Postpartum prep

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Hei!

Jeg sitter å planlegger frysermåltider til etter fødsel (er sykt tidlig, og har veeeldig god tid, vet, men noen oppskrifter er gode å prøve ut før man lager flere middager av de).

Mannen er ikke så veldig nevenyttig på kjøkkenet, han kan lage noe mat, men det er for det meste spagetti, burger og taco.
Jeg har lyst å spise sunt å balansert men samtidig ikke måtte stå på kjøkkenet rett etter man har født.

Så for å unngå mest mulig ferdigmat og halvfabrikata så vil jeg lage mange måltider som bare er å slenge en salat attmed eller koke noe grønnsaker (egentlig bare varme opp i kjele eller ovn, og ha noe tilbehør som passer).

Siden matlysten ikke er tilstede så sliter jeg med å finne på ting som kan fryses og kanskje nye retter.

Derfor lurer jeg på om dere har noen middager dere syns er gode som man kan slenge i frysen og bare varme opp igjenn.

Ps, tar forresten mot gode kaker og desserter som jeg kan defroste når besøk kommer :dance008

Takk på forhånd :smiley-bounce012
 
Lasagne, fiskegrateng, tomatsaus basert på grønnsaker, knuste tomater og evt kjøttdeig til f.eks pasta. Hjemmelaget selvfølgelig, ikke så vanskelig heller, finnes mange gode oppskrifter på nett. Lett å varme opp og spise med én hånd.:angelic:
 
Lasagne, fiskegrateng, tomatsaus basert på grønnsaker, knuste tomater og evt kjøttdeig til f.eks pasta. Hjemmelaget selvfølgelig, ikke så vanskelig heller, finnes mange gode oppskrifter på nett. Lett å varme opp og spise med én hånd.:angelic:
Siste pukt er viktig! :hilarious: Mye spising med en hånd..
 
Anbefaler veldig å be besøkende ta med mat eller kake de første ukene. Alle gjør som de får beskjed om, og du behøver ikke tenke på det :p Dessuten tar de med seg oppvaska når de går :hilarious:
 
Anbefaler veldig å be besøkende ta med mat eller kake de første ukene. Alle gjør som de får beskjed om, og du behøver ikke tenke på det :p Dessuten tar de med seg oppvaska når de går :hilarious:

Er ikke hver dag en får besøk, jeg tenker middager til å ha når jeg og samboer er hjemme alene. Dessert/kaker lager jeg kun viss jeg gidder før barseltiden
 
Jeg og mamma bakte litt og fryste før fødsel. Fryste diverse kaker; boller, sjokoladekake, eplekake, muffins, husker ikke alt. Laget langpannenake og fryste enten mindre deler eller ferdige biter. Kjapt og enkelt å ta opp.

Jeg bakte også diverse horn med f.eks ost&skinke, pizzafyll, pizzasnurrer. Prøvde noen matmuffins og scones. Litt varierende hell der.. :hilarious: Men om man finner en god oppskrift er det kjekt til lunch. Matbehovet var enormt under ammingen, og ofte veldig lite tid til å fikse noe....

Av middag kan mye fryses. Jeg fryser gjerne ferdig pastasaus. Har forvellet masse grønsaker og fryste i porsjonsposer i ferdig blanding eller hver for seg. Mamma laget store porsjoner middag og fryste ned f.eks ferdig stek, ribbe, elgkarbonader i porsjoner til en eller to. Lapskaus fryste hun også, jeg er veldig glad i hennes hjemmelagede ❤️ (Mamma klarer altså ikke sitte stille når hun er på besøk :hilarious:)

Nå er min fyr god på å lage mat da, men veldig godt å ha noe ferdig også! For vår del blir det vesentlig mer «ferdigmat» nå enn før. Før barn laget vi det meste fra bunnen, men nå har vi ikke tid..
 
Dette var en god tråd!
Har tenkt å gjøre nøyaktig det samme og har begynt å eksperimentere litt med ting jeg vil fryse. (Har nettopp kjøpt stoooor fryser, jippi!)
Jeg har tenkt på horn med ost og skinke, pizzareir (triller ut boller og lager en grop i midten til fyll), rundstykker, grønsaksuppe, fiskesuppe, lasagne, fiskegrateng, hjemmelaget jegergryte og hamburgere.

Veldig god ide å lage ferdig pastasaus å fryse, samt forvellede grønsaker og karbonader var heller ikke dumt! Tusen takk for tips!
 
Lapskaus, kjøttsuppe, kjøttkaker, fiskekaker, gryteretter. Veldig glad i kjøtt for tiden her haha
 
I forrige svangerskap gikk vi til innkjøp av crock pot express, den varianten med trykk-koker.
Det var det beste kjøpet :)
Tar nesten ingen tid, minimalt med forberedelser og helt fantastisk å lage opp middager i. Og også veldig tidsbesparende i barseltiden. Fårikål går på 40 min :) Pinnekjøtt på en times tid!

