Premature barn

RedElf

Elsker forumet
Dette er et tema jeg kan lite om, men siden jeg jobber i barnehage trenger jeg litt informasjon.
Har googlet litt, men syntes alt er så genrellt og diffust.
Noen av dere som vil dele litt erfaring og informasjon?

Hvor tidlig født er barnet?
Hvor gammel er barnet nå?
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt?
Er utviklingen god i forhold til alder?
Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn?
Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk?
Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år?
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider?
Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det?

Mange spørsmål, men jeg tenker mye på dette for tiden.

Om noen har gode linker til sider med informasjon så setter jeg stor pris på det også.

Puffe [:)]

Dytter for deg jeg[;)]

Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk?

Min ble bare født 5 uker for tidlig da, men det merkes at han var prematur i starten. Han var ikke mer enn 1980 g heller.

Hvor tidlig født er barnet? Uke 35
Hvor gammel er barnet nå? 2,5 år![:)]
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? Nå merkes det ikke i det hele tatt.
Er utviklingen god i forhold til alder? Ja. Han tok seg egentlig fort inn igjen mtp vekt og lengde etter fødsel,
og han har heller aldri vært unormalt treig med verken språk eller annet.
Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? Jeg fikk beskjed om å rekne hans egentlige alder utifra termin frem til han var 1 år. Altså, når han var f.eks 9 mnd etter fødselsdato, så var han egentlig bare 8 mnd når man rekner etter termin. Varierer vel hvor lenge man gjør det sånn, tror ikke han gidder å fortsette med det når han er 30![8D]
Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? Jeg fikk beskjed om at det var ekstra viktig med mye kroppskontakt med den premature babyen. Dette stimulerte bl.a sugerefleksen også, noe som var ganske viktig siden vi egentlig ikke fikk i han noe særlig med mat.
Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år? Helt vanlige.
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? Ikke nå, men det var et h**v*tes styr det første halvåret. Ungen hadde ikke sugerefleks what so ever, så jeg mista til slutt melka i puppen. Jeg måtte sitte å sprute melk fra flaska inn i munnen på han. Så nok groteskt ut, men guttungen måtte ha mat. Samtidig måtte vi jo følge et ganske strengt matskjema. mat hver 3. time døgnet rundt, og øke mengda nøyaktig på ML for hver gang. Ganske travelt, i og med at det vanligvis gikk tre kvarter å få i han et måltid..[&:]
Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det? Nå er jo ikke min så prematur at jeg har hatt anledning til å erfare noe voldsomt. Men jeg synes Haukeland Universitetssykehus skal ha skryt for hvordan de behandla både meg og ungen.

Hvor tidlig født er barnet? 9 uker, var 40 cm og 1220 g
Hvor gammel er barnet nå? 10 måneder
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? Egentlig ikke i det hele tatt. Han er vel litt mindre og kortere enn de på samme alder bare(han er 71 cm lang og 8800 gram)
Er utviklingen god i forhold til alder? Han reiser seg og går med hjelp av en støttende hånd og krabber som en gal:) Tror han har  en bra utvikling. Han sier mamma og bob (byggmester bob[8D])
Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? Jeg mener de korrigerer antall uker for tidlig født frem til de er 2 år, da sies det at de skal ha tatt igjen de andre.
Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk?Det tror jeg er veldig individelt. Det merker man vel fra barn til barn, for hvis de blir overstimulert vil væremåten forandres. Jeg merker ikke dette på Sebastian i det hele tatt lenger. Det tok slutt i 5 måneders alder, men tror vi har vært veldig heldige :)
Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år? Han er jo ikke så gammel ennå, men vi har bestemt å ta han inn i en familiebarnehage i et år før han skal over i en større barnehage. Dette for at overgangen ikke skal bli så alt for stor og at han blir vant til flere mennesker og barn.
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? Ikke nå lenger, men frem til han var 3-4 månedr var det veldig viktig at han fikk i seg riktig mengde mat, og at han fikk det akkurat hver 3 time.
Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det? Som jeg har skrevet over så har vi vært veldig heldige med utviklingen hans og at han ikke har vært spesielt mye syk. Han har akkuratt fått konstantert barneastma, men det er vel det eneste som ikke har vært positivt :)

Tusen takk for at dere tok dere tiden til så gode og utfyllende svar.

Men ser at det er litt avvik i forhold til dette med fødselsdag og korrigert alder...
Noen sier 1 år... Noen 2 og andre 3...
Er det slik at det ikke er noen "fasit" på akkurat dette?

