Permisjonen.

lnie

Forumet er livet
Bestemt dere for hvor lang permisjon dere skal ha enda?

Her tar vi 80% lønn så det blir den lengste permisjonen hvertfall:-) Er det 57 uker som er det nye?

Hadde 80% sist, men lurer på om vi skal ta 100% nå + ulønna permisjon 10 uker (eller flere). Det gir litt mer utbetalt totalt og hvis en er litt organisert så er det jo ikke noen problem å spare 18-20% hver måned til de ukene med ulønna permisjon.

Jeg skal ha permisjon frem til midten av august 2013 =) Mannen min skal kanskje ha 4,5 mnd samtidig som meg. Han har ikke bestemt seg helt enda. Vi har allerede begynt å spare til de månedene som jeg ikke får betalt. Syns det er alt for tidlig å sende barna i barnehagen når de er rundt 1. Ville helst gått hjemme til de var 3, men det er jo nesten ingen barn som er hjemme lenger så det er ikke så lett å sosialisere de uten bhg. Vurderer å gå hjemme 20% fra august 2013.

Heldiggris! :-)

Er enig om at å sende dem på barnehage ved 1 år er tidlig! Hadde gjerne vært hjemme til h*n er 1,5 år, og det kan jo fort være det blir slik også. Er jo langt fra sikkert å få en barnehageplass i januar.

3 år tror jeg er litt lenge å andre siden. Ser at junior har stort utbytte av å være på barnehagen, men det er sikkert indivuduelt fra barn til barn.

Etter neste permisjon vil jeg gå ner til 80% stilling, og min forhåpning er at samboen gjør det samme...da blir det ikke så lange dager/uker i barnehagen. Hadde gjerne gjort det nå også...men permisjonssystemet er dårlig for slike løsninger i forkant av ny permisjon :-(.

skal ha 80% lønn. (57 uker og 12 av dei er mannen sine)
tar og ferie i permisjonen så eg forlenger den litt:)
minstemann skal ikkje begynne i bhgen så eg skal ha to små hjemme :) phju..
eldsta begynte i barnehage da ho var 2..

her går me i åpen barnehage en dag i uka så mini får være sosial, og prøver finne på ting med venner som har barn på hans alder så ofte så mulig..
ser eg han får behov for mer søker eg han inn 2 dager i uka:)

Jeg har ikke bestemt meg for noe, men tenker litt på å ta 100% lønn i 47 uker + ulønnet permisjon i ti uker til. Det skal jo gi størst utbetaling. Men er det noen ulemper med dette? Står man f.eks. uten noen rettigheter de siste ti ukene? Lurer veldig på dette...

Mae skrev:

Er enig om at å sende dem på barnehage ved 1 år er tidlig! Hadde gjerne vært hjemme til h*n er 1,5 år, og det kan jo fort være det blir slik også. Er jo langt fra sikkert å få en barnehageplass i januar.

3 år tror jeg er litt lenge å andre siden. Ser at junior har stort utbytte av å være på barnehagen, men det er sikkert indivuduelt fra barn til barn.

Etter neste permisjon vil jeg gå ner til 80% stilling, og min forhåpning er at samboen gjør det samme...da blir det ikke så lange dager/uker i barnehagen. Hadde gjerne gjort det nå også...men permisjonssystemet er dårlig for slike løsninger i forkant av ny permisjon :-(.

3 år er for lenge sånn som samfunnet er i dag. Det er vanskelig å finne lekekompiser og utvikle seg sosialt etter 1 år da de fleste har begynt i bhg. Vi fikk dessverre en tøff  start på bhg"karrieren" og det året skulle vi gjerne vært foruten. Men jeg syns det er viktig at Litjen får være med jevnaldrende og ettersom jeg høyst sannsynlig blir innlagt på St.Olavs etterhvert kan bhg være god å ha så vi starter opp igjen med ny bhg og forhåpentligvis friskt pågangsmot neste uke. Merker jeg gruer meg mye mer nå enn sist pga forrige erfaring.

Skal ta 100% utbetaling i 35 uker + 12 uker til mannen. Kanskje et par uker ekstra for å få dekket opp desember. Satser på å få barnehageplass i januar 2013. Eldstejenta begynte i barnehage 10 mnd gammel, og det angrer vi ikke på. Det går kjempefint å sende de i barnehagen 1 år gamle, men det er selvsagt forskjell på barnehager. Den barnehagen hun begynte i var helt fantastisk med flinke ansatte, og det samme er den hun går i nå, så vi håper å få plass til minstemann der. :)

Forrige gang hadde vi 100% lønn, men like lang permisjon som 80% pga ekstra uker uten lønn. Satt allikevel igjen med mer penger totalt, så det skal vi gjøre denne gangen også. Hun var 15 1/2 mnd da hun begynte i barnehagen, og jeg hadde absolutt ikke sett fram til det på forhånd. Det ble allikevel ti ganger bedre enn forventet, for hun er så sosial at jeg nå nesten synes synd på henne hvis hun er lenge vekke fra barnehagen.

Her blir det mest sansynelig 100% utebetalt + en del ukerulønna, får se kor lenge et blir. skal begynne no å legge av litt penger til de mnd uten lønn. Når man tar 100%lønn vil mannen også få det i sin permisjon. Men om vi tar 80% får han det. Derfor lønne det sæi å ha 100% å heller legge av 20% ca.. (sån har æi forstått et iallefall)

Jeg sender h*n i barnehage når H'n er 1,5 år. Så tar vell den lengste permisjonen og ulønnet og.

