Prøver å holde liv i 2 kattunger

vimsemams

Elsker forumet
De er 2 døgn gamle. Det var 4 som kom til verden, men 2 var døde. Jeg syns de er veldig små.. =/  Og kattemor stakk ut i rundt 7 tida i kveld, men har ennå ikke kommet hjem. Hva skal jeg gjøre??

De sov noen timer etter hun dro. Så fikk de sukkervann etterhvert her. Syns de var litt kalde også, så jeg holdt de til huden litt, men de ble så urolige av det. Har de på badet, har skrudd opp varmen der inne, og lagt varmeflasker ned i korga. Nettopp fått en runde til med sukkervann.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har vært ute og kissa, men til ingen nytte. Og selv om det går greit med de nå så gjør det jo ikke det så lenge uten kattemor!! Hva gjør jeg nå da? Har spurt på facebook om noen har en kattemor med ett par pupper til overs. Håper noen har det... Hvis ikke kattemor kommer hjem og ingen har en pupp til overs, hva gjør vi da? Jeg vil helst ikke avlive dem, men heller det enn at de sulter ihjel da... =/  Går det an å fø opp 2 så små kattunger? Med hva? Utblanda kumelk/geitemelk og lita sprøyte? Evnt bittelita flaske?

Første bud er å aldri miste kattemor når barna er født. Hun skal ikke ut i det hele tatt mens barna ammer.
Men når det har skjedd.. bør du få i de mat. Og det litt kjappt og de må holdes varme.. særlig om de er født for tidlig er ikke temp.regulering helt på koll enda.

Du burde ha morsmelkerstatning til katt... men prøver å søke på nett etter mulighet til å lage selv.
vet man kan gi de evt litt geitemelk.. men det er ganske tøfft på magen.

Du kan ikke ringe vakthavende veterinær og få tak i  morsmelkerstatning?

ps: du må få katten sterilisert etterhvert og by the way. De går i løp med en gang etter fødsel.. og om du ikke vil ha enda et kull om 9 uker ..... så.....[:)]. Og kroppen har jo ikke godt av så kjappe runder etterhverandre heller.

Fant dette:

(bør lages i litt mindre kvanta kanskje.... bland det du har.... og gi så fort som mulig via en sprøyte-uten nål... eller med skje eller hva som helst... de skal ha mat minimum hver halvannen time-2 timer)
Morsmelkerstatning: 8 dl H-melk
2 dl kremfløte
1/2 ss tran
1 eggeplomme
1 ss beinmel (fås på apotek)
Holdbar til utgangsdato på det meieriproduktet som går ut først (som oftest melka). Oppbevares i kjøleskap. Porsjoner varmes til ca 35 grader (ta litt i en kopp, og sett denne i glovarmt vannbad et par minutter) før bruk. Gis med plastsprøyte i munnen (fås på apotek) hver 2.-3. time. Dosering: fra 5 ml pr. måltid og oppover. La den spise seg mett, den skjønner poenget ganske raskt.
 Det beste er om kattungen får en fostermor, enten en diegivende kattemor med egne unger (det beste, da den da både får morsmelk og søsken å leke med) eller en voksen katt som kan fungere som sosial mor. På denne måten vil katten få opplæring i katters sosiale liv, jakt, renslighet osv., noe menneskeoppdratte kattunger ikke får lært på samme måte.
 Husk at kattunger uten mor eller sosial mor også må masseres nederst på magen med et fuktig frottehåndkle flere ganger daglig for å stimulere urin- og avføringsavgang.
 Kattungen [5 uker] er såpass stor at du begynne å sette fram kattemat til den. Den vil antakelig begynne å spise kattemat innen den er 6 uker, men den må fremdeles ha morsmelkerstatning til den er ca. 11-12 uker. Når den har begynt å spise kattemat kan du forsøke å gi den en del av morsmelkerstatningen i skål i tillegg til sprøyta.
For ordens skyld presiseres det nok en gang at morsmelkerstatning kun er en nødløsning. Den må utelukkende brukes under ekstraordinære omstendigheter, det vil si når det ikke er mulig å gi kattungen(e) en normal oppvekst frem til 10-12 ukers alder.

Når jeg "adopterte" en kattunge som moren ikke ville ha, så ga jeg utblandet fløte på sprøyte. De må ha mat annenhver/hver tredje time. Da fantes ikke MME for kattunger, men det gjør det nå. Du kan jo ringe dyrelegen å høre om de har, det er jo mye mer skånsomt for magen enn vanlig fløte/melk. Det tar ikke så veldig lang tid før de lærer å drikke selv av skål med litt innsats fra deg.

ORIGINAL: sorciere_

skal finnes kattemelk på boks har eg hørt... :)

klart det gjør!! Men klokka er tre på nattan..... og de kan virkelig bli syke om de ikke får mat inna butikkene åpner.

