Prevensjon uten hormoner

• Trådstarter Trådstarter Lahtun
  • Opprettet Opprettet
L

Lahtun

Guest
Hei!

Jeg er 27 år og har et barn. Jeg har vært singel i et år og har nå begynt å date en ny mann.

Pga at jeg har hatt lungeemboli, kan jeg ikke bruke p-piller, så jeg trenger andre alternativer som er uten hormoner.

Jeg har forsøkt å lese meg opp og har foreløpig kommet over kobberspiral, minipille og P-sprøyte. Er det noen fordeler og ulemper med disse?

Hva jeg ønsker er helst å slippe mensen helt, eventuelt mindre blødning da jeg blør mye når jeg får mens.

Med kobberspiral så blødde jeg ekstra mye. Alltid hatt lett mensen men med den spiralen så ble det plutselig smerter og mye. Måtte gi opp. Minipillen ble jeg litt ustabil i humøret og hormonene av men mistet mensen og p sprøyte har jeg aldri prøvd.

Med kobberspiral så blødde jeg ekstra mye. Alltid hatt lett mensen men med den spiralen så ble det plutselig smerter og mye. Måtte gi opp. Minipillen ble jeg litt ustabil i humøret og hormonene av men mistet mensen og p sprøyte har jeg aldri prøvd.
Takk for svar! Greit å høre andres erfaringer :)

Jeg bruker cerazette (minipille). Begynte på dem 10uker etter fødsel, og har enda til gode å blø (1,5år siden fødsel) :)
Dessverre tror jeg det er dem som gjør at jeg har litt nedsatt sexlyst :(

Jeg bruker cerazette (minipille). Begynte på dem 10uker etter fødsel, og har enda til gode å blø (1,5år siden fødsel) :)
Dessverre tror jeg det er dem som gjør at jeg har litt nedsatt sexlyst :(
Oi! Ikke morsomt å høre at su har fått nedsatt sexlyst. Har ikke lyst å risikere å få nedsatt sexlyst når det er så tidlig i dating-stadiet :( skal høre med legen neste uke. Foreløpig ståe det mest mellom minipille og p-sprøyte.

Oi! Ikke morsomt å høre at su har fått nedsatt sexlyst. Har ikke lyst å risikere å få nedsatt sexlyst når det er så tidlig i dating-stadiet :( skal høre med legen neste uke. Foreløpig ståe det mest mellom minipille og p-sprøyte.
Jeg skal ikke påstå at det er de som forårsaker det, men jeg var ikke klar for å prøve på noe før etter jeg hadde begynt på dem. Dermed føler jeg at jeg aldri har fått lysten igjen ordentlig etter fødsel. Og det er en kjent bivirkning :sorry:
Men ellers er jeg veldig fornøyd med dem :p inneholder ikke p-sprøyte hormoner? Legen min ville ikke at jeg skulle begynne på den, da vi ikke visste hvordan jeg reagerte på den og virkestoffene er i kroppen helt til de forsvinner :nailbiting: (holdt på å utvikle blodpropp i beinet for endel år siden, så kan ikke bruke f.eks vanlig p-piller)

Jeg brukte kobberspiral. Egentlig veldig fornøyd. Småblødde litt i en uke etter innsett og så var det stopp. Hadde en mensen med den som var smertefri og lite blod. Nå var jo dette første mensen etter fødsel så vet ikke om det var det eller kobberspiralen som gjorde det.

Ps rakk ikke å få mensen nr. 2 da jeg ble gravid med spiralen etterpå:bag:

Med p-sprøyte blødde jeg hver eneste dag i 1 år. Altså, ikke mengder, men litt hver dag. Da ga jeg til slutt opp, gikk uten noe en liten stund for å stabilisere igjen.

Begynte på Cerazette på lørdag, så spent på den. Synes det er litt skummelt at man MÅ ta den til nøyaktig samme tidspunkt hver dag. Håper jo liksom å slippe mensen, i hvert fall redusere den betraktelig, da jeg har mye og lenge (samt mye smerter).

Jeg ble halvgal, sur og grinete og gikk opp 10kg på cerazette. Og tok altfor lang tid før jeg skjønte at de var grunnen og slutta, for hadde ikke reagert på vanlig ppille før graviditeten. Satte inn kobberspiral, gjorde det samme nå etter nr2. Jeg blør ikke mer og har mindre vondt, men blør en dag lenger. Men de endringene kan jo også komme av at jroppen endrer seg litt etter graviditet. Men jeg er fornøyd med kobber :) selv om det hadde vært deilig å slippe mensen

Mistet absolutt all sexlyst med cerazette, og småblødde konstant i 5 måneder, da slutta jeg på den...
Kobberspiral har jeg aldri prøvd, men jeg fikk det ikke anbefalt da jeg allerede har veldig kraftige blødninger.
P-sprøyte gikk jeg på i 6 år, satte første sprøyta og hadde ikke en eneste blødning før 1,5 år etter jeg slutta med den. Det er det store minuset med den, synes jeg, at det kan ta veldig lang tid før man får tilbake mensen etter man slutter, ikke helt egnelig hvis man evt ønsker å prøve å bli gravid. Gikk også opp noe i vekt, men om det var pga sprøyta eller om det bare var andre ting, vet jeg ikke... Var jo over 6 år tross alt.

