Planleggingsdager i barnehage.

Hvorfor skal jeg ta en prat med kommunen?
Jeg er ikke avhengig av barnehagen nettopp fordi vi ikke får vår ferietid da vi ønsker det.
Foreldre er noen grusomme mennesker de ønsker tydeligvis ikke fri med sine barn, jeg forstår ikke at det finnes så mange tragiske foreldre jeg...
Betviler du at de ivaretar sine barn så har du en plikt til å melde i fra til barnevernet. Det er kanskje stedet å begynne om det er slitene barn som blir plassert i barnehagen og aldri hentet eller får fri.
Du blir ganske usaklig. Og du har også bestemt deg for at barnehageansatte er ute etter foreldre. Utrolig slitsomt at det man sier skal bli brukt i mot seg, når alt man prøver er å få folk utenfor, til å forstå hvorfor det ikke er så jævlig lett å gjøre sånne type endringer . Og så må man kan ikke glemme at det er snørr og førti forskjellige foreldrepar/familier i en barnehage, og man vil aldri klare å please alle uansett hvor hardt man prøver.
 
Hvis andre yrker opplever det slik som du beskriver, så nå man rope.. og det høyt. Og det er akkurat det både barnehageansatte og foreldre prøver på nå. Jeg tenker også at det kommer helt an på hvordan man tolker innleggene her, og da tolker vi det kanskje forskjellig. Jeg ser ikke nødvendigvis slike "sutreinnlegg" som noe negativt, men heller at barnehageansatte nå har begynt å tørre å stå opp for at man ikke lenger kan ha dårlig bemanning og forhøyet kvalitet. Det er som at regjeringen tar med den ene og gir med den andre. Og ja, at andre yrker er presset tviler jeg ikke er sekund på, men da må man begynne å si ifra og lage en sak ut av det. Man må presse nok. Og så må du virkelig ikke glemme at det er relativt stor variasjon på løsningsmuligheter avhengig av hvilken barnehage, privat og kommunal, fra kommune til kommune osv. Ja vi har gjort det iblant å jobbet inn en plan.dag over to kvelder, men vi er ganske privilegert i forhold til kommunale, fordi vi er privat. Så organiseringen i en barnehage er ganske komplekst, fordi alle ikke stiller med like forutsetninger, men forventningene og kravene er de samme.

Å rope høyt ut om bemanning er ikke det jeg leser her. Og dette gagner ikke kampen med økt bemanning, dette undergraver yrket og skaper enormt dårlig status. Jeg jobber ikke i dette yrke, jeg er veldig glad for det, for jeg hadde ikke akseptert dette.
Vi tar kampen vår vi også, men vi jobber politisk, vi streiker, vi bruker vår fagforeningsmakt.
Vi er saklig i kampen, som for vår del også er politisk. Dere må så klart gjøre det dere vil, jeg bare skriver hvordan det oppfattes for en som leser på andre siden. Jeg har heldigvis ganske god innblikk i barnehageyrke og vet at det er ikke slik det fremstilles her.
 
Du er så for endring at da kan jo du ta det med kommunen, tenkte jeg.
Og det er ikke nødvendig å bli så dramatisk for da takker jeg for meg.

Ingen dramatiske her, jeg har skrevet at endring vil komme for det er ikke samfunnsøkonomisk at småbarnsforeldre skal ha fri i hytt og pine.
Så får du tolke meg slik, du som skrev at blir det endring fryktet du at foreldre ikke tok vare på sine barn. Som det faktisk er når barna blir bosatt i barnehagen .
 
Å rope høyt ut om bemanning er ikke det jeg leser her. Og dette gagner ikke kampen med økt bemanning, dette undergraver yrket og skaper enormt dårlig status. Jeg jobber ikke i dette yrke, jeg er veldig glad for det, for jeg hadde ikke akseptert dette.
Vi tar kampen vår vi også, men vi jobber politisk, vi streiker, vi bruker vår fagforeningsmakt.
Vi er saklig i kampen, som for vår del også er politisk. Dere må så klart gjøre det dere vil, jeg bare skriver hvordan det oppfattes for en som leser på andre siden. Jeg har heldigvis ganske god innblikk i barnehageyrke og vet at det er ikke slik det fremstilles her.
Ja for det er jo bare her på bv vi roper. *klask i panna*. Tusen takk for tipset med å jobbe politisk. At vi i barnehagen ikke har tenkt på det. Snakk om tåpelige mennesker. Vi trodde vi klarte å revolusjonere barnehagen her inne. Så feil kan man ta. Men sant skal sies, absolutt ALT som skjer i barnehagen påvirkes av bemanning og økonomi. Det er det ikke noe å lure på en gang.
 
