prøvd å få barn over ett år, kan dere kloke damer se hit?

Luremusa

Glad i forumet
Assistert-jentene
Hei,
Vi har nå prøvd å få barn i 14 mnd, er i 15 nå. Fra før har jeg en sønn, og etter å ha fått beskjed om at sædprøve og blodprøver er normale - ingenting er i veien for å kunne oppnå graviditet... Så står vi her like lite gravide. Gyn nevnte ingenting om henvisning videre, fikk bare brev med resultater i posten, og ikke får jeg tak i henne på tlf.

Hvem er det som utreder videre, evt henviser til ivf? Har hørt at femar kan hjelpe? Har eggløsning, og hormonnivåene er normale visstnok...

Jeg er 32 og han 41.

Takk for at du tok deg tid til å lese.
 
Last edited:
Det er normalt gyn som henviser videre, evt kan du sikkert få fastlegen til å gjøre det kanskje.

Men jeg ville prøvd å få tak i gyn og hørt.

Det er tungt når tiden går. Vår eldste tok 18 mnd og minstemor enda lenger, med henne tok jeg først pergo senere leteozol, altså femar. Om det var det som hjalp vet jeg ikke, jeg ble gravid lå 5. Kur leteozol etter tre med pergo.

Min mann har litt få og ikke helt raske svømmere da og jeg har ikke helt god eggløsning så vi er ikke helt god match, men vi har faktisk fått oss 3 barn, så det gikk tilslutt.
 
Fastlegen kan henvise videre, men ettersom dere allerede har vært til utredning his gynekolog ville jeg hørt med gynekologen om videre henvisning til IVF, om det er det dere ønsker. Ettersom testene var normale, så er det ikke stort annet enn IVF som er veien videre, med mindre dere vil prøve selv en stund til. Vi hadde heller ikke noe unormalt resultat på prøvene våre (var til undersøkelse hos gynekolog på sykehuset, offentlig), annet enn at mannen hadde litt dårlig mobilitet på sine svømmere, men det var fortsatt innen normalen. Dessuten tok mannen min bare èn sædprøve, og de brydde seg ikke om å teste han på nytt. De bare sendte oss videre til IVF. Først under forsamtale til IVF ble det foreslått å sjekke meg for endometriose, som det viser seg at jeg har. Det kan jo ha bidratt til å gjøre unnfangelse vanskelig for oss. Legen som opererte meg mente at vi burde prøve på egenhånd etter operasjonen, fordi sjangsen for å klare å få barn selv var høyere da. Vi prøvde i 4 sykluser etter operasjonen uten å få til på egenhånd, og siden vi alt stod klargjort til IVF, så startet vi bare opp med det. Fikk en fin og frisk gutt på første forsøk :)
 
Her var verdiene til mannen min og meg normale og jeg hadde eggløsning som normalt. Gynekologen ønsket at jeg prøvde Femar før vi eventuelt ble henvist til ivf. Jeg ble gravid på tredje runde med Femar med førstemann, og gravid på førsterunde med andremann :)
 
Takk for svar. Ser ut som jeg skal mase litt om å få Femar/leteozol(for det er det jeg må.. Gyn ringer ikke tilbake etter en telefon..). Kanskje jeg dår prøve det før henvisning videre, evt mens vi venter på å komme inn (hvis vi ikke får avslag).

Ser det er noen som får avslag på ivf søknad.. Hva skal til for å få innvilget?
 
Takk for svar. Ser ut som jeg skal mase litt om å få Femar/leteozol(for det er det jeg må.. Gyn ringer ikke tilbake etter en telefon..). Kanskje jeg dår prøve det før henvisning videre, evt mens vi venter på å komme inn (hvis vi ikke får avslag).

Ser det er noen som får avslag på ivf søknad.. Hva skal til for å få innvilget?

Det er vel alder og BMI det oftest går på hvis man får avslag. Noen sykehus er strengere enn andre. Alder er jo ikke et problem hos dere, grensa er som regel 38 år offentlig. Når det gjelder BMI får man heller beskjed om å gå ned i vekt enn direkte avslag etter hva jeg har forstått. Hvor tenker du å bli henvist?

vi hadde prøvd i 1,5 år på nr 2 da vi var til utredning i høst. Var gravid en gang men mistet året før. Alle prøver normale, men fikk ingen befrukta egg av 15 som ble tatt ut ved vanlig IVF, så det lå vel noe av grunnen til at det tok tid. Ble gravid på første ICSI, men mistet igjen. Snart ny runde. Anbefalt IVF pga alder (38 og 44).
 
Takk for svar

Jeg vet ikke. Har ingen erfaring med dette fra før, og vet ikke hvor man evt har mulighet til å bli henvist. Er helt ny i dette da eldstemann kom relativt kjapt.
Hvor har dere blitt henvist?

Krysser fingrene for at neste runde er gullrunden for dere!
 
Takk for svar

Jeg vet ikke. Har ingen erfaring med dette fra før, og vet ikke hvor man evt har mulighet til å bli henvist. Er helt ny i dette da eldstemann kom relativt kjapt.
Hvor har dere blitt henvist?

Krysser fingrene for at neste runde er gullrunden for dere!
Om du logger inn på helsenorge.no kan du se hvor de tilbyr ivf-behandling. Det er jo fritt sykehusvalg, men det er noen forskjeller på hvor lenge man risikerer å vente, ulikheter mtp bmi-krav osv. Vi blir henvist til Porsgrunn, selv om Riksen er mer «logisk» for oss mtp reisevei. :)
 
Hei,
Vi har nå prøvd å få barn i 14 mnd, er i 15 nå. Fra før har jeg en sønn, og etter å ha fått beskjed om at sædprøve og blodprøver er normale - ingenting er i veien for å kunne oppnå graviditet... Så står vi her like lite gravide. Gyn nevnte ingenting om henvisning videre, fikk bare brev med resultater i posten, og ikke får jeg tak i henne på tlf.

Hvem er det som utreder videre, evt henviser til ivf? Har hørt at femar kan hjelpe? Har eggløsning, og hormonnivåene er normale visstnok...

Jeg er 32 og han 41.

Takk for at du tok deg tid til å lese.

Hausken er en privat klinikk. Jeg har selv bestillt time der for en sjekk. Har hørt veldig bra om dem. Vi skal ta prøverør i utlandet men jeg kommer til å ta ultralyd på Hausken neste uke. Og jeg liker å ha Hausken som et alternativ for de er kjent for å være flinke sies det. Dyrt er det. Jeg fikk beskjed om at det kostet 1500 kr for 30 minutter for min type undersøkelse. Det var billigere enn antatt men det er dyrt å ta selve prøverøret på Hausken men helt sikkert verdt det. Så jeg ville ha forsøkt Hausken. Men mulig dere kan få det dekket delvis?
 
Back
Topp