Snurri

Gift med forumet
Julegavene 2019
Nå har jeg satt meg så grundig inn i dette med permisjon som jeg overhodet klarer. Jeg vil veldig gjerne høre hva dere andre planlegger, i og med at vi er i samme båt hele gjengen med disse desemberbarna. Jeg vil gjerne høre deres tanker rundt følgende (der det er relevant for dere):

Punkt 1: 100% utbetaling og 49 uker eller 80% utbetaling og 59 uker.

Punkt 2: Ulønnet permisjon, fordeler og ulemper?

Punkt 3: Ferie innbakt i permisjonen, eller tas ut rett etter permisjonen? Fordeler/ulemper her.

Punkt 4: Barnehagestart i mai? Dagmamma?

Punkt 5: Sykemelding før og etter foreldrepermisjon.


Min løsning så langt: 80% utbetaling og 59 uker + at vi baker inn ferie i permisjonen for å forlenge denne. Da har vi strekt permisjonen fra 9. desember 2019 til ca 20. mars 2021. Etter at foreldrepermisjonen er avsluttet tenker jeg at vi kan ta ny runde med ferie (selv om det ikke er rare feriepengene det året). Så får vi kanskje strekt oss ut til slutten av april/mai. Deretter dagmamma eller se om en besteforelder vil tre inn mot betaling frem til barnehagestart. Forhåpentligvis kan man sikre seg en barnehageplass i mai 2021.

Jeg kan ikke ta ulønnet permisjon fordi da mister jeg retten til sykepenger og må i så fall jobbe minst 4 uker i full stilling for å få de samme rettighetene igjen (ferie teller ikke som å være tilbake i full stilling). Jeg ble gradert sykmeldt før jeg ble gravid, og denne vil nok fortsette etter permisjonen. Det jeg har forstått er at man bygger opp igjen rett til sykemelding/sykepenger i foreldrepermisjonen. Man kan jo ha maximum 52 uker sykemelding sammenhengende, men denne "nullstilles" etter foreldrepermisjon. Så da har jeg nye 52 uker.

Ellers har jeg spurt og fått bekreftet at sykepenger beregnes etter lønnen man ordinært har i sin stilling, og ikke etter utbetalingsgraden i en foreldrepermisjon. Det vil si at jeg kan ta 80% utbetaling i foreldrepermisjon, men så gå tilbake til normal 100% utbetaling på lønn/sykepenger etter foreldrepermisjonen.

Litt av en kabal!
 
Det der er litt av en kabal ja!!

Her blir løsningen:

100% dekningsgrad, med hele fellesperioden til meg og far tar sine 15 uker. Jeg vet ikke om jeg avslutter med all ferien, eller om jeg tar ut den lovbestemte i permisjonen og resterende etterpå. Det er jo gjort ganske enkelt dette med å utsette permisjon med ferie i søknaden, så har ikke så mye å si føler jeg. Forskjellen er at dersom en avslutter med ferie etter permisjonen, så må en ha vært en dag på jobb for at arbeidsgiver skal ha betalingsansvar i arbeidsgiverperioden av en sykemelding. MEN, såvidt jeg forstår så får en uansett fra dag 1 - men det er NAV som da har betalingsansvaret. Tror jeg velger å ta ut ferien i den tiden vi får feriepenger, og dermed har 4 uker + 1 dag i permisjonen, og så sprer jeg resten litt utover høsten.

Kommer oss til rett over nyttår med løsningen, og deretter har vi to besteforeldre som gjerne passer noen timer. Jeg jobber ikke fulltid, og kan også ha endel hjemmekontor. Sånn som vi gjør det med mini nå, som ikke har b.hageplass, så er han 2 dager i uka der nå, og så sprer jeg de resterende timene jeg må ha på hjemmekontor og mannen tar ut en og annen dag ulønna (og så mye overtid som han jobber i perioder så taper vi ikke så mye på det). Vi har søkt plass til han fra våren av, men det er fullt så står på venteliste. Noe jeg regna med, er nesten umulig å få plass utenom hovedopptaket her. Er knapt at alle får plass da liksom. Litt for dårlig barnehagedekning ...

