Woho! Nå har endringen for 80% utbetaling kommet virker det som! Kopierte noen utdrag fra NAV Foreldrepenger sin side på Facebook:

« Stortinget har vedtatt å utvide lengden på foreldrepengeperioden ved 80% sats med 11 dager ❗

Dette gjør at dere som foreldre vil få utbetalt tilnærmet like mye totalt ved å velge 80% som 100% foreldrepenger. Det er foreslått at endringen vil gjelde barn som blir født eller adoptert 1. juli 2024 eller senere.

Etter endringen, vil lengden på foreldrepengeperioden for dere som velger 80% bli totalt 61 uker og 1 dag. Dere som velger 100% får foreldrepenger i totalt 49 uker, slik som før. […]»
 
Dere som velger 80% uttak, hvordan løser dere den siste dagen i uka...? Skulle gjerne valgt 80% med en dag ulønnet perm i uka, men med dyrtid er vi avhengig av de tusenlappene det er i forskjell...
 
Dere som velger 80% uttak, hvordan løser dere den siste dagen i uka...? Skulle gjerne valgt 80% med en dag ulønnet perm i uka, men med dyrtid er vi avhengig av de tusenlappene det er i forskjell...
Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet om den siste dagen i uka? Mener du det at det blir 61+1 dag med de nye reglene?
 
Dere som velger 80% uttak, hvordan løser dere den siste dagen i uka...? Skulle gjerne valgt 80% med en dag ulønnet perm i uka, men med dyrtid er vi avhengig av de tusenlappene det er i forskjell...
Hvis du har en jobb hvor du kan jobbe én dag i uken og noen som kan passe babyen tilsvarer vel da den 80% permisjonen en 100% lønn.

Men tror ikke det er så vanlig for mor i hvert fall, babyen er jo ekstremt avhengig av deg, så de fleste som velger 80% kan «tåle» denne lavere inntekten.

Min samboer feks som jobber turnus kan ta 80% også jobbe hver tredje helg når jeg er hjemme fra jobb.

Er i hvert fall slik jeg har forstått det! :happy:
 
Dere som velger 80% uttak, hvordan løser dere den siste dagen i uka...? Skulle gjerne valgt 80% med en dag ulønnet perm i uka, men med dyrtid er vi avhengig av de tusenlappene det er i forskjell...
Altså økonomisk med mindre penger i mnd?
Vi har regnet på det og ser at det går, uten å sette oss i en for stor usikkerhet. Vi er lærere begge to, så det er ikke sånn at det flommer over av penger, altså :p. Det blir jo da mindre til sparing i vårt tilfelle. Begge to må bidra for å dekke det tapet på et vis.

Vi har litt buffer på sparekonto begge to. Samt helt uavhengig av valget så får jeg arv i juni, så hvis det skulle blir maks krise så har jeg penger der. Men, vi kunne tatt 80% uten den, da. Har ikke søkt enda, men med å få igjen ferie i tillegg pga permisjonen før fødsel i juli så er det fristende, for vi kan da antakeligvis strekke permisjonen langt, og det er første barnet vårt..
 
Dere som velger 80% uttak, hvordan løser dere den siste dagen i uka...? Skulle gjerne valgt 80% med en dag ulønnet perm i uka, men med dyrtid er vi avhengig av de tusenlappene det er i forskjell...
Mulig jeg misforstår deg nå, men 80% uttak betyr at man tar ut permisjon med 80% lønn, ikke at man er 80% hjemme med barnet og 20% på jobb (man kan sikkert det og, men det er ikke veldig vanlig vil jeg tro)

Ved 80% uttak får man lavere lønn, men kan til gjengjeld være hjemme med baby mye lenger enn med 100% uttak.
 
Sniker litt fra oktober :happy: Noen som vet om de tre ukene permisjon før fødsel går av mors 15 uker? Eller kommer disse på toppen av de 15 ukene?
 
Hallo! Har noen erfaring med hva jeg bør gjøre her?