Så hvordan kan jeg som pedagog da fastslå om utviklingen er normal, sen eller over gjennomsnitt?
De verktøyene jeg bruker for slikt i barnehagen er jo basert på gjennomsnittsbarnet....

Hva er det HS bruker for å fastslå dette hos deres barn?

F.eks...
Om man er 19 mnd og 8 uker for tidlig født...
Kan man da forvente at barnet står, går, snakker, spiser selv, har og holder øyekontakt, søker mot andre barn/ voksne...

Syntes dette var veldig vanskelig.... Ikke akkurat noe jeg lærte på skolen så nå ser jeg faktisk at det er lurt for meg å begynne på spesped i august....

Jepp, men 8 uker er vel da i forhold til det en grei ting å ha tatt inn innen 19 mnd..... ?

ORIGINAL: RedElf

Tusen takk for at dere tok dere tiden til så gode og utfyllende svar.

Men ser at det er litt avvik i forhold til dette med fødselsdag og korrigert alder...
Noen sier 1 år... Noen 2 og andre 3...
Er det slik at det ikke er noen "fasit" på akkurat dette?

Så hvordan kan jeg som pedagog da fastslå om utviklingen er normal, sen eller over gjennomsnitt?
De verktøyene jeg bruker for slikt i barnehagen er jo basert på gjennomsnittsbarnet....

Hva er det HS bruker for å fastslå dette hos deres barn?

F.eks...
Om man er 19 mnd og 8 uker for tidlig født...
Kan man da forvente at barnet står, går, snakker, spiser selv, har og holder øyekontakt, søker mot andre barn/ voksne...

Syntes dette var veldig vanskelig.... Ikke akkurat noe jeg lærte på skolen så nå ser jeg faktisk at det er lurt for meg å begynne på spesped i august....

Jeg fikk beskjed om 2 år. av hs.. datteren min gikk ikke før ho var 19mnd. hun var født 7 uker fortidlig. men vil tro at foreldrene få god oppfølig av hs. Det fikk i allefall jeg. Det som ble sagt i bhg var at de så at hun stadig utviklet seg. Resten fikk jeg av hs og fysio.

Hvor tidlig født er barnet? Uke 32
Hvor gammel er barnet nå? 1 år og 4 mnd
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? Merkes ikke i det hele tatt.
Er utviklingen god i forhold til alder? Ja, hun følger februar-barna og er født i desember, så jeg vil si det
Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? De første 8-9 mnd skulle vi korrigere alder i fht til termin, men så snart hun tok igjen barn som var født i desember, sluttet vi å korrigere. Det jevner seg mer og mer ut..
Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? Ikke vært noe problem annet enn de første ukene. Da skulle vi være forsiktig med stryking og klapping.
Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år? Masse gøy og moro og legger aldri, aldri opp til et opplegge spesielt fordi hun er prematur. Hun har dager som unger flest og trenger masse stimuli, masse mat og masse, masse kos[:)]
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? De sa vi kunne oppleve å slite med allergier osv, men frøkna vår har sluppet det. Hun spiser alt!
Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det? Vi kunne masse og var veldig trygge da vi kom hjem fra sykehuset. Følte oss veldig trygge på hva vi hva vi holdt på med når vi kom hjem. Fikk tett oppfølging og var rundt leger og sykepleiere hele dagen på sykehuset og de hadde tid til å snakke med oss og svare på alle spørsmål. Dette har gitt oss masse!

vil anbefal dæ ei bok som hete de små kjempene, d e ei bok me sterke, fine fortellinga av foreldre me premature barn. masse opplysninga vil du å finn i den. Den kan hjelp dæ te å sjå flere vinkla angående premature barn også i jobbsammenheng.  Ska sjå om æ finn boka og navnet på forfatter/utgiver, mn lå itj i bokhylla der æ trudd den va, så må  leit litt.

når d gjelds alder fikk vi beskjed på sjukehuset ved intensivavdelinga at man ska korrrigere etter terminen når det gjelds utviklinga både motorisk og språklig frem te dæm e 5- 6 år, mn at de fleste premature har innhenta sine jevnaldre innen 3-4 årsalder.  Spektere e såpass vidt pga at de premature e født alt ifra uke 26 ( e å de som e født i uke 24 i norge som har overlevd) og frem te uke 37. De har kanskje også andre ting som skjer underveis som gjør at de møte fremtida veldig ulikt. min kom 9 uka før tia, mn pga lungemodningssprøytan pusta han ved egen hjelp helt fra starten av. På de som må ha pustehelp av feks en c-cap så kan lungan bli dårliger utvikla, dæm bli litt stiver og enkelte unga kan få litt nedsatt lungekapasitete etterhvert som dæm væks. D her vil da merkes godt på onga i bhg da d bli forter kortpusta enn andre barn og tåler anstrengelsa dårliger. mn iveren e d ingenting å si på. Andre kan å få hjerneblødning som kan spill en rolle, mn for de fleste gjør dæm heldigvis ingen skade da de har ongan e så små at det reparere sæ sjøl- det va tilfellet hos min kjære sønn.

