravid veldig raskt etter jeg slutta på dem, så er ikke bekymret. Vil ikke ha en til med det sammen:p

"

Syns det hørtes drastisk ut jeg... Lurer på om jeg må prøve å overtale mannen.. :o

Prisen er jeg ikke så bekymret over, er kun snakk om noen 1000 lapper. Svogeren min gjorde det privat her i Østfold, han ville heller ikke vente ;)

6000 kontra 1200.. :p Offentlig da :)
Blir nok privat her og, tar ikke sjansen på å vente årevis..

Jeg skal ha P-stav, hadde spiral sist, men vil ikke ha det igjen :) hadde egentlig hentet å tatt ut P-stav fra apoteket da jeg skulle begynne på prevensjon i sommer, men før jeg fikk bestilt legetime for å sette den inn så var jeg blitt gravid :P

Tror de blir spiral her ettervart.. Men vi vill ha et barn til, så vet ikke hvis de da er veldig dumt at ta vekk etter ca 1,5-2 år. Kanske bruker jeg ppiller frem til neste barn eller hvis vi er litt forsiktige.. :-)

"

Jeg skal ha planlagt ks og har ikke tenkt på at man kan gjøre det samtidig.. Takk for opplysningen ☺️ Da kan jeg jo like gjerne gjøre det samtidig som det i stedet for at mannen skal måtte gjøre det senere.. Har lest litt om det nå og det virker jo som at det er veldig enkelt å få det gjort samtidig ☺️

Jeg har også ladycomp.. Men syns den var litt usikker da den hadde alt for mange røde dager kontra de grønne...
Det tar litt tid for den å bli kjent med syklusen så det blir mange røde dager i starten. Men det er bare for at den skal være så sikker som mulig. Når den kjenner syklusen skikkelig så blir det flere grønne dager.

Jeg tåler ikke hormonelle prevensjonsmidler og likte ikke kobbersprialen. Mannen vil ikke sterilisere seg den dagen vi er ferdige med barn. Så her blir det å følge med på kalenderen og hoppe av i svingen.

Har fungert i 3 år uten problemer:)

Her kjører vi hormonspiral tenker jeg. Har ikke lyst å ta den endelige avgjørelsen om antall barn når vi er så"unge" som 30

Så kan vi heller gjøre en endelig avgjørelse når 5år og krybbedød perioden er overstått . Kanskje vil jeg/vi ha en til sa jeg nettopp en til?? Jeg må jo være gal!!

Jeg har operert ut en spiral på avveie og måtte til en spesialist for å få ut en annen spiral så tror ikke jeg tør satse på en tredje... Ellers likte jeg veldig godt å slippe mensen :-D <3 Så er lissom så usikker på hva jeg skal velge nå. Dette blir tredje barnet, vi skulle egentlig ha to ;-) Men ombestemte oss. Er egentlig stopp nå også, men vi kan jo ombestemme oss igjen... Ååååå, vet lissom ikke hva vi skal gjøre. Kondom er ikke noe for oss...

Baby som ikke sov stort var prevensjon nok lenge sist og nå har vi en 2-åring i tillegg til baby så trenger nok ikke stresse ;-) Fikk mini-piller sist som fungerer med amming, men begynte ikke med dem før jeg følte det var noe overskudd til sånne aktiviteter igjen.

Back
Topp