Permisjon...

Spør sikkert dumt nå, men hva er det som gjør at man får mer penger totalt sett ved 100% og ikke 80? Det man jevnt over får mindre er vel fordelt slik at det dekker den ekstra tiden hjemme eller er det noe jeg har misforstått? ;)

100 % gir 49 uker med full lønn, mens 80 % gir 59 uker med 80 % lønn, som tilsvarer 59 * 0,8 = 47,2 uker med full lønn (hvis jeg tenker rett?). Så ved å velge 80 % mister man nesten to månedslønner. Så derfor kan det lønne seg å velge 100 % og heller spare litt hver mnd for å ta ulønnet de siste 10 ukene. Sånn har jeg forstått det i alle fall, men kan være ting jeg har glemt å ta hensyn til :p
 
100 % gir 49 uker med full lønn, mens 80 % gir 59 uker med 80 % lønn, som tilsvarer 59 * 0,8 = 47,2 uker med full lønn (hvis jeg tenker rett?). Så ved å velge 80 % mister man nesten to månedslønner. Så derfor kan det lønne seg å velge 100 % og heller spare litt hver mnd for å ta ulønnet de siste 10 ukene. Sånn har jeg forstått det i alle fall, men kan være ting jeg har glemt å ta hensyn til :p
Det stemmer nok, det er slik jeg har gjort det. Setter av en liten sum hver måned, og har spart en god del av feriepengene:happy: Er snart kommet opp i en månedslønn, så håper jeg klarer å spare til 8-10 uker ulønnet:)
 
Hei!
Hvordan løser dere det med foreldrepermisjonen? Går dere for 80% eller 100% lønn?

Går det an å velge 49 uker, også ha ulønnet permisjon i 10 uker før far går ut i permisjon?

For de fleste lønner det seg med 100%. Du kan bruke kalkulatoren fra smartepenger.no for å sjekke deres tilfelle: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator

hvis man tar 100% er det jo bare å spare den ekstra delen man får underveis sammenlignet med å ta 80% og heller forlenge med ulønnet perm på sparte penger :)
 
Det stemmer nok, det er slik jeg har gjort det. Setter av en liten sum hver måned, og har spart en god del av feriepengene:happy: Er snart kommet opp i en månedslønn, så håper jeg klarer å spare til 8-10 uker ulønnet:)

Så lurt! :) Tenker å prøve på det samme, men har ikke begynt å spare helt enda da :angelic:
 
Jeg har aldri gjort dette før. Jeg skal være i aktivitet mens far tar permisjonen. Hvordan gjør jeg dette på søknadene våre? Han får jo ikke søkt før barnet er født. Skjønner ingenting jeg :p
 
Og hvordan gjør jeg det da med mine 3 før og 6uker etter fødsel? Har jeg krav på lønna mi i de ukene? Blir helt matt :p
 
Jeg har aldri gjort dette før. Jeg skal være i aktivitet mens far tar permisjonen. Hvordan gjør jeg dette på søknadene våre? Han får jo ikke søkt før barnet er født. Skjønner ingenting jeg :p
Skal du ha foreldrepenger? Eller engangsstønad?
 
Har søkt. Permisjonen min starter 11.september(termin 2.oktober), og nav kan behandle søknaden min fra 14.august står det på min side. Så man må søke 6 uker før termin tenker jeg..! Men det var veldig fort gjort, iallefall om man har fast jobb og fast lønn. Har ikke prøvd noe annet :bag:

Velger 80% lønn og jeg tar hele fellesperioden. Da starter jeg på jobb igjen ca 3 uker før ferien neste sommer. Så mannen får 3uker permisjon, så har jeg ferie, og så tar han permisjon igjen fram til barnehagestart for baby. Hadde 80% lønn sist også, og det klarte vi oss kjempefint på økonomisk. Tenker som så at de ekstra pengene som jeg får utbetalt når jeg starter i 100% jobb igjen går jo rett i barnehageplass for minstemann. Så kan likså greit bli vant til den nye økonomiske hverdagen først som sist! o_O
 
Da søker du bare engangsstønad, far kan uansett ikke søke før barnet er født og hans uker begynner tidligst 7 uker etter fødsel :)
 
Da søker du bare engangsstønad, far kan uansett ikke søke før barnet er født og hans uker begynner tidligst 7 uker etter fødsel :)

Det har jeg skjønt. Men hvordan blir det med da med mine 3 uker før og 6 uker etter når det gjelder jobben min? Blir det permisjon fra jobb uten lønn eller hvordan er dette? Skal jobbe og ta utdanning mens far tar permisjon :)
 
Det har jeg skjønt. Men hvordan blir det med da med mine 3 uker før og 6 uker etter når det gjelder jobben min? Blir det permisjon fra jobb uten lønn eller hvordan er dette? Skal jobbe og ta utdanning mens far tar permisjon :)
Dette er jo uker du får uansett. Hvordan det gjøres praktisk vet jeg ikke, men engangsstønad dekker opp utgifter iallefall :)
 
Hm. Akkurat det jeg ikke skjønner nemlig. :p vet jeg har krav på dem uansett men jeg får jo ikke foreldrepenger for de ukene. Og lønningsdama på jobb sa bare jeg måtte søke nav. Så skjønte ikke mer da heller :p
 
Hm. Akkurat det jeg ikke skjønner nemlig. :p vet jeg har krav på dem uansett men jeg får jo ikke foreldrepenger for de ukene. Og lønningsdama på jobb sa bare jeg måtte søke nav. Så skjønte ikke mer da heller :p
Hvis du skal ha engangsstønad får du bare utbetalt en engangsstønad og ikke noe mer. Permisjonen må ordnes med jobben, det har ikke NAV noe med så vidt jeg vet når du får engangsstønad. Det er når far skal søke permisjon du må legge med vedlegg for hvordan du skal oppfylle aktivitetskravet.
For NAV sin del kan du vel starte i jobb rett etter fødsel mener jeg, men far kan ikke ta permisjon før uke 7.
NAVs foreldrepengevelger eller noe lignende på FB er veldig bra, mye informasjon i innlegg eller så spør du bare som en kommentar om du lurer på noe, får kjapt svar.
 
Hm. Akkurat det jeg ikke skjønner nemlig. :p vet jeg har krav på dem uansett men jeg får jo ikke foreldrepenger for de ukene. Og lønningsdama på jobb sa bare jeg måtte søke nav. Så skjønte ikke mer da heller :p
Du får jo ikke foreldrepenger for de ukene fordi engangsstønad skal dekke alt for deg frem til du er tilbake i jobb/aktivitet :)
 
Hm. Akkurat det jeg ikke skjønner nemlig. :p vet jeg har krav på dem uansett men jeg får jo ikke foreldrepenger for de ukene. Og lønningsdama på jobb sa bare jeg måtte søke nav. Så skjønte ikke mer da heller :p

Sniker litt. Kan jeg spørre hvorfor du skal ha engangsstødnad og ikke "vanlig" permisjonsordning? siden du nevner jobb...
 
Back
Topp