Prematurt og dysmaturt barn - sliter veldig

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
For 11 dager siden fødte jeg en nydelig liten jente. Jeg ble satt i gang på grunn av svangerskapsforgiftning 35+3, men igangsettelsen endte i et hastekeisersnitt på grunn av en fødsel som startet ganske raskt etter ballongen ble satt inn og ekstra kraftige rier som ikke lille tålte. Hele situasjonen var ganske dramatisk, men jeg følte jeg ble veldig godt tatt hånd om. Likevel kjenner jeg nå etterpå at jeg sliter veldig med å tenke tilbake på hva som skjedde uten at det trigger veldig sterke følelser hos meg. I tillegg sliter jeg veldig med det å få et dysmaturt barn. Hun er så utrolig liten og selv om hun veldig frisk i forhold til størrelsen så er jeg så utrolig bekymret og redd hele tiden. Jeg er så redd for at hun er for kald, at hun ikke får nok mat, at noe skal være galt med henne som vi ikke klarer å se nå. At hun skal slutte å puste i søvne, at jeg skal gjøre noe feil eller at jeg ikke er nok for henne. Jeg gråter flere ganger daglig fordi jeg er så bekymret og sliten. Det er utrolig mye arbeid med et dysmaturt barn. Vi har vært hjemme fra sykehuset i 2 dager nå og blir fulgt opp hjemme. Jeg trener på å amme, så får hun deler av maten på sonde. Det er utrolig krevende og jeg føler virkelig ikke det er nok timer i døgnet, selv om samboeren min gjør så mye han kan av arbeidet. Amming, pumping, mating og skifting. Jeg orker såvidt å dusje. Hun har hatt en urolig mage også, så hun har ikke sovet så mye. Når jeg er så sliten så er det ekstremt vanskelig å holde følelsene i sjakk, så jeg føler jeg gråter hele tiden.

Er det noen av dere som har født et prematurt eller dysmaturt barn? Hvordan gikk det for dere? Har dere noen tips til hvordan man kan føle seg bedre? Slutte å bekymre seg fullt så mye? Kanskje tips til hvordan å få ammingen i gang slik hun kan få ut sonden? Jeg er så utrolig redd for at noe skal skje med henne, at jeg skal sovne når jeg ammer om natten og kvele henne, eller at jeg skal holde henne feil slik at hun faller ut av armene mine, at hun skal bli syk fordi jeg ikke har klart å holde temperaturen stabil. Det er bare så utrolig mye som må passes på.
 
Hei. Dette var leit å høre om. Vit at du ikke er den eneste som føler på dette. Mange mødre (og fedre) føler akkurat det samme enda barnet fødes med normal fødselsvekt.

Jeg har følt på det samme selv. Datteren min ble født i oktober i fjor og det var komplikasjoner. For det første var hun i topp 10% delen av det som er normal størrelse, og for det andre ble svangerskapet preget av polyhydramnios (for mye væske i magen).

Babyen er det vakreste og mest verdifulle vi har, så det er helt normalt å føle et ekstremt behov for å beskytte de.

Her er noen tips:

  • Vær veldig påpasselig med at du sover nok. Mangel på søvn vil gjøre deg langt mer nervøs, sliten og paranoid. Dette er det veldig mange som sliter med post partum.
  • Dysmature barn vil tilnærmet alltid vokse seg til normal størrelse, uten senskader. Hun er liten, men hun er også en tøffing som vil klare seg gjennom dette.
  • Minn deg selv på at det ikke er din feil at hun ble født med lav vekt. Dette er helt utenfor din kontroll.

Ikke minst. Hold hodet oppe og se fremover. Hun vil trenge all hjelpen hun kan få og avhenger av at du også fungerer optimalt som mor :)
 
Jeg har to dysmature barn, minste var under 2kg født 37+1.

For det første. Den angsten du føler på må du ta opp med helsestasjon. Da kan de hjelpe deg til å roe deg, eventuelt så vet de hvor du får tak i den hjelpen du trenger. Du kan og ta kontakt med sykehuset første uken hjemme om du trenger råd. Det høres ut som du har en fødselsdepresjon på gang. Ta tak i det nå før mens det er nytt. Om du venter så blir det værre.
Du kan og be om samtale med jm der du fødte om fødselen.

