Permisjon...

Silkehår

Blir kjent med forumet
Hei!
Hvordan løser dere det med foreldrepermisjonen? Går dere for 80% eller 100% lønn?

Går det an å velge 49 uker, også ha ulønnet permisjon i 10 uker før far går ut i permisjon?
 
Hei!
Hvordan løser dere det med foreldrepermisjonen? Går dere for 80% eller 100% lønn?

Går det an å velge 49 uker, også ha ulønnet permisjon i 10 uker før far går ut i permisjon?
Sniker fra juli. Vi går for 80% og en periode med ulønnet permisjon. Lønte seg for oss økonomisk.

Ja, du kan ha ulønnet perm før fars permisjon. Prøv å legge inn på sidene til nav, det er enkelt å se hva man kan der :)
https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger
 
Jeg kommer også til å ta ut noen uker før fars permisjon Vi går for 100 % lønn, det virker som det lønner seg for de fleste av det jeg har hørt.
 
Vi klarer ikke bestemme oss.. når MÅ man søke?
 
Vi har valgt 100% lønn. Jeg tar hele fellesperioden og så tar jeg 5 uker ferie før far sin permisjon starter :) Føler vi ikke har økonomi til å ta ulønnet permisjon... Trist å ikke få mere tid hjemme med den lille, men sånn er dette arbeidslivet :shifty:
 
Vi endte opp med å ta 80% lønn. Vil prioritere å være hjemme lengst mulig, og så at vi skal klare det økonomisk
 
100% gir mest penger, totalt sett. Vi tar det fordi vi skal kombinere med ulønnet permisjon og videreutdanning etterhvert. Mannen tar gradert permisjon med samtidig uttak (1 dag i uka over en lang periode). Gjorde det slik sist også. Veldig grei løsning synes vi :)
 
Sist gang hadde vi 80% fordi jeg ville være lengst mulig hjemme, og vi hadde ikke råd til ulønnet permisjon pga husleie. Man får mindre utbetalt, men man må også skatte litt mindre. Det fungerte veldig godt for oss ihvertfall.

Denne gangen har jeg ikke jobbet og har ikke krav på foreldrepenger, så dermed mister mannen også sin rett på permisjon. Så vi skal ta engangsstønad istedenfor.
 
Sist gang hadde vi 80% fordi jeg ville være lengst mulig hjemme, og vi hadde ikke råd til ulønnet permisjon pga husleie. Man får mindre utbetalt, men man må også skatte litt mindre. Det fungerte veldig godt for oss ihvertfall.

Denne gangen har jeg ikke jobbet og har ikke krav på foreldrepenger, så dermed mister mannen også sin rett på permisjon. Så vi skal ta engangsstønad istedenfor.
Mannen har jo evt jobbet opp farskapspermisjon uavhengig av deg?
 
Mannen har jo evt jobbet opp farskapspermisjon uavhengig av deg?

Hm, ja. Mulig jeg misforstod noe på nav. De har jo endret på kravene på noen av områdene.

Men da går vi glipp av nesten 85.000kr, for jeg får ikke jobbet mens han er i permisjon i så fall. Så da blir det bare at begge går hjemme samtidig med bare hans lønn.

Redigert: ser nå på nav sin side side at mannen bare kan ta ut permisjonspenger hvis mor er i aktivitet. Så det hadde ikke fungert hos oss uansett, da jeg ikke kan skaffe jobb tidsnok. Og heller ikke vil ut i jobb mens baby er omtrent er nyfødt.
 
Last edited:
Hm, ja. Mulig jeg misforstod noe på nav. De har jo endret på kravene på noen av områdene.

Men da går vi glipp av nesten 85.000kr, for jeg får ikke jobbet mens han er i permisjon i så fall. Så da blir det bare at begge går hjemme samtidig med bare hans lønn.

Redigert: ser nå på nav sin side side at mannen bare kan ta ut permisjonspenger hvis mor er i aktivitet. Så det hadde ikke fungert hos oss uansett, da jeg ikke kan skaffe jobb tidsnok. Og heller ikke vil ut i jobb mens baby er omtrent er nyfødt.
Han får fortsatt ta ut sine 15/19 uker uavhengig om du er i aktivitet eller ikke, og dere kan fortsatt ta engangsstønad i tillegg :)
 
Han får fortsatt ta ut sine 15/19 uker uavhengig om du er i aktivitet eller ikke, og dere kan fortsatt ta engangsstønad i tillegg :)

Hvor finner du den infoen? På nav sine sider finner jeg bare
"Når bare du (far) har rett til foreldrepenger får du hele foreldrepengeperioden, unntatt de 9 ukene som var satt av til mor rett før og etter fødselen."

