Permisjonsplanlegging med arbeidsgiver(-e)

VeL

Glad i forumet
Nå er tiden inne for NAV-søknaden og valgene rundt permisjonsfordeling. Klart skal fordelingen avtales med arbeidsgivere, men den skal også være frivillig, sant?

Denne gangen stiller i hvert fall min arbeidsgiver krav som ikke passer med hva jeg ønsker. Jeg vil være kortest mulig borte fra jobben (tatt i betraktning babyens behov, selvsagt), og ønsker å begynne rundt påske '16. Men det innebærer at jeg må være borte en litt lengre periode i løpet av sommeren. Jobben krever at jeg skal ta alt i strekk, og ikke begynne før 1.august.

Har de egentlig lov til det? Hva ville dere gjort?

Arbgiver kan ikke fortelle deg når du kan komme tilbake. Jeg fikk også beskjed om dette sist gang av tidl. arbgiver (fødte i juli da også) at hvis jeg ville komme tilbake for så å bli borte igjen på sommeren så var det ingen vits at jeg kom tilbake. Så leste jeg litt rundt dette og min løsning ble til slutt å fortelle datoen jeg kom tilbake, spørre om ferie når jeg trengte det, og kreve at jeg fikk jobbe 60% hele sommeren grunnet omsorg for mitt barn. Bruker du den "omsorg for mitt barn" så kan ikke arbgiver si noe på det, men de kan ha litt å si på når du skal jobbe hvis du krever en lavere % noen mnd. Nå vet jeg ikke om du ville være borte 100% den sommeren, men det er hvertfall regler på at du har rett til lavere arbeidsprosent frem til barnet er 12.

Arbgiver kan ikke fortelle deg når du kan komme tilbake....
Takk for svaret! Så fantastisk at du har fått det til! Jeg må nok tenke litt om jeg orker å ta den kampen nå, men fint å ha et godt eksempel.
Husker du hvor det stod? Fant ikke i Arbeidsmiljøloven, kanskje jeg bare søkte feil?..

Jeg sendte bare mail der jeg forklarte hvordan jeg planla å jobbe det halvåret og nevnte det med at jeg ønsket å jobbe 60% grunnet omsorg for mitt barn. Fikk bare til svar at "ok". Så kampen ble ikke så lang ;) Husker ikke hvor det står, men skal si ifra om jeg finner det

Back
Topp