Beklager lengda, mn kunna godt ha skrevet meir å. d her e nå som engasjere mæ sia æ har ein som e prematur, han e no 4 år.I tilegg e æ utdanna barne- og ungdomsarbeider og har jobba i bhg me prematurt barn. Så har endel erfaringa me d.

Hvor tidlig født er barnet? uke 31, 8 uker for tidlig
Hvor gammel er barnet nå? 2 år
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? egentlig på ingen måte..
Er utviklingen god i forhold til alder? ligger på gjennomsnittet til en 2 åring og høyere på enkelte fysiske ting
Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? Har fått beskjed at de ser på den "egentlige" alderen frem til han er 4 år, da vil de regne han som "vanlig..
Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? jeg trengte ikke å skjerme han så veldig, han var veldig frisk og opplagt gutt.. men var litt rolig i begynnelsen..
Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år? Mye lek og moro egentlig, han går fulltid i barnehage ..
men når vi er hjemme så gjør vi egentlig ikke noe spesielt siden han er så liten..
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? Nei, har aldri vært noe problem med mat her..
eller jeg må passe på jernnivået, for jeg ikke fikk i han jern i 1 år slik som jeg skulle..

Jeg synes det var positivt å få litt tid på sykehuset før jeg måtte ta han med hjem..
var ikke "redd" for å ta han med hjem, siden jeg kjente han så godt.. lærte også veldig mye den tiden
vi hadde på sykehuset og fikk god oppfølging av lege![:)]

Han var også kjempe sterk, trengte ingen pustehjelp og var nesten klar for å reise hjem
på dagen.. nei, jeg er faktisk glad det ente som det gjorde, men samtidig ville jeg jo gå til termin.. hehe
men kan ikke se noe negativt med ett prematurt barn her hvertfall!
Han ligger over gjennomsnittet i høyde, han har en motorisk teknikk som en på 4 år og prater masse
slik som en på 2 år skal.. så har vært veldig heldig![:)]

36+6, 41 cm og 1905 gram
blir 2 i juni
har ennå ikke tatt igjenn størrelsen helt, men nermer seg. ellers merkes det ikke så mye nå
størrelsemessig er han enda litt liten, motorisk har han ligget forran siden fødsel.
hehe, aner ikke.
holdt han borte fra mye folk, pga imunforsvaret, var ikke mye ute eller i bil.
helt normalt
han gikk lenge på vitamin og jern tilskudd. har nå i senere tid mått ta jern pga betydeligt lavt jernprosent.
at livet også byr på mirakler[:)]

ORIGINAL: RedElf

Dette er et tema jeg kan lite om, men siden jeg jobber i barnehage trenger jeg litt informasjon.
Har googlet litt, men syntes alt er så genrellt og diffust.
Noen av dere som vil dele litt erfaring og informasjon?

Jeg har to premature, nr 2 setter jeg i parantes;)

Født i uke 25+4 (Nr. 2 uke 34+6)

2 år (7 mnd)

Lita av vekst, har en skade etter hjerneblødning. Noen spiseproblemer. (ingen merkbare ting)

Nå er hun der hun skal være, lenger framme i vokabular enn jevnaldrende. Men hun VAR treg i utviklingen, lærte seg å gå da hun var 21 mnd bl.a. (han følger utviklingen til jevnaldrende)

Når man er ekstrem prematur regner man etter korrigert alder, at man er yngre enn man er, termin.

Vi skjermet jenta vår for smitte først og fremst. Men også for mye folk, hun ble fort sliten som liten. Alle sanser fungere optimalt nå.

Som alle andre, vil jeg tro? Må ta hensyn til at barnet kan bli slitent for mange inntrykk og sånn, men det er individuelt.