Du blir ganske usaklig. Og du har også bestemt deg for at barnehageansatte er ute etter foreldre. Utrolig slitsomt at det man sier skal bli brukt i mot seg, når alt man prøver er å få folk utenfor, til å forstå hvorfor det ikke er så jævlig lett å gjøre sånne type endringer . Og så må man kan ikke glemme at det er snørr og førti forskjellige foreldrepar/familier i en barnehage, og man vil aldri klare å please alle uansett hvor hardt man prøver.

Er det virkelig å være usaklig å mene at foreldre som ikke lar barna sine ha ferie i løpet av året, som vil misbruke barnehagen sine åpningstider bør meldes til barnevernet? Jeg hadde meldt de foreldrene på flekken.
Jeg tror derimot ikke det problemet er Så stort. Her henter jeg 15 samme gjør omtrent alle foreldrene, når klokken er 1630 så er alle barna henta, selv om barnehagen stenger 17.
I ferier så er det omtrent ikke barn i barnehagen, så vi burde jo ha møtt på alle disse foreldrene som ikke ønsker tid med sine barn. I allefall i løpet av mine 11 år som mor i en og samme barnehage.
 
Ja for det er jo bare her på bv vi roper. *klask i panna*. Tusen takk for tipset med å jobbe politisk. At vi i barnehagen ikke har tenkt på det. Snakk om tåpelige mennesker. Vi trodde vi klarte å revolusjonere barnehagen her inne. Så feil kan man ta. Men sant skal sies, absolutt ALT som skjer i barnehagen påvirkes av bemanning og økonomi. Det er det ikke noe å lure på en gang.

Skrev jeg at dere tok kampen her inne? , jeg skrev at heldigvis er det ikke slik det fremstilles her inne. For her inne undergraver dere yrket. Men gjør som dere ønsker, det er mange leser av dette forumet og spesielt i den gruppen dere kanskje ønsker støtte. Jeg skrev bare hvordan det faktisk fremstår av mange lesere på bv forumet. Jeg viste når jeg skrev dette at dette blir bare angrep og ingen ønsker å forstå budskapet i innlegget jeg skrev. Og jeg er ikke første som skrives at det oppfattes slik. Kanskje det også er fler som opplever det slik, men ikke tør å ytre seg. Man vet aldri...
Jeg tror bare ikke det gagner yrke deres.
 
Er det virkelig å være usaklig å mene at foreldre som ikke lar barna sine ha ferie i løpet av året, som vil misbruke barnehagen sine åpningstider bør meldes til barnevernet? Jeg hadde meldt de foreldrene på flekken.
Jeg tror derimot ikke det problemet er Så stort. Her henter jeg 15 samme gjør omtrent alle foreldrene, når klokken er 1630 så er alle barna henta, selv om barnehagen stenger 17.
I ferier så er det omtrent ikke barn i barnehagen, så vi burde jo ha møtt på alle disse foreldrene som ikke ønsker tid med sine barn. I allefall i løpet av mine 11 år som mor i en og samme barnehage.
Nei, det er ikke det jeg mener. Jeg synes bare du trakk det lenger enn det som ble skrevet. Igjen så betviles det på jobben barnehageansatte gjør. Vi er jo fullstendig klar over meldeplikt. Altså..
 
Skrev jeg at dere tok kampen her inne? , jeg skrev at heldigvis er det ikke slik det fremstilles her inne. For her inne undergraver dere yrket. Men gjør som dere ønsker, det er mange leser av dette forumet og spesielt i den gruppen dere kanskje ønsker støtte. Jeg skrev bare hvordan det faktisk fremstår av lesere på bv forumet. Jeg viste når jeg skrev dette at dette blir bare angrep og ingen ønsker å forstå budskapet i innlegget jeg skrev.
På samme måte som du ikke ønsker å forstå det fra en barnehageansatts perspektiv
 
Nei, det er ikke det jeg mener. Jeg synes bare du trakk det lenger enn det som ble skrevet. Igjen så betviles det på jobben barnehageansatte gjør. Vi er jo fullstendig klar over meldeplikt. Altså..

Ingen betviler noen ting for det er nettopp det jeg vet at dere er fullstendig klar over og derfor skrev jeg det også. Men det dr faktisk løsningen på udugelige foreldre.
Jeg har skrevet flere ganger jeg at jeg vet at barnhageneansatte ikke er slik det fremstår her på bv. Derfor ønsket jeg å formidle hvordan det fremstår for meg som leser av innleggene, men jeg regnet med at det er jeg som da kom til å bli angrepet. For det er ikke lov å si hvordan ting oppfattes på visse temaer her på bv. En av temaene er barnehageansatte.
 
