Photoshop for alle!

ORIGINAL: svimsen

åååå ja!!!

du er vel jo super!!!!

jeg har elements 3,0

men kan jo nesten ingen ting

jeg har 0,3 og 0,6 jeg synes ikke det er så stor forskjell på de egentlig....

Skulle gjerne ha lært hvordan jeg får bakgrunnen til å bli litt sånn at den flyter sammen, og at personene på bilde kommer mer frem.. Noen som kan forklare hvordan jeg gjøre dette dersom de forstod hva jeg mente?

4.0 Markere en bit av et bilde
(for senere utklipp, forandring / justering av bakgrunn, fargejustering av utklipp)

1. Åpne bildet.
2. For å ha mange muligheter med justering av bildet, lager vi et nytt lag me den.
(Sørg for at du har Layer-paletten oppe. Window - Layers)
Når man åpner et flatt bilde, er selve bildet lagret som "Background" (bakgrunnslag).
For å lage et nytt lag med bilde, og beholde bakgrunnslaget hvitt (eller en annen farge):
Select -> All
Edit -> Cut
Edit -> Paste

Nå skal bildet være på et nytt lag, mens bakgrunnslaget er fremdeles på plass.

3. I paletten til venstre: velg Polygonal Lasso Tool (ikke vanlig lasso; klikk og hold for å få flere valgmuligheter under lasso tool)

Lag en markering med Lassoen. Det gjør du ved å klikke langs kanten av motivet du vil klippe ut. Avslutt markeringen med dobbel-klikk.

se bildet av markeringen her.

Når vi har markert bildet på denne måten, kan vi gjøre veldig mye med det. Detaljert forklaring av dette kommer litt senere :-)
Spør gjerne hvis det er noe :-)

For en fantastisk tråd!
Jeg har også brukt det en god stund, men glemmer så mye fra gang til gang. Her kommer det nok mange gode tips tenker jeg[:D]

Opp med seg[;)]

5. Justering av lys / skygge på bilder (enkle versjonen)

Enkleste måten å gjøre et bilde generelt lysere / mørkere på, er å bruke Levels.

1. Åpne bildet.
2. I menyen oppe: Image > Adjustments > Levels
Ved hjelp av 3 små hukk nede på diagrammet kan du justere bildets kontrast. Prøv deg fram. Som regel holder det å justere på to ytterste av de tre hukk: den til høyre for å gjøre bildet lysere; og den til venstre mørkere. Som sagt: prøv dere fram!

SUPER SUPER SUPER SUPER TRÅD!!!! =) =) =)
Gjett om jeg ble glad nå.. gleder meg til og begynne og prøve nå =)

Yes Mylady, det er blant annet for å klippe ut et objekt, og/eller for å legge til et nytt bakgrunn.

..men jeg har ikke forklart hvordan enda [&o]

ORIGINAL: izlin

Til litt avansert amatør-hjemme-bruk - hvilken versjon "bør" en ha, eller sagt på en annen måte; hvilken versjon er "god nok"?

Da er det Elements du ønsker å ha. Den er uten tvil god nok! [:)]

Herlig tråd!!!
Hvordan får jeg øynene til å forbli blå, og resten av bilde i sort/hvit?

4.2.3 Hvordan gjøre bildet om til sort hvitt, men beholde øyenfarge

Dette er en oppfølging av "markere et motiv i et bilde" - forklaring.

1. Marker øyene ved å bruke samme teknikken som forklart tidligere (se her)
Zoom inn om nødvendig for å få et mer nøyaktig markering

2. I menyen oppe velg: Select > Inverse. Dette "omvender" markeringen, slik at hele bildet blir markert, bortsett fra øyene.

3. I menyen oppe velg: Image > Adjustments > Desaturate.

På denne måten kan du også markere andre steder på bilde, f. eks beholde røde lepper, eller et bestemt område i et bilde som du vil være sort hvitt eller farge.

