Prematur

Ensiste

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Noen her med premature barn? Hva var isåfall grunnen til at de kom for tidlig? Og hvordan ble/blir oppfølging for dere i neste svangerskap?

Jeg fødte tvillinger i uke 26 i fjor, hvor de egentlig ikke vet grunnen. De går ut ifra at det var livmorhalssvikt da det ikke var noe som feilet verken meg eller barna. Var innom føden søndag fordi jeg følte at noe var galt. Da kunne de se at babyene hadde det fint, men at gutten lå langt nede i bekkenet. Dette var helt normalt sa legen. Mandagen gikk slimproppen og jeg kontaktet føden på nytt, da sa de at dette ikke var noen indikasjon på at fødselen var i gang og at jeg heller måtte kontakte de dersom jeg skulle få smerter i tak. Natten før de kom til verden(onsdag) var jeg på nytt inne på føden med smerter i magen(jeg klarte ikke kjenne om det kom i tak fordi det aldri ga seg ordentlig, men det var rier jeg hadde) og legen som undersøkte meg orket ikke utføre en grundig undersøkelse fordi han ikke kunne se på meg at jeg hadde vondt og jeg ikke hadde endring i avføringen(hans egne ord). Jeg følte ikke jeg fikk tilstrekkelig med oppfølging til tross for risikosvangerskap, livmorhalsen ble ikke målt en eneste gang.

Når jeg leser hva andre skriver så sier de som har født pga livmorhalssvikt at det har vært et gjentagende problem ved neste svangerskap og at de har fått god oppfølging. Når jeg snakket med lege(to forskjellige) på tidlig ultralyd så virket det ikke som om de mente det var nødvendig med ekstra oppfølging dette svangerskapet. De sa at så lenge alt forløp seg fint, så kom de ikke til å sette opp ekstra kontroller. Jeg har ei venninne som fødte i uke 21, og i neste svangerskap var det bare så vidt de fikk satt inn pessar før livmorhalsen på nytt i uke 21 var for kort. Da hadde hun måtte krangle seg til kontroll på sykehuset fordi hun selv kjente at noe var galt. Sist jeg kjente på meg at noe var galt, ble jeg ikke tatt på alvor og ble sendt hjem fra føden under 12 timer før begge ungene var ute.

Jeg er utrolig redd for at historien skal gjenta seg og at jeg plutselig blir nødt til å sitte på sykehuset i månedsvis med en baby som trenger medisinsk behandling, samtidig som jeg har ei lita hjemme som trenger mammaen sin. Vi mistet gutten vår i krybbedød da tvillingene var fire måneder, en måned etter at vi var reist hjem fra sykehuset. Jeg vet ikke hvor mye mer bekymring og frykt verken jeg eller samboer takler. Er dette noe jeg kan ta opp med fastlegen? Vil han kunne henvise meg til sykehuset for ekstra oppfølging pga historien vår?

Takker for alle svar

Det skulle jeg tro at jordmor vil følge opp... Har du vært hos jordmor ennå? Det er ikke riktig å la deg gå igjennom et nytt sv 'helt alene' ❤

Syns det er veldig rart at du ikke får det automatisk jeg. Jeg hadde bare stått på krava! Nesten krevd det, når du i tillegg er så bekymret så burde jo det også vært en gyldig grunn syns jeg.

Jeg har født prematur 3 ganger, men ikke så tidlig som du. Fødte 7 uker, 6 uker så 5 uker for tidlig noe som er ille nok. Eldste hadde mange pustestopp første tiden.

Første svangerskap var det ingenting som tilsa at hun skulle komme for tidlig, ikke før vannet gikk ei natt.

I svangerskap 2 kan jeg ikke huske at det ble noen ekstra kontroller, men det ble observert at jeg hadde hjerteformet livmor. Hadde en tidlig ultralyd men da med tanke på mange tidligere SA

Med nr 3 ble det ekstra kontroller og ble også snakket om å sette inn ring, men ble senere vurdert til at sannsynligheten for at jeg fødte tidligere enn forrige gangene ikke var så store. Nå ble det slik at jeg var innlagt flere ganger på sykehuset med premature rier som heldigvis ga seg hver gang. Men det skjedde første gang ganske tidlig uten at jeg klarer å huske nøyaktig nå. Denne fødselen startet også plutselig med vannavgang i uke 35.

Du må bare stå på kravene. Alt avhenger av hvilke leger du møter på.

