Photoshop for alle!

Kjempeflott tråd, selv for meg som bruker PS en del i jobben! (Og ja, E¨lements ER bra nok til privat bruk, for det holder for oss i redaksjonen min!)

Vil bare nevne at det er ofte lettere å bruke Magnetic Lasso tool, enn Polygonal, da denne legger seg til kantene av seg selv hvis disse er tydelige! Og så eventuelt finpusse med pensel i quick mask før man går tilbake til vanlig selection og gjør justeringene!

Tillater meg å svare HaGu også: Når du har merket ut det første øyet, holder du inne shift tasten og markerer det neste. Alternativt kan di ha ett øye i hvert layer.

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Venter spent på oppdatering i forhold til hvordan man kan endre bakgrunnen til et motiv et bilde.. [8|] [:D]

ORIGINAL: Lykkelite

Hei, hei Super! (Føler det litt som innlegg til "Nina" i Starlett, husker dere? "Kjære Nina. Er det farlig å røyke saltpinner? Hilsen Bekymret" Hehe, nok om det...)
Jeg har brukt Photoshop en del, både privat og i utdanning, men er fortsatt veldig amatør (det er man jo en stund i dette programmet!)
Noen jeg aldri får taket på er størrelsen på filer i forhold til arkstørrelse. F.eks kan man velge A4format, men når jeg skriver dette ut blir det MYE større og jeg får bare deler ut. Så er det jo å gå på utskriftsformat og fikse, men skulle ikke dette henge sammen? Jeg har liksom ingen kotroll på formatet og syns det er vanskelig å velge hvor jeg starter, enten blir filene GIGA eller omvendt... Skjønner?

Oii.. Jeg har vært borte lenge.. beklager alle som har ventet på hjelp [:)]

Ang størrelser:

Det som er viktig å få på plass, er oppløsning på filer. Når du printer filene, må du helst ha høy oppløsning, f. eks 150 eller 300 dpi. For internettbruk er det alltid 72 dpi som gjelder.
Hvorfor er dette viktig: Hvis du lager et A4 dokument med oppløsning på 300 dpi (210mm x 297mm med 300 dpi), og prøver å legge bildet ut på nett - kommer det til å bli hysterisk svært

Slik lager du et A4 dokument som kan skrives ut i riktige proporsjoner:
For print på vanlig printer vil jeg anbefale å angi størrelse i millimeter eller centimeter, samt 150-200 på oppløsning. Det vil si at du går på File > New.. 210mm i bredden, 297mm i høyden, Oppløsning / Resolution: 72 pixels / inch (NB, ikke pixels / cm). Da skal du få et A4 ark som printes ut i A4 størrelse, med mindre du forandrer instillinger i Print..-dialogen (f. eks skrive ut i 50% eller noe).

For et eksisterende dokument:
Image > Image size..
I Document Size finner du da størrelse og oppløsning på dokumentet ditt. Ønsker du å gjøre bildet større / mindre uten å forandre oppløsning, må du sørge for at nederste valget (resample image) er hukket på.
Om du ønsker å forandre på oppløsing (f. eks hvis oppløsning er 300, og du ønsker og legge bildet ut på nett), må du først hukke vekk på Resample Image, deretter oppgi ønskelig oppløsning (72 for web). Dette vil øke bredde og lengde i cm. For å justere det igjen, Hukker du på Resample Image, og angir ønskelig størrelse.

Hvis din printer skriver fremdeles ut gigantiske bilder, selv om du har angitt riktig cm: prøv å lage et dokument på A4, men med 72 dpi i oppløsning.

Håper det hjalp.. litt :)

ORIGINAL: Lotten Litenimagen

Skulle lagt på en type ramme (litt sånn distressa) på Loene jeg legger i bloggen min....
er det action eller brushes jeg laster ned? har prøvd litt, men får det ikke til...de jeg har funnet som jeg liker, får jeg bare til i 4x6, jeg trenger kvadratisk, og å kunne endre str...