Vi ville uansett ikke ha sendt i barnehage ved ettårsalder. For oss så er det for tidlig, og jeg er glad vi har muligheten til å tilpasse sånn at vi slipper å ta ulønna i mange måneder. Nå er det mulig vi velger å ta litt ulønna hver i kontantstøtteperioden, selv om vi da taper litt på det i pensjonssammenheng + dette med sykepenger. 100% ulønna ville jeg ikke risikert nå, både pga dette med ev. sykdom men også at jeg arbeidsplassen er nå veldig usikker pga omorganisering, og det er godt mulig jeg må ut med dagpenger etter permisjon. Det er også derfor vi velger 100%, slik at jeg har opparbeidet mest mulig de regner dagpenger ut fra. Sist hadde vi 80%. En annen ting som spiller inn på valget er at far nå skal ha 5 uker mer og skal ta ut sin permisjon i helhet (jeg har tilbudt han uker fra fellesperioden også, men virker som han syns 15 uker er litt mye også, noen tror han er for viktig på jobb hehe), i stedet for gradert som han gjorde nå (permisjon de dagene jeg jobbet). Vi vil da tape litt vel mye de månedene han har permisjon, dersom vi skulle tatt 80%. Så når det ellers går opp med barnepass
 
Har ikke søkt enda men skal gjøre det snart. Har trengt litt tid til å tørre å tenke dit. Også må sjefen godkjenne søknaden om å overføre årets ferie til neste år. Har jo ikke hatt noe ferie i år, og grunnet svangerskapspenger fra juni, så da skal da 4 uker og 1 dag settes til neste år, dette sa iallefall nav på telefonen.

Så her tar jeg min+hele fellesperioden og ferie 2019+ 2020 inn i permisjonen før mannen tar sin del, vi velger 100% utbetaling. Mannen jobber turnus, men jobber 70% vikariat og ekstravakter, så han kan flexe en del ifht hvilke vakter han tar, de jobber også langvakter i helgene da er det mindre i ukedagene. Jeg har jo og en jobb hvor jeg både styrer dager og kan jobbe hjemmefra alt etter behov. Har også tatt alt av doktorgradskurs og presentasjoner i inn og utland som kreves så det trenger jeg heller ikke stresse med. Så vi håper å kan utsette barnehagestart til kanskje våren eller eventuelt august. Er jo stor odds for prematur fødsel her, men da er det også anbefalt å utsette barnehagestart litt. Lønnsmessig burde egentlig jeg gått tilbake til jobb fortere siden jeg får maks 6g fra nav og det er noe ned i lønn for min del, så ulønnet er uaktuelt både lønnsmessig men også pga rettigheter. I tillegg blir dette siste svangerskap så går dette bra så vil jeg nyte all den tiden jeg kan, men klarer nok å få lengre tid hjemme pga jobbsituasjonen til oss begge:)
 
Jeg har søkt.

80% utbetaling og 59 uker.
Jeg gikk opp i lønn etter fullført udanning nå før sommeren, så forskjellen blir nesten ingenting, med 80% utbetaling.

Ulønnet permisjon, fordeler og ulemper?
Jeg skal ha 4 uker ulønnet permisjon før mannen begynner på sin permisjon, i jobben min så bør jeg ta permisjonen sammenhengende, kan ikke jobbe noen uker og så bli borte igjen.

Ferie innbakt i permisjonen, eller tas ut rett etter permisjonen?
Baker ferien min inn i permisjonen i juli neste år. Bruker 4 uker da. Da får jeg også feriepengene.

Barnehagestart blir forhåpentligvis februar for oss, da mannen rekker et par uke rmed tilvenning, før hans permisjon er ferdig.
Blir bare 80% barnehageplass, da jeg har fri en dag i uka.

Sykemelding før og etter foreldrepermisjon.
Jeg har vært gradert sykemeldt i 4 uker nå, og fortsetter med det frem til permisjon.
 
