Da har jeg også søkt :) Vi går for 100 %, og min permisjon starter 5/12. Jeg tar hele fellesperioden, baker inn 4 uker + 1 dag ferie inni der, og er da ferdig med permisjon 27/8. Så tar jeg ulønnet perm ut året, og samboeren begynner sin permisjon i januar. Han ønsker gradert uttak med 3 dager perm og 2 jobb i uka for å strekke perioden utover, om det er ok for arbeidsgiver (det er ikke helt avklart ennå). Jeg har i utgangspunktet 60 % stilling som jeg da skal tilbake til, men vi er litt usikre på om det ordner seg ifht hans dager hjemme eller om jeg skal søke permisjon fra stillingen min og heller jobbe ekstravakter de dagene han har perm. Jeg kommer uansett til å være hjemme de dagene han jobber da. Myk start :)

Når hans perm er ferdig drøyer vi barnehage til hun er i hvert fall 2,5 år ved at jeg jobber ekstravakter på kveld, helg og eventuelt natt når pappaen er hjemme, og har fri når han er på jobb:)
 
Da har jeg også søkt :) Vi går for 100 %, og min permisjon starter 5/12. Jeg tar hele fellesperioden, baker inn 4 uker + 1 dag ferie inni der, og er da ferdig med permisjon 27/8. Så tar jeg ulønnet perm ut året, og samboeren begynner sin permisjon i januar. Han ønsker gradert uttak med 3 dager perm og 2 jobb i uka for å strekke perioden utover, om det er ok for arbeidsgiver (det er ikke helt avklart ennå). Jeg har i utgangspunktet 60 % stilling som jeg da skal tilbake til, men vi er litt usikre på om det ordner seg ifht hans dager hjemme eller om jeg skal søke permisjon fra stillingen min og heller jobbe ekstravakter de dagene han har perm. Jeg kommer uansett til å være hjemme de dagene han jobber da. Myk start :)

Når hans perm er ferdig drøyer vi barnehage til hun er i hvert fall 2,5 år ved at jeg jobber ekstravakter på kveld, helg og eventuelt natt når pappaen er hjemme, og har fri når han er på jobb:)

Det er vel slik at mannen ikke får lønnet permisjon på mer enn 60% uansett når du jobber 60%. Slik var reglene den gang jeg hadde en 50% stilling. Da fikk mannen kun være i lønnet permisjon tilsvarende det jeg jobbet. Så da ville det blitt «tvunget» gradert uttak på han også (kan jo ta ulønnet perm delvis, men tenker på den lønna permen nå). Uansett er det jo en fin løsning for barnet, da mannens foreldrepermisjon blir forlenget.
 
Det er vel slik at mannen ikke får lønnet permisjon på mer enn 60% uansett når du jobber 60%. Slik var reglene den gang jeg hadde en 50% stilling. Da fikk mannen kun være i lønnet permisjon tilsvarende det jeg jobbet. Så da ville det blitt «tvunget» gradert uttak på han også (kan jo ta ulønnet perm delvis, men tenker på den lønna permen nå). Uansett er det jo en fin løsning for barnet, da mannens foreldrepermisjon blir forlenget.

Det gjelder bare de ukene far ev. skal ha fra fellesperioden, fedrekvoten kan han ta ut i sin helhet uten at det stilles krav til hvor mye mor jobber. Heldigvis, for mannen vil ta ut sin i helhet denne gangen, og jeg har bare 60% stilling. :)
 
Det er vel slik at mannen ikke får lønnet permisjon på mer enn 60% uansett når du jobber 60%. Slik var reglene den gang jeg hadde en 50% stilling. Da fikk mannen kun være i lønnet permisjon tilsvarende det jeg jobbet. Så da ville det blitt «tvunget» gradert uttak på han også (kan jo ta ulønnet perm delvis, men tenker på den lønna permen nå). Uansett er det jo en fin løsning for barnet, da mannens foreldrepermisjon blir forlenget.

Jeg jobber 100 % nå før permisjonen, går i et vikariat. Men har i utgangspunktet bare 60 % fast når permisjonen er over. Det er vel det man har jobbet før permisjonen begynner de ser på? Forrige gang hadde jeg ikke stilling i det hele tatt når permisjonen var over, jobbet kun ekstravakter. Far hadde allikevel full permisjon med lønn.
 
Jeg jobber 100 % nå før permisjonen, går i et vikariat. Men har i utgangspunktet bare 60 % fast når permisjonen er over. Det er vel det man har jobbet før permisjonen begynner de ser på? Forrige gang hadde jeg ikke stilling i det hele tatt når permisjonen var over, jobbet kun ekstravakter. Far hadde allikevel full permisjon med lønn.
Redigert: se svar fra XuperB, sånn var reglene ja...!
 
Er det noen som vet om dette kan stemme - eller ikke-:

Vi tenker å ta 100%utbetalt og litt ulønnet perm. Om jeg rett etter min periode + fellesperioden tar 2 uker ulønnet, så 1 uke ferie, så 2 uker ulønnet, så 1 uke ferie osv, mister jeg da ikke sykepengerettigheter selv om jeg tar 8 uker ulønnet perm??