Jeg ønsker å gå tilbake på sprøyta når jeg har fått nummer 2 i november, blir ikke noen flere på ei stund da uansett (om det noen gang blir det), og jeg mista mensen fullstendig på den.

Her var det kommet mange svar siden sist jeg var innom! Takk for svar alle sammen! Foreløpig må jeg si at p-sprøyte er fristende, men er det noen som vet om det er et reelt alternativ når jeg har hatt blodpropp? Jeg planlegger ikke flere barn med det første, så om mens er borte lenge, så gjør det ikke noe.

Jeg gjorde en test på ung.no for hvilke prevensjonsmidler som fungerer for meg (https://www.ung.no/Finn-rett-prevensjon/). Ut fra svarene jeg oppga, så er p-sprøyte og hormonspiral alternativene som passer meg best i følge testen. Jeg oppga da at jeg har hatt blodpropp.

Her var det kommet mange svar siden sist jeg var innom! Takk for svar alle sammen! Foreløpig må jeg si at p-sprøyte er fristende, men er det noen som vet om det er et reelt alternativ når jeg har hatt blodpropp? Jeg planlegger ikke flere barn med det første, så om mens er borte lenge, så gjør det ikke noe.

Jeg gjorde en test på ung.no for hvilke prevensjonsmidler som fungerer for meg (https://www.ung.no/Finn-rett-prevensjon/). Ut fra svarene jeg oppga, så er p-sprøyte og hormonspiral alternativene som passer meg best i følge testen. Jeg oppga da at jeg har hatt blodpropp.
Om det er en kontraindikasjon er nok legen den beste til å svare på.

Med p-sprøyte blødde jeg hver eneste dag i 1 år. Altså, ikke mengder, men litt hver dag. Da ga jeg til slutt opp, gikk uten noe en liten stund for å stabilisere igjen.

Begynte på Cerazette på lørdag, så spent på den. Synes det er litt skummelt at man MÅ ta den til nøyaktig samme tidspunkt hver dag. Håper jo liksom å slippe mensen, i hvert fall redusere den betraktelig, da jeg har mye og lenge (samt mye smerter).

Jeg blødde litt nesten hele tiden da jeg brukte cerazette. Og ble gravid :p

Anbefaler ikke kobberspiral, blødde mye og fikk masse “bivirkninger”
Her har vi bare brukt kondom og sikkre tider i måneden

Anbefaler ikke kobberspiral, blødde mye og fikk masse “bivirkninger”
Her har vi bare brukt kondom og sikkre tider i måneden
Uææh, vil ikke blø hele tiden eller få de kraftige menssmertene jeg har hørt så mye om når det kommer til kobberspiral. Har allerede intense smerter under mens (hele uken), så vil ikke ha mer. Her kommer da denne prevensjonen til å være i tillegg til kondom da han jeg dater overhode ikke vil ha barn og han blir sykt stresset av å kun bruke kondom. Det er kjipt at han ikke klarer å slappe av når vi har sex :(

Uææh, vil ikke blø hele tiden eller få de kraftige menssmertene jeg har hørt så mye om når det kommer til kobberspiral. Har allerede intense smerter under mens (hele uken), så vil ikke ha mer. Her kommer da denne prevensjonen til å være i tillegg til kondom da han jeg dater overhode ikke vil ha barn og han blir sykt stresset av å kun bruke kondom. Det er kjipt at han ikke klarer å slappe av når vi har sex :(

Ja det var litt kjipt :( hvad med å følge med på syklus og bare finne på noe annet å gjøre før og under el??

Jeg blødde HELE tiden både med minipille og p-sprøyte, i tillegg til at sexlivet ble helt dødt. Hormonspiral avgir lite hormoner, og jeg mener den skal fungerer selv for de som har hatt blodpropp (men dette vet jo legen), den fungerte bedre enn de to førstnevnte, men usj, så ustabil man blir i humøret av den. Mente at jeg ikke merket noen nedgang i sexlyst, men når jeg tok den ut ble jeg skikkelig kåt igjen, så det endret nok mer en jeg trodde.

Jeg blødde litt nesten hele tiden da jeg brukte cerazette. Og ble gravid :p

Selv om du tok de til nøyaktig samme tidspunkt hver dag? Kjenner jeg er litt skeptisk til disse pillene, men er veldig ferdig med sprøyta, og spiral ikke er noe jeg ønsker å bruke.

Back
Topp