Permisjon

Jeg synes enhver familie selv burde få fordele ukene med permisjon som man ønsker.
(Unntatt de 3 ukene mor får før og de 6 etter)
Men at man skal tvinges inn i en ordning der far skal ha 15 uker er feil, samtidig er det feil at det stilles aktivitetplikt til mor om far skal ta noen av fellesukene.

Kort sagt: La familiene velge selv da alle har forskjellige behov, jobber og timeplaner.

Jeg synes enhver familie selv burde få fordele ukene med permisjon som man ønsker.
Men at man skal tvinges inn i en ordning der far skal ha 15 uker er feil, samtidig er det feil at det stilles aktivitetplikt til mor om far skal ta noen av fellesukene.

Kort sagt: La familiene velge selv da alle har forskjellige behov, jobber og timeplaner.
Kunne ikke sagt det bedre selv..

Jeg synes det er veldig greit med 15 uker i vår situasjon. (Men begge har fleksible jobber). Med første var pappakvoten på 14 uker, og jeg syntes det var helt topp. Synes det er viktig at mannen også får god tid til å "bonde" med babyen, siden så mye av den første tiden går med til mor.

Men jeg forstår veldig godt at andre som ikke er i samme situasjon synes det er dumt med denne fordelingen. Det er lett å tenke at en burde få velge selv og styre eget liv, men jeg tror dessverre da at det hadde vært ganske mange pappaer som hadde valgt kortest mulig permisjon.

Det jeg ikke liker er at det skal være så utrolig firkantet. Burde være mulig å søke om hvis situasjonen gjør det umulig for far å ta alle ukene.

Jeg synes det er flott at en periode er tildelt far og det sender et signal og krav til arbeidsgivere at far har like mye rett til permisjon med baby som mor har. Enkelte arbeidsgivere har ikke akseptert at far ønsker permisjon og jeg kjenner flere med arbeidsgiver som ikke ønsker at far tar mer enn kvoten sin, og legger mye press på sine arbeidere for å ikke ta noe i fellesperioden. Så sånn sett liker jeg det godt.

Men jeg synes det er dumt at det ikke er enklere å gjøre om på permisjonstiden. Kravene for at far eller mor skal få den andres kvote er ofte utilstrekkelige, og flere mister derfor deler av permisjonen. Hver enkelt familie burde få legge opp til egne behov, men jeg mener at det blir feil om mor eller far bare skal ta seks uker fordi de er selvstendig arbeidsgivere eller frilansere.

Jeg ser flere positive og negative sider med begge deler, og for min familie er denne fordelingen helt super og passer oss bra. Men i mange familier er det yrker som gjør det vanskelig å ta minst 15 uker permisjon.

Hei. Dere som kan dette, er det slik at begge må velge enten 80% eller 100% dekning, eller kan en velge individuelt? Litt tidlig å tenke på permisjon, men jeg er en planlegger av natur :D Og akkurat nå var dette mer spennende enn jobb :D

Hei. Dere som kan dette, er det slik at begge må velge enten 80% eller 100% dekning, eller kan en velge individuelt? Litt tidlig å tenke på permisjon, men jeg er en planlegger av natur :D Og akkurat nå var dette mer spennende enn jobb :D
Mener begge må velge samme :inpain:

Jeg syns det er dumt. Voksne mennesker er i stand til å ta egne og veloverveide valg. Jeg måtte ut i jobb den dagen sønnen min ble 7 måneder. Og det var nok egentlig for tidlig for ham, både han og far slet seg gjennom dagen før jeg kom hjem. Han slet også veldig med soving på natten etter jeg begynte å jobbe.

Syns vi kunne ha fått større valgfrihet, selv om jeg skjønner tanken bak systemet.

Begge må velge det samme. Hvis man tenker kun økonomisk kommer man i de aller fleste tilfellene best ut av det med 100%, og heller ta ulønnet permisjon.

Problemet da er at man mister rettigheter mtp sykmelding osv når man er i ulønnet permisjon, og hvis man planlegger to tette f.eks så vil ikke de månedene med ulønnet være med i beregningen.

Mener begge må velge samme :inpain:

Begge må velge det samme. Hvis man tenker kun økonomisk kommer man i de aller fleste tilfellene best ut av det med 100%, og heller ta ulønnet permisjon.

Problemet da er at man mister rettigheter mtp sykmelding osv når man er i ulønnet permisjon, og hvis man planlegger to tette f.eks så vil ikke de månedene med ulønnet være med i beregningen.

Takk for svar begge to. Tenker det blir 100% her, tror far synes 19 uker blir litt lenge :D

Mannen min er sjømann. Noen som kan reglene her? Syns det skal være 100% opp til hver enkelt familie.

Han har like rett på permisjon som alle andre fedre. Tar du 100 % så må også han det. Vet ikke om han jobber turnus eller om han er på fiske. Men han har rett på 14 dager fri i forbindelse med fødselen. Litt forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om man får lønn i disse 14 dagene. Det må han sjekke opp. Jobber han turnus så kan han ta ut foreldrepermisjonen i de dagene han er på fri og på den måten få lønn fra både jobb og NAV i permisjonen. Eller han kan ta alt i ett å ha fri fra jobb sine 15 evt 19 uker. Men da får van kun penger fra NAV

Hvordan blir det med tanke på perm?
Han har like rett på permisjon som alle andre fedre. Tar du 100 % så må også han det. Vet ikke om han jobber turnus eller om han er på fiske. Men han har rett på 14 dager fri i forbindelse med fødselen. Litt forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om man får lønn i disse 14 dagene. Det må han sjekke opp. Jobber han turnus så kan han ta ut foreldrepermisjonen i de dagene han er på fri og på den måten få lønn fra både jobb og NAV i permisjonen. Eller han kan ta alt i ett å ha fri fra jobb sine 15 evt 19 uker. Men da får van kun penger fra NAV

Helt enig!

Back
Topp