Permisjon

40737062

Første møte med forumet
Er det noen her som har begynt å planlegge sommerferie og når dere skal gå ut i permisjon..? Jeg er førstegangs med termin i månedsskiftet august/september og tar i mot alle smarte tips. Vurderer også å søke ny jobb i permisjon.

Hvor lenge føre kan man ta ut permisjon? Alltid trodd det bare var 10 dager føre :smiley-ashamed004

Man går ut i permisjon 3 uker før termin for å slappe av før fødsel :happy:

Har såpass med permisjon til overs etter september 24-ungen og overført ferie, så tror jeg jobber ut uke 27 (til og med fredag 3.juli), og så er jeg ute i lang sommerferie før permisjon :happy:

Har såpass med permisjon til overs etter september 24-ungen og overført ferie, så tror jeg jobber ut uke 27 (til og med fredag 3.juli), og så er jeg ute i lang sommerferie før permisjon :happy:
Det gir jo på en måte egentlig mening å bare ta ferie før permisjon. Blir litt rart å ta ferie i 3-5 uker også jobbe noen uker bare før man forsvinner i en lang stund.

Synes babymoon tanken med en ferie i mai hørtes veldig fristende ut da, så håper jeg får planlagt 2 uker ferie i mai. Også kanskje ta to uker ferie før permisjon og føre over resterende til neste år?

Det gir jo på en måte egentlig mening å bare ta ferie før permisjon. Blir litt rart å ta ferie i 3-5 uker også jobbe noen uker bare før man forsvinner i en lang stund.

Synes babymoon tanken med en ferie i mai hørtes veldig fristende ut da, så håper jeg får planlagt 2 uker ferie i mai. Også kanskje ta to uker ferie før permisjon og føre over resterende til neste år?
Ja, for meg er det snakk om jobbe uke 32-33-34 etter ferien og det tror ikke jeg er noe å satse på mtp bekken.

Vi har også stengt bhg på sommeren, så av oss foreldre er det best jeg er hjemme med minsten :D

Her bruker jeg ferien i år i november/desember for å forlenge permen :hilarious:

Jeg har ikke lyst til å være en «sånn», men jeg tviler sterkt på at jeg vil være arbeidsfør etter 01.07. Ifølge legene er det mer enn 50% sjanse for at jeg blir like dårlig eller dårligere denne gangen, sammenlignet med forrige svangerskap. Da var jeg dårlig fra uke 25 og så og si sengeliggende fra uke 30…

Jeg gruer meg!! Det er så fryktelig vondt og leit å ha sterke smerter. Det er en grunn til at vi ventet minst 2 år mellom svangerskapene…

Det eneste lyspunktet er at jeg kanskje kan bruke ferien til å forlenge permisjonen i andre enden…

Jeg har ikke lyst til å være en «sånn», men jeg tviler sterkt på at jeg vil være arbeidsfør etter 01.07. Ifølge legene er det mer enn 50% sjanse for at jeg blir like dårlig eller dårligere denne gangen, sammenlignet med forrige svangerskap. Da var jeg dårlig fra uke 25 og så og si sengeliggende fra uke 30…

Jeg gruer meg!! Det er så fryktelig vondt og leit å ha sterke smerter. Det er en grunn til at vi ventet minst 2 år mellom svangerskapene…

Det eneste lyspunktet er at jeg kanskje kan bruke ferien til å forlenge permisjonen i andre enden…
Nesten samme her! Går over på svangerskapspenger 80% når jeg er 12 uker (er sykemeldt 100% per nå) til det ikke er gunstig lenger og går da over på 100%, så all ferie fra i år går til å forlenge permisjon en :joyful:

Jeg går på aap så må finne ut om det lønner seg med engangsstønad eller foreldrepenger. Heldigvis får mannen ca 12 uker selvom jeg ikke jobber

Jeg går på aap så må finne ut om det lønner seg med engangsstønad eller foreldrepenger. Heldigvis får mannen ca 12 uker selvom jeg ikke jobber
Høres ut som at du bør be om veiledning hos NAV :)
Så vidt jeg har skjønt det, vil aktivitetsplikten din mht AAP gjenopptas 6 u etter fødsel hvis du velger engangsstønad. Velger du foreldrepenger, så får du like stor utbetaling som ved AAP, men da får du også mammapermisjon og «fri» fra aktivitetsplikt. Så det er nok flere hensyn å ta her. Obs! Jeg kjenner ikke regelverket godt, har bare litt småkunnskap fra før og googlet litt nå.

Jeg må få satt opp iallfall 2 uker med ferie før 10. April, men jeg klarer ikke å bestemme meg :nailbiting: Har mammapermisjon fra 17. August, og tror ikke jeg vil bruke ferieuker på å starte den tidligere. Tror jeg heller vil bruke de ukene tidligere på sommeren når det forhåpentligvis er litt finere vær og sånt :pompus: Tenkte jeg skulle en tur opp til hytta i Bodø og hjelpe litt til med å bygge et nytt anneks i juni/juli selv om det er litt begrenset hva man får hjulpet til med som høygravid. Kan fortsatt hjelpe med å skru sammen vegger og legge gulv. Har jo egentlig 5 uker, men kan føre over 2 av de ukene til neste år.