4.3.3 "Fargelegge" øyer (eller et annet objekt) på et sort hvitt bilde

1. Åpne et sort hvitt bilde, eller gjøre et fargebilde om til sort hvitt (Hvordan det gjøres finner du her)

2. Marker øyene ved å bruke samme teknikken som forklart tidligere. (Dette finner du her)

3. I menyen oppe velg: Image > Adjustments > Hue/Saturation...
Du får opp en boks. På høyre side hukker du av for "Colorize"
Den øverste "grafen" styrer farge (blå, grønn, rød osv)
Den midterste styrer fargemetthet (grå > gråblå > blå > knallblå)
Den nederste styrer lysstyrken, men det er stortsett de øverste du trenger å stille på i dette tilfelle.

På samme måte kan du markere og "fargelegge" et hvilket som helst område i et bilde.
Til markering kan du også bruke Marquee Tool (øverst til høyre). Klikk og hold for å få fram ulike former av Marquee Tool.

Prøv dere fram! Lykke til, og spør om det er noe :)

- Hvordan legger man til tekst på et bilde?

- Hvordan får man et mindre bilde over på en større side(ett større ark)?

Skulle lagt på en type ramme (litt sånn distressa) på Loene jeg legger i bloggen min....
er det action eller brushes jeg laster ned? har prøvd litt, men får det ikke til...de jeg har funnet som jeg liker, får jeg bare til i 4x6, jeg trenger kvadratisk, og å kunne endre str...

ORIGINAL: Super

4.0 Markere en bit av et bilde
(for senere utklipp, forandring / justering av bakgrunn, fargejustering av utklipp)

1. Åpne bildet.
2. For å ha mange muligheter med justering av bildet, lager vi et nytt lag me den.
(Sørg for at du har Layer-paletten oppe. Window - Layers)
Når man åpner et flatt bilde, er selve bildet lagret som "Background" (bakgrunnslag).
For å lage et nytt lag med bilde, og beholde bakgrunnslaget hvitt (eller en annen farge):
Select -> All
Edit -> Cut
Edit -> Paste

Nå skal bildet være på et nytt lag, mens bakgrunnslaget er fremdeles på plass.

3. I paletten til venstre: velg Polygonal Lasso Tool (ikke vanlig lasso; klikk og hold for å få flere valgmuligheter under lasso tool)

Lag en markering med Lassoen. Det gjør du ved å klikke langs kanten av motivet du vil klippe ut. Avslutt markeringen med dobbel-klikk.

se bildet av markeringen her.

Når vi har markert bildet på denne måten, kan vi gjøre veldig mye med det. Detaljert forklaring av dette kommer litt senere :-)
Spør gjerne hvis det er noe :-)
[/quote

Tusen takk for glimrende tråd! Genialt for en nybegynner[;)] Men kan du fortelle meg hvordan jeg markerer to steder på bildet samtidig - skal beholde øynene blå på et bilde, og bør jo da markere begge øynene......

Tusen takk for super tråd! Har endelig begynt å prøve meg på Photoshop[:D]
Et spm: ser det er noen som har så mange fine rammer de bruker i Photoshop. Fins disse i programmet, eller må jeg kjøpe noe i tillegg for å få fram disse?

Hei, er det noen som har link til nedlastning av prøveprogrammet? Hadde vert kjekt å prøvd seg litt...

ORIGINAL: Super

4.2.3 Hvordan gjøre bildet om til sort hvitt, men beholde øyenfarge

Dette er en oppfølging av "markere et motiv i et bilde" - forklaring.

1. Marker øyene ved å bruke samme teknikken som forklart tidligere (se her)
Zoom inn om nødvendig for å få et mer nøyaktig markering

2. I menyen oppe velg: Select > Inverse. Dette "omvender" markeringen, slik at hele bildet blir markert, bortsett fra øyene.

3. I menyen oppe velg: Image > Adjustments > Desaturate.

På denne måten kan du også markere andre steder på bilde, f. eks beholde røde lepper, eller et bestemt område i et bilde som du vil være sort hvitt eller farge.

hvordan gjøres dette dersom det er flere markerte områder som skal være i farge og resten sort hvitt?
fikk bare til et av de markerte områdene!!?

Back
Topp