Permisjon

Det ante jeg faktisk ikke, så først i går at det kunne være aktuelt. Så bra! Det er ingen tvil om at de økonomiske konsekvensene ved å ta 80% blir å merkes, da kommer nok kontantstøtten godt med.
Ja, du kan få kontantstøtte utenom foreldrepengene :D Det fikk vi sist runde. Barnet var født i mai, så fikk kontantstøtte for juni og juli, med bhgstart i august :happy: Denne gangen planlegger vi bhgstart i september, så satser på kontantstøtte mai, juni, juli og august.

Ja, du kan få kontantstøtte utenom foreldrepengene :D Det fikk vi sist runde. Barnet var født i mai, så fikk kontantstøtte for juni og juli, med bhgstart i august :happy: Denne gangen planlegger vi bhgstart i september, så satser på kontantstøtte mai, juni, juli og august.
Her er det planen å vente frem til januar 2027 med bhg oppstart. Det lønner seg for oss å ta delvis ulønnet og få kontantstøtte. Og det er gøy å ha ekstra tid sammen med barna. (Siden jeg jobber på kvelden og mannen min jobber på formiddagen, er det bare en liten 20% vi må ta ulønnet for at våre arbeidstider ikke skal overlappe.)

Hvordan var erfaringen med 80%? :) Vurderer det sterkt!
Det gikk jo, men siden vi også måtte spe på med ulønnet perm også (to uker om gangen for å ikke tape sykepengerettigheter) så var det visse måneder jeg kun fikk 40% lønn. Halvparten av 80%. Og mannen min tjener desidert bedre enn meg, og ved at han gikk 80% tapte vi en del på (ga oss litt større utslag enn 80% av min hvis du skjønner)

Nå har jeg skjønt at de har gjort justeringer i forhold til 80% med varighet eller utbetalinger, og det hadde vært en bedre løsning for oss nå, enn forrige gang. Men, vi ville heller ha vanlig romslig økonomi denne gangen, og heller ha muligheten til å legge til side til de periodene vi har noe ulønnet. Gir oss litt mer frihet, da begge syntes 80% i nærmest 18 mnd ble litt langdrygt sist.. :) Kontantstøtte kom godt med også ja!

jeg går ut i permisjon i mai, og for at det skal gå opp med barnehageplass 2026, ser vi oss nødt til å ta 80% permisjon- skjønner så klart at det blir lite å rutte med..
men skjønner ikke helt forskjell på 80% kontra de som velger 100% og i tillegg 1-2 mnd ulønnet perm, det må jo gå litt opp i opp? bedre å ha lite lønn hele perioden, enn å måtte ha perioder på opptil 2 mnd uten lønn tenker jeg..

jeg går ut i permisjon i mai, og for at det skal gå opp med barnehageplass 2026, ser vi oss nødt til å ta 80% permisjon- skjønner så klart at det blir lite å rutte med..
men skjønner ikke helt forskjell på 80% kontra de som velger 100% og i tillegg 1-2 mnd ulønnet perm, det må jo gå litt opp i opp? bedre å ha lite lønn hele perioden, enn å måtte ha perioder på opptil 2 mnd uten lønn tenker jeg..
Litt smak og behag det der. Tenker i utgangspunktet likt som deg, men hos oss blir det utslagsgivende at far (som tjener det dobbelte av meg, jeg jobber bare 50%) taper mye på å ha 80% lønn. Da er det kanskje bedre for oss å bruke sparepenger til å dekke inn de mnd med ulønnet. Man kan jo f.eks. ha avdragsfrihet på lånet akkurat de ulønnede mnd og.
Sist hadde jeg 80% lønn, og det fungerte egentlig som en myk overgang, for når jeg fikk 100% lønn igjen skulle jo barnehageregningen betales...

Ser for meg at vi kanskje tar litt gradert permisjon etter hvert. Vi jobber begge skift og tror fint vi får det til å gå opp med litt tilrettelegging i forhold til skiftplan.
Helt uaktuelt med 80% for oss da mannen min ofte tjener 2-3ganger så mye som meg.
Tror nok vi kan få barnehageplass fra mai, men spørs bare om det er plass i "vår" barnehage.

Er det Noen av dere som planlegger 80%-permisjonen som har tenkt på hvordan dere vil endre skattekortet?
Jeg skal ha 80% og har regnet på hva årslønna mi er + litt lønnsøkning, delt på 53 uker, ganget opp med 19+20 (39) uker og tatt 80% av dette. Så har jeg tatt 53-39= 14 uker x 100% lønn, og summert totalen. Så har jeg lagt på 20 000 kr for å være sikker på at jeg er innafor. Så kommer jeg til å justere skattekortet underveis ila året ved behov.

Jeg skal ha ferie her og der, godt spredd utover. Så i de 12 mnd jeg er borte fra jobb, kommer jeg nok til å få ca. 3,5 uke med 80% lønn (permisjon) og 1 uke med 100% lønn (ferie) hver måned, i 9-10 av månedene.

Jeg skal søke permisjon nå, og det jeg lurer på er hvordan det gjøres når man skal ta ut 5 uker ferie i år etter at permisjonen har startet (for å forlenge permisjonen). Når og hvor opplyser man/søker man om dette? I forkant eller i løpet av året?

Jeg skal søke permisjon nå, og det jeg lurer på er hvordan det gjøres når man skal ta ut 5 uker ferie i år etter at permisjonen har startet (for å forlenge permisjonen). Når og hvor opplyser man/søker man om dette? I forkant eller i løpet av året?
Jeg var inne på nav.no i går og gikk gjennom søknaden. Man kan legge det med ferien inn med en gang, eller vente til senere

Du legger bare inn en periode uten uttak av foreldrepenger :D Jeg skal ta mine 5 uker ferie i juni i år fordi det er da vi får utbetalt feriepenger. Så da legger jeg inn i søknaden 5 uker uten uttak fra 12. juni (lønningsdag).
Man kan legge det inn nå eller senere, man kan endre søknaden underveis :happy:

Back
Topp