Permisjon

kastetinniivfland

Flørter med forumet
Assistert-jentene
Marsmagi 2025
Jeg syns dette med permisjon er vanskelig å skjønne seg på! Hvordan planlegger dere dette? Og hvor lenge før dere evt putter i bhg?
 
Hvis barnehagen går med på å la han ha plass fra desember, men ikke starte før feks februar så blir det 100% lønn i 49 uker. Om ikke får vi regne litt på det. Økonomisk sett kommer vi bedre utav det med 100% og ulønnet, men kjedelige måneder å gå uten noe lønn.
 
Hvis barnehagen går med på å la han ha plass fra desember, men ikke starte før feks februar så blir det 100% lønn i 49 uker. Om ikke får vi regne litt på det. Økonomisk sett kommer vi bedre utav det med 100% og ulønnet, men kjedelige måneder å gå uten noe lønn.
Er det dersom man tjener over en viss sum at det lønner seg med 100% og ulønna?
 
Vi planlegger å vente et år ekstra (samme som vi gjorde med første). Jeg er student ved siden av jobb, og den jobben jeg har nå går uansett ut til sommeren fordi barnet jeg jobber med går over i skolen, så da blir det oppsparte midler og studielån som blir min inntekt når permisjonstiden er over. Har ikke satt meg så veldig inn i det ennå, men har lest noe om at regjeringen skulle gjøre endringer sånn at det økonomisk ble likt uansett om man tok 80 eller 100% :think005
 
Jeg tror også at en ikke taper på å ta 80 prosent lenger. Blir mindre utbetalt per måned, men summen blir lik totalt sett :)
 
Jeg syns dette med permisjon er vanskelig å skjønne seg på! Hvordan planlegger dere dette? Og hvor lenge før dere evt putter i bhg?
Vi har begge lyst til å gå tilbake i jobb når barnet er 1 år, og håper vi får plass i barnehage i februar 2026. Vi har søskenprioritet, men tror egentlig ikke det har så mye å si når vi ikke har krav på plass før i august. Plan B er å jobbe delvis og ha barnet hjemme. Håper det kommer noen nye regler om barnehageopptak og at de kan begynne med to i stede for bare ett, helt håpløst slik det er i dag :arghh:
 
Vi sikter på 59(?) uker hjemme og 80%,selv om det nå i realiteten blir 100% til slutt :) sparer allerede nå,men har ikke fin-regnet på det økonomiske.
Jeg tar min del og felles,bf tar pappaperm.

Har en veldig fleksibel bhg der hvor minste går nå,så håper de går med å la denne her begynne ved perm-slutt,altså april 2026. Hvis ikke går bf i ferie i juni så vi får 1,5-2 mnd med kabal :bag:
 
Jeg tenker å ta 100% uttak og heller jobbe litt innimellom for å få permisjonen til å strekke litt lenger. Ønsker ikke velge 80% da det totalt sett blir mindre utbetalt fordi det blir 10 uker mindre jeg kan jobbe og tjene 100%. Skjønner at dette ikke fungerer i de fleste jobber.
Dessuten - dersom man har 80% utbetalt og blir sykemeldt. Da får man vell også kun 80% lønn?:confused004
 
Jeg synes det er så vanskelig å skjønne seg på 80% vs 100%. Hører noen sier man "taper" på å velge 80% (også nå etter de nye vilkårene), men hvordan regner man egentlig ut hvor mye man taper? :confused004

Vi bør velge 80% for å få strekt permisjonen ut så langt som mulig mtp barnehageopptak, men er usikker på hvordan det blir økonomisk.

Jeg hadde ihvertfall aldri turt å gå flere mnd ulønnet, dersom det fortsatt er slik at man mister sykepengerettigheter etter en måned ulønnet :nailbiting:
 
Er det dersom man tjener over en viss sum at det lønner seg med 100% og ulønna?
Jeg før lønn fra jobben og ikke nav så har ikke så mye å si for meg, men du kan sjekke med kalkulator eventuelt hvis det er slik at du får utbetalt over grensen for hva du kan totalt få utbetalt i permisjonen av nav. Usikker på hva den er nå :) men 100% er i de fleste tilfeller mest lønnsomt, men det kommer veldig an på hvor lang ulønnet tid du tar ut da. Så må man veie det positive opp mot det negative. De fleste nevner da tap av sykepengeopptjening, feriepenger og permisjon som negative. Dette er personlige valg og jeg tenker at den korte perioden jeg tar ulønnet ikke påvirker det så mye :) 80% lønn vs 100% lønn for meg er en veldig stor differanse så det veier mer opp særlig nå som jeg får 3 barn. Jeg må ta det som er mest lønnsomt :sorry:
 