Blir nok 35 uker på meg og 12 uker på far, og 100% lønn. Har alt for mye som må betales til at vi begge kan gå ned til 80% i ett år...
Men er heldig som har en mor som ikke jobber, som sier hun kan passe de dagene det trengs. Kommer til å jobbe 8 uker til sommeren, samt at jeg skal ha 3 uker ferie da og ta de to siste ukene etter ferien. Og pappaen tar sine siste 4 uker etter meg, samt at han tar ut ferien sin. Usikker på hvor langt ut på året vi er kommet da..

Huff så rotete dette ble da! Håper dere skjønner det.. Mulig barnehagestart da fra august 2013.

Blir vel ett års permisjon regner jeg med. Jeg studerer og jobber hver 3. helg. Så blir vel engangsstønad i stedet for foreldrepenger. Får overgangsstønad fra før av og.  

Skal ha 80% lønn med full permisjon.
Gikk hjemem til storebror var 3 år og rekner med at eg blir hjemem til nr 3 er 1,5-2 år vertfall

*Månestråle* skrev:

Mae skrev:

3 år er for lenge sånn som samfunnet er i dag. Det er vanskelig å finne lekekompiser og utvikle seg sosialt etter 1 år da de fleste har begynt i bhg. Vi fikk dessverre en tøff  start på bhg"karrieren" og det året skulle vi gjerne vært foruten. Men jeg syns det er viktig at Litjen får være med jevnaldrende og ettersom jeg høyst sannsynlig blir innlagt på St.Olavs etterhvert kan bhg være god å ha så vi starter opp igjen med ny bhg og forhåpentligvis friskt pågangsmot neste uke. Merker jeg gruer meg mye mer nå enn sist pga forrige erfaring.

Jo, ser den, at det er vanskeligere å finne på aktiviteter sammen med andre barn på samme alder utenfor barnehage når de aller fleste er i barnehagen. Det er helt sikkert ikke noe liker heller hvis en er uheldig med barnehagestarten. Var det en dårlig barnehage? Det finnes jo dessverre noen av dem også...:-/

Jeg krysser fingrer og tær for dere, at det skal gå bra denne gang! Har dere vært på besøk på barnehagen da?

Vi hadde en dårlig barnehage (selv om det ikke var en skrekkopplevelse) første halvår, men så fikk vi byttet. Barnehagen vi først hadde ble stengt av kommunen nå i vår pga at de hadde alt for dårlig standard på både lokaler og rutiner, men barnehagen nå er fantastisk!

LilleSpire skrev:
Jeg har ikke bestemt meg for noe, men tenker litt på å ta 100% lønn i 47 uker + ulønnet permisjon i ti uker til. Det skal jo gi størst utbetaling. Men er det noen ulemper med dette? Står man f.eks. uten noen rettigheter de siste ti ukene? Lurer veldig på dette...

Ei venninne gjorde det på denne måten. Hun ble sykemeldt da hun skulle ha begynt å jobbe igjen og sto da uten rett til å få utbetalt sykepenger....Heldigvis ble hun friskemeldt etter 2 uker. Man må jo håpe og tro at man holder seg frisk, men det er jo noe tenke på....
Personlig kommer jeg nok til å ta 100% lønn og legge av penger. Tror ikke mannan kommer til å gå med på noe annet heller. Hen er ikke interessert i å få 80% lønn i sin permisjon.

Mae skrev:
Hadde 80% sist, men lurer på om vi skal ta 100% nå + ulønna permisjon 10 uker (eller flere). Det gir litt mer utbetalt totalt og hvis en er litt organisert så er det jo ikke noen problem å spare 18-20% hver måned til de ukene med ulønna permisjon.

Tror vi også gjør det sånt. Syns det er teit at man får mer penger på å ha 100% og 10 uker fri, men men.Da blir det jo 57 uker iallefall + 5 uker ferie. Litt usikker på om vi dobbeltkjører litt perm så vi kan ta oss en lengre ferie i Thailand:)

Håper på barnehage i januar 2013. Mini begynte i barnehage 13 mnd gammel og det gikk veldig bra. Merker at han fikk ett veldig puff på utviklingen da, selvom han var veldig tildlig ute fysisk sett allerede:)

Huff nei det vet jeg ikke ennå, kan heller ikke bestemme det ennå.. Har ikke fast jobb så jeg må se hvor mye jeg klarer å jobbe fram til permi forhold til hvor mye penger jeg kommer til å få i måneden. Jeg kunne ønske å være hjemme lenge.. Liker ikke tanken på å sende barnet i barnehagen rundt ett år

Mae skrev:

Vi skal gjøre noe lignenede, for vi taper ganske mase penger på å ta 80% lønn grunnet at utbales maks 6G. Så jeg må sette meg ned å regne. Blir nok en del ulønnet perm på meg i tillegg og at han ikke tar ut alle sine perm uker (fordi vi taper så mye penger på det og han har en jobb det er vanskelig å være borte lenge fra). En kabal som må løses, men tenker meg tidligst tilbake i jobb mars 2013.

hei, hvis man tar 80% alternativet, er det slik at man får utbetalt 80% av lønna inntil 6G, med mindre bedriften selv utbetaler deg mellomlegget?
det er vel ikke 80% av 6G?? eller er det det?

Back
Topp