Det er ekstremt slitsomt med dysmaturt barn til å begynne med, men det går over. Men om du kan få hjelp de første ukene så be om det. Vi var hos min mor i to uker (uke 3 og 4) for at hun kunne gi det jeg trengte av støtte. Bl.a. så matet hun baby om natta sånn at jeg fikk sove. Søvn er alfa omega for du er "på" 24/7.

Fikk du med hjem et sånt mate-skjema? Der står det hvor mye baby skal spise løpet av et døgn. Kan lete frem mitt om du ikke har det. Husker ikke formelen nå. Vi sluttet å følge med etter 1 mnd for hen spiste så mye over kravet. Pluss ammingen gikk seg litt til da.

Når du gir mme/pumpet mm så skriver du ned hvor mye baby spiste. Så legger du det sammen og sammenligne med skjemaet.

Du kan måltidsveie ved amming. Bruk kjøkkenvekta med en ildfast form eller en anen flat skål med plass til baby. Vei før og etter amming.

Ammehjelpen selger en pumpe som heter naturebond. Den anbefales på det sterkeste for å få ut mest mulig mm. Når du ammer så har du den på den andre puppen. Så får du "gratis" melk til å gi med sonde/flaske. Jeg har og brukt den i kombinasjon med elektrisk pumpe slik at jeg slipper å bli så pumpetrøtt i puppen.

Sjekk med helsestasjon om de har coronarestriksjoner mtp veiing. Men de fleste steder vil jeg tro du kan veie så ofte du vil. Det roet meg. Hvertfall første gang i ilden. Jeg brukte og en app som heter child growt tracker. Den lager den samme kurven som de ser på helsestasjonen og det var veldig fint å se de stige på kurven. Der var det og lett å se på percentilen.

Percentilen er en skala fra 0% til 100%. De fleste barn er mellom 40 og 60%. Under 40 er lite barn, over 60 er stort. Mitt siste barn var 0,002% ved fødsel. Ved 2 mnd 2,5%. Spent på 3mnd nå. Mitt første barn var 0,2% og har låge på ca 50% siden 5 mnd. Jeg forventer ikke å nå 50% så tidlig med andremann siden hen er så mye mindre.

Dette klare du mamma. Det er tøft, men du er sterk nok. Jeg lover deg det!
 
Jeg har to dysmature, var riktignok innlagt på nyfødt (får ikke dra hjem med sonde her) på familierom da vi var der du er, men vi hadde alt ansvar for dem fra de var ca 890g og 1600g i uke 35+4 (selv om sykepleierne formelt hadde ansvar, vi gjorde jo alt og de kom når vi ringte bare).

Ull og tepper gjorde susen her når det gjaldt varme. De lå masse på oss og der ble vi kjent med hva som kjentes for varmt og hva som var passe. Vi måtte også måle dem daglig med termometer under armen (legg på en grad fra det du leser av). Marmorert hud betød her enten litt kald eller stresset. For magevondt var sånn bæretube helt genialt, og jeg satt og sov med ene babyen på natten lenge.

Spisetrening tar tid og uke 35/36 er sånne soveuker. Ene min nappet vi ikke sonden på før i uke 39. Jeg la som regel til brystet, lot dem ta, far måltidsveide og så sondet far mens jeg pumpet. Hadde jeg hatt en baby hadde jeg pumpet ene siden mens baby diet på den andre, da sparer du noe tid. På natt hadde jeg far latt sonde til du har kommet deg etter fødsel, og så hadde jeg pumpet bare en gang (23-3-7 f.eks), det gir det noen timer ekstra søvn. Bruk far for alt det er verdt, han er jo hjemme nå med dere!

Det blir fort bedre! Men send gjerne pm om du vil!
 
Sender deg en stoooor klem jeg ❤️
Du bør absolutt snakke med helsesøster eller jordmor om dette.
 