Jeg har ikke født prematurt selv, men har hørt at feks gbs kan gi tidlig vannavgang, det samme med feks ubehandlet urinveisinfeksjon. Sjekker de for sånne ting når man går i tidlig fødsel? Evt får antibiotika under fødsel.

Krev ekstra oppfølging! Har man født tidlig før, bør man kunne få ekstra kontroller! Om ikke noe bra å skulle gå å være urolig hele graviditeten, det er god nok grunn til å få oppfølging i seg selv!

Jeg har ikke født prematurt selv, men har hørt at feks gbs kan gi tidlig vannavgang, det samme med feks ubehandlet urinveisinfeksjon. Sjekker de for sånne ting når man går i tidlig fødsel? Evt får antibiotika under fødsel.

Krev ekstra oppfølging! Har man født tidlig før, bør man kunne få ekstra kontroller! Om ikke noe bra å skulle gå å være urolig hele graviditeten, det er god nok grunn til å få oppfølging i seg selv!
De har så klart sjekket om jeg hadde gbs, urinveisinfeksjon, svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, tatt prøver av fostervannet, morkaken og navlestrengen. Ingenting galt, barna har hatt det fint i magen. Det eneste som gjenstår er da livmorhalssvikt, som de ikke kan sjekke etter at fødselen er i gang/over. Livmorhalsen burde vært målt fom uke 22 etter hva andre tvillingmødre har fortalt, men dette ble ikke gjort. Så det er flere som ikke har gjort jobbe sin tilstrekkelig

Jeg hadde helt klart tatt det opp med fastlegen min! Hadde forlangt å få ekstra oppfølging pga situasjonen din! Man skal ikke gå å bekymre seg slik og etter det du har opplevd burde det være en selvfølge!

Ta det opp og fortell akkurat hvordan du føler det, og smør gjerne litt ekstra på! For det høres nesten ut som latskap og ignorering fra de andre legene, om hva som har skjedd tidligere.

Hør på deg selv og krev det du mener du bør ha av oppfølging ❤️

Jeg fødte prematurt i uke 29, litt samme greie som deg - ingenting gale med verken meg eller baby. Jeg skal til både lege og jordmor neste uke, og kommer til å stå på mitt for å få grundig oppfølgning for å unngå prematur baby så godt det lar seg gjøre.

Om ikke fastlege eller jordmor ser behovet for ekstra oppfølgning kommer vi til å gå til privat lege. Jeg skal ikke tilbringe flere måneder på nyfødt intensiv, om jeg kan unngå det :)

Jeg fødte prematurt i uke 29, litt samme greie som deg - ingenting gale med verken meg eller baby. Jeg skal til både lege og jordmor neste uke, og kommer til å stå på mitt for å få grundig oppfølgning for å unngå prematur baby så godt det lar seg gjøre.

Om ikke fastlege eller jordmor ser behovet for ekstra oppfølgning kommer vi til å gå til privat lege. Jeg skal ikke tilbringe flere måneder på nyfødt intensiv, om jeg kan unngå det :)
Det er der jeg også er. Men legen på sykehuset mente tydeligvis at ekstra oppfølging ikke var nødvendig. Jeg skal til fastlegen på torsdag på første svangerskapskontroll og da skal jeg ta det opp med han. Han vet heldigvis hvordan jeg har hatt det etter fødselen og er veldig forståelsesfull så satser på at han tar meg seriøst! Håper du også får god oppfølging dette svangerskapet, og at vi begge slipper å måtte gå gjennom det å få premature på nytt!

Det er der jeg også er. Men legen på sykehuset mente tydeligvis at ekstra oppfølging ikke var nødvendig. Jeg skal til fastlegen på torsdag på første svangerskapskontroll og da skal jeg ta det opp med han. Han vet heldigvis hvordan jeg har hatt det etter fødselen og er veldig forståelsesfull så satser på at han tar meg seriøst! Håper du også får god oppfølging dette svangerskapet, og at vi begge slipper å måtte gå gjennom det å få premature på nytt!

Håper og regner med det ordner seg for oss :) du må oppdatere etter du har vært hos fastlegen!

Klart du skal ha ekstra oppfølging. Det er ikke lenge siden forrige svangerskap med alt som da gikk galt, og enda kortere tid siden du mista sønnen din. Du - skal - ha - ekstra - oppfølging! Bytt lege om legen din forsømmer sin plikt og meld fra om det om du orker. Etter de påkjenningene du har vært gjennom skal du ikke måtte uroe deg noe mer enn nødvendig ❤

Back
Topp