Plager med hendene

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Jeg er i uke 20, og har plutselig begynt å visne bort i fingrene. I tillegg til det så har jeg begynt å få spasmer e.l. (litt som kraftig leamus e.l.). Det kan være i en eller flere av fingrene, eller underarmene for den del. Jeg har problemer med å bevege de fingrene det gjelder når det står på. Veldig plagsomt. Noen som vet hva som gjør det og hva som kan gjøre det bedre?

Det høres plagsomt ut :-(
Kan det være noe nerve-greier tror du?
Ville nok sjekka med lege..

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Snakk med jordmor! Jeg dovnet bort og fikk veldig vondt/stivnet i albuen, fingrene og håndleddet og det var pga vann

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ja, jeg tenkte å ringe JM imorgen, men ville høre om noen her visste noe om det før det.

Var noe nerve-greier jeg også tenkte på. Spesielt det med at fingrene dovner bort. Men så har jeg ikke noe synlig vann i kroppen, og har heller aldri hørt om noen som har fått spasmer på denne måten før..

Hmm.. Dovenheten min er verst på de 3 ytterste fingrene, CTS ser ut til å skulle gjelder tommelen og de 2 nærmeste der, så jeg vet ikke helt..

Det kan være at ulnar nerven ligger i klem, og da dovner du bort i de andre fingrene. Blir på samme måte som CTS, bare det gjelder den andre nerven som innerverer de andre fingrene i hånden. Trenger ikke ha så¨mye vann i kroppen for at nervene klemmes av. I denne varmen er det lett at man hovner litt opp i kroppen.

Det kan være at ulnar nerven ligger i klem, og da dovner du bort i de andre fingrene. Blir på samme måte som CTS, bare det gjelder den andre nerven som innerverer de andre fingrene i hånden. Trenger ikke ha så¨mye vann i kroppen for at nervene klemmes av. I denne varmen er det lett at man hovner litt opp i kroppen.
Ok, men er det noe å gjøre med det?

Om du merker det flere ganger, ville jeg dratt til lege for en sjekk. Plager i hendene kan komme fra nakke/ skuldre. Men om det bare dukker opp når det er varmt i været, eller du mistenker at det er vann i kroppen er det ikke så mye ¨gjøre. Kan bruke en skinne spesiallaget for CTS. Har selv brukt den under svangerskapet og etterpå, og den fungerer. Fåes på apoteket. Drikke mye vann og unngå store mengder salt.

Vanskelig å komme med eksakte råd når jeg ikke vet nøyaktig hvor plagene kommer fra.

Jeg skadet ulnar nerven en gang for 3 år siden. Det begynte som litt dovenhet, men plutselig ble det helt numment og jeg hadde store smerter. Ingen spasmer e.l. 1 år senere hadde jeg fått tilbake full førlighet i huden. Kan ikke huske at det var vanskelig å bevege fingrene. Nå 3 år senere må jeg være veldig påpasselig med armens plassering når jeg ligger på den om natta, og det er sjeldent at jeg kan lene meg på albuen. Kjenner jeg at det blir numment må jeg endre armens posisjon med en gang. Merker det i albuen. Jeg hadde smerter og nummenhet fra albuen til lillefingeren/ringfingeren/langefingeren. Skaden oppstår gjerne etter slag (om du har fått et slag på albuen og kjent en kjapp sviene smerte i armen så er det ulnar nerven du har møtt på. Hos meg ble nerven skadet av at jeg lente meg på den i lengre tid om gangen over noen få dager. Da jeg merket nummenheten var det for sent og plutselig kom smertene og nummenheten for fullt.
Om nerven er skadet og den ikke er bra innen 3 måneder er det lite man kan gjøre, ifølge fysioterapeuten min.

En sjekk hos lege er lurt. Det er ikke uvanlig at gravide får f.eks. CTS.

Husker ikke årsaken men begge deler er vanlig i svangerskap.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har ikke skadet armene i alle fall. Det gjelder begge to, og det har pågått mer eller mindre hele tiden i over 1 døgn. Det varierer hvilken hånd, hvilke fingre osv. Det er ikke vondt.

Får vel høre med JM hva hun sier imorgen. Heldigvis er det ikke vondt, men det er sykt irriterende..

Jeg har problemer med ulnar-nerven når jeg er veldig stiv i nakke/skulder, som oftest på vinterhalvåret. Sommeren pleier å være bedre.
Dette kan også komme av vann i kroppen, på samme måte som carpal tunnel-syndrom.

men kontakt lege ang dette, så får du mer visshet og forklaring :)

Jeg har samme problemet til tider. CTS får du ikke gjort noe med nå, det gjelder tommel, pekefinger og langfinger, men jeg er av og til nummen i resten av hånda, da er det som noen sier, en annen nerve. For meg sitter det i skuldrene og har god effekt av å gå til kiropraktor med det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har samme dovne bort plagene, og det kommer fra stivhet i nakke, skuldre og brystmuskelatue. Har også hatt type kramper/spasmer og dette kom av høyt stoffskifte og væskemangel. Husk å drikke masse vann i varmen :) Hvis det ikke gir seg, så sjekk også magnesium og kalium nivå..mangel på det kan gi symptomer fra musklene :)

Hvordan går det? :)

Drømmer om enda ett mirakel ♡ fullammer så dette kan ta tid. englemamma og mirakelmamma <3

Takk for alle svar :) legen skulle ringe meg igår, venter fortsatt..

"Spasmene" er fortsatt like ille. Det som er forandret er at jeg dovnet vekk i de resterende fingrene i går og jeg har smerter i håndleddene ved belastning/ bøy. Så det begynner å ligne på CTS nå i alle fall :-/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back
Topp