Høres ut som en gyn med lite people skills.. Hvor tidlig tar dere ul - og hvorfor?
Vi diskuterte dette til frokost i dag og kom egentlig ikke frem til noe. Hva vil en tidlig ul vise som vi ikke får svar på ved uke 12 uten ul hos legen?
Jeg er en utålmodig sjel så synes uke 12 er laaaangt unna. Uke 4 nå. En ul i uke 6-7 tror kunne jeg tenkt meg, men kanskje mest fordi jeg er utålmodig. Det er jo ikke tryggere med en ul, naturen går jo si gang på godt og vondt uansett.
Håper dere har noen opplysende tanker
Jeg er ambivalent, så du kan få mine ikke så opplysende tanker.
Jeg kommer til å ta tidlig ul denne gangen fordi:
-Jeg har hatt flere MA tidligere
-Denne gangen tar jeg medisiner som kan hindre at jeg begynner å blø av meg selv ved en SA
-UL ser ut til å være en automatisk del av oppfølgingen jeg får hos gynekolog nå
-En del av meg vil vite det så tidlig som mulig hvis det går galt. Det føles bortkastet å holde ut svangerskapsplager unødvendig lenge dersom babyen er død.
Jeg har egentlig ikke så veldig lyst på ul fordi:
-En ul i uke 6-7-8 sier ingen verdens ting. Det eneste de kan se er om det er hjerteaksjon eller ikke akkurat der og da. Det går ikke an å se om "alt er bra", eller hvordan de nå kan finne på å formulere seg. Det kan like gjerne gå galt senere, også rett etter at du har gått ut døren fra legekontoret.
-De gangene jeg har hatt MA har jeg merket det selv, så jeg har ikke hatt de skrekkopplevelsene noen har med å gå flere mnd uten å vite det.
-Personlig synes jeg det har vært tøffere med de abortene der jeg har sett en levende baby på ul først. På en måte er det bedre at det bare skjer, uten at jeg har sett hjertet slå, eller babyen sprelle på ul-skjermen først.
-Den siste spontanaborten jeg hadde var babyen så vidt i live da jeg tok første UL, men så liten at jeg skjønte at det ikke kom til å gå bra. Jeg synes det var en ekstra belastning å gå rundt og vente på at den skulle dø, for meg hadde det sikkert vært bedre å vente med ul, og få et endelig svar når jeg først tok.