Var en som sa det var mulig, men litt rart at det ikke er enklere tilrettelagt i så fall.
 
Er det noen som vet om dette kan stemme - eller ikke-:

Vi tenker å ta 100%utbetalt og litt ulønnet perm. Om jeg rett etter min periode + fellesperioden tar 2 uker ulønnet, så 1 uke ferie, så 2 uker ulønnet, så 1 uke ferie osv, mister jeg da ikke sykepengerettigheter selv om jeg tar 8 uker ulønnet perm??

Var en som sa det var mulig, men litt rart at det ikke er enklere tilrettelagt i så fall.

Nei, slik jeg forstår det er reglene slik at man må være fysisk tilbake på jobb. Ferie teller ikke som å være tilbake, ikke deltidsarbeid heller. Man må være 100% tilbake i den stillingen man hadde etter permisjon, og den ulønnede kan være maks to uker ellers mister man retten til sykepenger helt eller delvis.

Men det var visst sånn at man før kunne ta ferie og at ferie da telte som "tilbake på jobb". Det gjør det ikke lenger, så langt jeg har lest. Jeg vil anbefale at du ringer NAV og spør de konkret om dette. Men det var slik jeg forstod det (NAV er jo så knotete), og derfor har jeg bakt inn ferie i permisjonen. Fordi ulønnet permisjon i to uker som forlengelse av foreldrepermisjon også måtte tas i direkte sammenheng med foreldrepermisjonen, uten ferie innimellom.

For å få sykepengerettigheten igjen må du jobbe i 4 uker, så det er jo ikke slik at de er borte for evig og alltid da. Men om det er snakk om to uker, så ville jeg ikke tenkt at det var verdt det. Skal du derimot gå hjemme i to måneder uten lønn, så kan det jo tenkes at det er verdt det for din del. Så fremst du ikke blir langvarig syk imens.
 
Takk for tips! :)

Ja, er mest bekymra for noe veldig lite sannsynlig som å få kreft ellerno akkurat da, bli langtidssyk så jeg ikke kommer ut i jobb igjen. Om jeg får en runde med influensa eller noe skal vi nok klare oss en uke eller to til før jeg får jobbet de 4 ukene. Jeg skal jo tilbake i jobben.

Jeg syns det er rart at man har rett på ulønnet foreldrepermisjon inntil et år, men ikke beholder sykepengerettighetene i den perioden. Men det er nå så.
 
Nå harjeg søkt permisjon. I plamlehheren fra nav la jeg også inn permisjon uten lønn... men dette fikk jeg ikke til når jeg søkte... må man gjøre det senere eller noe???
 
Nå harjeg søkt permisjon. I plamlehheren fra nav la jeg også inn permisjon uten lønn... men dette fikk jeg ikke til når jeg søkte... må man gjøre det senere eller noe???
Ulønnet perm søker du om fra jobben, og nav involverer seg ikke i det. Men tror ikke du får mulighet til å pause foreldrepermisjon med ulønnet, den ulønnede må tas etter at du er ferdig med foreldrepermisjonen.
 
Ulønnet perm søker du om fra jobben, og nav involverer seg ikke i det. Men tror ikke du får mulighet til å pause foreldrepermisjon med ulønnet, den ulønnede må tas etter at du er ferdig med foreldrepermisjonen.
Ja, det er planen... Så er det pappa'n som evt må søke om utsettelse da eller :wideyed: nesten litt vanskelig å forstå seg på dette.... :sorry:
 
Ja, det er planen... Så er det pappa'n som evt må søke om utsettelse da eller :wideyed: nesten litt vanskelig å forstå seg på dette.... :sorry:
Pappan søker ikke om utsettelse, han søker om permisjon selv på nav sine sider og hans permisjon er helt uavhengig av din. Han må vel bare ta den en gang før ungen er tre år eller noe. Den trenger ikke å henge sammen med din overhodet.
 
Her skal jeg ta ut min perm, så ta ut hele årets ferie, så ta ulønnet. Etterpå tar mannen sin perm, og ulønnet etterfulgt av ferie. Har ikke avklart med jobben om permplanen min ettersom jeg ble 100% sykemeldt før tida, men skal få skriftlig avtale med sjefen om hvilken dato jeg planlegger å være tilbake. Da er man vel litt redda ift om man er uheldig og blir alvorlig syk eller slikt.

Ser mange stresser med egnemelding og sånt når man har hatt ulønnet perm. Men er det ikke snakk om 4 uker? Hva er oddsen for at man blir syk så fort liksom? Virker som mange vegrer seg for å ta ulønnet perm pga det. Jeg ser ikke på det som noe problem, far er jo hjemme så om barnet er syk så er jo han uansett der. Er det noe jeg misser? :nailbiting:
 
Her skal jeg ta ut min perm, så ta ut hele årets ferie, så ta ulønnet. Etterpå tar mannen sin perm, og ulønnet etterfulgt av ferie. Har ikke avklart med jobben om permplanen min ettersom jeg ble 100% sykemeldt før tida, men skal få skriftlig avtale med sjefen om hvilken dato jeg planlegger å være tilbake. Da er man vel litt redda ift om man er uheldig og blir alvorlig syk eller slikt.

