Permisjons tråd

Minimoni

Prøver på nr 1
Novemberlykke 2015
Vet ikke om vi har dette fra før av her inne? Kjekt å kunne diskutere foreldre penger og tanker rundt dette.. vi skal jo snart søke :o

Er det riktig at ved valg av 100% foreldre penger får mor 39 uker og far 10 uker? Tilsammen 49 uker

Og ved 80% får mor 49 uker og far 10 uker? Tilsammen 59 uker

Så det vil si at min permisjon allerede er ferdig 5 .august neste år ved valg av 100% ?? (Starter 6. November i år).

Hva skal dere velge?

Det er den permisjonen dere får foreldrepenger i.:) kan jo kombinere med ulønnet permisjon og ferie for å forlenge tiden hjemme for den lille.:)

Vi har ikke tatt regnestykket enda så jeg vet ikke om vi velger 80 eller 100. Skal ha minst 59 uker uansett. Vi velger det vi taper minst penger på. :)

Nei.

Det er følgende;
- 3 uker før termin er forbeholdt deg.
- Du har 10 uker etter fødsel som mødrekvote.(6 første av disse er forbeholdt deg alene og far kan ikke ta ut noe av sitt på denne tiden)
- far har 10 uker fedrekvote

Resten av permisjonstiden er fellesperioden og fordeles mellom dere som dere ønsker.

Nei.

Det er følgende;
- 3 uker før termin er forbeholdt deg.
- Du har 10 uker etter fødsel som mødrekvote.(6 første av disse er forbeholdt deg alene og far kan ikke ta ut noe av sitt på denne tiden)
- far har 10 uker fedrekvote

Resten av permisjonstiden er fellesperioden og fordeles mellom dere som dere ønsker.

Ok, forstår jeg deg rett da om jeg har 10 uker mer enn i beregningen min? Som er mødre kvoten?
Litt forvirra jeg... :)

Jeg regna 13 uker tilegnet mor, 26 uker fellesperiode og 10 uker far.. er ikke dette riktig?

Det er den permisjonen dere får foreldrepenger i.:) kan jo kombinere med ulønnet permisjon og ferie for å forlenge tiden hjemme for den lille.:)

Vi har ikke tatt regnestykket enda så jeg vet ikke om vi velger 80 eller 100. Skal ha minst 59 uker uansett. Vi velger det vi taper minst penger på. :)
Ok :) Men er det ikke nettopp å velge 59 uker man taper mest penger på? Dvs 80%? Står på nav sine sider at det lønner seg økonomisk å velge 49 uker..

Kommer nok til å måtte ta ut ulønnet permisjon + ferie ja for å få det til å gå opp. Vi er vel ikke sikret barnehage plass før august 2017....

Vi har ikke prata så mye om det enda, men vi er enige om at jeg skal være hjemme til over jul neste år iallfall. Jobber i helsevesenet og vil ikke måtte jobbe i jula rett etter jeg har begynt igjen. Så vi velger det som er mest økonomisk i forhold til det. Hører de sier det lønner seg å ta 100% lønn og deretter ferie og ulønnet, så satser på at det blir det her. Men det blir en stund ulønna da:o

Her blir det 100% lønn har vi bestemt oss for. Jeg skal være hjemme fram til jul, også skal sambo ta ut sin del gradert - altså 1-2 dager i uka. Forhåpentligvis har klumpen fått bhgplass i januar 17, og sambo kan da ha han hjemme 1 dag i uka i sin permisjon :) Når min perm er ferdig (som jo er en stund før jul), så tar jeg ut ferien + ulønnet.

Vi har såvidt snakket om det. Jeg blir nok hjemme til 2017. Men er usikker på regelverket, for leste noe om at jeg måtte jobbe 75 % for at far skulle være i permisjon. Vet faktisk ikke om vi får avløser i 10 uker heller, er selvstendige næringsdrivende så gubben føler også at han ikke trenger permisjon.

Ok :) Men er det ikke nettopp å velge 59 uker man taper mest penger på? Dvs 80%? Står på nav sine sider at det lønner seg økonomisk å velge 49 uker..

Kommer nok til å måtte ta ut ulønnet permisjon + ferie ja for å få det til å gå opp. Vi er vel ikke sikret barnehage plass før august 2017....
Det spørs hvor mye man tjener og om du får full lønn av arbeidsgiver eller du bare får inntil 6G som NAV dekker.:) hvis far f.eks taper mye lønn på 80% på 10 uker så kan det være at 100% lønner seg. Folk velger forskjellig ut fra hva de sitter igjen med.:)

Vi har såvidt snakket om det. Jeg blir nok hjemme til 2017. Men er usikker på regelverket, for leste noe om at jeg måtte jobbe 75 % for at far skulle være i permisjon. Vet faktisk ikke om vi får avløser i 10 uker heller, er selvstendige næringsdrivende så gubben føler også at han ikke trenger permisjon.
Mener at kravene til mors aktivitet er hvis far skal ha permisjon av fellesperioden. Ikke de 10 ukene som tilhører far.

Blir 80 her. Hadde det sist også:) Går ut 19.oktober :)

Jeg regna 13 uker tilegnet mor, 26 uker fellesperiode og 10 uker far.. er ikke dette riktig?
Helt riktig beregnet! ;) De 26 ukene er fellesperioden som dere fordeler mellom dere akkurat som dere vil og ønsker. Så lenge dere selvfølgelig har rett på betalt perm

Vet ikke om vi har dette fra før av her inne? Kjekt å kunne diskutere foreldre penger og tanker rundt dette.. vi skal jo snart søke :eek:

Er det riktig at ved valg av 100% foreldre penger får mor 39 uker og far 10 uker? Tilsammen 49 uker

Og ved 80% får mor 49 uker og far 10 uker? Tilsammen 59 uker

Så det vil si at min permisjon allerede er ferdig 5 .august neste år ved valg av 100% ?? (Starter 6. November i år).

Hva skal dere velge?
Vi skal velge 100% - min perm.starter også 06.november og er ferdig 05.august.
Har planer om at jeg deretter tar 5 uker ferie, så tar sambo 10 uker + 1 uke ferie etter dette :)
Forhåpentligvis vil vi få bhg.plass fra 01.11.17 :)

Skal ha 100% da dette er mer lønnsomt for oss. Hadde dette sist også.
Tar ut ferien midt i permisjonstiden slik at permisjonen blir lenger. Så går jeg oer i ulønnet. Er nok hjemme nesten 2år til sammen.

Vi skal ha nok ha en løsning de færreste her inne skal ha. Jeg studerer så jeg har ikke rett på foreldrepenger. Jeg skal ha mine 6 uker å samboeren min skal ha resten, med 80% utbetalt å derfor lengre permisjon. Som student får jeg hele lånet og stipendet som stipend, uavhengig om jeg består eksamner eller ikke. Heldigvis har jeg bare forelesning 10 timer i uka, så får mye tid hjemme selv om noe av tiden selfølgelig må gå til lesing.

Back
Topp