Plutselige stive/støle ledd og fingre

emhanse

Flørter med forumet
Kommer fra UL idag hvor alt er fint:) Er 34+5 nå. Lillegutt er 15% større enn gjennomsnittet, og jeg hadde en ekstra sjekk fordi formen har vært «annerledes» den siste uken. Følt meg uggen og uvel, tørster mer og tisser oftere. Men blodprøver, urinprøver og blodtrykk gir ikke utslag på noe.

Nå i ettermiddag merket jeg plutselig at jeg følte en «støl smerte» i anklene. Etter en liten stund begynte fingrene og «stivne», og nå kjenner jeg lignende stiv-/stølhetssmerte også i håndledd og albuer. Dette kom så plutselig! Jeg har ikke noe voldsomt merkbart med hevelser, men har noen av dere opplevd noe lignende? Prøver google, og nærmeste jeg finner er karpaltunnell syndrom, men virker som det i hovedsak er hender og at symptomene er mest merkbar på natt..
 
Jeg har noe liknende men tviler på at det er samme greien. For min del startet det for ca. to uker siden i uke 36. Det har seg slik at mine hender og føtter blir glovarme, så varme at jeg ikke får ringen over knoken på ringfingeren. Tok den heldigvis av i tide. Jeg er såpass varm/hoven i fingrene at de er visuelt tykkere og føles stivere enn normalt, litt sånn pølsefingreaktig dog gjør de ikke vondt. Jeg er også litt større i føttene da birkenstocksene sitter strammere på mot normalt. Alt av blod- og urinprøver, samt BT har vært helt fint gjennom hele svskapet og jeg er ikke noe ødematøs. Drikker mye hver dag noe jeg har gjort over lengre tid, nytt nå derimot er at jeg plutselig må mye hyppigere på do også kommer det bare litt til nesten ingenting selv om jeg føler at det sprenger, litt sånn UVI-aktig følelse. Egentlig minner det meg om starten av første trimester hvor jeg sprang på do hele tiden. Det er mange måneder siden jeg har hatt behov for å stå opp for å tisse om natten, nå har jeg ikke sjanse til å ikke gjøre det. Hos meg står det på hele døgnet, jeg svetter i hjel mens hankjønnet sitter i ullgenser ved siden av og nærmest hakker tenner.
 
Jeg har noe liknende men tviler på at det er samme greien. For min del startet det for ca. to uker siden i uke 36. Det har seg slik at mine hender og føtter blir glovarme, så varme at jeg ikke får ringen over knoken på ringfingeren. Tok den heldigvis av i tide. Jeg er såpass varm/hoven i fingrene at de er visuelt tykkere og føles stivere enn normalt, litt sånn pølsefingreaktig dog gjør de ikke vondt. Jeg er også litt større i føttene da birkenstocksene sitter strammere på mot normalt. Alt av blod- og urinprøver, samt BT har vært helt fint gjennom hele svskapet og jeg er ikke noe ødematøs. Drikker mye hver dag noe jeg har gjort over lengre tid, nytt nå derimot er at jeg plutselig må mye hyppigere på do også kommer det bare litt til nesten ingenting selv om jeg føler at det sprenger, litt sånn UVI-aktig følelse. Egentlig minner det meg om starten av første trimester hvor jeg sprang på do hele tiden. Det er mange måneder siden jeg har hatt behov for å stå opp for å tisse om natten, nå har jeg ikke sjanse til å ikke gjøre det. Hos meg står det på hele døgnet, jeg svetter i hjel mens hankjønnet sitter i ullgenser ved siden av og nærmest hakker tenner.
Dette er veldig likt oss her hjemme også. Alt du beskriver passer med hvordan jeg har det om dagen. Eneste jeg også har, er de stive leddene i fingrene og spesielt høyre håndledd. Jm og fastlegen sa det mest sannsynlig er karpaltunnelsyndrom. Det går over etter svangerskapet, men er ubehagelig nå som jeg trenger hendene til å komme meg opp av senga/sofaen inn i mellom :laughing002 våkner spesielt om nettene med dovne fingre. Må bare bevege litt på de, så e de tilbake, bare litt stiver enn vanlig.
 
Har de siste to tre ukene blitt verre og verre i fingrene. De er vonde å bruke så sliter med å løfte med de, åpne flasker, vaske fingrene osv. Tommel, pekefinger og langfinger er betydelig stivere. Samme på begge hender. Mamma merket det også da ba henne lukke hånda mi i dag.
Er ikke spesielt hoven i de, og det varer hele dagen. Så tror ikke det er karpal tunnel hos meg heller. Vurderer spørre fysio om det kan være nerver i klem.
Har mye mer leddsmerter igjen som dukket opp rundt uke 30 igjen etter å vært noenlunde rolig siden første trimester. Så har fundert på om det kan være stressrelatert eller hormonelle leddsmerter I fingrene om ikke nerver i klem noe sted. Bortsett fra i dag har jeg vært mer tørst noen få dager, men ellers slitt med å få i meg både drikke og mat egentlig de siste ukene.
Vet jeg har noe vann i kroppen, men i forhold til bilder jeg har sett på nett og av søstra mi er det ingenting.
 