Dette bør du nevne for jordmor eller helsesøster denne uka, Men det høres samtidig akkurat ut som de tankene jeg hadde - selv om jeg fikk en termin født baby (hadde før dette fått et dødfødt barn, så det gjorde meg nok veldig redd).
Jeg husker at jeg til slutt bare måtte tørre å sove. Husker jeg tenkte at jeg bare må ta sjansen på at babyen puster når jeg våkner også.
Det er som de sier over at alt dette blir verre av å sove lite, så jeg håper samboer eller noen andre kan hjelpe deg litt. ❤️

Stor klem, det er en overveldende følelse å plutselig ha ansvar for et bittelite menneske og alle hormonsvingningene/barseltårer de første ukene gjør oss enda mer sårbare
 
Fikk en frisk gutt til termin for seks år siden. Hadde samme følelsene som du har i starten. Redd for at han skulle slutte puste, bli for kald, for varm osv. Husk at du har fått et friskt barn, og det er ingen grunn for at noe fælt kommer til å skje med barnet. Du kommer ikke til å miste barnet, kvele det med puppen i søvne eller noe annet av katastrofetankene du har. Det kommer til å gå helt fint :) stol på det! Du fikser dette helt fint, du er den beste moren ungen kunne fått, og du gjør ingenting feil. Prøv å slapp av (vet det ikke er lett). Fokuser på å få til ammingen, og når sonden er ute, om noen uker kanskje, så vil det bli lettere. Magevondt er slitsomt, for min yngste med kolikk var bæresjal gull verdt. Men dere finner ut hva som funker for dere. Det er normalt å være engstelig og usikker i starten, men prøv å se på faktum når redselen kommer, barnet er friskt, det er svært liten sannsynlighet for krybbedød, nesen til babyen er lagd slik at de ikke kveles av en pupp:), du er forsiktig når du håndterer barnet, du blir ikke å miste det. Det kommer til å gå fint !!!
 
Tusen hjertelig takk for så mange fine svar! :Heartred Det hjelper å høre at jeg ikke er alene og at det har gått fint for dere! Jeg skal ta det opp neste gang jeg prater med jordmor, for jeg tror jeg er nødt til å få bearbeidet den fødselen litt. Samboeren er heldigvis veldig flink og gjør sin del av arbeidet, så jeg er ikke alene om det.
 
Åhhh, kjenner meg sånn igjen.
Fødte i uke 34+2 sist, lav fødselsvekt på babyen og det ble utrolig mye fokus på mat og vekt. Noe som gjorde meg helt tussete. Jeg skulle være tøff og takle dette selv og smilte og sa at alt gikk fint, men inni meg hadde jeg en kamp med meg selv.
Så viktig å snakke om følelsene dine med noen, lege eller helsestasjonen. Ikke gå alene med tanker og følelser. ❤️
Så må man prøve å slappe av, la partner ta en del slik at du kan sove.
Jeg droppet tilslutt ammingen, sa dette bare førte til mer stress.. Jenta mi tok flasken mye bedre enn pupp
Masse lykke til ❤️det kommer til å gå veldig bra,prøv å senk skuldrene, sov og hvil og Prat om følelsene og tankene dine ❤️
 
Det blir bedre! Fikk en prematur gutt i uke 32 for 3 måneder siden. For oss var det utrolig mye jobb og bekymringer fram til vi passerte termin. Reiste hjem på hjemmesykehus med sonde og følte virkelig at døgnet ikke hadde nok timer. Det gikk i bleieskift, amming, sondemating og pumping på repeat hele døgnet. For oss løsnet det omtrent rundt termin, da tok han plutselig puppen uten skjold og begynte å spise store mengder selv. Har fullammet og kuttet ut pumpingen etter det. Jeg ville veldig gjerne få til ammingen, så for meg var det helt klart verdt det å ta den ekstra jobben med anmetrening og pumping!
 
Det blir bedre! Fikk en prematur gutt i uke 32 for 3 måneder siden. For oss var det utrolig mye jobb og bekymringer fram til vi passerte termin. Reiste hjem på hjemmesykehus med sonde og følte virkelig at døgnet ikke hadde nok timer. Det gikk i bleieskift, amming, sondemating og pumping på repeat hele døgnet. For oss løsnet det omtrent rundt termin, da tok han plutselig puppen uten skjold og begynte å spise store mengder selv. Har fullammet og kuttet ut pumpingen etter det. Jeg ville veldig gjerne få til ammingen, så for meg var det helt klart verdt det å ta den ekstra jobben med anmetrening og pumping!