Det er helt riktig at du kan bruke brushes. Når du har valgt brush-verktøy, høyreklikk ett sted i dokumentet. Du får opp brush-menyen. Der kan du velge blandt dine brushes, og forandre på størrelsen på de (proporsjonelt..). Du kan da bruke en brush på samme måte som du bruker svamp på kantene av LO'n.

http://www.brusheezy.com/
Her finner du en del brushes som du kan laste ned. Husk at du kan bruke de som både store "stempler" med motiv, eller som slags "svamper" som du kan f.eks trykke litt rundt kantene eller lage litt malingsflekker her og der :)

ORIGINAL: *ÅsLe*

ORIGINAL: Super

4.2.3 Hvordan gjøre bildet om til sort hvitt, men beholde øyenfarge

Dette er en oppfølging av "markere et motiv i et bilde" - forklaring.

1. Marker øyene ved å bruke samme teknikken som forklart tidligere (se her)
Zoom inn om nødvendig for å få et mer nøyaktig markering

2. I menyen oppe velg: Select > Inverse. Dette "omvender" markeringen, slik at hele bildet blir markert, bortsett fra øyene.

3. I menyen oppe velg: Image > Adjustments > Desaturate.

På denne måten kan du også markere andre steder på bilde, f. eks beholde røde lepper, eller et bestemt område i et bilde som du vil være sort hvitt eller farge.

hvordan gjøres dette dersom det er flere markerte områder som skal være i farge og resten sort hvitt?
fikk bare til et av de markerte områdene!!?

Du kan holde shift når du skal begynne å markere et nytt område, da får du et lite pluss ved siden av markereren. Så kan du markere så mange du vil på den måten :)

Skulle lagt på en type ramme (litt sånn distressa) på Loene jeg legger i bloggen min....
er det action eller brushes jeg laster ned? har prøvd litt, men får det ikke til...de jeg har funnet som jeg liker, får jeg bare til i 4x6, jeg trenger kvadratisk, og å kunne endre str...

Det er helt riktig at du kan bruke brushes. Når du har valgt brush-verktøy, høyreklikk ett sted i dokumentet. Du får opp brush-menyen. Der kan du velge blandt dine brushes, og forandre på størrelsen på de (proporsjonelt..). Du kan da bruke en brush på samme måte som du bruker svamp på kantene av LO'n.

http://www.brusheezy.com/
Her finner du en del brushes som du kan laste ned. Husk at du kan bruke de som både store "stempler" med motiv, eller som slags "svamper" som du kan f.eks trykke litt rundt kantene eller lage litt malingsflekker her og der :)

men legger brushen seg automatisk inn i photoshop?
eller må det lagres et spes sted på maskina?
husker jeg lastet ned endel brushes da jeg hadde photoshop, men fikk ikke brukt de...
har heller ikke skjønt åssen man bruker brush som ramme...[8|]

jeg skal lage en logo i photoshop som skal forstørres rimelig mye... opp til ca 1mx2m
hva slags str. bør jeg bruke på dokumentet mitt?

ORIGINAL: Lillemumma*Kasper

jeg skal lage en logo i photoshop som skal forstørres rimelig mye... opp til ca 1mx2m
hva slags str. bør jeg bruke på dokumentet mitt?

Så stort som mulig :)
Er det noe du vil få printa ut til en slags banner? Hvilken type bilde er det? Om det lar seg gjøre, anbefaler jeg å lage den i Illustrator, om du er noe kjent med programmet (tekst og elementer er ypperlig for illustrator, og da kan du printe de så store de bare vil i topp kvalitet). Men er det et bilde og du er helt avhengig av å lage det i Photoshop, bør du satse på minst 500x500mm, 300 dpi.

Genial tråd!!!

ORIGINAL: Lillemumma*Kasper
men legger brushen seg automatisk inn i photoshop?
eller må det lagres et spes sted på maskina?
husker jeg lastet ned endel brushes da jeg hadde photoshop, men fikk ikke brukt de...
har heller ikke skjønt åssen man bruker brush som ramme...[8|]

Jeg har lagt en forklaring og et eksempel på dette til deg i bloggen min nå [:)]

Ang. og legge til bakgrunn

hvordan gjør jeg dette?
har prøvd meg litt fram på egenhånd men får det ikke helt til sånn som jeg vil. har prøvd og laste ned bakgrunner fra google, men det som er problemet er at di ikke er store nok, sånn at når jeg forstørrer dem til den størrelsen jeg vil ha så blir di så utrolig uklare...
håper du skjønner va jeg mener