På samme måte som du ikke ønsker å forstå det fra en barnehageansatts perspektiv

Det gjør jeg, men ikke barnehageperspektiv fra babyverden. For jeg vet at det er svært mange som ikke ønsker at det yrket skal hele tiden snakkes ned som det skrives i mange innlegg her på bv :)
 
Det gjør jeg, men ikke barnehageperspektiv fra babyverden. For jeg vet at det er svært mange som ikke ønsker at det yrket skal hele tiden snakkes ned som det skrives i mange innlegg her på bv :)

Opplever du at yrket snakkes ned i denne tråden? Jeg opplever at de eneste som snakker ned yrket er feks trådstarter, som lurer på hva i alle dager de skal planlegge i to dager. Akkurat som om en barnehagehverdag bare kan planlegges på hælen jevnt over liksom. Vis meg gjerne eksempler på at barnehageansatte snakker ned sitt eget yrke i denne tråden..
 
Opplever du at yrket snakkes ned i denne tråden? Jeg opplever at de eneste som snakker ned yrket er feks trådstarter, som lurer på hva i alle dager de skal planlegge i to dager. Akkurat som om en barnehagehverdag bare kan planlegges på hælen jevnt over liksom. Vis meg gjerne eksempler på at barnehageansatte snakker ned sitt eget yrke i denne tråden..

Ja jeg opplever det!
Om du ikke leser det selv så er vel du enig i alt som har blitt skrevet av barnehageansatte.
Jeg ga mange eksempler på hva jeg reagerte på i mitt første innlegg i tråden.
Jeg opplevde ikke Ts som negativ til de ansatte, men opplevde det som en foreldre som faktisk ønsker en endring i systemet.
 
Ja jeg opplever det!
Om du ikke leser det selv så er vel du enig i alt som har blitt skrevet av barnehageansatte.
Jeg ga mange eksempler på hva jeg reagerte på i mitt første innlegg i tråden.
Jeg opplevde ikke Ts som negativ til de ansatte, men opplevde det som en foreldre som faktisk ønsker en endring i systemet.

Nå leste jeg det innlegget på nytt, det er da ingen konkrete eksempler der?
 
Nå leste jeg det innlegget på nytt, det er da ingen konkrete eksempler der?

Kommer ikke til å komme med konkrete eksempler heller. Om du ønsker det så får du lete selv, kommer ikke til å henge ut enkelt personer som har skrevet innlegg i denne tråden.
Jeg skrev at jeg som leser av innlegg opplever flere av innleggene skrevet av barnehageansatte er veldig negative og at det gagner ikke yrket.
Så får du selv se om du finner det i denne tråden eller ikke, siden du ikke synes du har lest noe sånt så er vel du og jeg uenige om hva som fremstår som negativt :)
 
Ikke i jul og påske, og kun 1 mnd på sommeren..
hverfall her vi bor.
I tillegg må en betale pr dag om en benytter seg av SFO i skolens ferier

Betale må vi i barnehagen også, dyrt er det at man jobber.
Men oppe var de i flere av ferien? Da trenger man kanskje ikke å tro at man må ha ferie i alle skolensferier da slik det fremstod i innlegget ditt?
 
At du i det hele tatt tørr å skrive ett slik innlegg trådstarter? :eek: Det å kritisere hvordan barnehager gjør i Norge her på bv er som å banne i kirken.
Barnehagen i Norge gjør slik de gjør og ingenting kan noen gang endres der, klin umulig. De som jobber i barnehage sender ut meldinger om mistrivsel og ett forferdelig yrke og vi foreldre skal bare synes synd på de og selv om vi foreldre kan mene at ting kanskje kan gjøres annerledes slik andre land klarer så er vi bare utakknemlig og egentlig har vi ingenting å si for staten betaler faktisk litt av vår plass i barnehagen. Slik fremstår det når man leser innlegg skrevet av barnehageansatte her på bv.
Heldigvis er virkeligheten enn annen, de jeg kjenner som jobber i barnehager er glad i jobben sin, stolt av den og også åpen for endringer. Se til andre land, se løsninger. For samfunnet vårt er under endring, det er faktisk kun 15-20 år siden det var vanlig at mor var hjemme. Nå er mor og far i arbeid, vi jobber helger, kvelder, 17 mai og helligdager ting vil skje, men endringer tar tid.

Fysiske harde jobber er det mange av, det er også mange av oss som jobber dag, kveld, natt og helg. Det er mange av oss som går på jobb på jul, 17 mai mens andre kan være med familien sin. Det er mange i samfunnet vårt som har lange dager på jobb. Mine skift kan ofte være opp i 12-14 timer om dagen, jeg ser ikke barna mine på flere dager. Jeg er ikke alene om det, så når barnehageansatte klager på sin arbeidstid så er det faktisk litt provoserende.

Ja, jeg forstår at plandager skaper problemer og jeg tenker at ansatte i barnehagen vil vinne mye på å være forståelsesfulle isteden for å gå rett i forsvar som flere i denne tråden gjør.
Jeg tror at barnehager må etterhvert endre både åpningstider og hvordan ting gjøres der, men det blir overtid. Det er ikke samfunnsøkonomisk at mange hundretusen i Norge må ha fridager her og der pga plandager.

