Permisjon

Det mente jeg også, men du får flere uker hjemme som er betalt når du får 80 %. Jeg er ikke sikker, men tror de har endret slik at en ikke taper penger på å ta ut 80 % fordi da velger mange ulønnet etter 100 % og taper rettigheter. Dæom det er slik så er det ganske nytt :) du får altså mindre lønn per måned, men lik lønn lengre enn om en tar 100 % og derfor ender en opp med samme lønn
Ja nettopp! Uff ja det er så mye å sette seg inn i og man aaaaner jo ikke hva behovet er før det er der :confused3 Dette er førstemann for oss så alt føles veldig nytt, og alle beslutninger blir store og vanskelige! Hehe
 
Ja det er vanskelig, og mye å sette seg inn i! Men det går an å ringe nav og spørre en veileder der så vil du kunne få mer informasjon ift din situasjon :)
 
Hos oss har vi ikke regnet på dette for vår situasjon pt., men jeg har sett at man gjerne får ca 10 000 - 15 000 kr mindre utbetalt totalt for 80 % enn for 100 %.
Tenkte å ta en ekstra sjekk på hvordan det blir med totalen, men tror det vil være best for oss med 80 % for å komme oss til barnehagestart i august på best mulig måte.

Ser for øvrig at NAV har skrevet dette på sine sider:
«Hvis du har ulønnet permisjon etter foreldrepengeperioden kan du ha rett til sykepenger hvis du er så syk at du ikke kan ta deg av barnet. For å ha rett til sykepenger må du ha en avtale om å begynne å jobbe igjen etter permisjonen.»
(https://www.nav.no/sykepenger)

Så ser ut til at man kan omgå problemet med sykepenger ved å ha det skriftlig at man skal tilbake etter ulønnet perm. Leste her (https://www.juristforbundet.no/lonn...-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/) og her (https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ ) at man kun får dekning for 65 % av sykepengegrunnlaget. Det er bedre enn ingenting, men fortsatt noe å ha i bakhodet når man vurderer for egen situasjon.
 
Vi har også bestemt oss for 80% lønn PG har forstått at det er like bra som 100% + ulønnet like lenge som man velger 80%. Vi ønsker uansett å være hjemme så lenge som mulig siden det er første barnet vårt
 
Det mente jeg også, men du får flere uker hjemme som er betalt når du får 80 %. Jeg er ikke sikker, men tror de har endret slik at en ikke taper penger på å ta ut 80 % fordi da velger mange ulønnet etter 100 % og taper rettigheter. Dæom det er slik så er det ganske nytt :) du får altså mindre lønn per måned, men lik lønn lengre enn om en tar 100 % og derfor ender en opp med samme lønn
Men om man tar ut ulønna perm men allikevel jobbe v siden av så miste man vel ikke rettigheter?
 
Skal vel ikke miste i fra det stedet man jobber ekstra da. Men vet ikke om det er mulig å søke om ulønna permisjon fra sin stilling og jobbe ekstra på samme sted samtidig. Men har du to jobber kan du vel være i permisjon fra en, men jobbe på den andre :)
 
Men om man tar ut ulønna perm men allikevel jobbe v siden av så miste man vel ikke rettigheter?
Da beholder du rettighetene du eventuelt har ut fra stilling der du jobber :) Er det snakk om samme arbeidsgiver? Da får du nok ikke ulønnet permisjon, men heller en redusert stilling eller permisjon fra deler av stillingen din :)
 
Da beholder du rettighetene du eventuelt har ut fra stilling der du jobber :) Er det snakk om samme arbeidsgiver? Da får du nok ikke ulønnet permisjon, men heller en redusert stilling eller permisjon fra deler av stillingen din :)
Dette er jo isåfall gull da!! Så man mister ikke sykepengerettigheter dersom man etter 100% perm jobber kun helger for eks?

Man regner jo ikke med at man har behov for sykepenger, men det er jo noe med det å være forberedt spesielt i vårt tilfelle der vi ønsker flere tette barn
 
Dette er jo isåfall gull da!! Så man mister ikke sykepengerettigheter dersom man etter 100% perm jobber kun helger for eks?

Man regner jo ikke med at man har behov for sykepenger, men det er jo noe med det å være forberedt spesielt i vårt tilfelle der vi ønsker flere tette barn
Jeg leste dette på et spørsmål noen hadde stilt angående sykepenger og deltidsjobb:
——————-
Hei, og takk for at du skriver til oss.

Når du er ansatt som ringevikar eller tar ekstravakter hos arbeidsgiver kan du ha rett til sykepenger fra arbeidsgiver i de første 16 dagene dersom du blir syk.

Arbeidsgiveren din plikter å betale deg for vakter du er oppsatt på i de neste 16 dagene.
——————-

Så fra dag 17 er det nav som må vurdere om du har rett. Så rettighetene dine er jo mindre ved at du har en deltidsjobb eller er ringevikar kontra at du jobber 100% stilling vil jeg tenke meg. Tenker det kan være greit å ta en telefon til nav å høre, men en ting er sikkert er at rettigheter har du, spørs bare hvor mye :)
 
Da beholder du rettighetene du eventuelt har ut fra stilling der du jobber :) Er det snakk om samme arbeidsgiver? Da får du nok ikke ulønnet permisjon, men heller en redusert stilling eller permisjon fra deler av stillingen din :)
Aah okey, ja samme arbeidsgiver. Hadde vært veldig fint å kunne jobbe faste helger og kveldstid
 