Stive i fingre, armledd, kne, ankler.. egentli i det meste av ledd.. her er d mye væske
 
Dette er veldig likt oss her hjemme også. Alt du beskriver passer med hvordan jeg har det om dagen. Eneste jeg også har, er de stive leddene i fingrene og spesielt høyre håndledd. Jm og fastlegen sa det mest sannsynlig er karpaltunnelsyndrom. Det går over etter svangerskapet, men er ubehagelig nå som jeg trenger hendene til å komme meg opp av senga/sofaen inn i mellom :laughing002 våkner spesielt om nettene med dovne fingre. Må bare bevege litt på de, så e de tilbake, bare litt stiver enn vanlig.
Det er ikke karpaltunnelsyndrom for min del hvertfall, hannen er ortoped så han jobber med nettopp slikt - men det er veldig vanlig med karpaltunnelsyndrom i svskapet så det høres ut som at det stemmer for din del mtp dine symptomer :)
 
  • Liker
Reactions: MOK
Det er ikke karpaltunnelsyndrom for min del hvertfall, hannen er ortoped så han jobber med nettopp slikt - men det er veldig vanlig med karpaltunnelsyndrom i svskapet så det høres ut som at det stemmer for din del mtp dine symptomer :)
Ja, det hørtes litt sånn ut. Tenkte mest på det andre du forklarte. Det var veldig likt oss her hjemme og min form :happy: Leddende i fingre og håndledd kunne kanskje være noe @emhanse kunne undersøke.

Jeg selv har aldri hatt vondt i ledd osv. Har heller aldri vært hoven i føtter eller hender. Nå er det så vidt jeg kan merke noe. Så tok av meg ringene og på med støttestrømper, bare i tilfelle noe skjer :)
 
Ble bare verre og verre utover natta fredag og hele lørdag. Hvis noen har hatt ryggprolaps før, så var smertene lignende, bare at de satt verst i skuldre, nakke og håndledd. Hadde og smerter i knær, ankler og fingre. Det er noen av de sykeste smertene (foruten fødsel!) jeg noensinne har kjent! Min søster som er jordmor beordret meg til å ringe føden for en sjekk lørdag kveld. Fikk til svar at da måtte jeg heller kontakte legevakta. Det gadd jeg ikke kl 23 en lørdag kveld, siden de ikke virket bekymret for at det var noe svangerskapsrelatert.

Endte likevel opp med å ringe på nytt kl 06.30 da jeg følte det hadde vært lite liv den natta. Fikk en sjekk, hvor lillemann hadde det fint. Men fikk ingen svar på de voldsomme leddsmertene. Kun råd om støttestrømper/-skinner og evt paracet. Siden lørdag har smertene kommet og gått litt. Ikke vært like ille, men i natt føltes det kun som nervesmerter i håndledd/hånd, som DA kunne lignet karpaltunnel. Min jordmorsøster mente det heller kunne høres ut som urinsyregikt. Men uansett hva det er så passer ingen symptomer helt. Jeg har hatt en bedre dag idag, og legger meg nå uten smerter. Men kommer det tilbake i morgen får jeg prøve fastlegen.. Herlighet så mye plager som skal komme dette svangerskapet.. Skjønner at de sier nr 3 er en «luring»
 
Hatt leddsmerter som varierer helt fra uke 4 i svangerskapet. Har de innimellom ellers og, men de har vært ekstra ille og ofte nå hele veien. Sitter i fingrene og, som bare blir verre. Pekefinger, langfinger og litt tommel. Måtte bruke en skje for å åpne hermetikkboks med kattemat i dag. Håper virkelig det gir seg etter fødsel
 
Hatt leddsmerter som varierer helt fra uke 4 i svangerskapet. Har de innimellom ellers og, men de har vært ekstra ille og ofte nå hele veien. Sitter i fingrene og, som bare blir verre. Pekefinger, langfinger og litt tommel. Måtte bruke en skje for å åpne hermetikkboks med kattemat i dag. Håper virkelig det gir seg etter fødsel
Ja håper griperefleksen er «god nok» når fødsel setter i gang:dead:
 
Ja håper griperefleksen er «god nok» når fødsel setter i gang:dead:
Jaeh.. Det er ikke min iallefall. Får lukket hånda. Men ikke tatt tak i noe med de. Sliter allerede med å ta tak i en hånd for å komme meg opp, skru opp en flaske eller løfte opp foten min for å ta på sokker.
 
Har den siste uken hatt veldig stive hender etter natta :banghead: satser på at det er siste plage før hun er ute
 
Har den siste uken hatt veldig stive hender etter natta :banghead: satser på at det er siste plage før hun er ute
Jeg også, fingrene føles tykke og stive, men kan ikke se noe på de... :bored: De ser helt vanlige ut.
 
Jeg har angivelig fått podagra i både fingre, håndledd og tær, superupraktisk og skrekkelig ubehagelig. Anbefales ikke :wacky:
 
Back
Topp