Jeg har vært sykemeldt før jeg ble gravid (utbrent) og nå har sykemeldingen gått over til å være svangerskapsrelatert. Jeg har lav arbeidskapasitet og jobber maks 50%, så kommer nok ikke ut i friskmelding før ferien starter i juli. Vet noen om det gir mening å være sykemeldt ut i ferien? Føler man skal være ganske dårlig for å ta ut sykemelding og ikke ferie, men aner ikke hva som er lurt eller ikke lurt her..

Erfaringer? Hva gjør dere andre som kanskje ikke er helt friskmeldte før ferien?:) Ble ikke helt klok på rådene fra NAV.
 
Hallo! Har noen erfaring med hva jeg bør gjøre her?

Jeg har vært sykemeldt før jeg ble gravid (utbrent) og nå har sykemeldingen gått over til å være svangerskapsrelatert. Jeg har lav arbeidskapasitet og jobber maks 50%, så kommer nok ikke ut i friskmelding før ferien starter i juli. Vet noen om det gir mening å være sykemeldt ut i ferien? Føler man skal være ganske dårlig for å ta ut sykemelding og ikke ferie, men aner ikke hva som er lurt eller ikke lurt her..

Erfaringer? Hva gjør dere andre som kanskje ikke er helt friskmeldte før ferien?:) Ble ikke helt klok på rådene fra NAV.
Hvis man er 100% arbeidsufør, så kan man velge sykmelding og utsette ferien i samarbeid med nærmeste leder hvertfall. Jeg jobber 20% nå, har gjort det i en mnd, og valgte å fortsette med de 20% fram til min perm begynner, fordi jeg klarer de 20%, og det er verdifullt for leg å være NOE på jobb. Ellers hadde jeg brukt 100% sykmelding nå den sist mnd før perm. Vanligvis vill jeg tatt ut ferie fra rundt 1. juli, men det gjør jeg ikke nå som arbeidskapasiteten er såpass liten, da bruker jeg heller alle ferieukene til å forlenge permen
 
Hallo! Har noen erfaring med hva jeg bør gjøre her?

Jeg har vært sykemeldt før jeg ble gravid (utbrent) og nå har sykemeldingen gått over til å være svangerskapsrelatert. Jeg har lav arbeidskapasitet og jobber maks 50%, så kommer nok ikke ut i friskmelding før ferien starter i juli. Vet noen om det gir mening å være sykemeldt ut i ferien? Føler man skal være ganske dårlig for å ta ut sykemelding og ikke ferie, men aner ikke hva som er lurt eller ikke lurt her..

Erfaringer? Hva gjør dere andre som kanskje ikke er helt friskmeldte før ferien?:) Ble ikke helt klok på rådene fra NAV.
Jeg har 100% sykmelding til jeg går ut i permisjon. Samme grunn som deg - var utbrent før svangerskapet og ble sykemeldt pga utmattelse i svangerskapet. Jeg tar pause i permisjonen og tar ut årets ferie i november og første uka i desember :) Jeg personlig ville ikke brukt ferien min på å hente meg inn fra utbrenthet. Ferie mener jeg man har for å ha pause fra jobben og koble ut og gjøre andre ting!
Legen min er selvfølgelig enig, i og med at det i bunn og grunn er hun som avgjør.

Det er vel noen regler rundt at gradert sykemelding ikke kan kombineres med ferie, men jeg har ikke satt meg inn i det siden jeg er helt sykemeldt.
 
Jeg har 100% sykmelding til jeg går ut i permisjon. Samme grunn som deg - var utbrent før svangerskapet og ble sykemeldt pga utmattelse i svangerskapet. Jeg tar pause i permisjonen og tar ut årets ferie i november og første uka i desember :) Jeg personlig ville ikke brukt ferien min på å hente meg inn fra utbrenthet. Ferie mener jeg man har for å ha pause fra jobben og koble ut og gjøre andre ting!
Legen min er selvfølgelig enig, i og med at det i bunn og grunn er hun som avgjør.