Gud du aner ikke hvor mye jeg trengte å høre det akkurat nå! Det går så utrolig mye opp og ned, i et øyeblikk er alt fint, men i det andre er jeg helt fra meg fordi jeg ikke får til noe og jeg er super sliten og føler meg som verdens værste mamma fordi jeg ikke nyter denne tiden. Det er så utrolig slitsomt med ammingen når jeg må bruke ammeskjold og pumpe.

Produksjonen min går så utrolig opp og ned også fordi det med skjolda ikke stimulerer nok, så om jeg da ikke pumper ofte nok så går mengden ned. I tillegg så griser det så utrolig mye både fra at hun sikler og restene som ligger inni skjolda.

Jeg stresser så utrolig mye med den ammingen og har hatt lyst til å gi opp så utrolig mange ganger, men jeg har ikke samvittighet til å gi noe annet enn morsmelk når hun er så liten og trenger det ekstra mye. Har så lyst at hun bare skal ta puppen uten skjold. Så det du skrev var akkurat det jeg trengte for å holde motet oppe.

Var det noe spesielt du måtte gjøre for at han skulle ta puppen selv? Prøvde du hver gang uten først? Hvor ofte pumpa du i tillegg?
 
Jeg fødte 27+2, hvor vi dro hjem 34+3 med sonde. Frisk og fin jente, men liten.

Kjenner meg igjen i mange av følelsene dine. Mye bekymringer, stress og kaos i hodet. For meg ble det bedre så fort sonden var historie (35+3 dro hun den ut og fullammet over natten) og vi slapp ha så mye kaos rundt oss. Ble likevel mange turer på helsestasjonen og sykehuset.

Mitt beste tips er å bearbeide det... Jeg sliter fortsatt med angst og depresjon, har absolutt ikke bearbeidet hva som skjedde. Og det får jeg svi for fortsatt 2 år senere.
 
Gud du aner ikke hvor mye jeg trengte å høre det akkurat nå! Det går så utrolig mye opp og ned, i et øyeblikk er alt fint, men i det andre er jeg helt fra meg fordi jeg ikke får til noe og jeg er super sliten og føler meg som verdens værste mamma fordi jeg ikke nyter denne tiden. Det er så utrolig slitsomt med ammingen når jeg må bruke ammeskjold og pumpe.

Produksjonen min går så utrolig opp og ned også fordi det med skjolda ikke stimulerer nok, så om jeg da ikke pumper ofte nok så går mengden ned. I tillegg så griser det så utrolig mye både fra at hun sikler og restene som ligger inni skjolda.

Jeg stresser så utrolig mye med den ammingen og har hatt lyst til å gi opp så utrolig mange ganger, men jeg har ikke samvittighet til å gi noe annet enn morsmelk når hun er så liten og trenger det ekstra mye. Har så lyst at hun bare skal ta puppen uten skjold. Så det du skrev var akkurat det jeg trengte for å holde motet oppe.

Var det noe spesielt du måtte gjøre for at han skulle ta puppen selv? Prøvde du hver gang uten først? Hvor ofte pumpa du i tillegg?

Husk å vær snill med deg selv!

Jeg er glad for at jeg holdt ut med «fullpumping» i en måneds tid før babyen var våken nok til å greie å die. Jenta mi var prematur (35+5), men stor (3 kg). Men hun fikk gulsott, og var veldig slapp, så hun ville bare sove. Hun sovnet som regel midt i flasken. Derfor endte vi opp med å pumpe/mate annenhver time døgnet rundt de første par ukene, slik at hun skulle få i seg den mengden hun trengte. Pumping og flaskemating gikk i ett. Det er virkelig et slit! Men jeg føler jo at jeg fikk igjen for det da vi fikk til ammingen, for det er ikke tvil om at amming gjør dagene (og nettene) enklere! Men om dere ikke får til ammingen, så gi deg selv et klapp på skulderen for forsøket! Det er ikke din feil om det ikke går.