Lagde hel kylling i går. Brunet kylling rett i crock pot, litt kraft/krydder og på med lokket i 15 min. Oppi med kuttede grønnsaker. 5-10 min til avhengig av str. Helt nydelig, alle smaker og næringsstoffer bevart :)
 
I forrige svangerskap gikk vi til innkjøp av crock pot express, den varianten med trykk-koker.
Det var det beste kjøpet :)
Tar nesten ingen tid, minimalt med forberedelser og helt fantastisk å lage opp middager i. Og også veldig tidsbesparende i barseltiden. Fårikål går på 40 min :) Pinnekjøtt på en times tid!

Lagde hel kylling i går. Brunet kylling rett i crock pot, litt kraft/krydder og på med lokket i 15 min. Oppi med kuttede grønnsaker. 5-10 min til avhengig av str. Helt nydelig, alle smaker og næringsstoffer bevart :)

Bra tips, trenger noe som går i ekspressfart i hverdagen
 
Jeg slår et slag for en god gammel klassiker: Lapskaus! Gjerne med koteletter eller svineknoke i, og masse gode grønnsaker. Næringsrikt, enkelt og godt!

Jeg har også laget og fryst ned store mengder chili con carne. Kjøpte da noe grytekjøtt av okse som fikk stå og koke lenge i deilig tomatsaus og krydder. Mener at Jamie Oliver har en god oppskrift som ligger på nett.

Ellers tror jeg også at pizzasnurrer og sånt kommer godt med! Må bare hindre mannen i å spise dem opp før babyen kommer! :hilarious:
 
Jeg slår et slag for en god gammel klassiker: Lapskaus! Gjerne med koteletter eller svineknoke i, og masse gode grønnsaker. Næringsrikt, enkelt og godt!

Jeg har også laget og fryst ned store mengder chili con carne. Kjøpte da noe grytekjøtt av okse som fikk stå og koke lenge i deilig tomatsaus og krydder. Mener at Jamie Oliver har en god oppskrift som ligger på nett.

Ellers tror jeg også at pizzasnurrer og sånt kommer godt med! Må bare hindre mannen i å spise dem opp før babyen kommer! :hilarious:

Måtte bare si meg så enig i svineknoke! Er noe av det beste jeg får i en gryte. Også knallgodt i chili con carne:Heartred
 
Bra tips, trenger noe som går i ekspressfart i hverdagen
Ja, det er gull. Også så fantastisk at man ikke har en plate som står på som man må følge med på/være redd for. Kan jo bruke slow cook egenskapene på den også. Starte på morgenen og er maten klar utpå dagen. Og den holder seg varm.
 
Ja, det er gull. Også så fantastisk at man ikke har en plate som står på som man må følge med på/være redd for. Kan jo bruke slow cook egenskapene på den også. Starte på morgenen og er maten klar utpå dagen. Og den holder seg varm.
Sjekka det ut litt i dag, tror vi må prøve den. Jeg er litt stressa for den trykkfuksjonen og dampen, men det går vel det også :hilarious:
 
Sjekka det ut litt i dag, tror vi må prøve den. Jeg er litt stressa for den trykkfuksjonen og dampen, men det går vel det også :hilarious:
Veldig enkelt. Du kan la den slippe damp naturlig også, men det tar jo litt lenger tid om man skal lage i omganger.
Bare bruk et redskap når du åpner ventilen. Ellers ufarlig :happy:
Og bare å spørre om du lurer på noe. Vi bruker den nesten daglig! Lagde lapskaus /gryte i dag med svineknoke. Helt nydelig :hungry:
 
Veldig enkelt. Du kan la den slippe damp naturlig også, men det tar jo litt lenger tid om man skal lage i omganger.
Bare bruk et redskap når du åpner ventilen. Ellers ufarlig :happy:
Og bare å spørre om du lurer på noe. Vi bruker den nesten daglig! Lagde lapskaus /gryte i dag med svineknoke. Helt nydelig :hungry:
Så bra! Blir sikkert noen spørsmål når vi skal i gang :D
 
Pizzasnurrer, kjøttsuppe, gryteretter. Det var mange gode forslag her.
 
Dytter opp denne tråden litt, da vi nermer oss (men samtidig ikke :hilarious:) termin.
Kom med forslag til alt av middagsmat som kan fryses ned og tines opp igjenn (som samtidig beholder smak og kvalitet) til dagene ingen har energi til noe som helst.
 
En kake som er god å ha i frysen er forresten Philadelphia ostekake. Den trenger minimalt med tid på kjøkkenbenken før den er klar. Den kan spises som den er (det foretrekker jeg), eller med en bærsaus av noe slag.


https://www.detsoteliv.no/oppskrift/osteiskake
 
Back
Topp