Det er vel noen regler rundt at gradert sykemelding ikke kan kombineres med ferie, men jeg har ikke satt meg inn i det siden jeg er helt sykemeldt.
Takk! Jeg ble veldig usikker på hva jeg burde gjøre nå altså..! Burde jo helt sikkert vært sykemeldt fremfor å gå ut av sykemeldingen for å bruke (opp) dyrebar ferie..
 
Takk! Jeg ble veldig usikker på hva jeg burde gjøre nå altså..! Burde jo helt sikkert vært sykemeldt fremfor å gå ut av sykemeldingen for å bruke (opp) dyrebar ferie..
Hvis du er utbrent og utmattet enda, så hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde snakket med arbgiver og spart ferien til senere, og heller brukt sykmelding til permen begynner...
 
Takk! Jeg ble veldig usikker på hva jeg burde gjøre nå altså..! Burde jo helt sikkert vært sykemeldt fremfor å gå ut av sykemeldingen for å bruke (opp) dyrebar ferie..
Hvis du er utbrent og utmattet enda, så hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde snakket med arbgiver og spart ferien til senere, og heller brukt sykmelding til permen begynner...
Enig med @MammaMia-HereWeGoAgain

Nå er ikke tiden for å være pliktoppfyllende arbeidstaker, nå er det at du ikke er utslitt til babyen kommer som er viktig :Heartred
 
Hallo! Har noen erfaring med hva jeg bør gjøre her?

Jeg har vært sykemeldt før jeg ble gravid (utbrent) og nå har sykemeldingen gått over til å være svangerskapsrelatert. Jeg har lav arbeidskapasitet og jobber maks 50%, så kommer nok ikke ut i friskmelding før ferien starter i juli. Vet noen om det gir mening å være sykemeldt ut i ferien? Føler man skal være ganske dårlig for å ta ut sykemelding og ikke ferie, men aner ikke hva som er lurt eller ikke lurt her..

Erfaringer? Hva gjør dere andre som kanskje ikke er helt friskmeldte før ferien?:) Ble ikke helt klok på rådene fra NAV.
Hei, akkurat samme situasjon her. Har jobbet 50 % lenge, men formen er dårlig og jeg orker nesten ingenting på fritiden. Skal snakke med lege på fredag og høre om hun er enig i å sykmelde meg 100 % nå en måned før permisjon. Skulle gjerne stått lenger i jobb, men føler jeg har brukt hele våren på å såvidt klare det. Akkurat nå kjennes det ut som at jeg må bli mer opplagt før fødsel og barseltid, og de tre ukene før er kanskje ikke nok (og plutselig har man født før termin!).
 
Ønsker gjerne noen tilbakemeldinger på permisjons planen vår. Er første gangen vi får norsk perm så føler oss ganske lost :joyful:

- Barnet skal begynne i barnehage i august 2025 - dato TBC
- Jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig selv, hadde 12 måneder med nr.1 da mannen ikke fikk perm
- Har eget AS så om vi går for 80% får jeg ikke dekket resten av jobben da den ikke tjener noe når jeg ikke jobber.
- Tenker perm - 4 uker ulønnet - 4 uker ferie også tilbake til jobb.
- Er det lurt å spre de 4 ukene ulønnet ut over permen vs å ha de helt på slutten?

Tenker derfor at 100% dekning og at jeg tar ut ferie/ulønnet for å strekke min perm til mai 2025 og baby er 9 måneder. Pappas perm vil da ta han til slutten på august noe som kan gi baby en rolig start i barnehagen om han får plass før slutten på måneden.