Forskjellen er at dersom en avslutter med ferie etter permisjonen, så må en ha vært en dag på jobb for at arbeidsgiver skal ha betalingsansvar i arbeidsgiverperioden av en sykemelding. MEN, såvidt jeg forstår så får en uansett fra dag 1 - men det er NAV som da har betalingsansvaret.

Takk, mente å huske at det var en regel som inntraff der! Da er det kjekt å bake inn ferien i permisjonen.

Jeg skal ha 4 uker ulønnet permisjon før mannen begynner på sin permisjon, i jobben min så bør jeg ta permisjonen sammenhengende, kan ikke jobbe noen uker og så bli borte igjen.

Mener å huske at man kan ta 4 uker ulønnet permisjon fra jobben uten å miste retten til sykepenger. Skal dobbeltsjekke dette i personalhåndboken på egen arbeidsplass, kanskje det er noe for meg også. Alle monner drar, og jeg utsetter gjerne barnehageoppstart/dagmamma så langt jeg kan.

Her virker det å være grei barnehagedekning. Var inne på kommunens sider idag og sjekket, og det var flere barnehager som hadde ledig plass nå etter hovedopptaket. Så mulig vi kan få plass når permisjon + ferie ikke lenger strekker til, selv om vi da kanskje må ta en annen barnehage enn førstevalget.
 
Nå har jeg satt meg så grundig inn i dette med permisjon som jeg overhodet klarer. Jeg vil veldig gjerne høre hva dere andre planlegger, i og med at vi er i samme båt hele gjengen med disse desemberbarna. Jeg vil gjerne høre deres tanker rundt følgende (der det er relevant for dere):

Punkt 1: 100% utbetaling og 49 uker eller 80% utbetaling og 59 uker.

Punkt 2: Ulønnet permisjon, fordeler og ulemper?

Punkt 3: Ferie innbakt i permisjonen, eller tas ut rett etter permisjonen? Fordeler/ulemper her.

Punkt 4: Barnehagestart i mai? Dagmamma?

Punkt 5: Sykemelding før og etter foreldrepermisjon.


Min løsning så langt: 80% utbetaling og 59 uker + at vi baker inn ferie i permisjonen for å forlenge denne. Da har vi strekt permisjonen fra 9. desember 2019 til ca 20. mars 2021. Etter at foreldrepermisjonen er avsluttet tenker jeg at vi kan ta ny runde med ferie (selv om det ikke er rare feriepengene det året). Så får vi kanskje strekt oss ut til slutten av april/mai. Deretter dagmamma eller se om en besteforelder vil tre inn mot betaling frem til barnehagestart. Forhåpentligvis kan man sikre seg en barnehageplass i mai 2021.

Jeg kan ikke ta ulønnet permisjon fordi da mister jeg retten til sykepenger og må i så fall jobbe minst 4 uker i full stilling for å få de samme rettighetene igjen (ferie teller ikke som å være tilbake i full stilling). Jeg ble gradert sykmeldt før jeg ble gravid, og denne vil nok fortsette etter permisjonen. Det jeg har forstått er at man bygger opp igjen rett til sykemelding/sykepenger i foreldrepermisjonen. Man kan jo ha maximum 52 uker sykemelding sammenhengende, men denne "nullstilles" etter foreldrepermisjon. Så da har jeg nye 52 uker.

Ellers har jeg spurt og fått bekreftet at sykepenger beregnes etter lønnen man ordinært har i sin stilling, og ikke etter utbetalingsgraden i en foreldrepermisjon. Det vil si at jeg kan ta 80% utbetaling i foreldrepermisjon, men så gå tilbake til normal 100% utbetaling på lønn/sykepenger etter foreldrepermisjonen.