Husk at det er mye hormoner som herjer med deg akkurat nå! Jeg husker fortvilelsen. Den blir så utrolig overveldende. Jeg var sikker på at det lyste «dårlig mor» av meg. Skyldfølelse. Stress. Ja, nei, hvis det er en ting jeg skulle ønske at nå-jeg kunne si til da-meg, så er det at jeg måtte passe på å være snill med meg selv.
 
Angående å få babyen over på pupp fra skjold, så var problemet mitt avflatet brystknopp og liten munn på baby ifht til diger pupp.

Før hver amming sugde jeg knoppene ut med en omvendt plastsprøyte og forsøkte å la babyen prøve.

Brukte hamburgergrepet, men mest C-grep for å støtte puppen nok ellers fløt den bare for mye ut og babyen glapp taket.

Trengte en god ammepute, cosyfix


Kanskje dette er noe du kan prøve. Vi forsøkte før hver amming og gikk det ikke, så tok jeg på skjoldet igjen. Det var, for å være ærlig, et helvetes styr i noen uker, før han var av skjoldet. Men du kan jo bare forsøke litt, skjønt det er mulig at babyen (og babyens munn) må bli bittelitt større før dere kan slutte med skjold


Lykke til ❤️❤️❤️
 
Gud du aner ikke hvor mye jeg trengte å høre det akkurat nå! Det går så utrolig mye opp og ned, i et øyeblikk er alt fint, men i det andre er jeg helt fra meg fordi jeg ikke får til noe og jeg er super sliten og føler meg som verdens værste mamma fordi jeg ikke nyter denne tiden. Det er så utrolig slitsomt med ammingen når jeg må bruke ammeskjold og pumpe.

Produksjonen min går så utrolig opp og ned også fordi det med skjolda ikke stimulerer nok, så om jeg da ikke pumper ofte nok så går mengden ned. I tillegg så griser det så utrolig mye både fra at hun sikler og restene som ligger inni skjolda.

Jeg stresser så utrolig mye med den ammingen og har hatt lyst til å gi opp så utrolig mange ganger, men jeg har ikke samvittighet til å gi noe annet enn morsmelk når hun er så liten og trenger det ekstra mye. Har så lyst at hun bare skal ta puppen uten skjold. Så det du skrev var akkurat det jeg trengte for å holde motet oppe.

Var det noe spesielt du måtte gjøre for at han skulle ta puppen selv? Prøvde du hver gang uten først? Hvor ofte pumpa du i tillegg?

Det viktigste jeg gjorde var egentlig å bruke hamburgergrepet slik at han fikk mulighet til å få ordentlig tak. Prøvde ikke hver gang å legge han til uten skjold, kanskje ca en gang om dagen. Og prøvde aldri med mindre han var helt våken og virket sulten og ivrig.
Pumpet hver tredje time (etter hver amming) fram til han tok puppen selv, det var helt nødvendig for å opprettholde produksjonen. Når han tok puppen selv så trappa jeg gradvis ned på pumpingen. Det var mye jobb, men verdt det!
Lykke til!
 
Angående å få babyen over på pupp fra skjold, så var problemet mitt avflatet brystknopp og liten munn på baby ifht til diger pupp.

Før hver amming sugde jeg knoppene ut med en omvendt plastsprøyte og forsøkte å la babyen prøve.

Brukte hamburgergrepet, men mest C-grep for å støtte puppen nok ellers fløt den bare for mye ut og babyen glapp taket.

