Permisjonskabal

Lille_Morell

Gift med forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Mailykken 2025
Sommerspirene 2025
Tidlig enda, men har noen tenkt på hvordan løse dette?:shy:
Jeg tenker optimistisk at bhg sikkert tar inn noen barn i januar/februar og at det da vil løse seg lett :smiley-ashamed005 Kan ikke se for meg å ikke få plass før august 2023. Vi skal alltids klare det, men lurer på hva de tenkte på når de skrev den forskriften. Og at det kun er barn født i desember som ikke har rett på bhg-plass mnd de fyller 1år:bored: nesten lyst å kalle det diskriminering:shifty:

Jeg tenker optimistisk at bhg sikkert tar inn noen barn i januar/februar og at det da vil løse seg lett :smiley-ashamed005 Kan ikke se for meg å ikke få plass før august 2023. Vi skal alltids klare det, men lurer på hva de tenkte på når de skrev den forskriften. Og at det kun er barn født i desember som ikke har rett på bhg-plass mnd de fyller 1år:bored: nesten lyst å kalle det diskriminering:shifty:
Har tenkt mye på det! Før var det både november og desember… skjønner ikke helt greia. Vi bor heldigvis (i dette tilfellet) i en bydel hvor det er litt til- og fraflytting, så jeg er ganske optimistisk på å få plass i januar. Hvis vi mot formodning ikke skulle få plass så må vi vel ta ulønnet perm.

Jeg har tenkt at vi nok ikke får plass før august 2024, og dermed planlegger på å ikke få det heller. Og jeg jubler for lang permisjonstid, både for meg (1 år) og barnet (1,5 år). Kabalen, både for hvem som skal ta seg av barnet og det økonomiske skal vi nok få til å gå opp på et vis.

• Liker
Reactions: EK3
Jeg har tenkt at vi nok ikke får plass før august 2024, og dermed planlegger på å ikke få det heller. Og jeg jubler for lang permisjonstid, både for meg (1 år) og barnet (1,5 år). Kabalen, både for hvem som skal ta seg av barnet og det økonomiske skal vi nok få til å gå opp på et vis.

Har de samme tankene som deg! Det skal alltids ordne seg på et vis uansett ☺️
Regner heller ikke med å få bhgplass før i august 2024.

Jeg har også stresset litt med tanke på dette. Det kan i verste fall bli 6-8 mnd med ulønnet permisjon for vår del, da med den lengste permisjonen med 80% lønn. Vi skal alltids klare det økonomisk, selv om det kan bli trangt de mnd som er ulønnet men tenker like mye på at det blir for lenge å gå hjemme. Kanskje litt tabu å si, men jeg var ganske klar for å starte på jobb igjen etter 8 mnd perm med forrige og blir stressa av tanken på å gå hjemme i 1 1/2 år :smiley-ashamed004
Vi har et lite håp om at vi får plass i barnehagen fra januar 2024 :smiley-angelic001

Her må det bare løse seg og begynne i 2023:bag: her kan vi ikke ta 80% pga lønn og jeg er student x2 samt 100%i arbeid og mannen er student fra og med høsten(enten halvår studium eller bachelor) langt borte samt jobb 100%. Så her blir jeg å ta min del samt felles og så 9 uker ferie før mannen starter på sin del. Ellers planlegger vi å spare så mye jeg kan for eventuelt ulønnet perm... bakdelen er at ene skolen jeg går kostet meg privat 100k jeg også må spare til. Blir ett tøft år:android::banghead:

Det er litt av en kabal dette, ja. Vi har et lite håp om å få bhgplass fra mars/april/mai 2024, da får vi til et år med permisjon/ferie og at mannen jobber noe redusert i to-fire mnd. Jeg er heldig og har en jobb hvor jeg bestemmer mye av arbeidstiden selv og har mulighet for mye hjemmekontor, så vi vil nok klare oss i noen mnd med at mannen kommer hjem når jeg må ut på oppdrag/jobb, evt noe barnepass i nettverket og at mannen derfor ikke taper alt for mye inntekt. Hvis det blir til at vi ikke får bhgplass før i august 2024, så gjør vi det nok heller slik at mannen jobber fulltid og jeg tar et sted mellom 30-50 % ulønna permisjon fra min jobb. Det blir mer forutsigbart på den måten, som vi nok trenger hvis det blir snakk om 7-8 mnd med ekstra hjemmetid:rolleyes:

Har ikke tenkt så mye på det enda, men satser på å få barnehageplass fra januar/februar 2024. Barnehagen her i kommune har løpende opptak gjennom året. Så satser på at det går seg til så lenge det er plass i den barnehagen vi vil ha.

Om baby kommer litt før tiden (som de andre) blir det novemberkid, og da har vi jo rett på plass fra november. Og vi har storebror i barnehagen, så regner med vi får plass der. Om det skulle bli desember så har kommunen ledige plasser uansett, så må eventuelt kjøre mellom to barnehager fra november til august, men det går det også. Vi tar helt ordinær permisjon (100%) og ferie denne gangen, så småtten starter når han er året. Med minste kiden nå tok jeg litt over to mnd ulønnet for å få det til å gå opp - fikk avdragsfrihet på hus- og studielånet de mnd, pluss at vi sparte opp i forveien, og det funka fint.

Jeg må innrømme at dette stresser meg en del. Vi kjøpte nytt hus i fjor og det er ikke det at vi er på smertegrensen, men det er heftig. At kun desemberbarn diskrimineres syns jeg er helt horribelt, for å si det rett ut. Avdragsfrihet er jo en mulighet, ja, takk for det :)

Jeg må innrømme at dette stresser meg en del. Vi kjøpte nytt hus i fjor og det er ikke det at vi er på smertegrensen, men det er heftig. At kun desemberbarn diskrimineres syns jeg er helt horribelt, for å si det rett ut. Avdragsfrihet er jo en mulighet, ja, takk for det :)
Det er jo ikke kun desemberbarn, men alle mellom desember-juli :bag:
Men enig i det du mener altså, det burde være løpende opptak med rett til plass fra man fyller 1 år hele året - for det er sånn permisjonen er lagt opp.

Alle barnehager har løpende opptak hele året. Barnehagene vil ikke ha ledige plasser. MEN, som oftest er det skolestart som utløser ledige plasser, og det er jo i august. Så det hjelper på en måte ikke uansett hvor mye det er snakk om løpende opptak eller 2 opptaker i året og sånt, for har man ikke ledige plasser så har man ikke ledige plasser.

Nå er det ikke bare desemberbarn det gjelder da, her i Oslo gjelder det i hvert fall alle barn født mellom desember og juli. Har et februarbarn fra før, hun hadde ikke krav på plass før august året etter - men det ble heldigvis en ledig plass i en barnehage fra hun var ti mnd gammel - så da tok vi den på strak arm!

Med desemberbarn får vi planlegge for det verste, men håper jo at vi er litt heldige denne gangen også..

Det er jo ikke kun desemberbarn, men alle mellom desember-juli :bag:
Men enig i det du mener altså, det burde være løpende opptak med rett til plass fra man fyller 1 år hele året - for det er sånn permisjonen er lagt opp.
Hei,

I min kommune er det kun desember-barn, om jeg har lest riktig. Jaja, ille er det uansett.

Om baby kommer litt før tiden (som de andre) blir det novemberkid, og da har vi jo rett på plass fra november. Og vi har storebror i barnehagen, så regner med vi får plass der. Om det skulle bli desember så har kommunen ledige plasser uansett, så må eventuelt kjøre mellom to barnehager fra november til august, men det går det også. Vi tar helt ordinær permisjon (100%) og ferie denne gangen, så småtten starter når han er året. Med minste kiden nå tok jeg litt over to mnd ulønnet for å få det til å gå opp - fikk avdragsfrihet på hus- og studielånet de mnd, pluss at vi sparte opp i forveien, og det funka fint.
Godt tips med avdragsfrihet på lån! Takk!

Back
Topp