Litt av en kabal!
Har tenkt ganske lik løsning som dere og har egentlig mye av de samme tankene rundt det og :happy:
 
Har søkt 80% dekningsgrad jeg tar hele fellesperioden pluss ferie etterpå. Har 4 uker som jeg fører over fra i år også 5 uker neste år så da har jeg 9 uker jeg tar rett etter permisjonen. Så siste dag i permisjon/ferie blir ca 14.oktober har satt av penger til 2 mnd ulønnet så får vi se om jeg tar to mnd ulønnet eller ikke. Klmmer an på babyen. Tenker og begynne i redusert stilling 40% også at far tar ut sin permisjon to dager i uka så får vi strekt sp trenger ikke gutten begynne i bhg før august 2021. Får også kontantstøtte da:)
 
Nå har jeg satt meg så grundig inn i dette med permisjon som jeg overhodet klarer. Jeg vil veldig gjerne høre hva dere andre planlegger, i og med at vi er i samme båt hele gjengen med disse desemberbarna. Jeg vil gjerne høre deres tanker rundt følgende (der det er relevant for dere):

Punkt 1: 100% utbetaling og 49 uker eller 80% utbetaling og 59 uker.

Punkt 2: Ulønnet permisjon, fordeler og ulemper?

Punkt 3: Ferie innbakt i permisjonen, eller tas ut rett etter permisjonen? Fordeler/ulemper her.

Punkt 4: Barnehagestart i mai? Dagmamma?

Punkt 5: Sykemelding før og etter foreldrepermisjon.


Min løsning så langt: 80% utbetaling og 59 uker + at vi baker inn ferie i permisjonen for å forlenge denne. Da har vi strekt permisjonen fra 9. desember 2019 til ca 20. mars 2021. Etter at foreldrepermisjonen er avsluttet tenker jeg at vi kan ta ny runde med ferie (selv om det ikke er rare feriepengene det året). Så får vi kanskje strekt oss ut til slutten av april/mai. Deretter dagmamma eller se om en besteforelder vil tre inn mot betaling frem til barnehagestart. Forhåpentligvis kan man sikre seg en barnehageplass i mai 2021.

Jeg kan ikke ta ulønnet permisjon fordi da mister jeg retten til sykepenger og må i så fall jobbe minst 4 uker i full stilling for å få de samme rettighetene igjen (ferie teller ikke som å være tilbake i full stilling). Jeg ble gradert sykmeldt før jeg ble gravid, og denne vil nok fortsette etter permisjonen. Det jeg har forstått er at man bygger opp igjen rett til sykemelding/sykepenger i foreldrepermisjonen. Man kan jo ha maximum 52 uker sykemelding sammenhengende, men denne "nullstilles" etter foreldrepermisjon. Så da har jeg nye 52 uker.

Ellers har jeg spurt og fått bekreftet at sykepenger beregnes etter lønnen man ordinært har i sin stilling, og ikke etter utbetalingsgraden i en foreldrepermisjon. Det vil si at jeg kan ta 80% utbetaling i foreldrepermisjon, men så gå tilbake til normal 100% utbetaling på lønn/sykepenger etter foreldrepermisjonen.

Litt av en kabal!


Husk at det er tiden mellom siste sykemelding og påbegynnelse av ny sykemelding som må være 52 uker dersom du bruker opp kvoten din. Foreldrepenger nullstiller ingenting, det er intervallet mellom oppbrukte rettigheter og ny rett til 52 uker som gjelder.

Så er du ute i samlet permisjon på 9 måneder f. eks., så går det enda 3 måneder om du har fått kvoten din oppbrukt.

Ville bare si det selv om du kanskje vet det, for det kom ikke klart fram av innlegget og vi er jo flere som leser tråder og lærer av hverandre :)
 
Husk at det er tiden mellom siste sykemelding og påbegynnelse av ny sykemelding som må være 52 uker dersom du bruker opp kvoten din. Foreldrepenger nullstiller ingenting, det er intervallet mellom oppbrukte rettigheter og ny rett til 52 uker som gjelder.

Så er du ute i samlet permisjon på 9 måneder f. eks., så går det enda 3 måneder om du har fått kvoten din oppbrukt.