ORIGINAL: Puz82

Ang. og legge til bakgrunn

hvordan gjør jeg dette?
har prøvd meg litt fram på egenhånd men får det ikke helt til sånn som jeg vil. har prøvd og laste ned bakgrunner fra google, men det som er problemet er at di ikke er store nok, sånn at når jeg forstørrer dem til den størrelsen jeg vil ha så blir di så utrolig uklare...
håper du skjønner va jeg mener

Dette står som 1.pri på lista av hva jeg skal skrive i bloggen min :) Så i løpet av noen dager skal jeg skrive en guide på hvordan man kutter ut motiv(er) og legger på forskjellige bakgrunner. Kom gjerne med eksempler på hvilke bakgrunner du vil bruke, så skal jeg prøve å gjøre det mest mulig konkret [:)][:)]

Nå har jeg fått svart hvitt bilde medblå øyne, men jeg ser markeringen rundt,,,

hvordan blir det borte???

og

vet du hvordan jeg lager monogramer??[:D]

er kjempe glad jeg fant denne siden[:D]

ORIGINAL: nr 3 er født.

og

Markeringen får du vekk ved å gå på Select > Deselect. Eller å trykke Ctrl-D.
Med monogrammer mener du f eks 2 bokstaver som krøller seg inn i hverandre? Du kan bruke Type tool (tastatursnarvei T) og skrive den 1. bokstaven, og trykke på den borteste Enteren på tastaturet for å godkjenne. Så skriver du bokstav nr 2 på samme måten. Da har du ett bokstav per lag. Da kan du markere de forskjellige lagene og flytte hver enkelt bokstav separat.

P.S. du har et veldig herlig avatarbilde...

nå er jeg sikkert tjukk i huet...men har lastet ned den rammesamlingen du har laget i bloggen din...men jeg får jo ikke lagt den til i brushene mine, er jo en PSD fil....[8|]

nå er jeg sikkert tjukk i huet...men har lastet ned den rammesamlingen du har laget i bloggen din...men jeg får jo ikke lagt den til i brushene mine, er jo en PSD fil....[8|]

Rammesamlingen som jeg har laget, er ferdige rammer. Det er ikke brusher :) Hvis du følger denne linken, finner du hvordan du bruker de ferdige rammene som du har lastet ned: http://supersamling.blogspot.com/2009/01/slik-bruker-du-gratispakkene.html (under punkt Rammer)

Her er veiledning for hvordan du kan lage rammene selv med brushes (og hvordan du kan installere brushes): http://supersamling.blogspot.com/2009/01/et-eksempel-p-bilderamme-med-brush.html

lykke til [:)]

ORIGINAL: nr 3 er født.

og

Markeringen får du vekk ved å gå på Select > Deselect. Eller å trykke Ctrl-D.
Med monogrammer mener du f eks 2 bokstaver som krøller seg inn i hverandre? Du kan bruke Type tool (tastatursnarvei T) og skrive den 1. bokstaven, og trykke på den borteste Enteren på tastaturet for å godkjenne. Så skriver du bokstav nr 2 på samme måten. Da har du ett bokstav per lag. Da kan du markere de forskjellige lagene og flytte hver enkelt bokstav separat.

P.S. du har et veldig herlig avatarbilde...

takk for svaret, skal prøve begge delene i kveld[:D]

og ja det er ei fin jente på avataren[:D]  takk takk[:D]

4.3.3 "Fargelegge" øyer (eller et annet objekt) på et sort hvitt bilde

1. Åpne et sort hvitt bilde, eller gjøre et fargebilde om til sort hvitt (Hvordan det gjøres finner du her)

2. Marker øyene ved å bruke samme teknikken som forklart tidligere. (Dette finner du her)

3. I menyen oppe velg: Image > Adjustments > Hue/Saturation...
Du får opp en boks. På høyre side hukker du av for "Colorize"
Den øverste "grafen" styrer farge (blå, grønn, rød osv)
Den midterste styrer fargemetthet (grå > gråblå > blå > knallblå)
Den nederste styrer lysstyrken, men det er stortsett de øverste du trenger å stille på i dette tilfelle.

På samme måte kan du markere og "fargelegge" et hvilket som helst område i et bilde.
Til markering kan du også bruke Marquee Tool (øverst til høyre). Klikk og hold for å få fram ulike former av Marquee Tool.

Prøv dere fram! Lykke til, og spør om det er noe :)

Har ikke dette valget jeg.. Jeg har Image, men ikke Adjustments [:-]

Back
Topp