ORIGINAL: Lykkelite
Hei, hei Super! (Føler det litt som innlegg til "Nina" i Starlett, husker dere? "Kjære Nina. Er det farlig å røyke saltpinner? Hilsen Bekymret" Hehe, nok om det...)
Jeg har brukt Photoshop en del, både privat og i utdanning, men er fortsatt veldig amatør (det er man jo en stund i dette programmet!)
Noen jeg aldri får taket på er størrelsen på filer i forhold til arkstørrelse. F.eks kan man velge A4format, men når jeg skriver dette ut blir det MYE større og jeg får bare deler ut. Så er det jo å gå på utskriftsformat og fikse, men skulle ikke dette henge sammen? Jeg har liksom ingen kotroll på formatet og syns det er vanskelig å velge hvor jeg starter, enten blir filene GIGA eller omvendt... Skjønner?
Oii.. Jeg har vært borte lenge.. beklager alle som har ventet på hjelp [:)]
Ang størrelser:
Det som er viktig å få på plass, er oppløsning på filer. Når du printer filene, må du helst ha høy oppløsning, f. eks 150 eller 300 dpi. For internettbruk er det alltid 72 dpi som gjelder.
Hvorfor er dette viktig: Hvis du lager et A4 dokument med oppløsning på 300 dpi (210mm x 297mm med 300 dpi), og prøver å legge bildet ut på nett - kommer det til å bli hysterisk svært
Slik lager du et A4 dokument som kan skrives ut i riktige proporsjoner:
For print på vanlig printer vil jeg anbefale å angi størrelse i millimeter eller centimeter, samt 150-200 på oppløsning. Det vil si at du går på File > New.. 210mm i bredden, 297mm i høyden, Oppløsning / Resolution: 72 pixels / inch (NB, ikke pixels / cm). Da skal du få et A4 ark som printes ut i A4 størrelse, med mindre du forandrer instillinger i Print..-dialogen (f. eks skrive ut i 50% eller noe).
For et eksisterende dokument:
Image > Image size..
I Document Size finner du da størrelse og oppløsning på dokumentet ditt. Ønsker du å gjøre bildet større / mindre uten å forandre oppløsning, må du sørge for at nederste valget (resample image) er hukket på.
Om du ønsker å forandre på oppløsing (f. eks hvis oppløsning er 300, og du ønsker og legge bildet ut på nett), må du først hukke vekk på Resample Image, deretter oppgi ønskelig oppløsning (72 for web). Dette vil
øke bredde og lengde i cm. For å justere det igjen, Hukker du på Resample Image, og angir ønskelig størrelse.
Hvis din printer skriver fremdeles ut gigantiske bilder, selv om du har angitt riktig cm: prøv å lage et dokument på A4, men med 72 dpi i oppløsning.
Håper det hjalp.. litt :)