Last edited:
Aah okey, ja samme arbeidsgiver. Hadde vært veldig fint å kunne jobbe gate helger og kveldstid
Det er nok sikkert ikke noe problem hvis du snakket med arbeidsgiveren din. Alternativet ditt er jo ulønnet så regner med de setter pris på at du kan jobbe noe etter endt permisjon. Greit å sjekke ut med HR ansvarlig eller direkte med nav hva dette eventuelt gjør med rettighetene dine :)
 
Det er nok sikkert ikke noe problem hvis du snakket med arbeidsgiveren din. Alternativet ditt er jo ulønnet så regner med de setter pris på at du kan jobbe noe etter endt permisjon. Greit å sjekke ut med HR ansvarlig eller direkte med nav hva dette eventuelt gjør med rettighetene dine :)
Ja, vi har snakk om det men ikke funnet helt ut kordan d kar sæ gjøre. Men vi sku snakke mer om d når d nærma sæ:) ja æ får jøre det
 
Er det noen som vet hvordan det fungerer med ferie under permisjon? Må jeg ta ut lovpålagt ferie under permisjon eller kan jeg overføre alt til neste år? Barnefar vil gjerne ha sin permisjon fra september av praktiske årsaker, så dersom det hadde vært mulig, tar jeg gjerne 10 uker ferie når han er ferdig med sin permisjon.
 
Jeg sliter med å skjønne dette. På kalkulator på NAV er det tydelig at jeg vil "tjene" på å ta 100%. Så skjønner ikke hvordan det kan lønne seg med 80%. Nå er det sånn at arbeidsgiveren min betaler lønnen, og så refunderer NAV de. Er det da sånn at de likevel vil utbetale 100% lønn i flere uker dersom vi tar 80%, men bare få litt mindre refundert? Det høres ikke logisk ut.. noen som får utbetalt lønn fra arbeidsgiver i permisjon som vet?
 
Jeg sliter med å skjønne dette. På kalkulator på NAV er det tydelig at jeg vil "tjene" på å ta 100%. Så skjønner ikke hvordan det kan lønne seg med 80%. Nå er det sånn at arbeidsgiveren min betaler lønnen, og så refunderer NAV de. Er det da sånn at de likevel vil utbetale 100% lønn i flere uker dersom vi tar 80%, men bare få litt mindre refundert? Det høres ikke logisk ut.. noen som får utbetalt lønn fra arbeidsgiver i permisjon som vet?
Slik jeg har forstått det med de nye reglene så vil 80% lønn med 60 uker permisjon være tilnærmet lik utbetaling som 100% lønn med 49 uker permisjon og 11 uker ulønnet permisjon (til sammen like lang permisjonstid). Men jeg sliter også med å forstå alt :(
 
Er det noen som vet hvordan det fungerer med ferie under permisjon? Må jeg ta ut lovpålagt ferie under permisjon eller kan jeg overføre alt til neste år? Barnefar vil gjerne ha sin permisjon fra september av praktiske årsaker, så dersom det hadde vært mulig, tar jeg gjerne 10 uker ferie når han er ferdig med sin permisjon.
Har aldri prøvd, men har forstått det sånn at man legger inn f.eks tre uker ferie i permisjonstiden og får da de tre ukene igjen på slutten. Tror ikke du må ta lovpålagt, men vi har bare lov å flytte 10 feriedager over til neste kalenderår. Så du sparer bare tilsvarende permisjonsuker slik at du da kan ha 7 uker ferie og 3 uker permisjon når han er ferdig.
 
Er det noen som vet hvordan det fungerer med ferie under permisjon? Må jeg ta ut lovpålagt ferie under permisjon eller kan jeg overføre alt til neste år? Barnefar vil gjerne ha sin permisjon fra september av praktiske årsaker, så dersom det hadde vært mulig, tar jeg gjerne 10 uker ferie når han er ferdig med sin permisjon.
Det kommer helt an på arbeidsgiveren din så snakk med dem :) Ferie og permisjonen henger ikke sammen sånn sett og nav bryr seg ikke når du tar ferien din, men noen arbeidsgivere krever at du tar et visst antall uker på sommeren feks og har begrensninger på hvor mye du kan ta med over til neste år.
 
Jeg sliter med å skjønne dette. På kalkulator på NAV er det tydelig at jeg vil "tjene" på å ta 100%. Så skjønner ikke hvordan det kan lønne seg med 80%. Nå er det sånn at arbeidsgiveren min betaler lønnen, og så refunderer NAV de. Er det da sånn at de likevel vil utbetale 100% lønn i flere uker dersom vi tar 80%, men bare få litt mindre refundert? Det høres ikke logisk ut.. noen som får utbetalt lønn fra arbeidsgiver i permisjon som vet?
Litt usikker på hva du tenker, men jeg får lønn fra arbeidgiver og tar jeg 100% lønn i 49 uker så får jeg 100% lønn i 49 uker. Tar jeg 80% lønn i 61+1 uker så får jeg utbetalt 80% lønn i 61+1 uker. Eneste som er bra med å få det fra arbeidsgiver er at de utbetaler din faktiske lønn. NAV har begrensning på hvor mye du kan få utbetalt så tjener du over 744.168kr i året taper du penger på at nav betaler ut foreldrepenger. Arbeidsgiver betaler ut den faktiske lønnen din, men de får bare refundert ut fra begrensningen til nav så dette blir en gode du får fra arbeidsgiver :) hvis det svarte på spørsmålet ditt :joyful: Det lønner seg fortsatt ikke med 80%, men de har tettet gapet litt ved å utvide antall dager permisjonen er (11 dager) så du får tilnærmet lik utbetaling, men ikke nødvendigvis like mye. Og så kommer det jo helt an på hva du gjør de 11 dagene etter en 100% permisjon om du har ulønnet eller er tilbake i arbeid mtp lønnsomhet.
 
Back
Topp