Så er det så enkelt bare ta ferie, bare bytt jobb om arbeidsgiver ikke forstår osv.
I mitt yrke så er det så stort problem med ferie at mange sitter i desember med 10 hele dager igjen for arbeidsgiver har ikke sjans til å invilge fri.
Innvilger arbeidsgiver ferie vil det ramme samfunnet hardt og det blir ikke godtatt.
Vi alle har en viktig jobb, det er ikke kun barnehageansatte som har det, selv om det fremstilles slik at alle andre yrker kan man få fri i hytt og pine.

Jeg skjønner at det er frustrerende for foreldre når bhg har planl dager.. men det er ikke noe vi ansatte i bhg kan gjøre noe med. Vi har vår arb tid, og vi må ha disse dagene for å gi barna et godt kvalitetsmessig tilbud.
Vi jobber allerede 6 timer på kveldstid pr mnd. Da vi har avd møter og personalmøter. Dette er timer vi må avspasere i løpet av året.

Alt handler om økonomi.
Å ha kveldsåpne bhg er det mange som ønsker og trenger. Men det har ikke kommunene råd til mtp bemanning og kveldstillegg.

Ja, jeg går i forsvar.. mye av den grunn at mange foreldre tror at vi i bhg bare sitter å bygger lego og skifter bleier. Det er en jobb mange ser ned på.

I helsesektoren løper folk beina av seg, og allikevel er ikke pårørende fornøyd. Jeg skjønner godt pårørende. Men der også handler alt om økonomi.

Er en misfornøyd med bhg må en ta det opp i FAU. Så gå videre til kommunen. Den enkelte ansatte har ingen påvirkningskraft
 
Betale må vi i barnehagen også, dyrt er det at man jobber.
Men oppe var de i flere av ferien? Da trenger man kanskje ikke å tro at man må ha ferie i alle skolensferier da slik det fremstod i innlegget ditt?

Barnehagen har ikke vinterferie eller høstferie.
Men det er mye mer ferier på skolen. Og det er dyrt når en har små barn i skolen, da foreldre må betale ekstra på SFO i ferier. Når de blir større klarer de å være hjemme alene.

En må rett og slett være kynisk om det kniper, og heller bruke egenmld. Selv om ikke det er løsningen.
 
Jeg skjønner at det er frustrerende for foreldre når bhg har planl dager.. men det er ikke noe vi ansatte i bhg kan gjøre noe med. Vi har vår arb tid, og vi må ha disse dagene for å gi barna et godt kvalitetsmessig tilbud.
Vi jobber allerede 6 timer på kveldstid pr mnd. Da vi har avd møter og personalmøter. Dette er timer vi må avspasere i løpet av året.

Alt handler om økonomi.
Å ha kveldsåpne bhg er det mange som ønsker og trenger. Men det har ikke kommunene råd til mtp bemanning og kveldstillegg.

Ja, jeg går i forsvar.. mye av den grunn at mange foreldre tror at vi i bhg bare sitter å bygger lego og skifter bleier. Det er en jobb mange ser ned på.

I helsesektoren løper folk beina av seg, og allikevel er ikke pårørende fornøyd. Jeg skjønner godt pårørende. Men der også handler alt om økonomi.

Er en misfornøyd med bhg må en ta det opp i FAU. Så gå videre til kommunen. Den enkelte ansatte har ingen påvirkningskraft

Og jeg tror at denne tråden her var ikke ment til ansatte for at de skulle endre dette, dette var ment som frustrasjon og var hun alene om den frustrasjonen.
Jeg lurer litt på hvorfor du som ansatt sier at vi foreldre tror at dere bare sitter på gulvet å bygger lego og bytter bleier?
Jeg håper virkelig at dere både skifter bleier og bygger lego samme barna våre i barnehagen, en svært viktig jobb. Og jeg kjenner ingen som ser ned på ansatte i barnehagen. Derimot så leser jeg alt det negative som regel fra ansatte i barnehagen her og ikke fra foreldrene.
Men jeg ser også at ansatte går i full forsvar når foreldre her inne spør om det faktisk er mulig å endre ting i barnehagen eller mene noe om barnehagen. Det blir tolket som negativt ment om de ansatte i barnehagen. Som regel er faktisk foreldrene veldig fornøyd med de ansatte, mens det faktisk er systemet som er til frustrasjon.
Dere er også den foreldre møter, så jo det blir til at dere også får høre klagene.
Akkurat som de som jobber i butikk må ta klagene fra kundene selv om de ikke kan noe for at varen var dårlig osv mange yrker der de på gulvet ikke er problemet, men det er de som får tilbakemeldinger.
 
Back
Topp