Trengte en god ammepute, cosyfix


Kanskje dette er noe du kan prøve. Vi forsøkte før hver amming og gikk det ikke, så tok jeg på skjoldet igjen. Det var, for å være ærlig, et helvetes styr i noen uker, før han var av skjoldet. Men du kan jo bare forsøke litt, skjønt det er mulig at babyen (og babyens munn) må bli bittelitt større før dere kan slutte med skjold


Lykke til ❤️❤️❤️

Litt samme problem jeg har. Har en veldig myk brystknopp som blir flat om jeg ikke stimulerer den. Litt mindre flat enn den pleier da heldigvis. Men har store myke bryster som deg også, så må holde godt for å ikke kvæle henne. Hun får tak noen ganger, men er hun veldig sulten gir jeg opp for da står hun bare å gaper over uten å prøve å ta tak en gang. Hun har i en periode ikke villet prøve å ta tak en gang, så jeg var redd hun bare ikke ville prøve mer på grunn av skjoldet, men i går etter å ha lest så begynte jeg å prøve igjen. Tok tak en gang, men sovnet fra. I dag tidlig tok hun tak igjen.
Jeg merker at hun ikke får tak om jeg har for mye melk og det er litt sprengt også.

Jeg har den lille bbhugme ammeputa, men syntes den er litt liten. Skulle ønske jeg hadde en som var litt tjukkere/høyere, men nå er budsjettet sprengt etter vi har måttet kjøpe så mye i forhold til at hun var prematur.
 
Litt samme problem jeg har. Har en veldig myk brystknopp som blir flat om jeg ikke stimulerer den. Litt mindre flat enn den pleier da heldigvis. Men har store myke bryster som deg også, så må holde godt for å ikke kvæle henne. Hun får tak noen ganger, men er hun veldig sulten gir jeg opp for da står hun bare å gaper over uten å prøve å ta tak en gang. Hun har i en periode ikke villet prøve å ta tak en gang, så jeg var redd hun bare ikke ville prøve mer på grunn av skjoldet, men i går etter å ha lest så begynte jeg å prøve igjen. Tok tak en gang, men sovnet fra. I dag tidlig tok hun tak igjen.
Jeg merker at hun ikke får tak om jeg har for mye melk og det er litt sprengt også.

Jeg har den lille bbhugme ammeputa, men syntes den er litt liten. Skulle ønske jeg hadde en som var litt tjukkere/høyere, men nå er budsjettet sprengt etter vi har måttet kjøpe så mye i forhold til at hun var prematur.

Jeg ville absolutt funnet sett om du kunne finne noen midler til cosifix, det finnes en del rimelige på finn.no og trekket (uten puta inni) kan vaskes på 60 grader så den går fint an å og kjøpe brukt. Men jeg skjønner jo såklart at det er mye penger og særlig når man har litt dårlig råd. Du har ikke noen venner som du kan låne av? Her har jeg lånt bort min til flere nå som vi ikke har liten baby.
Det er virkelig verdt det for å få baby høyt nok opp til puppen og kunne holde/støtte puppen uten å måtte holde baby samtidig (med denne ligger hun helt stabilt så du behøver bare å holde en hånd bak på ryggen så hun ikke ramler av puten, og babyen kommer helt opp til brystknoppen).

Uansett er det bare å fortsette å øve. Jeg fikk det heller ikke til på natt i starten, da brystet var hardt og sprengt og melkespruten sto. Så kjenne litt på det, for noen er det greit å øve litt før hvert måltid, for andre kan det være passe for baby og mor å øve før noen måltider hver dag og humøret til baby/hvor sulten eøelr utålmodig den er påvirker også.
Men en omvendt plastsprøyte for å suge ut koppen er hvertfall veldig bra for litt flate knopper. Du klipper bare av tuppen på en stor medisinsprøyte og drar ut utsugeren, setter den i "feil vei" sånn at sårkanten ikke kommer inntil brystet.

Lykke til videre ❤️
 
Jeg fikk en prematur og dysmatur jente i uke 34 for noen år siden. Jeg følte som deg at døgnet ikke hadde nok timer. Vi forsøkte å gi mm på flaske, det tok gjerne en time før hun hadde spist opp 20 mililiter. I tillegg sondematet vi det hun ikke fikk i seg sv flasken. Så var det pumping, og det gikk liksom fort 30-45 min med å pumpe, sterilisere utstyr, fryse og merke melk. Så var det en time fri før vi begynte på samme ritualet. Og sånn gikk hele døgnet, og jeg var sååå sliten.

pga keisersnitt og alt dette ble jeg sykemeldt og far overtok noe av min permisjon. Vi fikk være hjemme sammen i fem deilige uker. Da kunne han ta en materunde med mme for premature i tillegg og jeg kunne plutselig sove i seks timer i strekk. På ett tidspunkt bare løsnet det. Jeg la henne til, og hun spiste selv. Etter 3-4 uker nappet hun ut sonden og vi satt den ikke inn igjen. Hun la på seg etter eget tempo (vi veide hver uke til ca tre måneder), og i dag er hun helt på linje med andre barn og mye sterkere på enkelte områder.