åhh! Selfølgelig!! eg eg så vant med å svare på mange timergamle innlegg!
du kan bruke sugerøyr, dersom skjei blir vanskelig til oppskrifta henans.. eventuelt lage eit eget et, som er mindre, av bakepapir, ein tømt kulepenn eller lignande..

ORIGINAL: sorciere_

får ho med seg noko av dette? :)

jeg håper det [:)]
Var noen gode ideer du hadde på å få i maten ihvertfall. Har liksom alltid engangssprøyter og kattungeflasker liggende jeg [:-]... så slipper å tenke så smart.. hehe. Men skal legge alt du foreslo bak øret... for man kommer over hastesituasjoner fra tid til annen og da er det innmari greit med ekstra måter å få i de små no næring. Men om de mistet kattemor i syv tiden og ho ikke hadde kommet hjem nå klokka tre... begynner det å bli rimelig kritisk med å få i premature kattunger mat. Krysser alt jeg har.Er en fare for at kattemor bare dropper å hjelpe de små fordi hun etter "naturens regler" ikke ville kanskje klart å redde de på egenhånd... men med menneskehjelp kan det gå helt fint...

Ho er sikkert travelt opptatt med å holde liv i kattungane, så sikkert litt travelt å skulle svare! Elsker katter, så håper virkelig det går bra med dei stakkars kattungane.. *krysse fingrane*

Har selv opplevd det samme!!!!!

Og nei, kattemora skal ikke ut, men når de klarer å stikke ut gjennom en ventilasjonsluke som var under ombygging (hva er de? 10x10cm midt oppe på veggen) så er det ikke lett å være oss!!! [:(]

Kattungene var født for tidlig, 3 av 4 døde! Vi fikk tak i melk fra vetrinæren, men klarte ikke å holde liv i han på den måten. Rett å slett for vanskelig å få i han med pipette, sprøyte osv.. han var for liten!![:(]

Redningen var faktisk noen som vi visste hadde fått kattunger 6 uker før oss. Vi tok med oss kattungen og kattemora der godtok han utrolig nok! [:D] Nå er han 4 år! [:D]

Min historie er neppe samme som din, men ønsker dere lykke til og håper at dere får dette til! Ikke enkelt når kattemora ikke vil ha ungene sine! Og få den sterilisert fort som f!! [;)]

ORIGINAL: TonjeJenta

Første bud er å aldri miste kattemor når barna er født. Hun skal ikke ut i det hele tatt mens barna ammer.
Men når det har skjedd.. bør du få i de mat. Og det litt kjappt og de må holdes varme.. særlig om de er født for tidlig er ikke temp.regulering helt på koll enda.

Du burde ha morsmelkerstatning til katt... men prøver å søke på nett etter mulighet til å lage selv.
vet man kan gi de evt litt geitemelk.. men det er ganske tøfft på magen.

[8|] Skal bra gjøres om man har katter som ikke er innekatter. Har hatt ørten kull med kattunger opp gjennom årene og mødrene har kommet og godt som vanlig, altså de har gått ut når de har hatt behov for det og kommer inn igjen når de har gjort sine nødvendige ærend. Aldri opplevd en kattemor som ikke kommer tilbake. Skjer jo sikkert det, men da tipper jeg den mora ikke hadde vært noe god kattemamma uansett om hun hadde blitt sperra inne med ungene hun ikke vil tilbake til. Men anyways. MME til katter finnes vel nå til dags ja! [:D]

MME finnes ihvertfall på rimi...

Men går det ikke an å gi med tåteflaske? Har aldri prøvd det før, men kanskje noen andre vet?

Jeg fostra opp pusen min på vanlig mme etter beskejed fra dyrlegen.. Fikk det på sprøyte hver tredje time gjennom hele døgnet til han klarte å spise mat selv..  Nå er han en svæær pusegutt på snart 4 år[;)]

Vet om folk som har brukt vanlig MME eller MM.. Går bra det[;)]

Ei venninne av meg jobber på Redd dyra, og og når hun har kattunger i pensjon hos seg, så får de MME på tåteflaske.

Men jeg er litt usikker på hva man gjør med så små kattunger da...

ring dyrlegen.
jeg hadde katteunge hjemme en gang og ringte dyrlegen. han sa man skulle blande vanlig melk og en eggeplomme. også gi på sprøyte. katten vokste seg stor![:)]

Måtte hastemate noen kaninunger her hjemme, og da brukte jeg lunken vikingmelk.

Matet de opp på kattemme, så det finnes ja. Jeg kjøpte det hos veterinær.

Håper det går bra med ungene!

Det går !!! [:D]

Jeg oppforstra selv 2 kattunger for 3 år siden.

Jeg fikk kjøpt kattemelk for babykatter med dyrelegen, fikk mat hver 3 time døgnet rundt med en sprøyte ! [:)]

Back
Topp