Ville bare si det selv om du kanskje vet det, for det kom ikke klart fram av innlegget og vi er jo flere som leser tråder og lærer av hverandre :)
Takk for tilbakemeldingen. Fant dette på nav sine sider nå:

«Har du brukt opp retten på 52 uker? For å få rett til sykepenger på nytt, må du som hovedregel ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV.»

Men i mitt tilfelle har jeg ikke brukt opp 52 uker. Og permisjonen skulle være pause nok fra sykemeldingen til at jeg starter på «null» igjen etter permisjon. Altså, hvis jeg har gått 40 uker i sykemelding, så i permisjon, og så i sykemelding igjen, så har jeg ikke 12 uker igjen, men nye 52 uker. Er ihvertfall det veileder sa, og slik jeg leste informasjonen. Jeg tenkte at det godt kan hende infoen hjelper andre i samme situasjon. Fint at vi kan dele med hverandre :happy:
 
Last edited:
Mener å huske at man kan ta 4 uker ulønnet permisjon fra jobben uten å miste retten til sykepenger. Skal dobbeltsjekke dette i personalhåndboken på egen arbeidsplass, kanskje det er noe for meg også. Alle monner drar, og jeg utsetter gjerne barnehageoppstart/dagmamma så langt jeg kan.

Her virker det å være grei barnehagedekning. Var inne på kommunens sider idag og sjekket, og det var flere barnehager som hadde ledig plass nå etter hovedopptaket. Så mulig vi kan få plass når permisjon + ferie ikke lenger strekker til, selv om vi da kanskje må ta en annen barnehage enn førstevalget.
Ja det er jeg ikke sikker på. Si fra om du skulle finne ut av det. :happy:

Jeg bekymrer meg ikke for at jeg ikke skal få jobba 4 uker etter permisjon uten å bli syk.
Jeg er kanskje borte 1 gang i året til vanlig.

Vi og har kanskje mulighet for barnehageplass utenom opptak. Håper virkelig vi får det til :happy:
 
Bor i Belgia, så litt andre regler her. Vi har mye kortere permisjon og mindre betalt. Mannen tjener veldig godt i EU kommisjonen, så er derfor vi blir boende her. Ble satt på svangerskapspenger nå i uke 27 og skal ha 78% av brutto lønn fram til 6 uker før fødsel, da går jeg over i permisjon som er 82% i begynnelsen og deretter litt mindre i totalt 15 uker, så går jeg over på ammepermisjon som er 60% av brutto lønn fram til barnet er 5 mnd. Tenker å ta litt ferie etter det. Skal forhøre meg om jeg har rett på foreldrepenger i tillegg, mener det blir ytterligere 3 mnd. Litt usikker på betaling da. Spørs om vi får bhg plass til juni da, vi søkte allerede da jeg var 3 mnd på vei og får mest sannsynlig svar i desember før eller etter fødselen.
 
Bor i Belgia, så litt andre regler her. Vi har mye kortere permisjon og mindre betalt. Mannen tjener veldig godt i EU kommisjonen, så er derfor vi blir boende her. Ble satt på svangerskapspenger nå i uke 27 og skal ha 78% av brutto lønn fram til 6 uker før fødsel, da går jeg over i permisjon som er 82% i begynnelsen og deretter litt mindre i totalt 15 uker, så går jeg over på ammepermisjon som er 60% av brutto lønn fram til barnet er 5 mnd. Tenker å ta litt ferie etter det. Skal forhøre meg om jeg har rett på foreldrepenger i tillegg, mener det blir ytterligere 3 mnd. Litt usikker på betaling da. Spørs om vi får bhg plass til juni da, vi søkte allerede da jeg var 3 mnd på vei og får mest sannsynlig svar i desember før eller etter fødselen.
Hvordan gjøres det med amming om du ikke får vært hjemme lengre enn til baby er 5-8 mnd?
 
Hvordan gjøres det med amming om du ikke får vært hjemme lengre enn til baby er 5-8 mnd?