Det ordner seg!:Heartred:Heartred
 
Jeg ville absolutt funnet sett om du kunne finne noen midler til cosifix, det finnes en del rimelige på finn.no og trekket (uten puta inni) kan vaskes på 60 grader så den går fint an å og kjøpe brukt. Men jeg skjønner jo såklart at det er mye penger og særlig når man har litt dårlig råd. Du har ikke noen venner som du kan låne av? Her har jeg lånt bort min til flere nå som vi ikke har liten baby.
Det er virkelig verdt det for å få baby høyt nok opp til puppen og kunne holde/støtte puppen uten å måtte holde baby samtidig (med denne ligger hun helt stabilt så du behøver bare å holde en hånd bak på ryggen så hun ikke ramler av puten, og babyen kommer helt opp til brystknoppen).

Uansett er det bare å fortsette å øve. Jeg fikk det heller ikke til på natt i starten, da brystet var hardt og sprengt og melkespruten sto. Så kjenne litt på det, for noen er det greit å øve litt før hvert måltid, for andre kan det være passe for baby og mor å øve før noen måltider hver dag og humøret til baby/hvor sulten eøelr utålmodig den er påvirker også.
Men en omvendt plastsprøyte for å suge ut koppen er hvertfall veldig bra for litt flate knopper. Du klipper bare av tuppen på en stor medisinsprøyte og drar ut utsugeren, setter den i "feil vei" sånn at sårkanten ikke kommer inntil brystet.

Lykke til videre ❤️

Jeg kan absolutt sjekke finn.no! Nå får jeg litt tilbake på skatten snart også så klarer nok å avse litt penger. Man skal jo amme en stund så viktig at man har en bra pute. Kanskje jeg kan finne en brukt cosifix til en overkommelig pris. Nå har jeg prøvd uten på dagtid, men brukt skjolda om natten. Det er ikke alltid hun vil ta tak, men hun har klart det noen av gangene. Andre ganger bare gaper hun over og gidder ikke prøve en gang. Begynner bare å brøle når jeg prøver for lenge. Nå har jeg hatt litt lite melk også fordi jeg ikke får stimulert nok med de skjoldene. Så nå jobber jeg på spreng med å pumpe mer for å få opp produksjonen. Går så utrolig opp og ned!

Tusen takk <3
 
Jeg fikk en prematur og dysmatur jente i uke 34 for noen år siden. Jeg følte som deg at døgnet ikke hadde nok timer. Vi forsøkte å gi mm på flaske, det tok gjerne en time før hun hadde spist opp 20 mililiter. I tillegg sondematet vi det hun ikke fikk i seg sv flasken. Så var det pumping, og det gikk liksom fort 30-45 min med å pumpe, sterilisere utstyr, fryse og merke melk. Så var det en time fri før vi begynte på samme ritualet. Og sånn gikk hele døgnet, og jeg var sååå sliten.

pga keisersnitt og alt dette ble jeg sykemeldt og far overtok noe av min permisjon. Vi fikk være hjemme sammen i fem deilige uker. Da kunne han ta en materunde med mme for premature i tillegg og jeg kunne plutselig sove i seks timer i strekk. På ett tidspunkt bare løsnet det. Jeg la henne til, og hun spiste selv. Etter 3-4 uker nappet hun ut sonden og vi satt den ikke inn igjen. Hun la på seg etter eget tempo (vi veide hver uke til ca tre måneder), og i dag er hun helt på linje med andre barn og mye sterkere på enkelte områder.

Det ordner seg!:Heartred:Heartred

Tusen takk for oppmuntrende ord! Det hjelper virkelig å høre at det har gått bra for andre i lignende situasjoner.
 
Back
Topp