Jeg tror også at en ikke taper på å ta 80 prosent lenger. Blir mindre utbetalt per måned, men summen blir lik totalt sett :)
Jo du taper totalt sett i løpet av 1 år. Du får jo feks utbetalt la oss si 400.000,- i løpet av 49 uker vs 60+1. Det er gjennomsnitt 8200kr hver uke ved 49 uker og ca 6600,- utbetalt i uka ved 60+1. Så spørs det hva du gjør de 11 ukene etter du er ferdig med 49 uker. Jobber du fulltid da og er tilbake i jobb får du teknisk sett utbetalt 100% lønn i 60+1 uker. Det er mye mer enn 80% lønn i 60+1. tar du ulønnet spørs det helt hvor mange uker du tar om det er lønnsomt eller ikke.
 
Man taper ikke nå lenger. Reglene er endret slik at totalen blir lik med både 80 og 100 :)

Vi håper på å få barnehageplass fra mars/april 2026. Hvis ikke har vi et problem som vi må løse på en eller annen kreativ måte..
 
Man taper ikke nå lenger. Reglene er endret slik at totalen blir lik med både 80 og 100 :)

Vi håper på å få barnehageplass fra mars/april 2026. Hvis ikke har vi et problem som vi må løse på en eller annen kreativ måte..
Slik jeg nå har forstått det så taper man kun med tanke på at man får 80% utbetalt istedenfor 100%.. så man taper jo 20% av inntekt hver mnd som man ikke får tilbale
 
Anbefaler dere å sjekke kalkulatoren på nav sine sider. Jeg la inn et fiktivt tall på lønn og her står det tydelig at det er mindre utbetalt totalt ved 61+1 enn 49 uker. Her er ukene fordelt likt mellom foreldre. Vanligvis tar mor hele fellesperioden dermed vil også tapet for mor bli større her når det beregnes over flere uker. Det kan være anderledes ved annen fordeling så klart og annen lønn derfor er denne kalkulatoren fin for å gi en pekepinn på hva man kan få :) https://www.nav.no/foreldrepenger/veivisere/hvor-myeIMG_7242.jpeg
 
Last edited:
Vi ønsker ikke barnehagestart når barnet er 1 år, planen er oppstart august 2026. Vi tar 80% permisjon + ferie fra 2025 og ulønnet permisjon. Jeg og mannen skal begge jobbe redusert etter foreldrepermisjonen er over og ta litt ulønnet hver.

Hadde storebrødrene hjemme til de var 2 år og syns det var veldig fint.
 
Vi ønsker ikke barnehagestart når barnet er 1 år, planen er oppstart august 2026. Vi tar 80% permisjon + ferie fra 2025 og ulønnet permisjon. Jeg og mannen skal begge jobbe redusert etter foreldrepermisjonen er over og ta litt ulønnet hver.

Hadde storebrødrene hjemme til de var 2 år og syns det var veldig fint.
Vi og har lyst til å ha hjemme lenge men mannen er avhengig av å ikke være for lenge borte fra jobb pm gangen så vi er litt i tenkeboksen på hvordan å løse det.. hvis jeg går ulønna moster jeg rett til sykepenger, og i utgangspunktet ønsker vi også to tette så i en ideell verden hadde jeg vært gravid igjen ved bhg-start, men som du ser på nicknavnet mitt her er ikke det sikkert at går som smurt :) :smiley-ashamed004
 
Det jeg skrev er avhengig av at man går tilbake til jobb eller ikke etter endt permisjon.. hvis man går ulønna vil jo det bidra til mindre inntekt.. men hvis man i utgangspunktet får utbetalt 80% av lønn istedenfor 100% så får man jo uansett mindre lønn hvis man velger 80%
Det mente jeg også, men du får flere uker hjemme som er betalt når du får 80 %. Jeg er ikke sikker, men tror de har endret slik at en ikke taper penger på å ta ut 80 % fordi da velger mange ulønnet etter 100 % og taper rettigheter. Dæom det er slik så er det ganske nytt :) du får altså mindre lønn per måned, men lik lønn lengre enn om en tar 100 % og derfor ender en opp med samme lønn
 
Men jeg har ikke satt meg grundig inn i dette enda altså, så skal ikke garantere det :)
 
Back
Topp