Skal ta ut ferie så det blir 6 mnd totalt og da begynner jo babyen å spise (ønsker å fullamme til da). Nr 2 begynte i bhg da han var 8 mnd deltid og pappa hadde han deltid hjemme, da ammet jeg morgen og etter jobb og pumpa på jobb. Ammet han til 11 mnd da ville han ikke ha mer og litt styr i tillegg siden han fikk tenner da han var 5 mnd og beit. Eldste delammet jeg fra fødsel og til han var 15 mnd. Han var hos min mor som var dagmamma til han var ca 9 mnd.

Med dagens permisjonsordning i Norge kan man vel ikke være lenger hjemme i perm til barnet er 7-8 mnd stemmer ikke det? Min søster tar ut 80% lønn og skal tilbake i jobb når baby er ca 8 mnd.
 
Skal ta ut ferie så det blir 6 mnd totalt og da begynner jo babyen å spise (ønsker å fullamme til da). Nr 2 begynte i bhg da han var 8 mnd deltid og pappa hadde han deltid hjemme, da ammet jeg morgen og etter jobb og pumpa på jobb. Ammet han til 11 mnd da ville han ikke ha mer og litt styr i tillegg siden han fikk tenner da han var 5 mnd og beit. Eldste delammet jeg fra fødsel og til han var 15 mnd. Han var hos min mor som var dagmamma til han var ca 9 mnd.
Med dagens permisjonsordning i Norge kan man vel ikke være lenger hjemme i perm til barnet er 7-8 mnd stemmer ikke det? Min søster tar ut 80% lønn og skal tilbake i jobb når baby er ca 8 mnd.
Dagens permisjonsordning i Norge er 49 uker ved 100% eller 59 uker ved 80%. Om mor tar ut hele fellesperioden får hun enten 34 uker i 100% eller 40 uker ved 80%. Så blir rundt 8 1/2 mnd. Så har far sine 15 eller 19 uker. Som jeg skrev i første innlegg tenker jeg å bake inn 4 uker ferie i permisjonen, og nå har jeg funnet ut at jeg kan ta 4 uker ulønnet permisjon uten å miste retten til sykepenger. Så da får jeg økt tiden med ca 2 mnd. Tenker at det hjelper på ved amming, ettersom jeg ikke får mulighet til å dra hjem og amme i løpet av arbeidsdagen.
 
Dagens permisjonsordning i Norge er 49 uker ved 100% eller 59 uker ved 80%. Om mor tar ut hele fellesperioden får hun enten 34 uker i 100% eller 40 uker ved 80%. Så blir rundt 8 1/2 mnd. Så har far sine 15 eller 19 uker. Som jeg skrev i første innlegg tenker jeg å bake inn 4 uker ferie i permisjonen, og nå har jeg funnet ut at jeg kan ta 4 uker ulønnet permisjon uten å miste retten til sykepenger. Så da får jeg økt tiden med ca 2 mnd. Tenker at det hjelper på ved amming, ettersom jeg ikke får mulighet til å dra hjem og amme i løpet av arbeidsdagen.

Skal søke på nytt studie/ jobb spesialisering, kommer jeg inn på det jeg vil bytte til tror jeg at jeg bare dropper ut av det jeg går på nå og eventuelt går på enten foreldrepenger hvis jeg har rett på dette ut september. Nytt semester begynner i oktober 2020.
 
Dagens permisjonsordning i Norge er 49 uker ved 100% eller 59 uker ved 80%. Om mor tar ut hele fellesperioden får hun enten 34 uker i 100% eller 40 uker ved 80%. Så blir rundt 8 1/2 mnd. Så har far sine 15 eller 19 uker. Som jeg skrev i første innlegg tenker jeg å bake inn 4 uker ferie i permisjonen, og nå har jeg funnet ut at jeg kan ta 4 uker ulønnet permisjon uten å miste retten til sykepenger. Så da får jeg økt tiden med ca 2 mnd. Tenker at det hjelper på ved amming, ettersom jeg ikke får mulighet til å dra hjem og amme i løpet av arbeidsdagen.