Ser mange stresser med egnemelding og sånt når man har hatt ulønnet perm. Men er det ikke snakk om 4 uker? Hva er oddsen for at man blir syk så fort liksom? Virker som mange vegrer seg for å ta ulønnet perm pga det. Jeg ser ikke på det som noe problem, far er jo hjemme så om barnet er syk så er jo han uansett der. Er det noe jeg misser? :nailbiting:

Nja, det er jo mange som tar ulønnet permisjon, så for mange er det visst ikke så stort problem heller. Det er vel risikoen som er værst, dersom man blir syk, og langvarig syk, før man har fått jobbet i fulle 4 uker. Det holder nemlig ikke å jobbe deltid i 4 uker, man må jobbe den samme prosenten som står i arbeidskontrakten sin. Ikke alle som får mulighet til det, eller som vil ta risikoen på at de ikke får gjort det.

Jeg for eksempel, tenkte lenge at jeg skulle ta ulønnet permisjon og var helt innstilt på det. Men så er jeg blitt langtidssykemeldt nå før permisjonen starter, og er satt igang med arbeidsutprøving via NAV. For å kunne fortsette med denne utprøvinge også etter permisjonen min, så MÅ jeg ha sykemelding, da jeg er 100% sykmeldt fra min ordinære stilling, og i arbeidsutprøving jobber 40-60% et annet sted. Skal jeg jobbe 4 uker 100% i "vanlig" jobb igjen etter ulønnet permisjon, så må hele opplegget rokkes om på. Det blir bare styr. Så da satser jeg heller på å starte opp i "utprøvinga" mi igjen etter permisjon, og så får vi bare klare oss frem til barnehagestart ved at mannen tar noe ulønnet istedenfor. Selv om han tjener over dobbelt så mye som meg og det økonomisk ikke lønner seg :inpain: Men det er noe med å holde på rettighetene mine, så jeg ikke faller "ut" av opplegget med NAV og må begynne helt forfra igjen.
 
Her skal jeg ta ut min perm, så ta ut hele årets ferie, så ta ulønnet. Etterpå tar mannen sin perm, og ulønnet etterfulgt av ferie. Har ikke avklart med jobben om permplanen min ettersom jeg ble 100% sykemeldt før tida, men skal få skriftlig avtale med sjefen om hvilken dato jeg planlegger å være tilbake. Da er man vel litt redda ift om man er uheldig og blir alvorlig syk eller slikt.

Ser mange stresser med egnemelding og sånt når man har hatt ulønnet perm. Men er det ikke snakk om 4 uker? Hva er oddsen for at man blir syk så fort liksom? Virker som mange vegrer seg for å ta ulønnet perm pga det. Jeg ser ikke på det som noe problem, far er jo hjemme så om barnet er syk så er jo han uansett der. Er det noe jeg misser? :nailbiting:

Nå vet ikke jeg om jeg har skjønt det rett, men i utgangspunktet i arbeidslivet har man rett på sykepenger med full lønn i et år hvis man blir (langtids)syk før man går mer ned i lønn. Denne retten mister du og må tjene opp på nytt ved ulønnet perm. Altså i perioden du har ulønnet perm og 4 uker etter påbegynt jobb er det best å ikke bli langtidssyk. Jeg har en venninne som fikk MS for 2 år siden for eksempel. Best å ikke få det i den perioden... (forstå sarkasmen altså, poenget er jo da å slippe å stresse med økonomi i tillegg til selve sykdommen).

Men har ikke ringt nav ennå for å avklare. Hvis man kun mister lønn de første 16 dagene er det jo langt i fra krise på samme måten selv om det også er en del penger. Jeg bør vel ringe dem snart:rolleyes:
 
Nå vet ikke jeg om jeg har skjønt det rett, men i utgangspunktet i arbeidslivet har man rett på sykepenger med full lønn i et år hvis man blir (langtids)syk før man går mer ned i lønn. Denne retten mister du og må tjene opp på nytt ved ulønnet perm. Altså i perioden du har ulønnet perm og 4 uker etter påbegynt jobb er det best å ikke bli langtidssyk. Jeg har en venninne som fikk MS for 2 år siden for eksempel. Best å ikke få det i den perioden... (forstå sarkasmen altså, poenget er jo da å slippe å stresse med økonomi i tillegg til selve sykdommen).

Men har ikke ringt nav ennå for å avklare. Hvis man kun mister lønn de første 16 dagene er det jo langt i fra krise på samme måten selv om det også er en del penger. Jeg bør vel ringe dem snart:rolleyes:
Virker bare så «vanlig» å være redd for sykdom de fire første ukene etter perm, men om man tenker sannsynlighet for så alvorlig sykdom de neste 12 mnd. så er nok den meget liten sånn alt i alt. Skjønner at de som ikke har fast 100% stilling må tenke på andre faktorer her, for min del har jeg det og skal rett tilbake etter permen. Så har sikkert lest erfaringer fra andre som ikke har samme jobbløsning som meg - og da blir selvsagt alt annerledes og :)
 
Back
Topp