Jeg må få satt opp iallfall 2 uker med ferie før 10. April, men jeg klarer ikke å bestemme meg :nailbiting: Har mammapermisjon fra 17. August, og tror ikke jeg vil bruke ferieuker på å starte den tidligere. Tror jeg heller vil bruke de ukene tidligere på sommeren når det forhåpentligvis er litt finere vær og sånt :pompus: Tenkte jeg skulle en tur opp til hytta i Bodø og hjelpe litt til med å bygge et nytt anneks i juni/juli selv om det er litt begrenset hva man får hjulpet til med som høygravid. Kan fortsatt hjelpe med å skru sammen vegger og legge gulv. Har jo egentlig 5 uker, men kan føre over 2 av de ukene til neste år.
Jeg tenkte å prøve å spare ferien til etter jeg har startet i permisjon, også pauser jeg permisjonen 6 uker etter ungen er kommet i 5 uker for å ta ferie, slik at permisjonen i 2027 blir 5 uker forskjøvet. I stedet for å overføre ferie til neste år.

Om ungen hadde kommet senere på året tror jeg det ikke hadde gått, men i september har jeg fått det til å gå opp i mitt hode i hvert fall :pompus:

Jeg tenkte å prøve å spare ferien til etter jeg har startet i permisjon, også pauser jeg permisjonen 6 uker etter ungen er kommet i 5 uker for å ta ferie, slik at permisjonen i 2027 blir 5 uker forskjøvet. I stedet for å overføre ferie til neste år.

Om ungen hadde kommet senere på året tror jeg det ikke hadde gått, men i september har jeg fått det til å gå opp i mitt hode i hvert fall :pompus:
Jeg har heller lyst til å ta litt lengre ferie neste år tror jeg mens samboer også har ferie slik at vi kan ha litt ekstra lang sommerferie. Kjipe med termin i september er jo at man bare får høst og vinter måneder i permisjon :hilarious: Har litt lyst på noen uker i sånn juni neste år da man kan finne på litt mer aktiviteter med ungen også :happy: Spesielt siden vi må gå høygravide denne sommeren her :wtf:

Jeg har heller lyst til å ta litt lengre ferie neste år tror jeg mens samboer også har ferie slik at vi kan ha litt ekstra lang sommerferie. Kjipe med termin i september er jo at man bare får høst og vinter måneder i permisjon :hilarious: Har litt lyst på noen uker i sånn juni neste år da man kan finne på litt mer aktiviteter med ungen også :happy: Spesielt siden vi må gå høygravide denne sommeren her :wtf:
Ja, vi jo litt «uheldige» mtp at permisjonstiden blir på høst og vinter. Men heldige i forhold til barnehagestart! Man kan ikke få alt her i verden :laughing002

Skjønner godt at du vil ha lenge fri på sommeren da!

Er det de fleste her som tenker å ta 100% perm, eller skal noen ta 80%?
Vi er så usikre på hva som blir best. Vi må eventuelt bruke opp ferien neste år på rekke og rad for å nå frem til bhg start med 100%. Tar vi 80% så har vi plutselig perm til etter bhg start, men såklart mindre utbetalt.
Kan hende svaret er klart her, men vi synes det er vanskelig, og dette er det første barnet vårt, vi har ikke stått i et sånt dilemma tidligere og har ikke erfaringer fra før.. :happy: Har dere erfaringer/tanker om hva dere skal gjøre?

Vi tok 80% med forrige septemberbarn 2024, og vi står igjen med 3 uker av fellesperioden som jeg tar ut før neste permisjon nå. Far har igjen nesten 5 uker permisjon fordi han ikke fikk tatt ut alt før minsten var begynt i bhg + han kombinerte uttak med jobb.

Vi opplevde det som fint og praktisk med lang permisjon hvor en beholder rettigheter, men fordelingen gjør at far eventuelt kan oppleve det som urettferdig at han får "mindre tid" med baby i tiden etter at mor er ferdig med sin del før baby begynner i barnehagen.

Hvis vi skulle tatt 80% denne gangen, ville vi sett på mulighetene for å ta ut inntil 150% og gått hjemme dobbelt i en periode.

Denne gangen tar vi 100% dekning, uttak av ferie og sparer opp til litt ulønnet.

Vi er så usikre på hva som blir best. Vi må eventuelt bruke opp ferien neste år på rekke og rad for å nå frem til bhg start med 100%. Tar vi 80% så har vi plutselig perm til etter bhg start, men såklart mindre utbetalt.
Kan hende svaret er klart her, men vi synes det er vanskelig, og dette er det første barnet vårt, vi har ikke stått i et sånt dilemma tidligere og har ikke erfaringer fra før.. :happy: Har dere erfaringer/tanker om hva dere skal gjøre?
Går an å ta litt ubetalt fri også, men det beste er jo å bruke ferie. Vi skal ta 100% siden man får litt mer utbetalt da, også blir det sikkert å bruke ferie for å komme i mål. Har ikke sett akkurat når foreldrepengene slutter jeg, men kanskje det var veldig smart å pause permisjonen I år og ta ut litt ferie i år også :bookworm:

Vi vurderer å ta 80 % permisjon. Tror ikke jeg er klar for å dra fra lille i april. Kan jo bruke ferie som andre sier, men jeg vil gjerne bruke ferien med 4 åringen og samboer sommer :hilarious:

Jeg jobber i skole, så ferien min er fra rundt 20 juni til rundt 10. August. Så mannen tar pause i sin permisjon i de 7 ukene jeg har ferie. Han tar litt av ferien sin samtidig som meg, så fortsetter han pernisjonen når jeg starter jobb igjen i august. Så vi har da litt over 1 år med ferie/permisjon :happy: så da holder det med 100% permisjon hos oss :love017

Back
Topp