Må huske å trekke fra de 3 ukene som må tas ut før fødsel (og blir ungen født før termin mister man de som gjenstår, går man over mister man permisjonsdager med barnet) også. :) Så er vel 31 uker en får med barnet ved 100%, om en tar hele fellesperioden, og 37 ved 80%. Går man overtid så mister man jo de dagene en går over.

Er det 4 uker altså? Hadde fått for meg at rettighetene mistes med mer enn 2 uker ulønna, flott om det er så mye som 4 uker. Hjelper mye, for det kan skje mye på noen få uker i den alderen der. Nesten skremmende så fort de plutselig utvikler seg. :p
 
Må huske å trekke fra de 3 ukene som må tas ut før fødsel (og blir ungen født før termin mister man de som gjenstår, går man over mister man permisjonsdager med barnet) også. :) Så er vel 31 uker en får med barnet ved 100%, om en tar hele fellesperioden, og 37 ved 80%. Går man overtid så mister man jo de dagene en går over.

Er det 4 uker altså? Hadde fått for meg at rettighetene mistes med mer enn 2 uker ulønna, flott om det er så mye som 4 uker. Hjelper mye, for det kan skje mye på noen få uker i den alderen der. Nesten skremmende så fort de plutselig utvikler seg. :p
Ææææh, at det skal være så utrolig knotete å finne alle reglene. Gikk det nærmere i sømmene nå. Man mister retten til sykepenger først etter fire uker ulønnet permisjon (må da jobbe fire uker fullt for å få rettigheten tilbake). Men ved ulønnet permisjon over 14 dager REDUSERES retten til sykepenger til 65% av sykepengegrunnlaget (og sykemeldingen erstatter da perioden med ulønnet permisjon, så dette gjelder mens man er inne i permisjonen, ikke etter).

Sånn er det, men jøss så vanskelig det skulle være å få vite rett informasjon. Jeg har også lært at man kan ha rett til sykepenger i ulønnet permisjon over fire uker, dersom man har avtalt å gå tilbake på jobb etter endt permisjon. Men da er det også redusert til 65%.

Ok, da tar jeg 14 dager ulønnet permisjon :dead:
 
Og der fikk jeg akkurat en bitteliten tilleggsstilling som gjør kabalen enda mer komplisert!. Aner ikke hvordan dette skal løse seg med foreldrepenger. Har spurt NAV flere ganger, og får bare samme byråkratiske svar om at det blir regnet som gradert arbeid og at permisjonen min da forlenges, jeg får mindre utbetalt (noe som betyr at hovedarbeidsgiver får mindre utbetalt også), men for en lengre periode.

Jeg skjønner overhodet ikke hvordan hovedarbeidsgiver ikke da taper penger på dette. Men har sagt ifra til hovedarbeidsgiver og så får de vurdere dette. Håper de har vært borti problemstillingen før, slik at de har et bedre svar.

Det blir jo bare skikkelig komplisert med en gang man jobber utover 100% stilling.
 
Og der fikk jeg akkurat en bitteliten tilleggsstilling som gjør kabalen enda mer komplisert!. Aner ikke hvordan dette skal løse seg med foreldrepenger. Har spurt NAV flere ganger, og får bare samme byråkratiske svar om at det blir regnet som gradert arbeid og at permisjonen min da forlenges, jeg får mindre utbetalt (noe som betyr at hovedarbeidsgiver får mindre utbetalt også), men for en lengre periode.

Jeg skjønner overhodet ikke hvordan hovedarbeidsgiver ikke da taper penger på dette. Men har sagt ifra til hovedarbeidsgiver og så får de vurdere dette. Håper de har vært borti problemstillingen før, slik at de har et bedre svar.

Det blir jo bare skikkelig komplisert med en gang man jobber utover 100% stilling.
Er ikke akkurat intuitivt det der systemet når man ikke følger den "normale" kabalen. Syns i grunn den er vanskelig nok og :p Får håpe du får tak i noen som kan svare ordentlig, tror det er veldig personavhengig dessverre.
 
Back
Topp