Og litt lenger ned
" Både når du tar ut foreldrepenger eller utsetter, må mor enten

  • være i arbeid
  • ta utdanning på heltid
  • kombinere utdanning med arbeid som til sammen blir heltid
  • være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom
  • delta i kvalifiseringsprogrammet"
 
Hvor finner du den infoen? På nav sine sider finner jeg bare
"Når bare du (far) har rett til foreldrepenger får du hele foreldrepengeperioden, unntatt de 9 ukene som var satt av til mor rett før og etter fødselen."

Og litt lenger ned
" Både når du tar ut foreldrepenger eller utsetter, må mor enten

  • være i arbeid
  • ta utdanning på heltid
  • kombinere utdanning med arbeid som til sammen blir heltid
  • være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom
  • delta i kvalifiseringsprogrammet"
Du kan også sende inn spørsmål på nav foreldrepenger på Facebook, der får du iallefall helt rett svar i tilfelle jeg har misforstått noe :)
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200624-111023_Chrome.jpg
    Screenshot_20200624-111023_Chrome.jpg
    22,1 KB · Visninger: 20
  • Screenshot_20200624-111038_Chrome.jpg
    Screenshot_20200624-111038_Chrome.jpg
    20,8 KB · Visninger: 21
Du kan også sende inn spørsmål på nav foreldrepenger på Facebook, der får du iallefall helt rett svar i tilfelle jeg har misforstått noe :)

Ser ikke noe der som tilsier at både han og jeg kan være hjemme samtidig, og at jeg kan få engangsstønad i tillegg til hans foreldrepenger.
Må nok chatte med dem, ja :)
 
Ser ikke noe der som tilsier at både han og jeg kan være hjemme samtidig, og at jeg kan få engangsstønad i tillegg til hans foreldrepenger.
Må nok chatte med dem, ja :)

Han får fortsatt ta ut sine 15/19 uker uavhengig om du er i aktivitet eller ikke, og dere kan fortsatt ta engangsstønad i tillegg :)

Hvis du finner noe svar på dette er jeg også interessert. Når jeg snakket med NAV fikk jeg den informasjonen at hvis mor tar engansstønad har far rett på å ta hele permisjonen fra uke 7, men mor må være i aktivitet. Så da begynner ukene å løpe fra uke 7 i enten 40 uker med 100% eller 50 uker med 80%. Så om jeg skjønte det rett kan f.eks mor (om hun får jobb) starte å jobbe 30 uker etter dette å far ta ut siste 10 uker, men han får ikke noe om ikke mor er i aktivitet.
 
Hvis du finner noe svar på dette er jeg også interessert. Når jeg snakket med NAV fikk jeg den informasjonen at hvis mor tar engansstønad har far rett på å ta hele permisjonen fra uke 7, men mor må være i aktivitet. Så da begynner ukene å løpe fra uke 7 i enten 40 uker med 100% eller 50 uker med 80%. Så om jeg skjønte det rett kan f.eks mor (om hun får jobb) starte å jobbe 30 uker etter dette å far ta ut siste 10 uker, men han får ikke noe om ikke mor er i aktivitet.
Du bør nok spesifikt spørre om fars del av permisjon
 
Arbeidsgiver må ha beskjed senest 3 mnd før permisjon. Nav anbefaler å søke 5-9 uker før permisjon, men senest 3 mnd etter for å ikke gå glipp av etterbetaling :)
Arbeidsgiver har visst det lenge og vet hvilke dato jeg går ut i permisjon og så den løsningen vi har aller mest lyst å ta. Men må ta det formelt også ja ;)
 
Spør sikkert dumt nå, men hva er det som gjør at man får mer penger totalt sett ved 100% og ikke 80? Det man jevnt over får mindre er vel fordelt slik at det dekker den ekstra tiden hjemme eller er det noe jeg har misforstått? ;)
 
Spør sikkert dumt nå, men hva er det som gjør at man får mer penger totalt sett ved 100% og ikke 80? Det man jevnt over får mindre er vel fordelt slik at det dekker den ekstra tiden hjemme eller er det noe jeg har misforstått? ;)
Du får mer penger på å ta 100% dekning i 49 uker + 10 uker ulønnet, enn du gjør på å ta 80% dekning i 59 uker :) så titalt sett sitter du igjen med mindre penger selv om du har hatt "lønn" hele veien :)
 
Back
Topp