Idag må vi passe på at maten er i små biter osv. Hun er også veldig "redd" for kaldt og varmt og konsistenser. Å holde en bløt kald gulrot er uaktuelt.
Da hun var liten fikk hun mat gjennom sonde og knapp på magen, samt intravenøst i CVK. (Ingen spesielle)

Med å få et prematurt barn? -Ingen spesielle positive ting, annet enn at helsenorge er fenomenale og jeg kan takke dem for at jeg har jenta mi her idag.
Jeg er veldig glad for at jenta mi er langt framme når det kommer til snakkingen, det er den første tingen hun har vært langt framme med, alt annet har hun ligget etter med.

Mange spørsmål, men jeg tenker mye på dette for tiden.

Om noen har gode linker til sider med informasjon så setter jeg stor pris på det også.

Jeg fikk tvillinger da[:)]

Hvor tidlig født er barnet? 34+2
Hvor gammel er barnet nå? 13 mnd
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? Tv2 er litt senere utviklet (hun er også dysmatur)
Er utviklingen god i forhold til alder? Ja, på tv1 er det det[:)]
Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? Mine barn blir stort sett ikke korrigert! Men tv2 blir korrigert med alder da hun er på kontroller på sykehuset. De testene som taes der er utifra den korrigerte alderen hennes.
Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? De trengte noen måneder på seg, og enda er tv2 litt mer sensitiv enn tv1, men de 3 første mnd var vi bare inne og hjemme:)
Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år? Nå er alt som en vanlig dag. Skal begynne i bhg i august[:)]
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? Tv2 spiser ikke så mye brød og sånn, men det begynner å komme seg nå! De drikker også nan2 istedenfor nan3[:)]
Er det noe dere har erfart som har vært veldig postitivt og hva er det? Egentlig ingenting[8D]

Hvor tidlig født er barnet? 35+1

Hvor gammel er barnet nå? 5 år

Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? I utganspunktet ikke noe, men leste en gang om at barn som ble født prematurt og i tillegg ble "tatt fra mor" ofte ble mer usikre senere fordi de trenger mammaen sin enda mer enn babyer født til termin, og gutten min lå på en annen avd i 11 dager og selv om jeg var der mye så var jeg ikke sammen med han hele tiden. Og ja han er en veldig usikker gutt i dag. Den historen jeg leste den gang handlet om en mor som fikk tvillinger 5 uker før termin og bare den ble lagt på intensivavd og når hun skrev om dette barnet var det som å lese om gutten min. Men dette finnes det ingen medisinsk forskning som støtter, men ja jeg tror det til en viss grad kan ha noe å bety.

Er utviklingen god i forhold til alder? Bortsett fra at han var 1 mnd før han ville suge så har vi ikke merket noe på andre ting.

Hvordan avregner man alder i forhold til et prematurt barn? Helsesøster regnet hans utvikling i forhold til den datoen han ble født. Bortsett fra helt i starten når det tok 2 mnd før smilet kom. Da sa hun at dette kunne være årsaken.

Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? Aldri hørt

Hvordan legger dere opp en dag når barnet er rindt 1 og 2 år? På samme måte som jeg ville ha gjordt uansett

Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? Nei

Hvor tidlig født er barnet? 6 uker
Hvor gammel er barnet nå? blir 2 om ei uke
Hvordan merkes det nå at barnet er prematurt? Merker lite. Men er fortsatt lita i vekst, og de pedagogiske lederene i barnehagen merker at ho er litt mere ustø når de leker enn de andre barna. Men dette kan være tilfeldigheter igjen.
Er utviklingen god i forhold til alder? Den er bedre enn normalen på noen ting, og ligger etter på andre ting.
Hvordan fungerer sansestimulering med barnet og hvor lenge skal det skjermes for mange inntrykk? Vi fikk ikke noe info om det, behandla ho som en vanlig baby.
Må dere ta noen spesielle hensyn i forhold til kosthold og måltider? nei ikke nå lengre, men ho har hatt vanskelig for å spise før siden ho begynte livet med sondemat.

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..

ORIGINAL: Cilipi

Jeg reagere litt på at du faktisk bruker et forum på BV som grunnlag for din kunnskap om premature barn.
Jeg er selv førskolelærer/ped.leder og har selv et prematurt barn.

Skaff deg bøker , snakk med Helsesøster selv, snakk med intnsiv avdelingen på ditt nærmeste sykehus.

Jeg hadde virkelig ikke følt at mitt premature barn ville fått den oppfølging han trenger hvis pedagogen har BV sitt forum som grunnlag..

Ho får jo høre litt erfaringer også da fra de som er/har vært i situasjonen[:)]

Back
Topp