Kloke damer - er det noe viktig jeg ikke har tenkt på? :pompus:
 
Ønsker gjerne noen tilbakemeldinger på permisjons planen vår. Er første gangen vi får norsk perm så føler oss ganske lost :joyful:

- Barnet skal begynne i barnehage i august 2025 - dato TBC
- Jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig selv, hadde 12 måneder med nr.1 da mannen ikke fikk perm
- Har eget AS så om vi går for 80% får jeg ikke dekket resten av jobben da den ikke tjener noe når jeg ikke jobber.
- Tenker perm - 4 uker ulønnet - 4 uker ferie også tilbake til jobb.
- Er det lurt å spre de 4 ukene ulønnet ut over permen vs å ha de helt på slutten?

Tenker derfor at 100% dekning og at jeg tar ut ferie/ulønnet for å strekke min perm til mai 2025 og baby er 9 måneder. Pappas perm vil da ta han til slutten på august noe som kan gi baby en rolig start i barnehagen om han får plass før slutten på måneden.


Kloke damer - er det noe viktig jeg ikke har tenkt på? :pompus:
Lurt med 4 uker ferie på slutten, sånn at du får tjent opp arbeidstakerrettigheter til sykepenger igjen. :)
 
Lurt med 4 uker ferie på slutten, sånn at du får tjent opp arbeidstakerrettigheter til sykepenger igjen. :)

Ønsker gjerne noen tilbakemeldinger på permisjons planen vår. Er første gangen vi får norsk perm så føler oss ganske lost :joyful:

- Barnet skal begynne i barnehage i august 2025 - dato TBC
- Jeg ønsker å være hjemme så lenge som mulig selv, hadde 12 måneder med nr.1 da mannen ikke fikk perm
- Har eget AS så om vi går for 80% får jeg ikke dekket resten av jobben da den ikke tjener noe når jeg ikke jobber.
- Tenker perm - 4 uker ulønnet - 4 uker ferie også tilbake til jobb.
- Er det lurt å spre de 4 ukene ulønnet ut over permen vs å ha de helt på slutten?

Tenker derfor at 100% dekning og at jeg tar ut ferie/ulønnet for å strekke min perm til mai 2025 og baby er 9 måneder. Pappas perm vil da ta han til slutten på august noe som kan gi baby en rolig start i barnehagen om han får plass før slutten på måneden.


Kloke damer - er det noe viktig jeg ikke har tenkt på? :pompus:
Sniker. Angående sykepenger i ulønnet foreldrepermisjon er det litt andre regler som gjelder, men jeg er dog usikker på hva som gjelder for eget AS. Det bør trådstarter sjekke opp med NAV.

Det er til vanlig slik at du mister rettighetene ved ulønnet permisjon, men siden det er ulønnet foreldrepermisjon er det en annen regel.

 
Sniker. Angående sykepenger i ulønnet foreldrepermisjon er det litt andre regler som gjelder, men jeg er dog usikker på hva som gjelder for eget AS. Det bør trådstarter sjekke opp med NAV.

Det er til vanlig slik at du mister rettighetene ved ulønnet permisjon, men siden det er ulønnet foreldrepermisjon er det en annen regel.

Det er arbeidsgiver som betaler de første 16 dagene med sykemelding i alle tilfeller, det blir heller ikke refundert av NAV til selskapet.

https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykepenger-i-arbeidsgiverperioden

Ser du skal ha juli barn, ikke lenge igjen nå, masse lykke til i sluttspurten! :love7
 
Det er arbeidsgiver som betaler de første 16 dagene med sykemelding i alle tilfeller, det blir heller ikke refundert av NAV til selskapet.

https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykepenger-i-arbeidsgiverperioden

Ser du skal ha juli barn, ikke lenge igjen nå, masse lykke til i sluttspurten! :love7
Var sånn det var ja, gravidhjernen min er ikke med om dagen. Rettighetene vil man jo beholde, men da er det jo evt 16 dager ved sykdom man ikke får betalt noe siden ASet ikke tjener noe når du er borte som du skrev.

Så sånn sett er det litt det samme når ulønnet permisjon og ferie tas ut.

Tusen takk :happy: Her venter vi alle sammen i spenning på om det skjer noe snart
 
Back
Topp